Följ Black Week på SweClockers

Nvidia tillkännager Geforce GTX 780 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dCipher:

Det och lite annat luktar lite unket, men att därifrån gå till att totalvägra nVidia vågar jag inte riktigt göra, jag är alltför mycket ett pris-prestanda luder för att begränsa mig, nu mer än någonsin eftersom det är tunnsått med gfxtillverkare som det är.

Håller med! Borde finnas åtminstone en aktör till på marknaden.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dammskog:

hellre noob som har en bra upplevelse än en dryg leet som lägger ut för mycket pengar på hårdvara för marginella förbättringar

Så sant som det är sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med andra ord så försvann en hel del glamour över G-sync.. För de som har råd att spendera på två kort i CF så kan ju G-sync vara en bra sak däremot sitter du med en lite sämre dator så kommer det inte direkt göra någon superskillnad.

Hmm nu förstår jag vad du menade med CF. Den typ av stutter som uppstår när 2 gpu'er är inblandade skiljer sig från den som G-synk löser. Där handlar det istället om att gpu'erna inte är helt i synk med att rita upp bilden. Dvs. om de ex. ritar upp varannan bild eller om de ritar udda/jämna linjer för varje bild/frame. Vet faktiskt inte. Jag är dock helt säker på att G-synk inte kan lösa det problemet

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Så sant som det är sagt.

Fast jag tycker iofs det är stor skillnad att lira på high/ultra vs low/medium. Förhöjer definitivt upplevelsen för mig. Det är därför jag vill uppgradera för bf4 (nya gpuer) för att kunna ha ultra i 100+ fps. Med tanke på hur många timmar man kommer vara i spelet är det ju värt att ha den förhöjda upplevelsen då ju.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon99565:

Fast jag tycker iofs det är stor skillnad att lira på high/ultra vs low/medium. Förhöjer definitivt upplevelsen för mig. Det är därför jag vill uppgradera för bf4 (nya gpuer) för att kunna ha ultra i 100+ fps. Med tanke på hur många timmar man kommer vara i spelet är det ju värt att ha den förhöjda upplevelsen då ju.

Ja, verkar som att man är dryg för att man lägger massa pengar för att få lite mer FPS.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Sluta mjölka oss nvidia, Aktivera alla cuda-kärnorna nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Har upptäckt att majoriteten av de som resonerar som killen ovan aldrig suttit framför en 120Hz skärm. Visst, vissa kanske inte märker en enorm skillnad men ingen skulle påstå att 120Hz inte gör någon skillnad alls.

Jag kan påstå det. Fanns en framme på inet. Provade den samt en vanlig 60Hz skärm. Ingen skillnad. Nog bara i intensiva fast pased FPS spel som det märks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Jag kan påstå det. Fanns en framme på inet. Provade den samt en vanlig 60Hz skärm. Ingen skillnad. Nog bara i intensiva fast pased FPS spel som det märks.

Haha du kan ju tänkte dig hur frustrerande det var för många år sen när alla satt med crt skärmar och jag påpekade det för alla. Ingen som riktigt fattade det. Haha det var lagom irriterande

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Juugz:

Man märker skilland bara i windows.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Märker också stor skillnad på 60 och 120hz i windows, skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till 60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Märker skillnad på 60 och 120 Hz oavsett vad jag gör.
Till och med när jag slösurfar i Windows så märker jag om jag glömt sätta in skärmen på 120 Hz.

Stört skillnad blir det ju så klart i FPS, men det är klart märkbart i alla spel. (räknar inte patiens och MS röj.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Nu är detta inte en tråd om 120Hz men jag förstår inte varför alla 120Hz fans måste bestämma vad vi andra tycker.

Jag ser ingen skillnad mellan 60Hz och 120Hz och det är det. Skillnad mellan IPS och TN paneler märker jag dock.

Permalänk
Medlem

TN paneler har ju helt missvisande färger. Samt att man ibland inte ens ser vissa mörka scener som det är tänkt pga. att betraktningsvinklarna är så pass begränsade på TN paneler också.

Man får helt enkelt fråga sig själv vad man prioriterar, 120fps i spel (hur många har ens det i moderna spel?) eller bättre bild helt enkelt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon postat det här klippet men det visar G-sync på ett bra sätt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Devil May Cry:

TN paneler har ju helt missvisande färger. Samt att man ibland inte ens ser vissa mörka scener som det är tänkt pga. att betraktningsvinklarna är så pass begränsade på TN paneler också.

Man får helt enkelt fråga sig själv vad man prioriterar, 120fps i spel (hur många har ens det i moderna spel?) eller bättre bild helt enkelt.

För mig 120hz alla dagar året runt.

För när jag spelar handlar det bara om bästa performance från mig själv och 120Hz ger mig detta

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Juugz:

Nu är detta inte en tråd om 120Hz men jag förstår inte varför alla 120Hz fans måste bestämma vad vi andra tycker.

Jag ser ingen skillnad mellan 60Hz och 120Hz och det är det. Skillnad mellan IPS och TN paneler märker jag dock.

Det handlar mer om att känna skillnaden.

• Du kommer att kunna reagera snabbare.

• Dina rörelser blir mer responsiva och därför mer exakta. Därför kommer ditt sikte bli bättre med 120Hz.

• Och man måste inte ha 120fps för att dra nytta av en 120Hz skärm. En 120Hz skärm kommer vara snabbare i alla situationer över en 60Hz, oavsett fps. (Men skillnaden blir såklart mer markant när man har >60 fps).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja, verkar som att man är dryg för att man lägger massa pengar för att få lite mer FPS.

Nördig, smått barnslig, prylgalen, epeniskomplex... the list goes on.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av elajt_1:

Nördig, smått barnslig, prylgalen, epeniskomplex... the list goes on.

Nörd borde jag kunna säga om mig själv.

Prylgalen nej, epenis nej, barnslig vettefan.

Men detta är en hobby som allt annat så tycker det bara är roligt att folk håller på, det är vi konsumenter som driver PC marknad framåt hade ingen köpt high-end saker så hade vi alla idag haft gtx 660.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Haha du kan ju tänkte dig hur frustrerande det var för många år sen när alla satt med crt skärmar och jag påpekade det för alla. Ingen som riktigt fattade det. Haha det var lagom irriterande

Japp, men på CRT-skärmarna var skillnaden ännu större iom att linjerna släcks i mellan svepen. En 60hz upplevelse på crt är smått obehaglig (blinkande skärm), medan det ju på en LCD är hur lugnt som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nörd borde jag kunna säga om mig själv.

Men detta är en hobby som allt annat så tycker det bara är roligt att folk håller på, det är vi konsumenter som driver PC marknad framåt hade ingen köpt high-end saker så hade vi alla idag haft gtx 660.

Ja, jag vet. Jag tog i lite (försökte vara rolig). Är ungefär likadan själv, även om jag kanske inte lagt ut riktigt lika mycket på min burk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Vet inte om någon postat det här klippet men det visar G-sync på ett bra sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=KZyhCKH8IbQ

Du ser tearing effekten där bra. Men kameran har också en fixed update rate så du kommer inte se skillnaden lika tydligt som om du själv satt där hur smooth det där. Speciellt när de varierar hertzen på G-Sync skärmen.

Permalänk
Medlem

Hade vi inte G-sync på den gamla goa analoga tiden med VGA kablar o dyl. I kabeln skickas separat signal för H och V-synk och via mjukvara(drivrutinerna) kan man styra monitorns upd.frekvens.

Så är detta egentligen någonting nytt?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Jag saknar HD4000 vs GTX200 tiden när de bästa grafikkorten kostade under 3k (single gpu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Jag satt och undrade om Nvidia har arbetat på detta kortet sedan 770/780 kom eller om detta är något de snickrade ihop på några få veckor. Kanske de har fler kort redo att visas om några månader.

hade exakt samma tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Du ser tearing effekten där bra. Men kameran har också en fixed update rate så du kommer inte se skillnaden lika tydligt som om du själv satt där hur smooth det där. Speciellt när de varierar hertzen på G-Sync skärmen.

Såg dom visuella felen rätt ok för att vara filmat med kamera. Speciellt när dom började rotera bilden. Tror detta kommer revolutionera hur vi upplever fps spel. Ända från 30-120hz. Låg FPS blir mer tolerant nu än förut.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Såg dom visuella felen rätt ok för att vara filmat med kamera. Speciellt när dom började rotera bilden. Tror detta kommer revolutionera hur vi upplever fps spel. Ända från 30-120hz. Låg FPS blir mer tolerant nu än förut.

Varför snackar ingen om standard trippelbuffering som i princip eliminerar behovet av g-sync.

skärmen ritar från buffer a
grafikkortet skriver till buffer b
senaste färdiga bilden ligger i buffer c

när skärmen ritat klart en bild byter a och c plats
när grafikkortet skrivit klart en bild byter b och c plats

detta betyder att skärmen alltid ritar den senaste bilden och gpun behöver aldrig vänta.
Visst ibland kan en skärmcykels delay uppstå (grafikkortet klart nanosekunden efter skärmen bytt frame),
men med en 120+hz skärm ger detta en maximal skillnad mot g-sync på 8ms, men med ett snitt på 4ms.
Inte mycket nog för att orka uppfinna en helt ny teknik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Prylgalen nej

Haha, förlåt, men prylgalen måste du väl ändå kunna medge att du är? Har en betydligt sämre rigg (3770k, 1x titan) än vad du har och jag anser mig själv vara i princip så prylgalen man bara kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Nu är detta inte en tråd om 120Hz men jag förstår inte varför alla 120Hz fans måste bestämma vad vi andra tycker

Pja, det var du själv som drog upp ämnet.

Det handlar inte om att bestämma något; Du sa att du inte kände skillnad (vilket säkert stämmer, känsla är subjektivt) medans "vi" sa att vi kände skillnad, sen är det inte mer med det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nörd borde jag kunna säga om slitet älv.

Håller med till fullo.
Visa anser mig som dum i huvudet för att jag lägger ut mer än en normal årslön på mitt bil ljud.
Men billjud är min hobby och har andra problem med det skiter jag fullständigt i.Tror mest att det är den svenska avundsjukan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juugz:

Självfallet krävs det vissa spel för det ska märkas. Men det är inte vad kommentaren jag citerade handlade om.

Däremot känner du skillnaden om du tex. är ute i windows.

Skrivet av Juugz:

Du menar som tex. IPS fantaster gjort i denna tråd?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds