Permalänk

Dags för nytt tangentbord

Hejsan!

Det är nu dags att lägga mitt gamla tangentbord på hyllan, och införskaffa ett nytt. Mitt nuvarande är ett gammalt Logitech (Flat-edition), något billigt skräp som jag haft i stort sett 5-6 år.

Jag är nu sugen på att köpa ett mer "Gaming-optimerat" tangentbord, och undrar, precis som många andra, hur mycket bättre mekaniska är jämfört med andra.

Jag har varit hos diverse återförsäljare och testat lite olika tangentbord, men problemet jag har är att det är svårt att vänja sig vid mekaniskt tangentbord genom att bara trycka på några knappar i 10 sekunder. Så jag undrar därför och ni skulle kunna komma med "Pros and cons", även ge mig tips om vilka tangentbord som för tillfället är det hetaste. Priset är för tillfället oväsentligt.

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Har köpt ett CM Storm Quickfire TK, red switch. Men det finns även i blue switch och brown switch, så man vill ha

Är väldigt nöjd med det än sålänge

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsbrejker:

Hejsan!

Det är nu dags att lägga mitt gamla tangentbord på hyllan, och införskaffa ett nytt. Mitt nuvarande är ett gammalt Logitech (Flat-edition), något billigt skräp som jag haft i stort sett 5-6 år.

Jag är nu sugen på att köpa ett mer "Gaming-optimerat" tangentbord, och undrar, precis som många andra, hur mycket bättre mekaniska är jämfört med andra.

Jag har varit hos diverse återförsäljare och testat lite olika tangentbord, men problemet jag har är att det är svårt att vänja sig vid mekaniskt tangentbord genom att bara trycka på några knappar i 10 sekunder. Så jag undrar därför och ni skulle kunna komma med "Pros and cons", även ge mig tips om vilka tangentbord som för tillfället är det hetaste. Priset är för tillfället oväsentligt.

Tackar på förhand!

Det är nästan omöjligt att bli kär i mekaniska i en affär.

Jag personligen hade bara haft keyboard med låga tangenter (x4, ultra X) och älskade låga tangenter.
När jag köpte mitt första mekaniska, röda brytare HATADE jag det.
Knapparna var 4 gånger så höga, det kändes som alla var ivägen, jag skrev fel hela tiden, var nära att skicka tillbaka det ärligt talat.

Men dagarna gick och efter några dagar så kunde jag inte separera mig med det, känslan när tryckte ner knapparna var gudomlig, jag skrev bättre än jag gjort innan, det kändes som man var ett med det

Jag var också och pillade i affärer innan och tänkte vad ska jag med detta skitet, stora klumpiga tjocka knappar och känslan var meh.

Har man aldrig haft det så är det en vanesak oftast.
I slutändan blir dom flesta frälsta.

Permalänk

Okej uppskattar svaren! Kollade liten på tuben och insåg att där fanns 4 olika typer av switchar (röd, blå, brun och svart). I den videon som verkade mest lovande sa dem att den bruna var bäst för RTS-spel (LoL, DotA, HoN osv) vilket är spelen jag spelar. Kan det ha stor betydelse vilken av Cherry MX man väljer eller är det bara en annan myt?

Permalänk
Medlem

Vilka som är "bäst" är en smaksak.
Att bruna skulle vara bäst för moba eller rts är bara en smaksak, ingen fakta på något sätt.
Vissa föredrar linjära switchar (röda, svarta) för ex rts då man spammar knappar en hel del (svarta är i mina ögon alldeles för hårda (kräver mer motstånd)) att trycka ner för spammande.

Bruna och blåa har en liten knöl/hump så du känner när du aktiverat själva switchen då kan du släppa och behöver inte bottna knappen.

Linjära som svarta och röda känner du inte när switchen har tagit, däremot kan du spamma dom knapparna betydligt smidigare i mina ögon (röda för min del inte svarta pga motståndet)

Röda har blivit dom vanligaste gaming switcharna och oftast det tillverkare kommer med först, fler och fler har börjat ge ut versioner med bruna osv utöver röda nu.

Dock är detta som sagt en smaksak vad du föredrar, röda och bruna är dom bästa allround imo. Röda om du vill ha linjära och bruna om du vill ha feedbacken.

Permalänk
Medlem

om du fortfarande vill ha låga tangenter så kan du kolla på detta som är ett väldigt avancerat gameingtangentbord http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/steelseries... obs ej mekaniskt.
Mekaniska:
Sitter själv på Logitech G710+ http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162850-logitech_gamin... är otroligt nöjd så fort jag sätter mig vid ett annat tangentbord så känns tangenterna svampiga och skulle ej villja vara utan ett mekaniskt.(hade g510v2 innan)
"Alla" här på forumet skryter om sina Ducky så ett sånnt kan du ju kolla på med 1 http://www.inet.se/produkt/6606735/ducky-shine3-mx-brown-purp... 2 http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/179601-ducky_g2pro_dy... finns otroligt många varianter och utsende att välja på från Ducky

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Jag skulle starkt rekommendera dig "Razer Anansi" om du lirar MMO-spel, vilket ger dig en del extrabindings. Använder det själv och är helt fast för den, 5 bindings till vänster om tangentbordet sen har du 7 bindings under space, sen om du använder voiceprogs som Ventrilo/Teamspek/Mumble så tycker jag du ska köpa detta tangentbordet men det finns förstås en hel del andra extra-binding keyboards som du kan få tag i. Sen har ju tangentbordet MASSOR av andra effekter. Och så får du gå in o registrera ditt tangentbord på deras site och ladda ner ett Razer som du sen kan gå in o ställa in saker för tangentbordet. Tangentbordet lyser mellan typ 10 olika färger konstant, men du kan ställa in allt om vilka färger det ska va o så.

Här har du hemsidan där jag köpte ifrån: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Visa signatur

"Sleep is for people, without acces to the internet"