Permalänk
Medlem

Boot från extern dvd-läsare?

Har just byggt ihop en ny dator och har glömt köpa en dvdläsare.. Jag har en extern dvdläsare hemma som jag inte vet om man kan använda till installation av windows.

Min fråga blir då om det är möjligt att installera windows från en extern dvdläsare?

Moderkort: Asus Z87-A

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Har just byggt ihop en ny dator och har glömt köpa en dvdläsare.. Jag har en extern dvdläsare hemma som jag inte vet om man kan använda till installation av windows.

Min fråga blir då om det är möjligt att installera windows från en extern dvdläsare?

Moderkort: Asus Z87-A

Tack på förhand!

Om den är extern eller intern bör väl inte spela så stor roll så länge den hittas i BIOS. Har aldrig ägt en extern DVD personligen, så jag är inte helt hundra, men har svårt att se hur det skulle kunna ställa till problem. Speciellt på ett så pass nytt moderkort. Boot från USB är väl ganska standard nuförtiden

Koppla in den, hoppa in i BIOS, sätt den externa DVDn som boot device så borde det fungera finfint.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Ja det ska väll gå, tror du lär ställa in boot från USB som prio 1 i BIOS. (om du nu kopplar in den via USB).
Annars är det ju smidigt att bara använda win2flash och putta över win8 installationen på en USB sticka och isntallera från den, går mycket snabbare också än att läsa från skiva.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Har själv installerat windows 7 från extern så det bör väl funka.

Permalänk
Avstängd

Ja det fungerar hur bra som helst!

Permalänk
Inaktiv

Ifall du har USB 3.0 portar på Mobot så se till att du pluggar in eventuella usb grejer usb/dvdläsare etc vid installationen i 2.0 portarna. Annars kommer det ev inte gå eller kanske bli strul bara.

Samt som övriga redan sagt, kolla i BIOS UEFI/Legacy boot kan strula ibland, se till att usb ligger överst i boot alternativt boot-override om bios har stöd för detta. Eller hammra på lite tangenter (F10 , F12, ESC) eller vad du nu har för att framkalla boot menu vid start av burken.

Permalänk
Medlem

Misstaget folk gör är att de väljer fel alternativ i bios. Även om du bara har 1st så måste du välja EXAKT precis som om du hade haft 2 st USB DVD, 2 st USB minnen, 2 st Windows hårddiskar osv.

Precis utanför eller i den vanliga boot listan (under hårddiskar) ska det finnas en extra gemensam listan med konstiga modell nr/bokstäver som ändras med vad du just då har kopplat för USB lagring och hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Misstaget folk gör är att de väljer fel alternativ i bios. Även om du bara har 1st så måste du välja EXAKT precis som om du hade haft 2 st USB DVD, 2 st USB minnen, 2 st Windows hårddiskar osv.

Precis utanför eller i den vanliga boot listan (under hårddiskar) ska det finnas en extra gemensam listan med konstiga modell nr/bokstäver som ändras med vad du just då har kopplat för USB lagring och hårddiskar.

Skrivet av WhiteOnyx:

Ja det fungerar hur bra som helst!

Skrivet av KeroMyHero:

Har själv installerat windows 7 från extern så det bör väl funka.

Skrivet av Lehto:

Ja det ska väll gå, tror du lär ställa in boot från USB som prio 1 i BIOS. (om du nu kopplar in den via USB).
Annars är det ju smidigt att bara använda win2flash och putta över win8 installationen på en USB sticka och isntallera från den, går mycket snabbare också än att läsa från skiva.

Skrivet av Poppu-chan:

Om den är extern eller intern bör väl inte spela så stor roll så länge den hittas i BIOS. Har aldrig ägt en extern DVD personligen, så jag är inte helt hundra, men har svårt att se hur det skulle kunna ställa till problem. Speciellt på ett så pass nytt moderkort. Boot från USB är väl ganska standard nuförtiden

Koppla in den, hoppa in i BIOS, sätt den externa DVDn som boot device så borde det fungera finfint.

Okej, tack så mycket för svar!

Dock har det uppkommit ett problem..
När jag startar datorn snurrar alla fläktar, grafikkortet lyser grönt och allt ser bra ut.
Men skärmen får ingen signal och VGA_LED lyser rött, viket enligt manualen betyder att det är någon error som måste fixas..
Jag googlade lite och har testat att byta plats på ram-stickorna, testat med en ran sticka och i de olika ram platserna, det fungerade inte..
Har även tagit bort grafikkorten och lampan lyser fortfarande..
Har också testat med lite olika kaplar till skärmen och samma problem uppstår.

Har ni några idéer på vad det kan vara?
Första datorbygget så man är ju lite orolig.. :/