Nvidia tillkännager Geforce GTX 780 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gedo:

Så nVidia kontrar Mantle med Gsync, Mantle levererar 2-9gånger så mycket FPS medans Gsync syncar skärmen och graffet så det inte ska lagga(men det kommer att lagga för en erfaren spelare), är man inbiten FPS spelare och kör 120-144hz så kommer inte Gsync vara något bra alls, kommer säkert funka för 60hz perfekt men det är för laggigt för en bättre spelare imo.

Kör häldre Battlefield 4 med 120hz/fps konstant med Ultra än 60hz/fps med gsync konstant.

Men finns ju en hel del(noobs) som sitter på 60hz skärmar redan nu och laggar sig fram utan att ens märka det så är väl en rätt bra marknad där.

Kan du förklara varför G.Sync inte kommer att vara bra och få saker att lagga?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har du testat spela på 60hz med en konstant framerate och sedan en 120hz med konstant framerate så skulle du förstå det själv.

Permalänk

är sub-60fps helt plötsligt nya innegrejen? fel på folk tror jag...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Får la se om det håller det han sa om att GTX 780 Ti är "the best GPU ever built"

...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Får la se om det håller det han sa om att GTX 780 Ti är "the best GPU ever built"

...

Bör noteras att det står "nVidias newest and fastest GFX ever"
Nyckelordet är nVidia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweloop64:

är sub-60fps helt plötsligt nya innegrejen? fel på folk tror jag...

Ja hehe, minst 120fps ska det ju vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gedo:

Nyckelordet är nVidia.

Japp. Och ska bli kul att se om 290X utpresterar GTX Titan och se hur det står sig mot GTX 780TI ev.

Skrivet av Orici:

Om den sänker Hertzen på skärmen i takt med FPSen så kan du räkna ut själv hur det kan börja "lagga".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Nvidia har gjort det igen (G-sync).
Det är alltid Nvidia som kommer med nya innovativa saker.
Jag stödjer gärna ett sånt företag.

Problemet är ju hårdvaran, dvs. att man måste köpa en speciell monitor. Personligen spelar jag på en stor TV så innan detta blir någon form av standard (vilket kan ta tid) så hjälper det inte speciellt många.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Finns inget som hindrar att man kan spela i 100Hz+ med G-sync om man har ett grafikkort som klarar av det. Kanske G-sync bildskärmar till och med kommer att stöda över 144Hz.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gedo:

Så nVidia kontrar Mantle med Gsync, Mantle levererar 2-9gånger så mycket FPS medans Gsync syncar skärmen och graffet så det inte ska lagga(men det kommer att lagga för en erfaren spelare), är man inbiten FPS spelare och kör 120-144hz så kommer inte Gsync vara något bra alls, kommer säkert funka för 60hz perfekt men det är för laggigt för en bättre spelare imo.

Kör häldre Battlefield 4 med 120hz/fps konstant med Ultra än 60hz/fps med gsync konstant.

Men finns ju en hel del(noobs) som sitter på 60hz skärmar redan nu och laggar sig fram utan att ens märka det så är väl en rätt bra marknad där.

Personligen skulle jag tar gärna G-sync över mer FPS i 1 titel/år vilken dag som helst i veckan, såvida det inte gäller något enormt underhållande spel som man skulle kunna sjunka ner sinnessjukt mycket tid i, då för att ligga spikad på sin monitorns refresh rate. Knappt ens då.

Med en 120hz skärm finns det fortfarande input lag och stutter med V-sync påslaget, bara att det är "i teorin" hälften så märkbart som på en 60hz skärm.

1000(ms)/60(hz)=16.66...7ms delay OM din skärm och ditt grafikkort/en bildruta faller ur synk för endast en refresh (16.66...7*n)
1000(ms)/120(hz)=8.33...3ms delay OM din skärm och ditt grafikkort/en bildruta faller ur synk för endast en refresh (8.33...3*n)
1000/144=6.94...4ms -||-

Att påstå att G-sync inte skulle vara något vidare för 120/144hz gaming är vansinne. Inte bara gör det att flytet man upplever blir mer som på en film vid både lägre såväl som högre refresh rates, utan du slipper input lag/stuttering helt och hållet (om det är så pass bra som det sägs), vilket i mitt tycke är det främsta man har att vinna vid 120hz+ gaming.

Nu är microstuttering (eller med hur pass korta och jämna mellanrum bildrutor kommer ut) det enda vi behöver "oroa" oss för.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Yes det är ett prestanda monster. Synd att kortet verkar dra lika mycket ström som gamla gtx480 bara och går ganska varmt. Men vi får se när det kommer mer tester!

Winter is coming..
We shall need this beast at our side!

Skrivet av Gedo:

Nyckelordet är nVidia.

Jag tänker på vad Hsu sa i sin presentation, vilket jag skrev.. "When you measure it, I think you will agree this is the best GPU that has ever been built", han sa inget "Nvidias best" eller så.

Nu har ju båda sidor gjort sina bold statements, AMD skriver och säger "Our fastest GPU yet" och Nvidia sa sitt , får se vad man kan dra för slutsats sen..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Japp. Och ska bli kul att se om 290X utpresterar GTX Titan och se hur det står sig mot GTX 780TI ev.

Om den sänker Hertzen på skärmen i takt med FPSen så kan du räkna ut själv hur det kan börja "lagga".

Snälla skriv som riktigt folk, det heter uppdateringsfrekvens. Att säga "sänka hertzen" låter lika fel som de som säger att de ska höja volten på sin processor/grafikkort.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Snälla skriv som riktigt folk, det heter uppdateringsfrekvens. Att säga "sänka hertzen" låter lika fel som de som säger att de ska höja volten på sin processor/grafikkort.

Språkeliten är kommen!
Låt folk skriva & tala som de vill, bara du förstår.

Du har tillräckligt mycket plasticitet i din hjärna för att tala fler än 6 språk och förstå flera former av slang och uttryck i flertalet språk osv osv..
I'm sure you'll manage

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu överreagerar du. De dök inte upp på eventet. De hade en demonstration i en annan byggnad. Exakt samma sak som visades där har släppts av en rad testsidor då AMD lyfta NDA på just de siffrorna. Det vill säga 290X mot 780 i två spel i UHD-upplösning. Har du missat att Nvidia alltid av en slump släpper massa artiklar och uttalanden samtidigt som AMD släpper stora nyheter. Och självklart är det tvärt om. Tror du det var en slump att Nvidia släppts massa pressrelease samtidigt som AMD hade sitt event på Hawaii?

Exakt, det är business helt enkelt.. Strategi som dom kör med allihop, frågan är varför en del över huvud taget retar upp sig över detta?
Visst jag tycket en del företag är fula ibland också och kör med taktik som inte alltid är så respektfull men å andra sidan ser jag hellra att dom är i luven på varandra än att dom börjar bilda karteller och vi får betala mer än vad vi redan gör idag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_svahn:

Så om jag går ut och frågar folk om de säger uppdateringsfrekvens eller hertz.. vad tror du då de svarar? Dessutom förstod du ju tydligen vad jag menade? Kan säga uppdateringsfrekvens eller Refreshrate om du så vill.

Skrivet av fark:

Exakt, det är business helt enkelt.. Strategi som dom kör med allihop, frågan är varför en del över huvud taget retar upp sig över detta?
Visst jag tycket en del företag är fula ibland också och kör med taktik som inte alltid är så respektfull men å andra sidan ser jag hellra att dom är i luven på varandra än att dom börjar bilda karteller och vi får betala mer än vad vi redan gör idag?

Kommer alltid finnas folk som retar upp sig pga. att motståndarna till deras kära märke gör X och Y för att vinna över kunder. De som är hyfsat neutrala sitter och hoppas att Nvidia och AMD presterar snarlikt eftersom det iaf i teorin betyder priskrig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Även om det blir kännbart så kommer det aldrig kännas i närheten av hur det är i dagens läge. Jag skall förklara, ta ex. Crysis 3. Ett Titan kan inte köra det med v-sync på för då kommer du hamna vid 30fps i princip hela tiden (eftersom kortet långt ifrån fixar att ligga med 60fps i detta med allt på max). Har du då den nya skärmtypen med G-sync aktiverat så kommer du kanske ligga mellan 35-50 fps helt utan tearing och du kommer inte märka någon stuttering i närheten av ett kort som är låst med V-sync. Visst, kör man utan V-sync så får man kanske inte lika mycket stuttering som med, men då får du tearing vilket helt elimineras med G-sync. Hela spelupplevelsen kommer uppfattas som mycket mjukare även med ett kort i den lägre prisklassen eftersom man inte behöver nå upp till en viss gräns med fps för att slippa både tearing och stuttering.

Som jag tidigare nämnt så är det ju kanon att kunna köpa en 144hz skärm och veta att jag kan få en upplevelse utan tearing även om jag inte sitter med x3 Titan.

Alla journalisterna som var där är ju tydligen helt överens om hur bra detta är. Problemet är fortfarande att det krävs speciell hårdvara. Och som jag tidigare nämde så kommer det ta tid innan detta blir någon form av standard.
Själv spelar jag på storbilds TV och innan tekniken når sådana har det förmodligen tagit några år.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Även om det blir kännbart så kommer det aldrig kännas i närheten av hur det är i dagens läge. Jag skall förklara, ta ex. Crysis 3. Ett Titan kan inte köra det med v-sync på för då kommer du hamna vid 30fps i princip hela tiden (eftersom kortet långt ifrån fixar att ligga med 60fps i detta med allt på max). Har du då den nya skärmtypen med G-sync aktiverat så kommer du kanske ligga mellan 35-50 fps helt utan tearing och du kommer inte märka någon stuttering i närheten av ett kort som är låst med V-sync. Visst, kör man utan V-sync så får man kanske inte lika mycket stuttering som med, men då får du tearing vilket helt elimineras med G-sync.

Alla journalisterna som var där är ju tydligen helt överens om hur bra detta är. Problemet är fortfarande att det krävs speciell hårdvara. Och som jag tidigare nämde så kommer det ta tid innan detta blir någon form av standard.
Själv spelar jag på storbilds TV och innan tekniken når sådana har det förmodligen tagit några år.

Så på vilket sätt skiljer sig det från adaptive V-sync som skulle vara det bästa sedan skivat bröd enligt Nvidia när de lanserades med GTX 600-serien?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gedo:

Det har ju faktiskt gått 4år nu och man tror att folk ska ha tagit klivet in i framtiden för gaming men ack så fel man kan ha.
Skulle jag spela på en 60HZ skärm (spelar ingen roll vilken det är) så får jag ont i huvet efter någon timma och blir förbannad på all delay det medför i spelet.

Jag gillar högre Hz men..
Att köpa en TN panel är att ta klivet in i framtiden?
Låter lite konstigt tycker jag..

TN paneler borde vara förbjudna enligt lag.

Permalänk
Avstängd

Medan IPS paneler är framtiden menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då får du helt enkelt sitta där med en laggig spelupplevelse.
Min skärm har redan 30hz som setting, så då kan jag ju spela Crysis utan lagg med ett Titan med vsync aktiverat.

Skrivet av elajt_1:

Även om det blir kännbart så kommer det aldrig kännas i närheten av hur det är i dagens läge. Jag skall förklara, ta ex. Crysis 3. Ett Titan kan inte köra det med v-sync på för då kommer du hamna vid 30fps i princip hela tiden (eftersom kortet långt ifrån fixar att ligga med 60fps i detta med allt på max). Har du då den nya skärmtypen med G-sync aktiverat så kommer du kanske ligga mellan 35-50 fps helt utan tearing och du kommer inte märka någon stuttering i närheten av ett kort som är låst med V-sync. Visst, kör man utan V-sync så får man kanske inte lika mycket stuttering som med, men då får du tearing vilket helt elimineras med G-sync. Hela spelupplevelsen kommer uppfattas som mycket mjukare även med ett kort i den lägre prisklassen eftersom man inte behöver nå upp till en viss gräns med fps för att slippa både tearing och stuttering.

Som jag tidigare nämnt så är det ju kanon att kunna köpa en 144hz skärm och veta att jag kan få en upplevelse utan tearing även om jag inte sitter med x3 Titan.

Du får ju ingen bra upplevelse eftersom den sänker HZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så på vilket sätt skiljer sig det från adaptive V-sync som skulle vara det bästa sedan skivat bröd enligt Nvidia när de lanserades med GTX 600-serien?

Har du alls läst vad G-sync är. Med V-sync har ju skärmen fortfarande alltid samma bildfrekvens som då är 60/120/144 Hz. Med G-sync får skärmen exakt samma bildfrekvens som man har fps i spelet och helt utan input lagg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Medan IPS paneler är framtiden menar du?

Allafall mer framtid än TN.
Fast OLED är såklart ännu mer framtid.

Hursomhelst så känns det fel att säga "WOOHOOO TN paneler är framtiden!! ååååh så fantastiskt det är med TN!!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns absolut INGENTING som säger att GTX 780TI kommer att kosta mindre än GTX Titan om de presterar bättre. Eller menar du att Nvidia kan trolla med knäna? Om GTX 780TI presterar som GTX Titan så kommer det att landa på samma pris eftersom det i grund och botten är samma krets med ett ev. kluster inaktiverat.

Nvidia har hög vinstmarginal på flaggskeppen, skulle R9290x prestera mellan 780 och Titan så skulle de med enkelhet kunna fylla det hålet med ett högpresterande 780 Ti för ett lägre pris än Titan. Är det mer logiskt att de spikar ett pris om 10k bara för att Titan dikterar det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Nvidia har hög vinstmarginal på flaggskeppen, skulle R9290x prestera mellan 780 och Titan så skulle de med enkelhet kunna fylla det hålet med ett högpresterande 780 Ti för ett lägre pris än Titan. Är det mer logiskt att de spikar ett pris om 10k bara för att Titan dikterar det?

Du lever i en fantasivärld. Nvidia sätter inte enorma priser bara för att de vill utan det kostar väldigt mycket att få fram dessa kretsar och eftersom 780s kretsar bara är strypta Titan-kretsar så kostar de snarlikt. Men du verkar ju tro att Nvidia kan sätta vilket pris de vill bara för att de är Nvidia?

Allafall mer framtid än TN.
Fast OLED är såklart ännu mer framtid.

Hursomhelst så känns det fel att säga "WOOHOOO TN paneler är framtiden!! ååååh så fantastiskt det är med TN!!"

Har både IPS och TN-paneler och skillnaden mellan en dyrare TN-panel och en IPS panel är inte så stor som vissa vill få det till. OLED skärmar till ett bra pris är åratal bort. TN paneler har fördelen av att vara snabba och billiga att göra. Detta kan man inte anklaga IPS paneler för att vara.. Du får det att låta som TN paneler bara är skräp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Alltså vilket hålrum?
Hålrummet mellan 780 och Titan är mikroskopiskt.
Jag fattar inte det..
Det är fan en bedrift om man lyckas skapa ett grafikkort som hamnar mellan 780 och Titan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Saken med Adaptive V-sync är att stuttering försvinner, men input lag kvarstår då skärmen fortfarande har en uppdateringsfrekvens på 60 gånger på 1s (1000ms).

Tror att du redan vet att G-sync synkar uppdateringsfrekvens av din skärm till din GPUs renderingsförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om jag förstått adaptive v-sync helt rätt, så lägger den på V-sync bara så länge du ligger över 60fps (vilket då matchar skärmens uppdateringsfrekvens perfekt såvida det är en 60hz skärm). För att du inte skall få en alltför omjämn spelupplevelse så avaktiveras V-sync så fort du droppar under 60fps. Så du kan i dessa lägen uppleva tearing men antalet bilder som matas till skärmen kanske hamnar på mellan 40-60 istället för att du hamna på 30fps, så fort ditt kort inte orkar mata skärmen med exakt 60fps. När grafikkortet bara orkar med 59fps så kommer kortet ställa om sig till 30fps för att det skall bli jämnt delbart med skärmens uppdatering på 60hz. Du får alltså ingen tearing men upplever skillnaden i att droppa från 60 till 30 helt plötsligt (detta är alltså med v-sync på). Har du ingen V-sync på hade du droppat till 59 fps men med chans att se tearing i bilden, eftersom skärmen inte anpassat sitt uppdateringsintervall.

Tearing uppstår när skärmen uppdaterar en bild som grafikkortet inte är färdig med ännu eller tvärtom. Säg exempelvis att du helt plötsligt droppar lite i fps (precis under 60), skärmen vill rita upp en ny bild, men grafikkortet har bara hunnit rita upp halva bilden. Då ligger ju den gamla halvan kvar, där du kanske ännu inte har rört dig i spelet. Detta kan inte hända med G-synk eftersom skärmen ritar upp bilder endast när hela bilden/framen är klar att ritas upp. Man kommer förmodligen ändå märka av, om man skulle droppa från 60 till 30 om man snurrar runt i ett spel, men den typen av dropp i framerate är väldigt ovanlig om inte V-sync är aktiverat, för som jag skrev ovan så räcker det med 1fps under 60 för att din fps skall gå ner till 30 istället.

Som en brasklapp vill jag säga att detta är som jag har förstått det. Det kan naturligtvis finnas felaktigheter, men i stort tror jag det är såhär.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thyrix:

Saken med Adaptive V-sync är att stuttering försvinner, men input lag kvarstår då skärmen fortfarande har en uppdateringsfrekvens på 60 gånger på 1s (1000ms).

Tror att du redan vet att G-sync synkar uppdateringsfrekvens av din skärm till din GPUs renderingsförmåga.

Det är exakt det jag undrande. Vad händer om man inte har en GPU stark nog att ens få 60 i FPS säg i BF4.. Betyder det att uppdateringsfrekvensen sänks?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thyrix:

Japp, men tearing blir man inte av med, eftersom skärmen inte slutar uppdatera bilden med 60ggr per sekund, även om grafikkortet inte orkar mata vidare med bilder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är exakt det jag undrande. Vad händer om man inte har en GPU stark nog att ens få 60 i FPS säg i BF4.. Betyder det att uppdateringsfrekvensen sänks?

Ja, men då helt utan stuttering eller tearing. Såvida inte fallet från 60 blir dramatiskt vill säga. Ex. du kan inte känna av ett dropp från 60 till 59 (utan v-synk). Med blir det väldigt tydligt. Med G-sync vare sig känns det eller syns det i form av tearing. Man kan säga, du får alla fördelar med V-sync (dvs tearing free) och du får alla fördelar med att köra utan dvs. i de lägen när kortet verkligen kan prestera och mata på 100fps så kommer skärmen ställa om sig till 100hz. Så länge inte skiftena blir väldigt dramatiska (ex. från 50 till 100 direkt) så tror jag inte det är möjligt att uppfatta förändringen i fps som något negativt.

Visa signatur