Permalänk
Medlem

Partitioner Ubuntu. Hjälp.

Tjena.
Ska nu installera Ubuntu 13.04 på burken men får lite problem med partitioner.
Jag har 2st diskar
1st SSD 120gb
1st HDD 750gb

Jag hade tänkt såhär.
/ (30gb av ssd)
/home (80gb av ssd)
resten av SSD låter jag vara oanvänt för att spara på den.

swap (16gb av HDD, jag har redan 8gb ram, men HDD är så billigt så jag kan lika gärna ha 16gb swap)
/media (resten av HDD, alltså ca 730gb).

Men där kom problemet. Jag kan inte montera min lagringsdisk som /media, den måste tydligen vara på samma disk som root katalogen.

Hur gör ni? Tack på förhand.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag förstod rätt ?
Lagringsdisken monter automatiskt när du bootar systemet, du behöver inte ange den i installationen.

"resten av SSD låter jag vara oanvänt för att spara på den." jag hade lagt allt på home, det är där man sparar sina filer.

Permalänk

/media är en katalog Ubuntu använder för att montera externa diskar osv, förmodligen därför du inte får du inte använda den som mountpoint. Däremot borde du kunna lägga den i en undermapp till /media, eller för den delen som en mountpoint direkt under / fast med ett annat namn, exempelvis /storage.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xciso:

Tjena.
Ska nu installera Ubuntu 13.04 på burken men får lite problem med partitioner.
Jag har 2st diskar
1st SSD 120gb
1st HDD 750gb

Jag hade tänkt såhär.
/ (30gb av ssd)
/home (80gb av ssd)
resten av SSD låter jag vara oanvänt för att spara på den.

swap (16gb av HDD, jag har redan 8gb ram, men HDD är så billigt så jag kan lika gärna ha 16gb swap)
/media (resten av HDD, alltså ca 730gb).

Men där kom problemet. Jag kan inte montera min lagringsdisk som /media, den måste tydligen vara på samma disk som root katalogen.

Hur gör ni? Tack på förhand.

Skulle rekommendera att ha swap på just ssd:n då Swap verkligen nyttjar den lägre accesstiden på SSD:n

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat in Ubuntu 13.04 och jag gjorde som så att jag ändå la swap på HDD då jag ändå inte tror den kommer "swappa" så mycket.

Resten av HDD gjorde jag såhär:
500gb ext4 (här vill jag ha musik, film, etc etc..)
230gb ntfs (tänkte det kan vara smart om jag ska flytta filer i nätverk till win burkar..)

Som någon ovan sa så har dem monterats automatiskt när jag startade upp.
Men dem heter nu /media/mitt_användarnamn.

Och på ext4 partitionen kan jag inte skapa mappar..

Kanske var dumt att göra en så stor med ntfs? Borde man istället göra hela till ext4?

Visa signatur

xciso

Permalänk

Linux installationer är inte som win, dom växer inte av sig själva

Och du kan öka storleken på dom i efterhand om det behövs.

Aldrig fått en linux install över 30Gb, och då är massa downloads och skräp inräknat,

Permalänk
Medlem

Du har inget behov av en NTFS partition om du inte har Windows installerat på samma dator. Vid filöverföring över nätet spelar det ingen roll vilka lokala filsystem som används. För filöverföring mellan Windows och Linux behöver du Samba.

Visa signatur

Fagerja