Ny Pioneer-reciever har mycket märkliga problem med HDMI

Permalänk
Medlem

Ny Pioneer-reciever har mycket märkliga problem med HDMI

Hejsan!

Jag har köpt en Pioneer-reciever (VSX-828) och har haft problem med den sedan dag ett.
Nu tänkte jag fråga och se om ni har några tips innan jag skickar tillbaka den.

Problemet med den är att den inte alltid kan skicka vidare bild via HDMI från diverse enheter till min tv.
Det som händer är lite olika beroende på vilken enhet jag använder som källa. När jag kopplar in min
Raspberry Pi (kör RasPlex) så visas det bild i högst en sekund sen blir det svart och tv'n visar "no signal",
ljud kommer dock fortfarande igenom. Exakt samma sak händer med mitt Xbox 360. När jag kopplar in min
laptop så blir bilden på tv'n grön och datorn går in i "no display" läge, om jag sen klickar på win + p så att
datorn duplicerar skärmen från laptopen till tv'n så börjar bilden fungera igen på tv'n. Till sist så har jag en
HTPC som jag testat att koppla in och den fungerar helt utan minsta problem.

Jag blir verkligen inte klok på det här, Jag tror att det är recievern som är trasig på något vis men är inte
helt säker. Jag har funderat på om det kan vara min tv som är lite gammal men det borde inte ha något
att göra med saken? (Sharp 40" 1920x1080). Jag har testat flertalet av de tillgängliga HDMI-ingångarna.
Jag har fabriksåterställt recievern och läst manualen utan att det hjälpt något. Jag förstår knappt vad det
är som kan vara trasigt för att framkalla detta. Det jag kunnat googla mig till är att äldre generationer av
Pioneers förstärkare har haft problem med "HDMI handshake" mellan givare och mottagare. Hade varit
trevligt att slippa skicka in den så all hjälp är välkommen!

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem

Har du kollat igenom alla Recievern´s inställningar?
T.ex på min fd Pioneer reciever, så kunde man välja mellan RGB och YCPBR läge.
Kolla igenom ALLA bild och anslutningsinställningar, som har med HDMI att göra.
Annars får du skicka tillbaka den.
Men förlora inte din tilltro till Pioneer, alla kan göra måndagsexemplar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du har problem med hdcp, du kan ju kolla på hdmi setup och prova om något av lägena fungerar bättre än nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har du kollat igenom alla Recievern´s inställningar?
T.ex på min fd Pioneer reciever, så kunde man välja mellan RGB och YCPBR läge.
Kolla igenom ALLA bild och anslutningsinställningar, som har med HDMI att göra.
Annars får du skicka tillbaka den.
Men förlora inte din tilltro till Pioneer, alla kan göra måndagsexemplar.

Har varit inne i menyerna och manualerna och letat men har verkligen inte hittat något.
Har haft Pioneer tidigare och det har fungerat bra så jag satsar nog på en lika dan igen
om jag lämnar tillbaka den.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du har problem med hdcp, du kan ju kolla på hdmi setup och prova om något av lägena fungerar bättre än nått annat.

Det skulle vara min tv isånnafall, eftersom att ljudet går igenom så måste recievern lyckas ta emot signalen. Därför måste problemet ligga mellan TV och Reciever. Tv'n jag använder är en Sharp LC-40SH340E (inköpt 2012) och den har stöd för HDCP. När jag byter input på tv'n så får jag se bilden av den anslutna enheten i ungefär en sekund innan den bytt.

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Receivern kan identifiera sig på olika sätt dessutom kan den skicka vidare hdmi när den är av, du kan prova de olika kombinationerna av inställningar och se hur det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som att du har ett handskaknings problem.Du kan läsa mer om det på följande länkar. Samt så finns det en otroligt bra o enkel lösning på det men den kostar 1700 kr så länkar denna med. Jag har haft liknande problem och höll på att bli galen innan jag förstog allt. Det är otroligt vanligt Om man kör ljud o bild via hdmi från htpc, speciellt om man har flera enheter kopplade till AVR eller om du har flera skärmat på grafikortet samtidigt som AVR är ansluten.
Min blogg. http://knubbo.blogspot.se/2014/01/hemmabio.html
Gfen http://www.gefen.com/kvm/ext-hdmi-edidp.jsp?prod_id=8005
Här kan du köpa produkten om du har frågor så ring butiken dom är otroligt hjälpsamma och trevliga där. http://www.digitaltvexperten.se/

Permalänk
Medlem

Du ska alltså spela in EDID från din AVR sen så sätter du gfen i kedjan.
Htpc > Gfen >Avr >Allt annat-

Permalänk
Medlem

Apparaten kommer bara ihåg sista källan när man stänger av vilket retade mig en del .Då man var tvungen att sätta på apparaten för att byta .
Tyvärr så fick jag lämna in den på service då hdmi lampam blinkade och enligt intruktionsboken kunde det vara ett allvarligt fel. Har inte fått till baka den ännu.

Permalänk
Medlem

på min 528 måste jag ha TVn på HDMI innan jag slår över recievern till datorn och sen måste jag starta datorn för att datorn ska fatta att den ska ska skicka signalen till TVn.. Det verkar inte som om recievern inte har egen identifiering.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu