Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pin
shit, ULTIMATE suger hårt, dom hade ultimate på hobbex innan säger allt!
peerless däremot är bra grejor

Zachry är fina, finns dom fortfarande?

men asså LoL, det är ju bara det att Ultimate INTE suger....dom är fan nästan i världsklass och har plockat hem en del pokaler innom billjuds-branchen...

Inte för att jag säjjer att det är det värsta att gå o få tag på men dom där låter bra till storlek och pris...

annars tycker jag att du ska införskaffa dig en MDS-bas då dom är väldigt välpresterande också.

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

Varför inte införskaffa 2 st vettiga tior istället. Men det är klart, är man ute efer enbart surt "brrrr" och inget tryck i basen så kan man ju köpa tolvor.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jummarn
Varför inte införskaffa 2 st vettiga tior istället. Men det är klart, är man ute efer enbart surt "brrrr" och inget tryck i basen så kan man ju köpa tolvor.

Offtopic: vilken söt avatar du har

Sen skulle jag nog satsat på tior jag också, när man ska ha två...

Visa signatur

Intel P4 Willamette 2020Mhz | Asus P4B | 512MB RAM | Seagate Barracuda IV 160GB | IBM 60GB 120GXP | GeForce 2 Titanium 64 MB DDR 260/420 | Soundblaster Live 5:1 Live! Player | Cambridge Soundworks DTT2200 | Memorex DVD | Memorex CD/RW 32X12X40 | Hansol 900P 19" | Onkyo TX-8211 | ((:: In Trance We Trust ::))

Permalänk

köp 2 st Cerwin Vega

Permalänk
Citat:

Vad är det för fel på 12"??
jag har använt både 8, 10 & 12" basar & alla har spelats duktigt.
8 & 10" är lite rappare men 12" har den där sista snärten som jag vill ha.
12" som jag har provat har dessutom bra tryck. (DLS W712 & lightning audio´s Strike basar)

Permalänk
Medlem

Jag kör 2st 15" och 2st 8", tycker det blir en bra komplitering med 2st mindre element till dem 2st lite större. Mina 2st 15" ger riktigt djup bas, och mina 2st 8" ger lite mera "allround" bas.

Permalänk

frågan är ju som vanligt vad man ska ha dom till o hur kinkig man e med ljud...vill man bara impa på polarna o ha d till o låta som ett disco hemma dvs bara en bassa bumlig mas utan definition o skärpa så kan man ju köpa mds lr liknande men om man vill att det ska låta riktigt bra o kunna urskilja detaljer i basen osv så får man ju satsa på bättre/dyrare element hellst lite mindre som 10 för dom är snabare men lite på bekostnad av dynamiken men det är försumbart lite....isf e peerless xls ett bra val för omkring 1k kr o ska man komma upp i prisklasser så är focals utopia serie bra eller tc-sounds 10 är ju monster med underhängt magnetsystem o hela paketet

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satsat på Peerless... Den gick lite lägre i frekvens och spelade lite högre.
Tycker de verkar bättre än det andra fabrikatet iaf.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en proffsbyggd. Det är inte såå dyrt, och det kommer antagligen låta mycket bättre.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Använd element typs om Seas..

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

Hmm hur fasen kan man säga att MDS,Kicker. m.m suger mds äger ju när det gäller ljudtryck m.m en baslåda ska inte ha ljusa ljud den ska brumma [TYP] Rockford fosgate skulle jag satsa på i ett hifi system.......

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Öhh... ljusa ljud från subb'en... nej tack.. allt under 90hz går till min subb... resten tas hand av resten av hifi systemet...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

alla ni som klagar på mds högtaler, har ni nånsin hört en i den lite högre prisklassen?
skälv har jag införskaffat en mds audiophile limited 15"

och den spelar en otroligt kraftig snärt samtidigt som den spelar en otroligt djup bas.
jag är väldigt nöjd med basen och den är väldigt snygg, bortsett från mds märker i mitten.
om ni funder på att köpa en bas, så titta lite på denna.
den kostar under 2000kr och är värd varenda öre.
http://www.mds.se/produkt.phtml?id=768&caraudio_speakers_sub=...

Visa signatur

<TOMT>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Folden
jag har e 400 wattars bas!!
jag kan klämma ut 95 db ur den något sådant är de!!
om du ska ha en riktigt bra låda så ska den va helt sluten å så får den tåla mycket tryck annars blir de inget riktigt ljud då blir de bara flås ljud!!
+ att du får ha en basförstärkare för att få någon effekt på låg nivå!!
MDS elementen e riktigt bra.
min kompis har två sådana i en låda i hans bil å de e riktigt bra ljud!!
jag kan försöka fixa lite bilder på min låda!!

Experten har talat
Man får ju fett mycket tyngre ljud i basen om man kör portad låda... och om din portade baslåda flåsar så säger jag bara en enda sak: GÖR OM! Min flåsar inte ett skit, och då sitter där en stor 15" i en alldeläs för stor låda med en aldeläs för kraftig förstärkare. Flåsa på du bara... men i en portad ska man ha en bas som tål lite mer eftersom den har en växlad volym att spela med. Fet slaglängd är inte heller fel.
En polare har en MDS Fanatic Power 15" i en stooor portad låda... elementet är på 800Watt max, och spelar gladeligen 100dB.
Det är fet bas från den... hyfsat mkt fetare än min klena och slitna United 15".

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Citat:

Men självklart! Varför tänkte jag inte på det? Självklart blir det mycket fetare tryck från två tior än från två tolvor.
Ehhh.... ELLER INTE! En tolvtummare har större elementarea, dvs den kan flytta mer luft än en tiotummare. Om man köper en likadan tolva som tia så får man bättre/tyngre/fetare/djupare bas från tolvan... detta gäller ju då i teoretiskt sett, men klart att en sketen tolva spelar sämre än en värstingtia.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

Gå på något välrenommerat märke av typen Rockford eller så.. (partisk.. )

Byggde låda kring min Rockford Punch XLC12 från 1998 för halvåret sen. Tog alltså den gamla basen istället för att köpa ny då jag var lika rådlös som du..

Det blev helt grymt tryck men samtidigt väldigt snärtig bas beroende på hur mkt man lastade den med, alltså både bio och finlir.. Rockford=kvalitet.

Egentligen ska inte en högtalare åldras om materialvalet är rätt samt att den ej utsatts för överlastning.. det är ju inga mekaniska delar i den. Enbart underbara elektroner..

http://chris.d2g.com/gallery/baslada för bilder. Bortse från den bitvis fläckiga lackeringen.. det har lagt sig

Får man fråga vad för typ av låda du ska bygga? Kanske "The Wicked One" ??

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa en kompis Infinity kappa 12" som bara skräpar i hans källare och bygga mig en aktiv sub. Är det någon som har synpunkter på att använda ett bil element (4 ohm) till en aktiv sub. Något jag borde tänka på? Eftersom kappan är lättdriven hade jag planerat att köpa en förstärkare som klarar ca 100 W RMS i 4 ohm. Själva lådan har jag inte funderat så hårt på ännu, men någon form av basreflex eller möjligen bandpass. Synpunkter, ideér, länkar, kritik, allt är välkommet.

//ThAz

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska använda dig av 2 stycken element...

Det blir nog bättre att satsa på ett riktigt bra element och sen lägga resten av pengarna på en riktigt bra förstärkare.

Ska du få 2 element att låda dubbelt så bra som ett så får du nog lägga ut MASSOR med stålar på förstärkeri...

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
VARFÖR kommer alltid MDS upp när någon gör en tråd om att bygga subbar? MDS är bara "billig skit"! Okey, du får helt okey ljud till liten slant, men lägg ut nån krona extra och njut av renare ljud och få något som heter kvalité...

Så kan man ju uttrycka det...

Permalänk
Medlem

Jag har en 800W RCF 15" (ca 98dB/W) liggandes (hans bror gick sönder )
Funderar på att bygga en aktiv tvåkammarlåda av denna som kan stå och mullra lite (läs: mycket) i mitt lilla rum.

Vilken lådkonstruktin är egentligen bäst om man ska bygga något seriöst? Sluten, basreflex, bandpass? Någon som provat bandpass?

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [0verlord]
(...)
En polare har en MDS Fanatic Power 15" i en stooor portad låda... elementet är på 800Watt max, och spelar gladeligen 100dB.
(...)

100bB? Vid 1W eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men varför har du inte då en 8:tummare..dom går ju lika bra bara att du kommer inte att får så mycket grovbass som känns i kroppen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattjon
men varför har du inte då en 8:tummare..dom går ju lika bra bara att du kommer inte att får så mycket grovbass som känns i kroppen..

För att det är grovbasen man vill åt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lådkonstruktion är lite som religion. Sak du vara radiakl pröva transmission line eller hornhögtalare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff
Jag har en 800W RCF 15" (ca 98dB/W) liggandes (hans bror gick sönder )
Funderar på att bygga en aktiv tvåkammarlåda av denna som kan stå och mullra lite (läs: mycket) i mitt lilla rum.

Vilken lådkonstruktin är egentligen bäst om man ska bygga något seriöst? Sluten, basreflex, bandpass? Någon som provat bandpass?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Lådkonstruktion är lite som religion. Sak du vara radiakl pröva transmission line eller hornhögtalare.

Hornbasar har jag redan ett par. Vad är det andra, "transmission line", för något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ni värkar ju inte ha någon koll :D

Billjud! DLS!!! Spelar 154Db med 2st X12..
Iförsig Kicker Solobaric är inte helt fel heller Spelar 146db med dom..
och dessa siffror är crank resultat..

PA e lite beroende på vad man skall spela.. Körde med Cervinvega 18" Midrage horn när jag var Dj funkade i lokaler men inte utomhus..

men men..

när man skall bygga någe hemma spelar det oftast ingen roll vad det är bara de låter hyggligt..

Men efter som jag älskar djup bas skulle jag sattsat på 2st CervinVega..

/mvh derran

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

Om den ska vara till bilen så är det bättre med 10".

Detta 12" baselement är bra:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7...

Permalänk
Medlem

Helt beroende på hur du vill att dom skall lira...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rektum
Om den ska vara till bilen så är det bättre med 10".

Detta 12" baselement är bra:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7...

Om du vill lira högt.. så skall man ju kunna flytta mycket luft!.. därav större men vill du lira rent och snärtigt så är mindre bas element att föredra..

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk

Jag e typ HELT n00b på det här men ÄLSKAR ljud/musik/BAS.... vill gärna lära min lite mera och funderar på att bygga en egen "subwoofer" att vibrera fötterna på under skrivbordet.. Har inte så mycket pengar... vad köpa? (asså ellementet gärna under 1k kr å jag vill ha så tung bas som möjligt för de pengarna;).)

Vad skall jag bygga lådan av? har en del mdf-bord hemma.. tror det e 16mm:ers... nån som kan komma med förslag på ellement + bra lådkonstruktion passande ellementet?
(om nån orkkar får man gärna förklara lite uttryck angående lådor som beskrivits och så...:D)

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

http://www.mds.se/produkt.phtml?id=555&main_category_home_hif...

har en sån här själv den spelar för hela gatan!!

Visa signatur

INITIAL D Freek!