Permalänk
Medlem

Kass FPS med inbyggd GPU

Sambon köpte nyligen den här datorn http://www.inet.se/kundvagn/visa/3710640/2013-08-11 då hon ville få lite bättre prestanda än den gamla HP datorn hon hade. Vi kollade runt lite här och med kompisar och fick tipset att man kanske inte behövde köpa grafikkort utan köra på en inbyggd i processorn. Efter att ha åkt in en runda på Inet för support (hade problem med BIOS) så fick vi hem den igår och det är tyvärr så att FPS:n är HEMSK.

ca: 9 FPS i World of Warcraft, ospelbart i Dota2 etc.

Så nu kommer frågan, är det helt enkelt att prestandan på den inbyggda är för kass (sambon har 1920x1080 skärmupplösning, tänkte att det kan vara att den inbyggda gpun är lite för trött för att köra så höga upplösningar bra) eller är det nått fel på processorn eller kan det vara nån inställning jag har missat?

Och om det skulle vara så att den inbyggda är för kass så om ni har något förslag på grafikkort så hade det varit nice!

Permalänk
Medlem

enligt test (swec) ska det ha bättre igpu än intel 4xxx serien
http://www.sweclockers.com/recension/17044-amd-a10-6800k-och-...

prova sänka inställningarna och se om det fungerar bättre.. men om det enligt testen ska klara bf3 minimum på 17 fps verkar någonting vara fel ^^

Permalänk
Medlem

Provade även att spela League of Legends - även där helt ospelbart.

Permalänk
Medlem

Verkar som att något är fel...

Alla drivrutiner installerade?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Lord of the Rings:Online på en A10-5700 utan problem (~40fps), så något stämmer inte här.
Det var inte i 1080p, men strax under.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Nått är helt klart fel. Har testat att spela med GPU:n på min AMD A10 och jag ligger runt 30fps med ok settings på 1920x1080

EDIT1: ... och min A10 är slöare en den ni har. Har ni kollat hastigheten på RAM-minnena så att de kör i 1600MHz?

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Sänk inställningarna och skaffa snabbare RAM-minnen, exempelvis dessa för 150kr mer.

AMDs integrerade grafikkretsar får en rätt så bra prestandaskjuts av snabbare RAM-minnen.

Permalänk
Medlem

Kan det vara någon inställning i BIOS som är fel kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Verkar som att något är fel...

Alla drivrutiner installerade?

Fo3

Hur vet jag om de är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Sänk inställningarna och skaffa snabbare RAM-minnen, exempelvis dessa för 150kr mer.

AMDs integrerade grafikkretsar får en rätt så bra prestandaskjuts av snabbare RAM-minnen.

Kör redan på lägsta och delarna är redan köpta så vi snackar 800 spänn.

Permalänk
Medlem

har ni installerat på Radeon-sviten med Catalyst controlpanel etc?

Jag kör en A6:a som HTPC o den går att spela på om man vill

// LZ

Permalänk
Medlem

Har ni kollat temperaturen på CPU?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har ni de senaste drivarna på allt? Jag tycker inte ni ska köpa ny hårdvara innan ni får den befintliga att fungera till 100% Ladda ner Slimdrivers eller liknande och skanna datorn för att veta om det saknas drivare för något. Passa även på att ta ner GPU-z för att se om GPU'n verkligen arbetar.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Laddade ner GPU-z och körde igång samtidigt som jag körde Wow. GPU Core Clock ligger på 1000 mh ungefär, memoryclock på 800 mhz och temp på 50 men loaden ligger på 0% så det känns ju som något är vajsing.

EDIT: körde slimdriver nu också och den säger att allt är stabilt och det senaste :/

EDIT 2: Ska jag in i BIOS och forcea det integrerade? Den är inställd på PCI nu men jag antog att den defaultade tillbaka till det integrerade om den inte hittade något.

Permalänk
Avstängd

Om du inte har annat änn det integrerade så skulle det ju säkert va en bra ide att ha det på/force det ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Relik 📜

Testa att köra igenom 3DMark eller liknande mjukvara. Värdena i sig är rätt ointressanta, men de kan enkelt jämföras mot till exempel våra testnivåer.
http://www.sweclockers.com/recension/17044-amd-a10-6800k-och-...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nu gick jag in och ändrade så att den forcar det integrerade och GPU-z säger fortfarande att load är 0% med World of Warcraft igång.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet ska man inte behöva fibbla i bios för köra på integrerad grafik, om man nu inte har externt grafikkort. Själv har jag erfarenhet av 5800k som fungerade bra i skyrim och en räcka andra spel. Dock körde jag 2133 MHz minnen, 1866 minst lär vara absolut önskvärt.

Har du förresten installerat applikationsprofilerna (förutom vanliga catalyst), eller missat detta? Dessa används inte bara i dubbla grafikkretsar utan även för enkla. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har åtminstone läst det.

Permalänk
Medlem

Jag kör 6800k utan externt grafikkort och spelar utan problem, håller mig på grafikinställningen "good" i World of Warcraft med enligt mig mycket godkänd fps. League of Legends är barnmat, spelar med det mesta på high där och håller mig runt 80+ fps ("stable fps") inställning.

Så, något är helt klart fel. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så. Låter mysko
(Notera att jag kör med 2400mhz RAM)
men fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhacha:

Jag kör 6800k utan externt grafikkort och spelar utan problem, håller mig på grafikinställningen "good" i World of Warcraft med enligt mig mycket godkänd fps. League of Legends är barnmat, spelar med det mesta på high där och håller mig runt 80+ fps ("stable fps") inställning.

Så, något är helt klart fel. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så. Låter mysko
(Notera att jag kör med 2400mhz RAM)
men fortfarande.

Kan verkligen RAM minnena göra så stor skillnad? Det känns som att det inte borde vara så dramatiska skillnader (Poor och ~9 FPS och Good och bra dps)

Permalänk
Hedersmedlem

CPU'n kräver BIOS version 6002 eller senare. Har du kollat så att du uppfyller det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

CPU'n kräver BIOS version 6002 eller senare. Har du kollat så att du uppfyller det?

Det var problemet till att börja med, den åkte en en sväng hos Inet där de fixade det och vi fick tillbaka den igår så det är därför jag kollar nu. Fick pröjsa 500 för att de gjorde en felsökning också så om det är något problem så hade man ju blivit lite putt.

EDIT:

Hade problem med att få ner drivrutinerna men efter lite pusslande så verkar det som att den fick ner dem ändå för helt plötsligt bytte GPU-z namnet på grafikkortet till 8670D och då kickade allt igång.

In i Wow och upp på High i settings och stabila 40-50 fps.

TACK SÅ HEMSKT MYCKET ALLIHOPA!

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig för dig. Alltid kul när man ser ett positivt resultat i slutet av en felsökningstråd

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av fancy:

Kan verkligen RAM minnena göra så stor skillnad? Det känns som att det inte borde vara så dramatiska skillnader (Poor och ~9 FPS och Good och bra dps)

Nej absolut inte så stor skillnad, något är ju helt klart fel ^^/
Men kollade lite snabbt skillnaden mellan att köra mina minnen i 1333 och 2400 första gången och utan att jag räknade på det uppskattar jag att det skiljde sig på sin höjd upp emot 30 % .