Följ Black Week på SweClockers

Nvidia Geforce GTX 750 och GTX 750 Ti prestandatestas

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 750 och GTX 750 Ti prestandatestas

En brittiskt återförsäljare avslöjar fler detaljer och prestandasiffror för de kommande grafikkorten Geforce GTX 750 och GTX 750 Ti, som båda klarar sig utan extra strömmatning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack Sweclockers!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Sjukt intressant för mig som funderat på att kunna spela på min mITX-PC som i början ska användas som mediadator i vardagsrummet. Gott med lite tester, hoppas swec kan få tag i och testa dem lite längre fram.

Permalänk
Medlem

Gud vad söta! Klart intressanta kort.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Inaktiv

Trodde de skulle vara baserade på 20nm eller är det nästa generation?

Permalänk
Medlem

Verkar vara ganska identisk prestanda som Kepler vid samma frekvens och konfiguration. Vilket kanske var ganska väntat.
Men det återstår att se vilken skillnad i strömförbrukning detta är vid och vilket annat godis som medföljer.

Permalänk
Medlem

Så små och gulliga dom är, kanske blir ett inköp till MediaPC'n..
Dock sugen på vattenkyla med nåt färdigt slutet system, får spana på det lite och se om det går att ghetto-modda

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Har för mig 650Ti drog runt 85-90W i orginalutförande. Bättre prestanda på <75W är rätt bra optimering.

Permalänk

Gullegull....nåt för min HTPC (mini-ITX).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Trodde de skulle vara baserade på 20nm eller är det nästa generation?

Delar av nästa generation kör 28nm, det är de som kommer redan som 700-kort. 20nm kommer med 800-serien senare.

Skrivet av era909:

Har för mig 650Ti drog runt 85-90W i orginalutförande. Bättre prestanda på <75W är rätt bra optimering.

650Ti ligger på 110W TDP, och 660 på 140W. Så det ser onekligen fint ut ur den synpunkten.
nVidia har verkligen kommit upp sig sedan de gick från sina hotclocks. Nu är de riktigt svala och effektiva. Med Maxwell går de om effektiviteten i 7790.

Permalänk
Medlem

Gud va skönt att det äntligen kommit fram bekräftelse på <75W ström.

Nu är det bara att vänta ut 750ti passivt (o hoppas det blir lika litet). Kom igen Gigabyte o Asus slåss om min gunst.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Delar av nästa generation kör 28nm, det är de som kommer redan som 700-kort. 20nm kommer med 800-serien senare.

650Ti ligger på 110W TDP, och 660 på 140W. Så det ser onekligen fint ut ur den synpunkten.
nVidia har verkligen kommit upp sig sedan de gick från sina hotclocks. Nu är de riktigt svala och effektiva.

TDP är väl dock lite högre än faktiska förbrukningen för 650Ti eftersom delar av kärnan är avstängd på den. Hur som helst är det imponerande effektivitet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Verkar vara ganska identisk prestanda som Kepler vid samma frekvens och konfiguration. Vilket kanske var ganska väntat.
Men det återstår att se vilken skillnad i strömförbrukning detta är vid och vilket annat godis som medföljer.

Verkar ju som lägre strömförbrukning och således värmeutveckling => Högre frekvenser uppnåbara.
Imponerande. Spännande att se 800-serien eller nästa iteration av Nvidias Maxwell. Kan vi få se 3328-3520 Cores med en frekvens på ca 1.1GHz på toppmodellen kanske? (Lägre effektutveckling i kärnan = fler Cudakärnor borde få plats på ungefär samma frekvenser).

Fast skillnaden mellan 7970 och 290X är ju större.
2024kärnor mot 2880kärnor. (Ca 42% ökning i antal), tror dock det blir bra svårare på större kärnor att skala lika mycket procentuellt. Sedan kommer ju även Amdahl's lag ("Statement" snarare) in i bilden.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

TDP är väl dock lite högre än faktiska förbrukningen för 650Ti eftersom delar av kärnan är avstängd på den. Hur som helst är det imponerande effektivitet.

Det har de tagit i beaktning, därför 650Ti har lägre TDP än 660. TDPn sätts efter modellens förbrukning, inte efter vad kärnan drar i fullt utförande.

Permalänk
Medlem

Kommer nog att passa utmärkt till nuvarande HTPC

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det har de tagit i beaktning, därför 650Ti har lägre TDP än 660. TDPn sätts efter modellens förbrukning, inte efter vad kärnan drar i fullt utförande.

Mycket möjligt. Jag gick efter vad jag mindes från Guru3D's review av ett 650Ti.

Citat:

You'll notice that the TDP of the card is set at maximum of 110 watts, however since a segment of the GPU is not used the realistic power consumption will be a little lower. We measured that to be roughly 80~90 Watts actually.

http://www.guru3d.com/articles_pages/sparkle_geforce_gtx_650_...

Permalänk
Medlem

Hur mycket vågar man lita på de där 3D mark poängen som referens till hur bra kortet presterar, jämför man tex med 760 eller 770 så presterar de ju betydligt sämre, iallafall 760 i testet som redaktionen själva gjorde Dessutom till betydligt lägre driftkostnad och fysisk storlek Låter otroligt (Om inte priset landar därefter, 9000 kr )

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Fast skillnaden mellan 7970 och 290X är ju större.
2024kärnor mot 2880kärnor. (Ca 42% ökning i antal), tror dock det blir bra svårare på större kärnor att skala lika mycket procentuellt. Sedan kommer ju även Amdahl's lag ("Statement" snarare) in i bilden.

Det positiva med GPUer är att Amdahl's lag faktiskt visar att dagens 1000-tals kärnor inte är ett speciellt stort problem. Till skillnad från de flesta saker en "vanlig" CPU gör så är 3D-grafik beräkningar extremt triviala att köra parallellt då färgen på varje enskilt pixel kan beräknas oberoende av de andra!

Med andra ord, så länge som antal GPU-kärnor är många gånger färre än antal pixels på skärmen så borde det skala rätt linjärt när man lägger till fler kärnor (är förenklat en del då det kan finnas andra flaskhalsar, t.ex. bandbredd mot RAM samt antal raster-enheter).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Mycket möjligt. Jag gick efter vad jag mindes från Guru3D's review av ett 650Ti.

http://www.guru3d.com/articles_pages/sparkle_geforce_gtx_650_...

Som sagt så har kretsen i fullt utförande 140W. Och inte heller då når den upp till 140W. Oftast är det svårt eller omöjligt att få upp förbrukningen i samma siffror som TDP, brukar alltid vara ett glapp. Kort med 75W TDP kommer inte upp i 75W i praktiken heller.

Permalänk
Medlem

aawh :3
Så gulliga!

Permalänk
Medlem

Visst är dom gulliga, men vem vill ha sånna här skitkort? GTX 660 tar ju dessa kort lätt och GTX 660 idag kostar 1500 kr och jag vill inte ens ha mitt längre för GTX 660 suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Som sagt så har kretsen i fullt utförande 140W. Och inte heller då når den upp till 140W. Oftast är det svårt eller omöjligt att få upp förbrukningen i samma siffror som TDP, brukar alltid vara ett glapp. Kort med 75W TDP kommer inte upp i 75W i praktiken heller.

Och då är vi tillbaka vid mitt orginalpåstående att 650Ti drog 85-90W som du "rättade" genom att ange TDP - vilket alltså är helt irrelevant för vad kortet faktiskt förbrukar.

Vad TDP är på 750/750Ti är också ointressant i och med att strömförsörjning via endast PCI-E vittnar om <75W faktisk förbrukning. Detta ska då jämföras med ~90W för 650Ti och inte med dess TDP 110W.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av cruel_:

Visst är dom gulliga, men vem vill ha sånna här skitkort? GTX 660 tar ju dessa kort lätt och GTX 660 idag kostar 1500 kr och jag vill inte ens ha mitt längre för GTX 660 suger.

"Jo men jag kan ha i HTPCn" du vet
Vad ska man spela då? Battlefield 1942?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Gullegull....nåt för min HTPC (mini-ITX).

Skrivet av Taft:

Kommer nog att passa utmärkt till nuvarande HTPC

Kan mycket väl förstå att det lockar att trycka in det kortet.

Men är inte hela grejen med en HTPC (Home Theatre Personal Computer) att spela upp film och musik/bilder och att man vill ha dom strömsnåla?

Med det kortet i lådan och spelande i en HTPC, då bör ju nästa tanke börja rulla på rätt fort i skallen på att uppgradera mer hårdvara.
Och så är man där igen, i hamsterhjulet, som äter upp hjärnan i skallen. "mer minne, bättre processor etc etc

Sen är det ingen HTPC längre.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Klickar hem ett sådant 750 ti så fort det släpps, sån är jag

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk

Trevligt med lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Detta har jag sett fram emot, jag gillar grafikkort som inte behöver extra strömförsörjning. Detta kan komma att ersätta mitt GT 640 som jag inte är helt nöjd med

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Och då är vi tillbaka vid mitt orginalpåstående att 650Ti drog 85-90W som du "rättade" genom att ange TDP - vilket alltså är helt irrelevant för vad kortet faktiskt förbrukar.

Vad TDP är på 750/750Ti är också ointressant i och med att strömförsörjning via endast PCI-E vittnar om <75W faktisk förbrukning. Detta ska då jämföras med ~90W för 650Ti och inte med dess TDP 110W.

Suck! Du blandar friskt här. Jag sa att kortet inte kommer upp i sin TDP av andra skäl, och att om kretsen användes till fullo eller inte redan var tagit i åtanke när de satte TDP. Och du kan inte säga att man inte ska blanda in TDP när det enda vi vet om 750Ti är just att TDP understiger 75W, vi vet ingenting om hur mycket det faktiskt drar.

650Ti har 110W TDP och drar i praktiken ~90W enligt din källa.
750Ti har <75W TDP och drar i praktiken ??W.

Du kan inte byta plats på TDP och faktisk förbrukning efter eget tycke.
Vad något drar i ett test är inte samma sak som hur mycket de kan dra som mest och vart man sätter TDP med diverse marginaler inräknade.
Om ALLA grafikkort drar mindre i praktiken än vad deras TDP antyder så kan du inte ha det som ett argument för att det just i 650Tis fall skulle bero på att delar är avstängda medan det hos alla andra kort beror på något annat.
650Ti har av allt att döma en korrekt satt TDP, de har tagit i beräkningarna att delar är avstängda och det är därför vi ser hela 30W lägre TDP än på fulla kretsen i 660. Att korten aldrig drar så mycket som deras TDP antyder beror helt enkelt på att man inte maxar kärnan och för att de har marginaler. Samma sak kommer vi se på 750Ti.

EDIT: Jag rättade aldrig att det drog mindre än TDP, jag rättade den påstådda orsaken. Men vi kan inte jämföra TDP på 750Ti med praktik på 650Ti, vi kan bara jämföra TDP på <75W med TDP på 110W, mer kan vi inte göra innan vi har mätresultat.

Permalänk
Skrivet av haoko:

aawh :3
Så gulliga!

Verkligen gulliga!
Första som kom i tanke var små söta spindlar XD.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Suck! Du blandar friskt här. Jag sa att kortet inte kommer upp i sin TDP av andra skäl, och att om kretsen användes till fullo eller inte redan var tagit i åtanke när de satte TDP. Och du kan inte säga att man inte ska blanda in TDP när det enda vi vet om 750Ti är just att TDP understiger 75W, vi vet ingenting om hur mycket det faktiskt drar.

650Ti har 110W TDP och drar i praktiken ~90W enligt din källa.
750Ti har <75W TDP och drar i praktiken ??W.

Du kan inte byta plats på TDP och faktisk förbrukning efter eget tycke.
Vad något drar i ett test är inte samma sak som hur mycket de kan dra som mest och vart man sätter TDP med diverse marginaler inräknade.
Om ALLA grafikkort drar mindre i praktiken än vad deras TDP antyder så kan du inte ha det som ett argument för att det just i 650Tis fall skulle bero på att delar är avstängda medan det hos alla andra kort beror på något annat.
650Ti har av allt att döma en korrekt satt TDP, de har tagit i beräkningarna att delar är avstängda och det är därför vi ser hela 30W lägre TDP än på fulla kretsen i 660. Att korten aldrig drar så mycket som deras TDP antyder beror helt enkelt på att man inte maxar kärnan och för att de har marginaler. Samma sak kommer vi se på 750Ti.

EDIT: Jag rättade aldrig att det drog mindre än TDP, jag rättade den påstådda orsaken. Men vi kan inte jämföra TDP på 750Ti med praktik på 650Ti, vi kan bara jämföra TDP på <75W med TDP på 110W, mer kan vi inte göra innan vi har mätresultat.

I mitt första påstående nämnde jag ingenting om TDP eller varför det drog si eller så mycket, endast om faktisk förbrukning på 650Ti vs högsta möjliga förbrukning på 750 (begränsat av hur strömförsörjningen ser ut.) Du tog upp TDP. Mitt påstående var att bättre prestanda med åtminstone 15-20W (~20-25%) lägre förbrukning är imponerande.

Men okej, vi lägger ner det här och är överens om att det är imponerande effektivt och hoppas att det smittar av sig på kommande high-end kort.