Permalänk
Medlem

Ny på Macbook

Jag funderar på att köpa en Macbook, antingen Air eller nån Retina. Haswell är ett måste.
Jag kommer använda den som laptop när jag inte är hemma och hemma kommer jag ha extern skärm och tangentbord, i synnerhet om jag köper Air.

Kommer det att vara något bekymmer att, via Thunderbolt, koppla datorn till dels en skärm men även ibland till en tv, bägge via HDMI. jag vill inte behöva köpa nån dum adapter för för flera hundra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Jag funderar på att köpa en Macbook, antingen Air eller nån Retina. Haswell är ett måste.
Jag kommer använda den som laptop när jag inte är hemma och hemma kommer jag ha extern skärm och tangentbord, i synnerhet om jag köper Air.

Kommer det att vara något bekymmer att, via Thunderbolt, koppla datorn till dels en skärm men även ibland till en tv, bägge via HDMI. jag vill inte behöva köpa nån dum adapter för för flera hundra.

Tja adapter kommer det ju bli men du kan köpa en billig modell för 100-200kr som kommer fungera utmärkt, dock en skärm i taget:/

Permalänk
Medlem

Okej, ja så länge man slipper lägga 400 eller liknande för adapter är det väl okej. Jag kan leva med en skärm i taget. Tack.

Permalänk
Medlem

Det är bara MBA som har haswell än så länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jo det vet jag men MBP borde ju dyka upp med Haswell inom kort. Air är jag lite skeptisk till skärmen på, måste se den i verkligheten innan jag bestämmer mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Jo det vet jag men MBP borde ju dyka upp med Haswell inom kort. Air är jag lite skeptisk till skärmen på, måste se den i verkligheten innan jag bestämmer mej.

Jag tycker skärmen ser bra ut på båda storlekarna även om det inte är så högupplöst.
Jämfört med Windows baserad dator med samma upplösning och den såg sämre ut.
Jag tror Windows inte ser lika bra ut även i samma upplösning, varför vet jag inte men
förklaring finns det nog, det är samma med Ubuntu som med OS X, Ubuntu ser också
bättre ut i samma upplösning än Windows. Tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Okej, ja så länge man slipper lägga 400 eller liknande för adapter är det väl okej. Jag kan leva med en skärm i taget. Tack.

http://www.ebay.co.uk/bhp/thunderbolt-to-hdmi-cable

Jag kan inte garantera att de fungerar dock. Vill man vara säker så köper man Apples egna fast de kostar ju en hel del.

Permalänk
Medlem

Var till Apple store nu på eftermiddagen. Har lite beslutsångest vilken jag ska ta, 13 tum Retina eller Air med en i7 i. Köper jag en Air kan jag ha den om ett par dagar, Retina får jag inte förrns kanske slutet på oktober eller så, beror ju lite på när den släpps och tillgången som finns vid släppet. Man vet heller inte vad den kommer att kosta.

Knepigt värre!

Sen hade dom ju en väldigt trevlig Zenbook på Webhallen också som lockar enormt.

Man blir ju knäpp på det här.

Permalänk
Medlem

Ja det var bättre förr när det inte fanns så mycket att välja på haha

Permalänk
Medlem

Skulle jag ha köpt en MBP i dagsläget, hade jag inte köpt 13" igen, men 15", sedan Retina skärm, 8GB ram.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

15-tummaren är på tok för dyr. Den billigaste kostar ju 20000:-. Min användningsnivå kan inte berättiga det beloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Var till Apple store nu på eftermiddagen. Har lite beslutsångest vilken jag ska ta, 13 tum Retina eller Air med en i7 i. Köper jag en Air kan jag ha den om ett par dagar, Retina får jag inte förrns kanske slutet på oktober eller så, beror ju lite på när den släpps och tillgången som finns vid släppet. Man vet heller inte vad den kommer att kosta.

Knepigt värre!

Sen hade dom ju en väldigt trevlig Zenbook på Webhallen också som lockar enormt.

Man blir ju knäpp på det här.

Jag tycker du bör vänta på 13" Retina med Haswell. Det kan inte vara allt för långt borta.

Retina-modellerna har Thunderbolt, men även HDMI-uttgång. Så du kan köra en t.ex. TV via HDMI och datorn via Thunderbolt/Minidisplayport/DVI etc. (adaptrar); men du kan också köpa en Thunderbolt -> HDMI så har du två HDMI-utgångar på datorn.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Fast hdmi-porten vet man ju inte om den kommer att vara kvar på den nya. Den kan lika gärna försvinna för att Apple vill tjäna lite extra på sina adaptrar samt pusha Thunderbolt ytterligare. Annars är det ett mycket gott skäl att vänta in MBP.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl då om du har användning för den just nu eller om det inte är några problem att vänta några månader till kanske över ett halvår? När det gäller teknik så kan man alltid säga "jag väntar på det där, sen köper jag!" för det presenteras nya saker hela tiden, och man kommer då aldrig till skott och köper hehe.

Har du användning för det nu så skulle jag inte väntat då du förmodligen får stor nytta av den nu och fram tills den du tänkte vänta på släpps. Den nya kan ju också ha en prislapp som är för dyr för dig så har du väntat i onödan om du har otur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jo jag tänker lite som du där. Jag tror även att jag kommer att använda extern skärm ganska mycket när jag är hemma vilket är merparten av tiden jag använder den så frågan är hur mycket en retinaskärm är värt för mej egentligen. Sen är det ju lite bättre prestanda i MBP än MPA förvisso.

Om man säger såhär, jag vill ha en surfdator som jag kan köra både OSX och Windows på, gärna samtidigt med Parallels. Duger en MPA i5 8/256 till det eller bör jag titta på i7?

Min nuvarande dator blåskärmar lite då och då, mainboard io error är felmeddelandet och ska tydligen vara fysiskt fel på moderkort. Den är 5 år gammal så det är dags att byta.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig en Windows-baserad dator som Zenbooken du nämnde ovan skulle jag tipsa dig att kolla Sony Vaio Pro 13. Finns ju en stor tråd om den här på forumet där du kan läsa, verkar vara en mycket lyckad dator som skall vara lika smidigt som en MBA och med 1920x1080 triluminos skärm som skall vara oerhört bra. Haswell dessutom, dock en sämre grafikdel.

Dem kör även mycket bra deals på den just nu och fick en med stora batteriet (18h batteritid), 8GB minne och 4 års garanti för 8 800. Borde anlända inom 2 veckor.

Permalänk
Medlem

15" är på tok för stor om man ska ha den med sig. 13" är på gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Frågan är väl då om du har användning för den just nu eller om det inte är några problem att vänta några månader till kanske över ett halvår? När det gäller teknik så kan man alltid säga "jag väntar på det där, sen köper jag!" för det presenteras nya saker hela tiden, och man kommer då aldrig till skott och köper hehe.

Har du användning för det nu så skulle jag inte väntat då du förmodligen får stor nytta av den nu och fram tills den du tänkte vänta på släpps. Den nya kan ju också ha en prislapp som är för dyr för dig så har du väntat i onödan om du har otur.

Apple fungerar inte riktigt som övriga marknaden, deras mönster med ca 1 år mellan släppen och ungefär samma pris som den gamla har varit väldigt konsekvent genom åren. Om något har de nya modellerna varit billigare snarare än dyrare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Om du kan tänka dig en Windows-baserad dator som Zenbooken du nämnde ovan skulle jag tipsa dig att kolla Sony Vaio Pro 13. Finns ju en stor tråd om den här på forumet där du kan läsa, verkar vara en mycket lyckad dator som skall vara lika smidigt som en MBA och med 1920x1080 triluminos skärm som skall vara oerhört bra. Haswell dessutom, dock en sämre grafikdel.

Dem kör även mycket bra deals på den just nu och fick en med stora batteriet (18h batteritid), 8GB minne och 4 års garanti för 8 800. Borde anlända inom 2 veckor.

Ja den verkar trevlig, hittar den dock inte för det pris du nämner.

Jag vill nog prova OSX, jag har aldrig haft mac men har alltid varit lite nyfiken på OSX så det lutar väldigt mycket åt en mac nu, men har inte kommit fram till vilken jag vill ha ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Ja den verkar trevlig, hittar den dock inte för det pris du nämner.

Jag vill nog prova OSX, jag har aldrig haft mac men har alltid varit lite nyfiken på OSX så det lutar väldigt mycket åt en mac nu, men har inte kommit fram till vilken jag vill ha ännu.

Okej jag förstår, hade exakt samma känsla. Det som fick mig att ändra mig till att köpa ytterligare en Windows dator var priset. Skall du ha 8GB ram som du i princip måste ha så kostar billigaste Macbooken 10800 kr.

Om man då kan få en Sony Vaio (som också är premium-datorer) för 8800 kr och samtidigt få en bättre skärm, längre batteritid och hela 4 års garanti så kunde jag inte motivera att lägga dem extra pengarna för en Macbook, skulle i sådana fall vara för trackpaden.

Köp datorn via Sonys hemsida så kommer du hamna på det priset.

Permalänk
Medlem

Va svårt det ska vara då!

Verkar inte gå att handla på avbetalning där och för att fixa fram dom där pengarna behöver jag mer än en arbetsdag på mej, erbjudandet upphör imorrn. Så det löste sej med den...

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat om jag vore du.
Köp absoult inte rMBP 13" ivybridge iallfall. Oavsett hur lockande något erbjudande kan vara.
För hd4000 kretsen i den är för klen för att upplevelsen ska bli bra på den datorn.
Haswell versionen som kommer, har ju dock Iris 5100 i sig och är en STOR uppgradering från föregångaren i det avseendet.

Sen kan det komma mycket nytt och roligt i dom nya rMBP modellerna. Igen vet ju än, men har vi tur så kan vi få se IGZO, 4k, TB2, Redesign osv.
Eller så blir det bara små uppgraderingar ^^
Tror dock mer på att det blir några större förändringar än bara CPU/GPU, WiFi, SSD som vi redan vet mer eller mindre kommer.

Airen är en helt ok dator den med.
Beror helt på vad man gör med sin dator, men rMBP är ju bara för skön.

Jag sitter själv och väntar med spänning på 15" rMBP. Har varit utan laptop och bara levt på min HTPC och iPad, i 3 månader.
Börjar bli jobbigt värre. Men ska bli kul när den kommer.
Oktober ser det ut som är de mest troliga release tiden. Men har man tur så kan det bli September.
Oavsett vad så tycker jag du ska vänta om du kan vänta.

Skrivet av ozo64:

15" är på tok för stor om man ska ha den med sig. 13" är på gränsen.

Nej. En lätt 15" är inga problem alls att ta med sig.
Speciellt inte om man har dom i sin axelrems väska eller liknande. Och det har man ju oftast sin laptop i.
Macbooks är både lätta och tunna så det är inga problem alls.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die