iPhone 5 kan inte koppla till Netgear CG3100

Permalänk
Medlem

iPhone 5 kan inte koppla till Netgear CG3100

Ja som titeln säger... Lämnade in min gamla iPhone 5 för att den var skadad, då fick jag en helt ny 5:a för några månader sen ungefär. Med den nya mobilen kunde jag inte ansluta mig till vårt wifi här hemma längre MEN jag kan ansluta till ALLA andra wifi's. Jag gav till sist upp och använde istället bara 3g nätet här hemma, när en dag så anslöt sig mobilen till vårt wifi helt plötsligt. Från ingenstans.. Men för någon vecka sen var jag tvungen att fabriksåterställa vår router och nu har samma problem uppstått Jag ser vårt wifi i listan och jag kan ansluta mig till det men när jag gör det så bara snurrar den "loading" saken vid nätverksnamnet för alltid utan att faktiskt ansluta sig.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Ja som titeln säger... Lämnade in min gamla iPhone 5 för att den var skadad, då fick jag en helt ny 5:a för några månader sen ungefär. Med den nya mobilen kunde jag inte ansluta mig till vårt wifi här hemma längre MEN jag kan ansluta till ALLA andra wifi's. Jag gav till sist upp och använde istället bara 3g nätet här hemma, när en dag så anslöt sig mobilen till vårt wifi helt plötsligt. Från ingenstans.. Men för någon vecka sen var jag tvungen att fabriksåterställa vår router och nu har samma problem uppstått Jag ser vårt wifi i listan och jag kan ansluta mig till det men när jag gör det så bara snurrar den "loading" saken vid nätverksnamnet för alltid utan att faktiskt ansluta sig.

Låter som att du har läst tillbaka en iCloud-backup till din nya telefon?
I så fall har telefonen sparat undan nyckeln till WiFi vilket skulle kunna ställa till med problem.
Om så är fallet kan du testa gå in på nätverket i iPhonen och välja "Glöm det här nätverket" (eller vad det nu står). Testa sen att ansluta på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Jag ser vårt wifi i listan och jag kan ansluta mig till det men när jag gör det så bara snurrar den "loading" saken vid nätverksnamnet för alltid utan att faktiskt ansluta sig.

Det beteendet kan uppstå om du gått i taket för maximalt antal aktiva DHCP-utdelningar som din internetleverantör ger (om man får x antal externa adresser) eller om routern blivit inställd på ett för litet antal interna ip-nummer. Alltså du har för många nätverksklienter anslutna samtidigt, men när en annan enhet inte varit ansluten på ett tag funkar det plötsligt. Kolla upp det om ovanstående tips inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngoX:

Det beteendet kan uppstå om du gått i taket för maximalt antal aktiva DHCP-utdelningar som din internetleverantör ger (om man får x antal externa adresser) eller om routern blivit inställd på ett för litet antal interna ip-nummer. Alltså du har för många nätverksklienter anslutna samtidigt, men när en annan enhet inte varit ansluten på ett tag funkar det plötsligt. Kolla upp det om ovanstående tips inte funkar.

Hur många IPs ISPn delar ut spelar ju ingen roll eftersom han förmodligen kör NAT i sin router. Om routern av någon anledning inte kör NAT dock så kan det klart hända, men då borde han märka problem på fler enheter eftersom de flesta ISPer bara delar ut typ 2 adresser.

Att de interna adresserna skulle ta slut är helt klart en möjlighet, men sannolikheten är ganska liten eftersom scopen brukar i alla fall vara på ett par hundra adresser med fabrikskonfiguration. Åter igen borde han dessutom uppleva problem på fler enheter än just iPhonen.

Dessutom vore det väldigt osannolikt att något av ovan skulle börjat fela just precis när TS fick ny iPhone.

Permalänk
Medlem

Jag tror till exempel ComHem levererar just Netgear CG3100 förinställt med en pool av bara 20 interna ip-nummer. Det räcker i och för sig till en ganska stor familj med många telefoner, datorer, skrivare och annat
Men jag har sett just detta beteende på en iPhone när det bara fanns få ip-nummer att tillgå. Det är sannolikt att det uppstår just då man får en ny enhet, eftersom routern ofta håller kvar en reservation för ip-nummer till tidigare enheter.

Men jag tror också på att i första hand testa "Glöm detta nätverk" och återansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngoX:

Jag tror till exempel ComHem levererar just Netgear CG3100 förinställt med en pool av bara 20 interna ip-nummer. Det räcker i och för sig till en ganska stor familj med många telefoner, datorer, skrivare och annat
.

Min Netgear var inställd att använda från .10 till .99 så att det bara är inställt med 20 är fel. Så det är nog något annat som spökar.

Dom kan ju dock ha förinställt modemen så förut men inte när jag skaffade mitt iaf.

Permalänk
Medlem

Vår CG3100 fick tokfnatt när vi kopplade två mobiler till den. Av någon anledning bytte de hostname då och då, behöll samma IP men de gamla hostnamnen låg kvar i DHCP-tabellen.
Efter uppgradering till CG3700 blir det inget mer krångel, men buggen med "ghost-telefoner" finns ändå kvar.

Ring ComBort och fråga om du kan få ett CG3700 istället, eller köp en riktig router.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar var och varannan månad byta SSID på min CG 3100 och låta alla trådlösa enheter återansluta till den och detta fungerar kalas.Detta är tips som jag själv fått av combort support och för engångs skull funkade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Jag brukar var och varannan månad byta SSID på min CG 3100 och låta alla trådlösa enheter återansluta till den och detta fungerar kalas.Detta är tips som jag själv fått av combort support och för engångs skull funkade det

Är ju iof ingen lösning på problemet. Inte ens lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Låter som att du har läst tillbaka en iCloud-backup till din nya telefon?
I så fall har telefonen sparat undan nyckeln till WiFi vilket skulle kunna ställa till med problem.
Om så är fallet kan du testa gå in på nätverket i iPhonen och välja "Glöm det här nätverket" (eller vad det nu står). Testa sen att ansluta på nytt.

Skrivet av IngoX:

Men jag har sett just detta beteende på en iPhone när det bara fanns få ip-nummer att tillgå. Det är sannolikt att det uppstår just då man får en ny enhet, eftersom routern ofta håller kvar en reservation för ip-nummer till tidigare enheter.

Men jag tror också på att i första hand testa "Glöm detta nätverk" och återansluta.

Jag glömde att skriva att jag har provat det, flera gånger Det hjälpte inte

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini