Långsam stream från NAS till Raspberry Pi med XBMC?

Permalänk
Medlem

Långsam stream från NAS till Raspberry Pi med XBMC?

Hejsan.

Har ännu ett problem här just nu. Det är att det går dåligt med hastigheten mellan min NAS och Raspberry Pi där jag kör XBMC. När jag försöker spela upp filmer från NASen så stannar den flera gånger och buffrar på ungefär samma sätt som att kolla Youtube med dålig internetuppkoppling.

Någon som vet varför detta är så?

Har tidigare kört med ett litet trådlöst usb-nätverkskort med N150, men testade nu att köpa ett par Home Plugs som ligger på ~500Mb/s men problemet kvarstår. Routern jag har är gigabit, nätverkskabeln mellan NASen till router är Cat6 likaså de andra kablarna från Home Plugs till Raspberryn och routern.

Förstår inte vad jag gör fel.

Det flyter på bättre att streama från Icefilms add-onet på XBMC än att streama lokalt vilket jag inte alls hänger med på varför.

EDIT: För övrigt är det en sån här jag har: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag köra samma uppställning som du och streamar från ett NAS till en XBMC burk, alla är raspberry. Tyvärr upplever jag itne samma problem. När jag streamade en högupplöst film från NASen stannade den för att buffra 3 ggr, ca 1 sek varje gång men annars fungerar den bra tycker jag.
Har du testat och överklocka någon utav dom? Vet inte hur mkt det skulle påverka men jag vet att jag har överklockat dom ganska hårt och installerade minimal programvara på NASen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sszon:

Hej,
Jag köra samma uppställning som du och streamar från ett NAS till en XBMC burk, alla är raspberry. Tyvärr upplever jag itne samma problem. När jag streamade en högupplöst film från NASen stannade den för att buffra 3 ggr, ca 1 sek varje gång men annars fungerar den bra tycker jag.
Har du testat och överklocka någon utav dom? Vet inte hur mkt det skulle påverka men jag vet att jag har överklockat dom ganska hårt och installerade minimal programvara på NASen.

Gött att någon kör samma setup, blir genast enklare!
När jag försöker streama en 1080p film från NASen så stannar den och buffrar sisådär 3 gånger (i cirka 5-10s) inom 1 minut. Upplever detta så fruktansvärt jobbigt så jag inte ens vill kolla och ge den tiden.

NASen är ny och levererar cirka 32MB/s till min dator med en Cat5e kabel (vilket lätt borde räcka för en 1080p video, men får säkert upp hastigheten ännu mer med Cat6). Så hastigheten från och till NASen verkar det ju inte vara något fel på. Nu när jag dessutom köpt Home Plugs samt Cat6 kablar för att verkligen fastställa att det är snabbt mellan.

Bara spontant så känns det som att Raspberryn stryper nätverket av någon anledning. Hur överklockar jag en Raspberry Pi med Xbian på?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Ingen som vet?

testat ngn annan dist då? Typ openelec?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

testat ngn annan dist då? Typ openelec?

Nej det har jag inte. Tack för tipset

Om det nu spelar någon roll så har jag bara ett speed class 4 SD-kort i den? Detta bör väl inte påverka min stream från lokalt nätverk dock?

EDIT: Såvitt jag vet så är detta samma problem http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=159863&page=2

Permalänk
Medlem

Samma problem fortfarande med ny RPi samt SD kort.

Drar upp en tråd igen här tänkte jag.

Har köpt en ny (en till) Raspberry Pi då jag använder den andra som emulator. Hur som helst så kvarstår samma problem. Det går fortfarande inte smoothless att streama från min NAS till Rpi. (Xbian installerat)

Har testat överklocka den lille skiten men fungerar fortfarande inte. När jag googlar och kollar runt så verkar det som att det inte är något problem för folk med att göra samma sak. Däremot så fungerar det klockrent till XBMC på min W8 dator. Där streamar jag .mkv filter i 1080p utan några "buffringar" alls.

När videon väl spelas efter att ha "buffrat" så är det väldigt fint och bra.

EDIT: Vad jag ville säga var dessutom att jag nu kör med ett Speed Class 10 kort i den, så nu kan den inte klaga på det. Någon som har några förslag? Någon som upplever att Raspbmc eller Openelec fungerar bättre än Xbian?

EDIT 2:När jag streamar 720p videos från diverse addons så fungerar det klockrent för övrigt, men inte i det lokala nätverket.

Permalänk
Medlem

Förmodligen orkar den inte spela upp filmen. Det beror nog inte på nätverkshastigheten.

Bara en tanke.

Permalänk
Medlem

Testat att felsöka genom att koppla raspberryn direkt till nasen enbart via TPkabel? Funkar det då så vet du att det är nätverket. Funkar det fortfarande inte så är det ju RPi:n

Permalänk
Medlem

har du nå inkopplat i usb-portarna? Typ USB-dac?

Jag tror USB-portarna och nätverksporten delar bandbredd, samt att USB-portarna kräver rejäl strömförsörjning om man kör en USB-dac. Nåt sånt kanske är orsaken?

Jag har precis köpt en raspberry pi att ha som musikserver. Den kör på skit-wifi som går riktigt långsamt, men för att spela musik funkar den fint
http://www.raspyfi.com/ specialanpassad debian med MPD som musikserver, sen styr man den via web-ui eller mobilapp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

har du nå inkopplat i usb-portarna? Typ USB-dac?

Jag tror USB-portarna och nätverksporten delar bandbredd, samt att USB-portarna kräver rejäl strömförsörjning om man kör en USB-dac. Nåt sånt kanske är orsaken?

Jag har precis köpt en raspberry pi att ha som musikserver. Den kör på skit-wifi som går riktigt långsamt, men för att spela musik funkar den fint
http://www.raspyfi.com/ specialanpassad debian med MPD som musikserver, sen styr man den via web-ui eller mobilapp.

Nej den har ingenting inkopplat till USB-portarna. Styr den med mobilen.
Yes, har testat köra en liknande sak som heter "MusicBox" om inte jag minns fel som verkar grunda på samma idé.

Skrivet av addek83:

Testat att felsöka genom att koppla raspberryn direkt till nasen enbart via TPkabel? Funkar det då så vet du att det är nätverket. Funkar det fortfarande inte så är det ju RPi:n

Nja. Är 95% säker på att det inte är nätverket det är fel på. (Trots att jag faktiskt kör med Home Plugs från router till min RPi)
Dessutom vet jag att den klarar av att spela upp 1080p .mkv utan några problem. Känns som att det är någon inställning eller något som ligger och stryper "bufferten"/"bitrate" (eller vad man kallar det)

Skrivet av traebit:

Förmodligen orkar den inte spela upp filmen. Det beror nog inte på nätverkshastigheten.

Bara en tanke.

Såvitt jag vet så skall den klara av att spela upp 1080p .mkv filer utan några problem. När jag har kört med en USB sticka direkt till den med ett klipp som är 720p så fungerar det klockrent.

EDIT: Eftersom att det går klockrent från NASen till min dator i XBMC så utesluter jag att det är nätverket som krånglar. Sen som sagt att den klarar av klipp med högre upplösning med USB sticka. Då börjar jag undra om det inte är något i systemet som inte lirar nice med mitt nätverk. Någon inställning?

Permalänk
Medlem

Trådade nätverket i RasPi sitter väl på en USB-2-portdelning eller något liknande och har en klar begränsning. Jag kör USB, kbd, mouse, WIFI, HDD, via en USB3-hub men trådade nätverket är ingen racerbana. Överklocka och stäng av det du inte behöver?
// lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Trådade nätverket i RasPi sitter väl på en USB-2-portdelning eller något liknande och har en klar begränsning. Jag kör USB, kbd, mouse, WIFI, HDD, via en USB3-hub men trådade nätverket är ingen racerbana. Överklocka och stäng av det du inte behöver?
// lasse

Tjena Lasse. Nja, jag har ju överklockat den till "High", nästa steg är "turbo". Jag har som sagt ingenting inkopplat till den förutom HDMI, nätadapter och nätverkskabel.

Visserligen skadar det inte att sätta den på turbo eftersom jag faktiskt har köpt kylflänsar till den. Hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Nej den har ingenting inkopplat till USB-portarna. Styr den med mobilen.
Yes, har testat köra en liknande sak som heter "MusicBox" om inte jag minns fel som verkar grunda på samma idé.

Nja. Är 95% säker på att det inte är nätverket det är fel på. (Trots att jag faktiskt kör med Home Plugs från router till min RPi)
Dessutom vet jag att den klarar av att spela upp 1080p .mkv utan några problem. Känns som att det är någon inställning eller något som ligger och stryper "bufferten"/"bitrate" (eller vad man kallar det)

Såvitt jag vet så skall den klara av att spela upp 1080p .mkv filer utan några problem. När jag har kört med en USB sticka direkt till den med ett klipp som är 720p så fungerar det klockrent.

EDIT: Eftersom att det går klockrent från NASen till min dator i XBMC så utesluter jag att det är nätverket som krånglar. Sen som sagt att den klarar av klipp med högre upplösning med USB sticka. Då börjar jag undra om det inte är något i systemet som inte lirar nice med mitt nätverk. Någon inställning?

Jag vet bara själv att jag hade liknande strul med 1080 över trådlöst men det löste sig när jag bytte till trådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag vet bara själv att jag hade liknande strul med 1080 över trådlöst men det löste sig när jag bytte till trådat.

Okej! Fast jag tappar ju inte speciellt mycket alls när jag kör med Home Plugs. Det är inte helt trådlöst jag kör
Men jag skall definitivt testa dra kabel rakt av också för att utesluta.

Permalänk
Medlem

Kör min ena trådad och den på övervåningen via homeplug, båda klarar att streama 1080p från lokala nätverket utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör min ena trådad och den på övervåningen via homeplug, båda klarar att streama 1080p från lokala nätverket utan problem.

Kör vilken version av XBMC kör du? Xbian?

Permalänk
Medlem

Raspbmc

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Du får nog definiera vad för format du kör på 1080p, det finns ett spann på allt mellan 5 och 50 Mb/s där. (säkert större också).

I min erfarenhet så pallar den inte med något som man börja kallas för högupplöst.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Name Profile level Min bitrate Avg bitrate Max bitrate
Jellyfish-60-Mbps.mkv High@L5.0 55 Mbps 60 Mbps 66 Mbps

Den funkar utmärkt på båda mina.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du får nog definiera vad för format du kör på 1080p, det finns ett spann på allt mellan 5 och 50 Mb/s där. (säkert större också).

I min erfarenhet så pallar den inte med något som man börja kallas för högupplöst.

Kanske var oklart i texten, men skrev ".mkv"

Skrivet av MatteN:

Name Profile level Min bitrate Avg bitrate Max bitrate
Jellyfish-60-Mbps.mkv High@L5.0 55 Mbps 60 Mbps 66 Mbps

Den funkar utmärkt på båda mina.

Streamar du från en NAS då?

EDIT: Gör helt enkelt så att jag testar köra Raspbmc istället. Tänkte testat Openelec, men det verkar krångligt att installera. Eller är man helt enkelt för bekväm efter att ha använt Xbian.

Permalänk
Medlem

Har hittat orsaken!

Det verkar som att det är mina homeplugs som stryper hastigheten mellan RPin -> Router -> NAS.
Testade dra kabel istället för att se hur det blev (vilket jag borde gjort från början). Antingen är det väl elnätet som är ostabilt (om det är möjligt) eller så är mina homeplugs kassa.

Tack för att ni tog er tiden att svara! Nu flyter allting på riktigt snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Kanske var oklart i texten, men skrev ".mkv"

Streamar du från en NAS då?

EDIT: Gör helt enkelt så att jag testar köra Raspbmc istället. Tänkte testat Openelec, men det verkar krångligt att installera. Eller är man helt enkelt för bekväm efter att ha använt Xbian.

Streamar från stationär dator. Homeplug ska sitta direkt i vägguttag (absolut inte i nån förgrening-sladd-dosa), sen brukar det finnas möjlighet att begränsa bandbredd mm i dom. Om dom sitter på olika faser så kan det också sega ner dom lite.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Att köra över elnätet är alltid ett vågspel.
Om server och klient sitter på samma fas så kan det bli jättebra är det olika kan det bli helt kasst.
Alla switchade nätagg som läcker ut övertoner på elnätet gör det inte bättre.

Köp alltid på öppet köp och testa hastigheten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Kanske var oklart i texten, men skrev ".mkv"

Streamar du från en NAS då?

EDIT: Gör helt enkelt så att jag testar köra Raspbmc istället. Tänkte testat Openelec, men det verkar krångligt att installera. Eller är man helt enkelt för bekväm efter att ha använt Xbian.

Vet att du redan löst problemet men vill bara berätta att mkv inte är något "videoformat" utan en "container". Den kan alltså innehålla alla möjliga filer, lite som en zip-fil. Denna kan alltså hålla separata ljudspår, undertexter osv.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Name Profile level Min bitrate Avg bitrate Max bitrate
Jellyfish-60-Mbps.mkv High@L5.0 55 Mbps 60 Mbps 66 Mbps

Den funkar utmärkt på båda mina.

Intressant, då måste jag haft nånting lurt på vägen då jag testade med min.
Jag fick inte en enda av 1080p-filmerna jag hade hemma att bli spelbara.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

alltså när jag kriga med min raspbery så kom jag fram till att 1080p funkar prima men det är just när DTS ljud är involverat det blir super buffring. Så vill ni köra 1080p 720p så håll er till AC3 ljud etc. När jag felsökte om det här var det just DTS som var problemet.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med DTS, mina tvapparater klarar det.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Vet att du redan löst problemet men vill bara berätta att mkv inte är något "videoformat" utan en "container". Den kan alltså innehålla alla möjliga filer, lite som en zip-fil. Denna kan alltså hålla separata ljudspår, undertexter osv.

Oh okay. Det hade jag ingen aning om faktiskt. Ska lägga detta på minnet, tack så mycket!