Permalänk
Medlem

Skillnad på HDMI och HDMI

Hej. Jag har inhandlat ny tv och nu behöver jag en ordentlig kabel från dator till tv som kan skicka bild och ljud. Är det då någon skillnad på en billigare variant som t.e.x denna gentemot denna dyrare?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Man brukar säga att HDMI-kablar upp till 4-5 meter, så är det väldigt lite skillnad på alla dessa märken. men ska du använda längder som når upp mot 8-10 meter eller mer så rekommenderar jag Supra-kablar.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk

om jag inte är helt ute och cyklar så är hdmi 1.4 för de som ska skicka 3D från t.ex blu ray spelare till TV och den vanliga är ja... utan 3D support.

jag hade tagit det billigaste som finns kablar och sånt är oftast marknadsföringstrick... finns tester som visar att kablar för 100kr presterar identiskt mot kablar för flera tusen... men ljud kablar är en annan sak... bild och hdmi osv är ganska standard. Men om du vill kan du ta en kabel som är "gold plated" så är det liiiiiiiiite "bättre".... och då är det inte bilden som är bättre utan hållbarheten på kabelns anslutning

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Här hittar du vad du behöver Kablar

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adrian_cool69:

om jag inte är helt ute och cyklar så är hdmi 1.4 för de som ska skicka 3D från t.ex blu ray spelare till TV och den vanliga är ja... utan 3D support.

jag hade tagit det billigaste som finns kablar och sånt är oftast marknadsföringstrick... finns tester som visar att kablar för 100kr presterar identiskt mot kablar för flera tusen... men ljud kablar är en annan sak... bild och hdmi osv är ganska standard. Men om du vill kan du ta en kabel som är "gold plated" så är det liiiiiiiiite "bättre".... och då är det inte bilden som är bättre utan hållbarheten på kabelns anslutning

Guldpläterade kontakter är endast en fördel om också terminalerna är guldpläterade, annars är det faktiskt en nackdel gentemot aluminium eller vad de nu består av normalt. Guld mot guld ger mycket bra kontakt men guld mot aluminium kan skapa oxidation som med tiden försämrar kontakten så då är det bättre med aluminium hela vägen.

För digitala kablar så spelar kabeln mindre roll om det inte är så att man är på gränsen av vad gränssnittet klarar i exempelvis längd. Min superbilliga 10m HDMI-kabel fungerar utmärkt men om den hade behövt vara 15m så kanske jag hade varit tvungen att gå upp till något dyrare.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Guldpläterade kontakter är endast en fördel om också terminalerna är guldpläterade, annars är det faktiskt en nackdel gentemot aluminium eller vad de nu består av normalt. Guld mot guld ger mycket bra kontakt men guld mot aluminium kan skapa oxidation som med tiden försämrar kontakten så då är det bättre med aluminium hela vägen.

För digitala kablar så spelar kabeln mindre roll om det inte är så att man är på gränsen av vad gränssnittet klarar i exempelvis längd. Min superbilliga 10m HDMI-kabel fungerar utmärkt men om den hade behövt vara 15m så kanske jag hade varit tvungen att gå upp till något dyrare.

Agreed - De flesta lite nyare TV apparaterna har guld kontakter så guld mot guld låter ju sunt men han kan nog ta de billigaste guld kablarna.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Nej det är ingen skillnad i bildkvalitet. Möjligtvis håller de dyrare med bättre kontakter längre men funktionsmässigt är de exakt samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Man brukar säga att HDMI-kablar upp till 4-5 meter, så är det väldigt lite skillnad på alla dessa märken. men ska du använda längder som når upp mot 8-10 meter eller mer så rekommenderar jag Supra-kablar.

Nja. Jag har en vanlig standard HDMI kabel på 10m som kostade 450 spänn. Den fixar 3D och 1080p i 60Hz utan problem.

Permalänk
Medlem

Endast den dyrare kabeln är en HDMI High Speed kabel, och garanterar således att den klarar av att överföra 1080p@60Hz. Den billigare varianten som inte är High Speed garanterar endast 1080i@60Hz eller 1080p@30Hz. Dock är det troligt att även fast den billigare varianten inte garanterar 1080p@60Hz så kommer den ändå att klara den upplösningen utan problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Nu är jag ingen kemist så rätta mig om jag har fel, men visst är det så att guld inte reagerar med andra ämnen av sig själv, därav klassificeringen som ädelmetall? Därför borde det väl inte skapas oxidation på ämnen i direktkontakt med guld?

Annat är det såklart om kontakterna vore av järn och koppar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Endast den dyrare kabeln är en HDMI High Speed kabel, och garanterar således att den klarar av att överföra 1080p@60Hz. Den billigare varianten som inte är High Speed garanterar endast 1080i@60Hz eller 1080p@30Hz. Dock är det troligt att även fast den billigare varianten inte garanterar 1080p@60Hz så kommer den ändå att klara den upplösningen utan problem.

Jepp min standard hdmi på 10m har iaf tillräckligt med bandbredd för 1080p 60Hz och 3d. Den lär säkert få problem med UHD men jag har inga prylar idag som klarar av det ändå

Permalänk
Medlem

Den köpte jag och den fungerar bra, lite störningar ibland i form av vita "pixelprickar".
http://www.24.se/high-speed-hdmikabel-med-ethernet--15-meter-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkorna:

Den köpte jag och den fungerar bra, lite störningar ibland i form av vita "pixelprickar".
http://www.24.se/high-speed-hdmikabel-med-ethernet--15-meter-...

Då kan den ju inte funka så speciellt bra.

Skrivet av ozo64:

Jepp min standard hdmi på 10m har iaf tillräckligt med bandbredd för 1080p 60Hz och 3d. Den lär säkert få problem med UHD men jag har inga prylar idag som klarar av det ändå

Ja, jag söker inget över 5m. Det är 1080p i 60hz som gäller för mig, 3D vore ett fint plus.

Skrivet av Pimmp:

Här hittar du vad du behöver Kablar

Då ska jag kolla runt lite där.

Tack för hjälpen, Swec.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara någon skillnad , digital signal så kommer den fram eller så gör den inte det , finns ju mängder med tester som bevisar att dyra kablar är exakt lika som billiga förutom att de kanske är bättre isolerade ect.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Brukar inte vara någon skillnad , digital signal så kommer den fram eller så gör den inte det , finns ju mängder med tester som bevisar att dyra kablar är exakt lika som billiga förutom att de kanske är bättre isolerade ect.

Billiga kablar är ofta tillräckligt bra. Där håller jag med dig.

Men det är inte alls så att digital signal antingen är felfri eller inte kommer fram alls.
De flesta tänker på paketbaserade protokoll med omsändningar (t ex filhämtning på internet), där kommer datan fram korrekt tack vare checksummor och omsändningar av paket som inte kommer fram.

HDMI fungerar inte så, det är ren streamad data som i botten självklart är analog, men tolkas som 1 och 0 lite högre upp i transportlagret. Och det blir självklart fel ibland, inte minst när kabeln är lång. Och detta ger störningar på bilden i liten eller hög grad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Guld mot guld ger ingen reaktion... men guld mot någon annan mindre ädel metall ger reaktion.

Detta fenomen uppstår i vanliga vattenledningssystem där man övergår från koppar till någon annan metall... och vattnet i ledningen fungerar som elektrolyt.

Nu var det väl nästan 15 år sedan jag tänkte på det här sist, så jag kan ha gjort en tankevurpa men jag tror jag är rätt på det.
Det Casgar säger är inte helt fel.
Det som händer mellan mer och mindre ädla metaller är att den mindre ädla metallen offrar sig efterhand som oxidation sker. Båda metallerna oxiderar men den mer ädla metallen roffar åt sig elektroner från den mindre ädla för att slippa oxidera. Den mindre ädla metallen kommer oxidera för båda metallernas räkning kan man säga. Hade det gällt koppar och aluminium så hade aluminiumet gått hårt åt eftersom båda metallerna förhållandevis lätt reagerar med syre.

Men just guld har en trevliga egenskapen att det knappt reagerar med syre alls (alltså det oxiderar inte).
Aluminiumet behöver fortfarande ta oxidationsbördan för både sitt eget material och för guldet men då guld inte reagerar med syret i luften (i stort sett) så läggs knappt någon extra börda för oxidationen på aluminiumet ;).
Så guld är väldigt tacksamt att använda ihop med andra metaller på kontaktytor oavsett vad det är för metall.

Oavsett används väl inte aluminium som elektrisk kontaktyta särskilt ofta då det reagerar med syret i luften och skapar en hård och tät oxidbeläggning som inte leder särskilt bra på bara några timmar (om inte snabbare).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Ingen som hellst skillnad alls, ni som tänker på guldpläterering osv. lever kvar i analoga dar då det faktiskt spelade roll. En HDMI signal är digital och som med allt digitalt får du antingen fram signalen eller inte. Till skillnad från analogt där du kan få med annat än signalen och/eller tappa delar av signalen.

"Super speed" kablar är det ingen skillnad på heller, samma kabel lika många ledare. precis som SATA är det inte kabeln som bestämmer om det är "HDMI 1.4" utan sändaren och mottagaren som måste hålla måttet, kabeln spelar ingen roll.
Ska du dra HDMI långa sträckor kan du behöva en repeater eller en "aktiv" kabel (inbyggd repeater) då sändaren inte klarar av att skicka tillräckligt långt (detta diffar från apparat till apparat)

Köp den billigaste kabeln du kan hitta som inte ser ut som att du kan bita av den så ska den vara perfekt för dig.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Precis... så "god kontakt" är väl givetvis att föredra oavsett om man använder analog eller digital överföring?

Eller menar du att det inte gör något med störningar av signalerna när det är digitalt?

Man kan se det från ett ganska simpelt perspektiv, med digitalt så handlar det mer om att "är det kontakt så är det" när det gäller störningar på grund av dålig kontakt. Guldpläteringen är egentligen bara för att guld inte oxiderar.

När det gäller digitalt vs. analogt så spelar olika störningsmoment mindre roll med digitalt än vad det gjorde på analoga dar.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |