Projektor HDMI får det inte att fungera!

Permalänk
Medlem

Projektor HDMI får det inte att fungera!

Hej Sweclockers !

Nu blir jag snart tokig på min vardagsutrustning. Så här ligger det till:

Jag har en projektor, Acer P1500.

Problemet är att jag inte får bild från vissa källor, plus att jag testat flera olika HDMI kablar med olika resultat.
Jag köpte först en 15m HDMI kabel som jag senare antog för att vara defekt och bytte då till en 10m HDMI kabel. Båda dessa är dubbelskärmade 1,4v med guldplätering.

Problem och vad som fungerar:
15m kabel:

PS3 --> Projektor --- OK!
Box --> Projektor --- Fel meddelande "No Signal"
Laptop --> Projektor --- Fel meddelande "No Signal"
Laptop --> TV ---OK

10m kabel:

PS3 --> Projektor --- Fel meddelande "No Signal"¨
Laptop --> Projektor --- OK!
Laptop --> TV ---OK

Däremot fungerar det om man kopplar in i TV:n.

Finns det någon inställning eller vad kan det vara som är fel?!

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Hej Sweclockers !

Problemet är att jag inte får bild från vissa källor, plus att jag testat flera olika HDMI kablar med olika resultat.
Jag köpte först en 15m HDMI kabel som jag senare antog för att vara defekt och bytte då till en 10m HDMI kabel. Båda dessa är dubbelskärmade 1,4v med guldplätering.

15m kabel:

Laptop --> TV ---OK

10m kabel:

Laptop --> TV ---OK

Dold text

Då anslutningsproblemen verkar vara så oregelbundna är det första jag tänker på glappkontakt. Har du provat att vicka lite på kontakten när den sitter i?
Prova även att koppla in sladden när alla enheter är avstängda för att sedan starta upp dem, gärna även kombinationer så att den ena enheten är av och den andra på. Du får helt enkelt prova dig fram med alla möjliga lösningar tills du hittar exakt var felet ligger, först då kan du lösa det.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nollan:

Hej Sweclockers !

15m kabel:

Laptop --> TV ---OK

10m kabel:

Laptop --> TV ---OK

Oj oj, svårt säga. I Värsta fall får du införskaffa hdmi doctor från ebay..

Permalänk
Medlem

Det enda som jag tänkte på först var ifall det hade något med signalen att göra. Men eftersom de olika kablarna ger olika resultat så vet jag inte.
För med den andra 15m kabeln som jag lämnade tillbaka så fungerade boxern 1 gång. De andra gångerna stod det "no signal" eller så visade den olika färger som liksom "bluppade" fram och tillbaka, då syntes även Hz och lite sån info..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:
Dold text

Då anslutningsproblemen verkar vara så oregelbundna är det första jag tänker på glappkontakt. Har du provat att vicka lite på kontakten när den sitter i?
Prova även att koppla in sladden när alla enheter är avstängda för att sedan starta upp dem, gärna även kombinationer så att den ena enheten är av och den andra på. Du får helt enkelt prova dig fram med alla möjliga lösningar tills du hittar exakt var felet ligger, först då kan du lösa det.

Skrivet av anon99565:

Oj oj, svårt säga. I Värsta fall får du införskaffa hdmi doctor från ebay..

Nu har jag mer information om vad som fungerar

Alla enheter fungerar om jag flyttar projektorn och använder en kortare kabel. Får mig direkt att tänka att kabeln är defekt. DOCK så fanns ju detta problem förut och med olika resultat av de 2 olika långa kablarna är jag inte lika säker. Jag funderar om det har med styrkan på hdmi signalen att göra, fast detta är också konstigt då 15m fungerade med ps3 men inte den nuvarande 10m.

Visa signatur

Permalänk

Du har ingen förstärkare att köra allt igenom??

Permalänk
Hedersmedlem

Är det högkvalitets HDMI-kabel a la Supra eller någon billig för några hundralappar? Det kan ha stor betydelse så fort man hamnar på 10+ meter. Det är fortfarande en elektrisk signal som ska skickas och tas emot, även om den är digital. Dämpar kabeln signalen för mycket (t ex pga för tunna ledare) så kommer det inte fungera. Olika enheter har olika stora marginaler när det gäller signalnivåerna, därför kan det variera mellan vilka enheter som fungerar eller inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Supra kabel 10m till min projektor-förstärkare. Fyndbörsen som tipsade mig. Inga som helst problem.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är det högkvalitets HDMI-kabel a la Supra eller någon billig för några hundralappar? Det kan ha stor betydelse så fort man hamnar på 10+ meter. Det är fortfarande en elektrisk signal som ska skickas och tas emot, även om den är digital. Dämpar kabeln signalen för mycket (t ex pga för tunna ledare) så kommer det inte fungera. Olika enheter har olika stora marginaler när det gäller signalnivåerna, därför kan det variera mellan vilka enheter som fungerar eller inte.

Det var för mig ingen skitkabel då den kostade 600kr. Jag gjorde så att jag åkte in och köpte en ny kabel av bättre märke, ala supra såklart, för 1200kr. Nu fungerar det. Inga som helst problem.

Dock ska det tilläggas att jag fortfarande inte förstår varför jag fick bild med 15m kabel på PS3 men inget annat sen med samma sorts kabel men bara 10m fick jag endast bild från laptopen.

MEN LÖST!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som du haft otur där. Du har köpt en onödigt dyr kabel dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Menar du med de andra två kablarna?
Nope, skitkvalité var det på dom tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Vilka kablar är certifierade för 10+ meter som Supra är och väsentligt billigare? Ärligt nyfiken. Alltså att hitta långa kablar som är garanterade att fungera, oavsett utrustning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du genom kabeln? Testa sänka upplösningen, för om du har för hög upplösning och kabeln är av dålig kvalitet så blir det problem. Däremot ska även billiga kablar klara lägre upplösning (720p@60Hz, 1080i@60Hz, 1080p@30Hz) utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Menar du med de andra två kablarna?
Nope, skitkvalité var det på dom tyvärr.

Nej, det var inte "skitkvalité".
Antingen var den trasig eller så var den inte korrekt specad.

High speed HDMI är allt man behöver titta efter för 1080p, 3D, 60Hz.

Tänker inte ge mig in i den här diskussionen igen.

Supra är oerhört välbyggda, glappkontakt t.ex existerar knappt.
Det låter lite som du hade glappkontakt på de andra.

Som sagt, tänker inte ge mig in i en sån här diskussion igen.
Varför klistar mods inte en sån här tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilka kablar är certifierade för 10+ meter som Supra är och väsentligt billigare? Ärligt nyfiken. Alltså att hitta långa kablar som är garanterade att fungera, oavsett utrustning.

En HDMI märkt High speed, oavsett längd. Ska fungera. Annars trasig.

Ska man bygga in en HDMI i vägg/tak och inte vill chansa så visst, en Supra går sällan fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Som tidigare sagts i andra trådar så kollar oftast kineserna och andra budgetkabeltillverkare om kabeln fungerar med en kort kabel och märker upp den efter hur den presterar med en kabellängd på 1 meter, de testar förmodligen inte kablarna alls vid alla de längder de säljer dem, det gör däremot Supra, deras kablar håller sig inom spec vid de längder de säljs färdigmonterade, just för att slippa såna här problem.

Och jag tycker det är löjligt att kalla tekniskt bra saker (som Supra) för dyra oavsett vilken produkt det rör sig om, jag har varit med om en hel del strul med långa hdmi kablar i div installationer, nästan alla fungerar om de är under 5m men väldigt få klarar över 10m och i princip inga budgetkablar klarar över 15m.
Och då ska man även väga in att de flesta inte ens är i närheten av att belasta kabeln med allt den ska klara av utan oftast nöjer sig med att den ska klara en film med 1080P/24

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Får jag fråga vilka upplösningar du körde på 10 resp 15 meter?

De flesta kablar tillverkas för att följa HIGH SPEED, men vissa specar även sina HDMI STANDARD-kablar för 10-15 meter vilket ofta inte går i full upplösning, men fungerar fint i 1080i och lägre.

Dock finns det aktiva HDMI-kablar med inbyggd förstärkning i form av signalchip som alltid är att rekommendera för längder över 7 meter.

Visa signatur