Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det stämmer. Har du ett referenskort är gränsen 1.212v med upplåst bios. Har du dock ett kort med eftermarknadskylare,tex Gaming eller ACX kylaren då kan du få tillgång till mer än 1.212v. Fast det är bara att rekommendera om du har vattenkylning.

Om du läser lägre ner i första inlägget står det lite kring 780Ti och övervoltning. I dagsläget är det omöjligt att stabilt övervolta ett 780Ti av referens modell med enbart bios byte. Det krävs lödning på pcb med resistor. Nvidia har satt käppar i hjulen för överklockare sedan oerfarna bränt upp sina 780's och Titans.

Så vi kan nog räkna med att alla kommande referenskort från Nvidia är helt låsta till 1.212v. EVGA som är deras partner kommer ha ensamrätt på upplåst volt som det är i deras nuvarande Classified serie.

Okej då vet jag får köra på min nuvarande clock då 1220 i boost

Men helt sjukt va bra 780ti är. Får 3 mindre FPS i Unigine Heaven mot mina gamla 680s i SLI

Ångrar mig inte en sekund att jag gick från 680sli till singel 780ti

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Okej då vet jag får köra på min nuvarande clock då 1220 i boost

Men helt sjukt va bra 780ti är. Får 3 mindre FPS i Unigine Heaven mot mina gamla 680s i SLI

Ångrar mig inte en sekund att jag gick från 680sli till singel 780ti

Jo det är ett galet kraftfullt kort! När du känner för det i framtiden så kan du alltid kasta in ett till. Då behöver du troligen inte byta fören Pascal.
Spelen utvecklas betydligt långsammare.
Nvidia 2014 Roadmap.
http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/25/gpu-roadmap-pascal/

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt skillnaden mellan flasha BIOS och låsa upp voltage...

Jag kan max höja volt till +12 i MSI afterburner. Blir 1.212 max voltage.

Skulle vilja höja några snäpp, eftersom jag inte får 1319 mhz riktigt stabilt.

Har 'MSI GeForce GTX 770 2GB'
http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...

Ska jag satsa på flasha BIOS eller använda Rbby258's program?

Med MSI afterburner just nu, skjöts allt automatiskt efter uppstart av dator...kommer jag behöva starta hans app och skriva in saker, innan jag startar ett spel? För att ge kortet mer volt. Eller kommer hans program ge permanent högre volt?

Hans app ska väl fungera med mitt kort. Det är samma i hans video förutom att det står "lighting" efter

EDIT: WTF! Måste ha haft brutal tur nu. Läste runt lite i Rbby-tråden...verkade först som att MSI-Gaming korten var krångliga att låsa upp. Hamnade i en mer avancerad tråd som man behövde fler program till.

Hittade sedan en post i den tråd, om en som bara ändrade en textfil i MSI-Afterburner -mappen. Tänkte; 'lär aldrig fungera, men provar först i säkerhetsskull innan jag installerar massa program och appar som kräver massa energi att läsa och förstå'

Resultat: min "Core Voltage (mV)" slider, ändrades från att bara kunna "+12" till att kunna ge kortet 1.300v!

Bild, före -efter: http://i.imgur.com/XEa0F9G.jpg
^understa är före. PS; har inte tryckt 'Apply' på 1300 mV slidern, därför core voltage värdet läser 1.231 som max (i monitor -taben alltså)

Hur jag gjorde: MSI-afterburner> profiles: "VEN_10DE&DEV_1184&SUBSYS_28251462&REV_A1&BUS_1&DEV_0&FN_0" ...öppnade i .txt
under 'settings' fliken klistrade jag in:
VDDC_Generic_Detection = 0
VDDC_NCP4206_Detection = 4:20h

Förmodligen fungerade detta enbart pga han som kommit på sättet, har exakt samma kort och version på BIOS+M-AB (?) för detta var ju sinnessjukt jävla lätt haha.

Nu blir det att kötta benchmarks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Förstår inte riktigt skillnaden mellan flasha BIOS och låsa upp voltage...

Jag kan max höja volt till +12 i MSI afterburner. Blir 1.212 max voltage.

Skulle vilja höja några snäpp, eftersom jag inte får 1319 mhz riktigt stabilt.

Har 'MSI GeForce GTX 770 2GB'
http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...

Ska jag satsa på flasha BIOS eller använda Rbby258's program?

Med MSI afterburner just nu, skjöts allt automatiskt efter uppstart av dator...kommer jag behöva starta hans app och skriva in saker, innan jag startar ett spel? För att ge kortet mer volt. Eller kommer hans program ge permanent högre volt?

Hans app ska väl fungera med mitt kort. Det är samma i hans video förutom att det står "lighting" efter

EDIT: WTF! Måste ha haft brutal tur nu. Läste runt lite i Rbby-tråden...verkade först som att MSI-Gaming korten var krångliga att låsa upp. Hamnade i en mer avancerad tråd som man behövde fler program till.

Hittade sedan en post i den tråd, om en som bara ändrade en textfil i MSI-Afterburner -mappen. Tänkte; 'lär aldrig fungera, men provar först i säkerhetsskull innan jag installerar massa program och appar som kräver massa energi att läsa och förstå'

Resultat: min "Core Voltage (mV)" slider, ändrades från att bara kunna "+12" till att kunna ge kortet 1.300v!

Bild, före -efter: http://i.imgur.com/XEa0F9G.jpg
^understa är före. PS; har inte tryckt 'Apply' på 1300 mV slidern, därför core voltage värdet läser 1.231 som max (i monitor -taben alltså)

Hur jag gjorde: MSI-afterburner> profiles: "VEN_10DE&DEV_1184&SUBSYS_28251462&REV_A1&BUS_1&DEV_0&FN_0" ...öppnade i .txt
under 'settings' fliken klistrade jag in:
VDDC_Generic_Detection = 0
VDDC_NCP4206_Detection = 4:20h

Förmodligen fungerade detta enbart pga han som kommit på sättet, har exakt samma kort och version på BIOS+M-AB (?) för detta var ju sinnessjukt jävla lätt haha.

Nu blir det att kötta benchmarks!

Den lösningen du använder nu gör så att Afterburner läser av din volt controller direkt istället för genom Nvidias Drivrutiner. Det kan medföra att du får stabilitets problem över 1.212v. Får du stabilitets problem så fort du kliver över 1.212v eller medför det inte några stabilitets förbättringar. Då råder jag dig att flasha med upplåst bios och sedan använda Rbbys mod eller Zawarodo.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Den lösningen du använder nu gör så att Afterburner läser av din volt controller direkt istället för genom Nvidias Drivrutiner. Det kan medföra att du får stabilitets problem över 1.212v. Får du stabilitets problem så fort du kliver över 1.212v eller medför det inte några stabilitets förbättringar. Då råder jag dig att flasha med upplåst bios och sedan använda Rbbys mod eller Zawarodo.

Det hjälpte helt klart. Fick upp mhzen på core clock från 1293 mhz (+90 i afterburner) till 1345 mhz (+155). Detta med 1.275v. Jag provade +160 (1357 mhz) men det krävdes max-volt (1.300) för att klara heaven (körde bara 5 st, utan problem) dock fick jag en BSOD 116 av denna klocken och det läste jag hade med GPU klock att göra. Så jag sänkte till +155 (1345 mhz)

Det som jag reagerade över är att jag bara fick ca 5 graders högre temperaturer på grafikkortet när jag gick från 1.212> 1.300v.

Också verkar inte min volt sjunka nu utan ligger konstant på ~1.275...detta i afterburners monitor-flik. I GPU-Z visar den 1.212v konstant och i HWinfo visar den mellan 0.800-1.200v.

Undrar vad som stämmer och om det är hälsosamt att ha grafikkortet på så hög volt 24/7. På auto sjunker volten under idle enligt afterburner.

Alltså är det lugnt att köra på 1.275v 24/7 (om det inte är så att volten sjunker, att det är msi afterburner som visar tokigt, vilket jag tvekar på.)?

Vet inte om jag kommer tycka det är värt att flasha bios för högre volt än 1.300...eller och andra sidan, det är väl inte direkt svårt men vad kommer det hjälpa mig med? Iofs är mina temps rätt bra med 1.300v - ca 78 grader average och toppade 82 grader, har även 26-27 grader varmt i lägenheten nu under sommaren. Kanske kan vara värt i vinter att gå över 1.300v för lite högre klock?

Jag körde en heaven benchmark med stock settings och fick 39 fps score, med min klock får jag 44 fps i score. 5 fps...trodde jag skulle vinna lite mer, dock har det/är det, roligt att klocka så det gör ingenting.

Min klock blev iaf +155 core clock och +355 memory clock. Tackar för en bra guide också!

Kom och tänka på en sak till nu. Min BSOD 116 kanske berodde på att msi-afterburners upplåsta volt-kontroll interferade med nvidias drivers (som du nämnde) dock hände detta enbart på min högsta klock och med 1.300v. Trodde först det var överhettning men hade 82 grader som max och ska tåla mycket mer innan det krashar.

Har en till korkad fråga: hur är det med frekvenserna man sätter i msi afterburner. Alltså typ +15 i msi afterburner ger ~10 mer frekvens i program som läser av mhzn. Förklarar nog lite korkad. Men typ såhär;
+140 i afterburner: 1346 mhz
+145 i afterburner: 1346 mhz
+150 i afterburner: 1346 mhz
+155 i afterburner: 1346 mhz
+160 i afterburner: 1357 mhz <----

alltså är det samma på +140-155 eller är det avläsnings-programmen som inte visar tillräckligt specifikt? I guiden står det att man ska ta +20 steg i afterburner, när man klockar, är detta därför?

Om min klock inte är stabil på +155 (1346 mhz), kommer den alltså inte bli stabil fören +135 (~1333 mhz)

+5 intervallers-steg i msi afterburner är egentligen helt onödigt alltså?
(^ står förmodligen något om detta i tråden!)

Detta inlägged blev helt åt helvetes snurrigt, är trött.

EDIT: Blev lite nojig nu. Läste i tråden att man inte ska gå över 1.212v på luftkylning. Även att GPU temps runt 80 grader kan vara över 100 grader på "VRM's"? Jag är alltså i farligt läge med min klock (1.275v och ~82 grader max temp) Detta skulle vara extra känsligt för Gaming korten? Jag har MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr Gaming edition http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...

Om mina temps (80-82 max) kan vara farligt för kortets VRM är det en rolig sak; min stock fan curve (utan nuvarande jag gjort, med msi afterburner) skickar upp kortet till strax under 85 grader innan fläktarna börjar gå igång rejält. Vid under 80 grader på stock går min fläkt på 63% lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Det hjälpte helt klart. Fick upp mhzen på core clock från 1293 mhz (+90 i afterburner) till 1345 mhz (+155). Detta med 1.275v. Jag provade +160 (1357 mhz) men det krävdes max-volt (1.300) för att klara heaven (körde bara 5 st, utan problem) dock fick jag en BSOD 116 av denna klocken och det läste jag hade med GPU klock att göra. Så jag sänkte till +155 (1345 mhz)

Det som jag reagerade över är att jag bara fick ca 5 graders högre temperaturer på grafikkortet när jag gick från 1.212> 1.300v.

Också verkar inte min volt sjunka nu utan ligger konstant på ~1.275...detta i afterburners monitor-flik. I GPU-Z visar den 1.212v konstant och i HWinfo visar den mellan 0.800-1.200v.

Undrar vad som stämmer och om det är hälsosamt att ha grafikkortet på så hög volt 24/7. På auto sjunker volten under idle enligt afterburner.

Alltså är det lugnt att köra på 1.275v 24/7 (om det inte är så att volten sjunker, att det är msi afterburner som visar tokigt, vilket jag tvekar på.)?

Vet inte om jag kommer tycka det är värt att flasha bios för högre volt än 1.300...eller och andra sidan, det är väl inte direkt svårt men vad kommer det hjälpa mig med? Iofs är mina temps rätt bra med 1.300v - ca 78 grader average och toppade 82 grader, har även 26-27 grader varmt i lägenheten nu under sommaren. Kanske kan vara värt i vinter att gå över 1.300v för lite högre klock?

Jag körde en heaven benchmark med stock settings och fick 39 fps score, med min klock får jag 44 fps i score. 5 fps...trodde jag skulle vinna lite mer, dock har det/är det, roligt att klocka så det gör ingenting.

Min klock blev iaf +155 core clock och +355 memory clock. Tackar för en bra guide också!

Kom och tänka på en sak till nu. Min BSOD 116 kanske berodde på att msi-afterburners upplåsta volt-kontroll interferade med nvidias drivers (som du nämnde) dock hände detta enbart på min högsta klock och med 1.300v. Trodde först det var överhettning men hade 82 grader som max och ska tåla mycket mer innan det krashar.

Har en till korkad fråga: hur är det med frekvenserna man sätter i msi afterburner. Alltså typ +15 i msi afterburner ger ~10 mer frekvens i program som läser av mhzn. Förklarar nog lite korkad. Men typ såhär;
+140 i afterburner: 1346 mhz
+145 i afterburner: 1346 mhz
+150 i afterburner: 1346 mhz
+155 i afterburner: 1346 mhz
+160 i afterburner: 1357 mhz <----

alltså är det samma på +140-155 eller är det avläsnings-programmen som inte visar tillräckligt specifikt? I guiden står det att man ska ta +20 steg i afterburner, när man klockar, är detta därför?

Om min klock inte är stabil på +155 (1346 mhz), kommer den alltså inte bli stabil fören +135 (~1333 mhz)

+5 intervallers-steg i msi afterburner är egentligen helt onödigt alltså?
(^ står förmodligen något om detta i tråden!)

Detta inlägged blev helt åt helvetes snurrigt, är trött.

EDIT: Blev lite nojig nu. Läste i tråden att man inte ska gå över 1.212v på luftkylning. Även att GPU temps runt 80 grader kan vara över 100 grader på "VRM's"? Jag är alltså i farligt läge med min klock (1.275v och ~82 grader max temp) Detta skulle vara extra känsligt för Gaming korten? Jag har MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr Gaming edition http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...

Om mina temps (80-82 max) kan vara farligt för kortets VRM är det en rolig sak; min stock fan curve (utan nuvarande jag gjort, med msi afterburner) skickar upp kortet till strax under 85 grader innan fläktarna börjar gå igång rejält. Vid under 80 grader på stock går min fläkt på 63% lol.

¨

Angående dina mhz intervaller.

Originally Posted by skyn3t View Post

No guine big cuz I won't and I never inject venomous into it only Power!!! tongue.gif
Nice chart he just made.

Ok let me clear this up Nvidia has been on that table for such a long time. IIRC Fermi has increment of +5 not sure but and error margin of -2 kepler has increment of +13 error margin of -1.
Sometimes even if you dial +13 in such a core clock close to any number by half I mean 901.5 Mhz and you add +13 to move tha cloc clock up you need to add the error margin +1 in order to get going and use the increment +13.

Some architecture has the error margin of -3 to -6 depends on how they clock the GPU. I know it is a such a bug but It is what it is. upsidedwnsmiley.gif
It is good that you guys start this conversation here because I have seen many video review on YouTube the guys keep add round numbers to OC the GPU. I had changed my pant's many time lol.



Angående dina överklocklnings resultat.

Dina temperaturer skvallrar om att din volt inte ändras. Det du har gjort är en bugg i afterburner, den visar att du har 1.3v till förfogande men det är inte så enkelt. Du kan lita på GPU-Z i det här fallet.

Flasha bios och använd sedan Rbbys mod/Zawarodo för att öga volten över 1.212v.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

¨

Angående dina mhz intervaller.

Blev snurrig av den där tabellen hehe. Det som gäller är alltså +13 intervaller +/- i Afterburner? Det låter riktigt.

Citat:

Angående dina överklocklnings resultat.

Alltså jag tror inte det är en bugg! Kolla dessa två prints;
http://i.imgur.com/pwTuuMk.jpg

http://i.imgur.com/tmDOYsS.jpg
^är från GPU-Z sensor log. Medan jag spelade BF4. Visst, är inga 1.294v men max value visar 1.281.

Märker också att jag får högre temperaturer med högre volt satt...dock är det konstigt att det inte blir mer än 4-5 grader mer tycker jag. Märker också att den blir stabilare med högre volt och kan köra en högre klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Blev snurrig av den där tabellen hehe. Det som gäller är alltså +13 intervaller +/- i Afterburner? Det låter riktigt.

Alltså jag tror inte det är en bugg! Kolla dessa två prints;
http://i.imgur.com/pwTuuMk.jpg

http://i.imgur.com/tmDOYsS.jpg
^är från GPU-Z sensor log. Medan jag spelade BF4. Visst, är inga 1.294v men max value visar 1.281.

Märker också att jag får högre temperaturer med högre volt satt...dock är det konstigt att det inte blir mer än 4-5 grader mer tycker jag. Märker också att den blir stabilare med högre volt och kan köra en högre klock.

Bra att det funkade för dig.

Så vad är din maxtemp i dagsläget om du övervoltar allt som går?

Efter 15min Heaven 4.0 Extreme 1080p

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Hallå boys!!

Har läst denna tråd i ett par dagar och över hela internet för att bygga upp mina skills då jag aldrig gjort en överklockning förut.
Imorgon kommer posten med mitt Asus GTX 780 ti DirectCuII OC från att ha haft dubbla gtx 560.
Vänner har sagt att jag kommer märka av sån sjuk skillnad oavsett om jag klockar eller inte och att jag inte är den personen som behöver uttnytja dom där sista fpsen.. Men man kan ju inte låta bli det kittlar i fingrarna, jag känner att jag börjar få in lite efter att ha läst allting iaf men frågan är tycker ni jag ska klocka det eller skita it? Som det står på kortet är det redan överklockat men inte mycket alls? Skulle va skönt om jag kunde snacka med någon som vet allt om detta Läser om att folk clockar till max ja skulle nöjja med mig bara hälften så mkt , vill komma över 1000 iaf i clock eller va de heter ^^ eller äre för mesigt.
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Bra att det funkade för dig.

Så vad är din maxtemp i dagsläget om du övervoltar allt som går?

Efter 15min Heaven 4.0 Extreme 1080p

Jag körde 6 runs i Heaven på 1.300v och 1356.6 MHz (+160 i Afterburner)
kom upp till 82 grader som max. Average runt 80 grader.

Har skrivit rätt mycket i 770 tråden på OCN och fått mycket hjälp.

Fick ut ungefär +65 MHz av 1.212>1.300v (körde 1293.5 MHz innan men var inte 100% stabil, kraschade i BF4 någon gång per vecka)

Jag ska inte köra så hög volt dock; kör just nu 1332.6 MHz med 1.244v.
Fick även tips om en fan curva; 100% fläkt vid 67 grader, 95% fläkt vid 63 grader och 75% fläkt vid 55 grader. Detta tyckte jag lät väldigt aggressivt, men det hjälpte mina temperaturer som satan. Bryr mig inte om fläktljudet heller.

Ligger på ca 62-65 grader i BF4 3-4 timmar med max noterat 67 grader. Detta med 1.244v.

Var också en som skulle hjälpa mig flasha mitt BIOS, har laddat upp stock .rom filen och väntar på han ska modda den. Får se om det hjälper något. Tänker mest att höja power limit % kommer ge mer stabilitet.

Har även läst på mycket om VRM temperatursakerna men om mitt kort ligger under 70 grader ska det väl vara ok med denna klocken tycker man. Kommer nog sänka klocken när jag börjar spela WoW (väntar på WoD) för det behövs inte lika bra prestanda där som i BF4.

F.ö kör jag inte volten på 1.244v konstant utan drar över slidern till "auto" i Afterburner när jag inte spelar; annars funkar inte power savings...ligger på 0.8v i idle med den på auto.

Skrivet av Meesh:

Hallå boys!!

Har läst denna tråd i ett par dagar och över hela internet för att bygga upp mina skills då jag aldrig gjort en överklockning förut.
Imorgon kommer posten med mitt Asus GTX 780 ti DirectCuII OC från att ha haft dubbla gtx 560.
Vänner har sagt att jag kommer märka av sån sjuk skillnad oavsett om jag klockar eller inte och att jag inte är den personen som behöver uttnytja dom där sista fpsen.. Men man kan ju inte låta bli det kittlar i fingrarna, jag känner att jag börjar få in lite efter att ha läst allting iaf men frågan är tycker ni jag ska klocka det eller skita it? Som det står på kortet är det redan överklockat men inte mycket alls? Skulle va skönt om jag kunde snacka med någon som vet allt om detta Läser om att folk clockar till max ja skulle nöjja med mig bara hälften så mkt , vill komma över 1000 iaf i clock eller va de heter ^^ eller äre för mesigt.
Tacksam för svar!

Jag fick ut ca 5 mer fps av att gå från 1200 MHz till 1356 MHz. Fick även höja volten med 0.1v vilket sänker livslängden på kortet ganska rejält tror jag...även högre temperaturer.

Har du mycket fritid och gillar att optimera saker, gillar köra benchmarks och tycker om statistik och siffror så är det bara att köra. Hade jag haft ont om tid hade jag faktiskt hellre spelat istället för försöka vinna lite extra fps genom spendera massa tid på överklockning. Det är också väldigt lätt att bli insnöad och inte nöja sig; att köra en "lat och snabb, lagom, inte för hög överklockning" fungerar inte på mig, vill optimera skiten även om det innebär 10 gånger mer tid spenderad samt ev. försämrad livstid på komponenterna. Sitter bara och nojar och får ångest om jag kör någon halvdan klock lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Jag körde 6 runs i Heaven på 1.300v och 1356.6 MHz (+160 i Afterburner)
kom upp till 82 grader som max. Average runt 80 grader.

Har skrivit rätt mycket i 770 tråden på OCN och fått mycket hjälp.

Fick ut ungefär +65 MHz av 1.212>1.300v (körde 1293.5 MHz innan men var inte 100% stabil, kraschade i BF4 någon gång per vecka)

Jag ska inte köra så hög volt dock; kör just nu 1332.6 MHz med 1.244v.
Fick även tips om en fan curva; 100% fläkt vid 67 grader, 95% fläkt vid 63 grader och 75% fläkt vid 55 grader. Detta tyckte jag lät väldigt aggressivt, men det hjälpte mina temperaturer som satan. Bryr mig inte om fläktljudet heller.

Ligger på ca 62-65 grader i BF4 3-4 timmar med max noterat 67 grader. Detta med 1.244v.

Var också en som skulle hjälpa mig flasha mitt BIOS, har laddat upp stock .rom filen och väntar på han ska modda den. Får se om det hjälper något. Tänker mest att höja power limit % kommer ge mer stabilitet.

Har även läst på mycket om VRM temperatursakerna men om mitt kort ligger under 70 grader ska det väl vara ok med denna klocken tycker man. Kommer nog sänka klocken när jag börjar spela WoW (väntar på WoD) för det behövs inte lika bra prestanda där som i BF4.

F.ö kör jag inte volten på 1.244v konstant utan drar över slidern till "auto" i Afterburner när jag inte spelar; annars funkar inte power savings...ligger på 0.8v i idle med den på auto.

Jag fick ut ca 5 mer fps av att gå från 1200 MHz till 1356 MHz. Fick även höja volten med 0.1v vilket sänker livslängden på kortet ganska rejält tror jag...även högre temperaturer.

Har du mycket fritid och gillar att optimera saker, gillar köra benchmarks och tycker om statistik och siffror så är det bara att köra. Hade jag haft ont om tid hade jag faktiskt hellre spelat istället för försöka vinna lite extra fps genom spendera massa tid på överklockning. Det är också väldigt lätt att bli insnöad och inte nöja sig; att köra en "lat och snabb, lagom, inte för hög överklockning" fungerar inte på mig, vill optimera skiten även om det innebär 10 gånger mer tid spenderad samt ev. försämrad livstid på komponenterna. Sitter bara och nojar och får ångest om jag kör någon halvdan klock lol.

Ja förstår... man blir sugen bara när man läser på dessa forum, jag har ju aldrig haft problem med fps med mina sli 560's och ens funderat över överklockning innan.. bara nu när man köpte beast kort man blev sugen på att trycka upp det mer men vill inte ha några konsekvenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

Ja förstår... man blir sugen bara när man läser på dessa forum, jag har ju aldrig haft problem med fps med mina sli 560's och ens funderat över överklockning innan.. bara nu när man köpte beast kort man blev sugen på att trycka upp det mer men vill inte ha några konsekvenser

Blir du sugen på vinna fps eller att köra benchmarks, pilla och optimera, för skojs skull?

Umm. Så länge du inte höjer volten på kortet så är det förmodligen inga direkta konsekvenser. Du kan ju köra allt på stock fast bara höja core clock och mem clock tills det inte längre är stabilt (går alltid att höja några MHz från stock, pga alla kort är olika så sätter de ju en "safe" frekvens på alla likadana kort)

T.ex kan ju säkert vissa CPUs köras på stock volt från (t.ex) 3.6 GHz> 4.0 GHz, medan vissa andra, sämre exemplar, kanske inte klarar av att gå över 3.6 GHz utan att behöva öka volten.

Själv tycker jag det är enklare att klocka GPU än CPU. Det är väldigt enkelt också med mjukvaran (MSI-Afterburner är skitsimpelt program). Väldigt svårt att förstöra något också pga volten är låst (?)...det enda jag kan tänka mig kan skapa problem är om man sätter fläkten på 0%.

Egentligen kan du bara installera Afterburner> höja core clock med +13, spela några timmar, stabilt? Höj med +13...upprepa till du kraschar sedan backar du -13 MHz och nöjer dig där. Låter bli att pilla med andra saker. Kanske höja Power Limit % till max för mer stabilitet (är väl relativt ofarligt, ger kanske pyttelite högre temps dock?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Blir du sugen på vinna fps eller att köra benchmarks, pilla och optimera, för skojs skull?

Umm. Så länge du inte höjer volten på kortet så är det förmodligen inga direkta konsekvenser. Du kan ju köra allt på stock fast bara höja core clock och mem clock tills det inte längre är stabilt (går alltid att höja några MHz från stock, pga alla kort är olika så sätter de ju en "safe" frekvens på alla likadana kort)

T.ex kan ju säkert vissa CPUs köras på stock volt från (t.ex) 3.6 GHz> 4.0 GHz, medan vissa andra, sämre exemplar, kanske inte klarar av att gå över 3.6 GHz utan att behöva öka volten.

Själv tycker jag det är enklare att klocka GPU än CPU. Det är väldigt enkelt också med mjukvaran (MSI-Afterburner är skitsimpelt program). Väldigt svårt att förstöra något också pga volten är låst (?)...det enda jag kan tänka mig kan skapa problem är om man sätter fläkten på 0%.

Egentligen kan du bara installera Afterburner> höja core clock med +13, spela några timmar, stabilt? Höj med +13...upprepa till du kraschar sedan backar du -13 MHz och nöjer dig där. Låter bli att pilla med andra saker. Kanske höja Power Limit % till max för mer stabilitet (är väl relativt ofarligt, ger kanske pyttelite högre temps dock?)

ja det låter som en safe clock, de gillar jag! någon som kan bekräfta om ja kan göra så?
kötta upp 13 core clock i taget tills ja krashar och sänka 13 sedan nöjja mig inte pilla med volt överhuvudtaget..
ska ja dra upp mem clock 13 i taget samtidigt? tack som tar tid och svara iaf behöver bara använda msi afterburn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

ja det låter som en safe clock, de gillar jag! någon som kan bekräfta om ja kan göra så?
kötta upp 13 core clock i taget tills ja krashar och sänka 13 sedan nöjja mig inte pilla med volt överhuvudtaget..
ska ja dra upp mem clock 13 i taget samtidigt? tack som tar tid och svara iaf behöver bara använda msi afterburn?

Om du får hem kortet imorgon,,,är det ju bra att kolla så dina temperaturer är i shack innan. Du kan kolla det i MSI Afterburner. Har du problem med temps (pga fuckad stock fan curve, som jag hade) så får du fixa det först.

Att jag skrev just +13 var pga några posts ovan...ibland händer det inget om man bara ökar +5 eftersom (vissa?) kort bara går att öka i (typ) 13 MHz intervaller. Tipset jag skrev är ungefär samma som guiden på förstasidan rekommenderar, +20 steg där.

Hade jag varit som dig hade jag dragit hem Afterburner, fixat en aggresiv fan curve, ökat med +13 (eller +20) på Core Clock slidern, spelat några timmar, ökat med samma igen om inga krasher. Även höja temp limit % till max, vet inte riktigt om detta ger högre temperaturer, ger iaf bättre stabilitet (?).

Ta core clock först, sedan memory clock, står även i guiden på förstasidan. Hög memory clock kan göra att din core clock OC capability blir hindrad; core clock ger mer prestanda än memory clock.

Jag ångrar faktiskt lite att jag inte gjorde såhär med mitt nya kort, i början...alltså klockade från start när jag spelade som mest (har tröttnat nu typ) för köra benchmarks blir lite långtråkigt samt sitta och spela på tvång, bara för att prova om klocken är stabil är drygt.

Du kommer förmodligen kunna +'a Core Clock slidern i Afterburner till +70-100 utan att röra volten...memory klock strax över +300 kan jag tänka mig.

Kan tillägga att jag nästan föredrar BF4 för stabilitet än Heaven eller Valley. I Valley när jag klockade memory klock kom jag upp till +485 innan jag krashade...sedan efter någon vecka var jag nere på +360 efter massa krasher i BF4 (sänkte efter varje krash, från 485 ned till 360)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Om du får hem kortet imorgon,,,är det ju bra att kolla så dina temperaturer är i shack innan. Du kan kolla det i MSI Afterburner. Har du problem med temps (pga fuckad stock fan curve, som jag hade) så får du fixa det först.

Att jag skrev just +13 var pga några posts ovan...ibland händer det inget om man bara ökar +5 eftersom (vissa?) kort bara går att öka i (typ) 13 MHz intervaller. Tipset jag skrev är ungefär samma som guiden på förstasidan rekommenderar, +20 steg där.

Hade jag varit som dig hade jag dragit hem Afterburner, fixat en aggresiv fan curve, ökat med +13 (eller +20) på Core Clock slidern, spelat några timmar, ökat med samma igen om inga krasher. Även höja temp limit % till max, vet inte riktigt om detta ger högre temperaturer, ger iaf bättre stabilitet (?).

Ta core clock först, sedan memory clock, står även i guiden på förstasidan. Hög memory clock kan göra att din core clock OC capability blir hindrad; core clock ger mer prestanda än memory clock.

Jag ångrar faktiskt lite att jag inte gjorde såhär med mitt nya kort, i början...alltså klockade från start när jag spelade som mest (har tröttnat nu typ) för köra benchmarks blir lite långtråkigt samt sitta och spela på tvång, bara för att prova om klocken är stabil är drygt.

Du kommer förmodligen kunna +'a Core Clock slidern i Afterburner till +70-100 utan att röra volten...memory klock strax över +300 kan jag tänka mig.

Kan tillägga att jag nästan föredrar BF4 för stabilitet än Heaven eller Valley. I Valley när jag klockade memory klock kom jag upp till +485 innan jag krashade...sedan efter någon vecka var jag nere på +360 efter massa krasher i BF4 (sänkte efter varje krash, från 485 ned till 360)

Jag har redan fått kortet idag... kopplade in förut, ska iväg och jobba kommer hem inatt, om någon kan bekräfta om detta funkar så kör ja direkt..
laddar hem afterburner, ökar power limit mena du ist för temp limit? till max sedan kör 13 mhz steg och stannar när de är stabilt...
har dock inga benchmarks och inte bf, ja spelar dayz atm ^^

Permalänk
Medlem

kan tillägga att ja bryr mig absolut inget om fläkt ljud.. så fan speed kan ja ha på hur mkt som helst, säg någon bra curve så kör ja de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

kan tillägga att ja bryr mig absolut inget om fläkt ljud.. så fan speed kan ja ha på hur mkt som helst, säg någon bra curve så kör ja de

Gjorde en bild i paint...
http://i.imgur.com/sWV6f7T.jpg

Din "Core Voltage (mV)" slider vet jag inte hur den kommer se ut. Kommer förmodligen inte vara där, eller låst. Går att låsa upp i options, behöver du inte röra eftersom du inte ska öka volten på kortet. Men kommer förmodligen stå på 'Auto' eller så kan du öka enbart med +12, om du enablar 'voltage control'

Allt jag har skrivit står och rekommenderas på förstasidan. Kanske har glömt något dock, men eftersom du inte ska röra volten eller flasha BIOS så är det inte avancerat alls. Det är mest när man ska börja pilla med mjukvara för att kunna övervolta kortet.

Ang. fläktkurvan har jag hållit på och trixa som satan med den. Det jag har just nu rekommenderade en på OCN och den fungerar skitbra. Agressiv som fan men känns som att köra hög fläkt redan på redan låga temps hjälper som fan för att motverka att värmen sticker iväg uppåt.

Permalänk
Medlem

nice med bild grymt tacksam!

hur ser jag om det går ostabilt? när du säger krashar menar du bluescreen typ? funkar det och köra dayz eller ska ja fixa en benchmark endå..
har inte mkt annat för mig inatt endå blir nog lång..

asus gtx 780 ti dcuII OC är kortet jag fått ifall du glömt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

nice med bild grymt tacksam!

hur ser jag om det går ostabilt? när du säger krashar menar du bluescreen typ? funkar det och köra dayz eller ska ja fixa en benchmark endå..
har inte mkt annat för mig inatt endå blir nog lång..

asus gtx 780 ti dcuII OC är kortet jag fått ifall du glömt ^^

Om min klock är för hög (för volten) i Heaven slutar programmet bara att svara. I BF4 får jag: http://i14.photobucket.com/albums/a339/WNxAnthrax/Pictures/Mi... sedan får jag stänga ner spelet i aktivitetshanteraren. När min memory klock krashar ser jag blåa eller gula pixlar först, sedan händer samma sak som med core clock krash. Har lite tur antar jag att jag ser pixlarna vid memory krash - vet vilken OC som är ostabil då.

Tycker du ska kötta på dayz och ha roligt medans du klockar lite långsamt...dra på +20 och spela någon halvtimme, är det stabilt (borde det vara) öka +20 till...har ingen koll på ditt kort men du borde kunna öka mellan 70 och 100 MHz från stock iaf. Kan tänka mig det ger 3-5 extra fps.

Bluescreen har jag bara fått en gång, det var när jag spelade 20 timmar i sträck med 1.300v. Vet inte riktigt vad som hände, temperaturerna var inte så farliga...fick BSOD 116.

Du kommer förmodligen märka instabilitet fortare i benchmark än spel, är rätt tråkigt att köra dem dock...du borde även ha något program som visar frekvenserna. För ibland behöver man öka med mer i Afterburner för att hamna på en högre frekvens...

T.ex för mig ger +131 fram till +143 samma frekvens (1332.6 MHz) sedan hoppar den upp till 1345.6 vid +144. Alltså behöver jag öka minst +13 i Afterburner för att nå en högre frekvens (om den förra är i övre gränsen) är därför TS rekommenderar + 20 MHz steg.

Alltså för att förtydliga ännu mer; du är stabil på +5 i Afterburner, du drar på +10, då kommer du ha samma MHz ändå. Så det räcker inte med +5.

En sak till...när du anger ett nytt värde i Afterburner kanske du behöver logga ut> in från windows, eller starta om datorn. Ibland (om jag krashar framförallt) händer det inget när jag ökar eller sänker, så jag får starta om datorn eller relogga. T.ex om jag kör på 1333 MHz> krashar> drar ner frekvensen i Afterburner och trycker apply> fortfarande 1333 MHz tills jag startar om datorn eller loggar ut> in windows.

EDIT: glömde nämna att instabilitet kan visa sig genom artifacts...det ser aldrig jag utan hinner krasha innan. Det är typ pixelfel, du kommer märka det. Typ sånt här: http://img403.imageshack.us/img403/8643/bf22006110112574889xd...

När min memory clock är ostabil ser jag sådant här http://cloud.steampowered.com/ugc/558666746506377781/18B5433E... sedan krashar jag någon sekund efter.

Permalänk
Medlem

ahh ok...

så en kort liten sammanfatting

* Laddar ner afterburner
* Fixar fan curve enligt bild
* Pow & temp target max
* Ökar clock med 20 per halvtmime

spelar på tills ja märker krash eller liknande, startar om datorn sänker 20 och nöjjer mig.
gör likadant med memory clock..

skickar bild hur allt gick på denna tråd osv när jag är klar
låter väl fair

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

ahh ok...

så en kort liten sammanfatting

* Laddar ner afterburner
* Fixar fan curve enligt bild
* Pow & temp target max
* Ökar clock med 20 per halvtmime

spelar på tills ja märker krash eller liknande, startar om datorn sänker 20 och nöjjer mig.
gör likadant med memory clock..

skickar bild hur allt gick på denna tråd osv när jag är klar
låter väl fair

Låter bra. Kan lägga till två saker; *håll koll på temperaturerna (borde inte vara några probs pga inte höjt volten). *Håll koll på frekvenserna genom antingen GPU-Z eller aktivera det i 'Monitor' i MSI Afterburner (kan övervaka det mesta i Afterburner)

Det du kan göra om du inte riktigt får en ny frekvens stabil, när du fastnat. Är att låsa upp 'voltage control' i Afterburner och öka med +12 (12 mV) det ger kanske 1 grad mer värme...vet inte riktigt hur det blir med ditt kort när du låser upp det. Mitt kort är 1.200v max och enablar jag 'Unlock voltage control' i options så kan jag +12 mV där.

Sedan med memory klock är nog +20 steg lite väl långsamt. Min memory klock kör jag på +368 just nu, hade tagit jävla tid om jag bara ökat med 20 MHz per halvtimme.

När du får din första krash på högsta frekvensen; sänk till den frekvens du hade innan (håll koll på core clock MHz i GPU-Z) och spela som satan. Kan vara så att den inte är 100% stabil. Jag fick någon krash eller två i veckan med +90 på min stock volt i BF4 (spelade rätt mycket, så var kanske 99.98% stabil ;P)

Permalänk
Medlem

okej 12mv är inte mycket o höjja lr?

(håll koll på core clock MHz i GPU-Z)

om den är stabil menas att den ligger på samma clock hela tiden och inte hoppar upp och ner eller?
Jag kan skicka en bild hur det ser ut med grader och sånt innan jag börjar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

okej 12mv är inte mycket o höjja lr?

(håll koll på core clock MHz i GPU-Z)

om den är stabil menas att den ligger på samma clock hela tiden och inte hoppar upp och ner eller?
Jag kan skicka en bild hur det ser ut med grader och sånt innan jag börjar med.

Stabil menar jag att det inte krashar. Frekvensen kommer ligga på det du anger 24/7 under full load. Sjunker gör den när du idlar, om du har power savings för det (finns i Nvidia kontrollpanelen)

+12 mV kan jag iaf höja i Afterburner utöver stock volten (1.200> 1.212 alltså) över det är låst. +12 mv är ingenting i princip men kan ge dig lite högre klock förmodligen. Om du är på gränsen till stabil, kanske krashar några gånger per vecka, fixar förmodligen 12 mV det.

I förra inlägget menade jag att låsa upp volt controlen och sedan öka till max (förmodligen endast +12 mV) det är ingenting som sagt men kanske kan ge dig det lilla extra för ett snäpp högre MHz.

Spela en stund utan klock sedan printa temp kurvan i monitor MSI Afterburner och ladda upp. Borde inte gå över 70 grader om du har gjort rätt. Förmodligen ligger den runt 60.

Permalänk
Medlem

aa rör inget när ja kmr hem spelar en stund sen printar och laddar upp så får vi se

Permalänk
Medlem

temp låg runt 50-60 när ja kört 1 timma drygt, men dayz är ju lite cp..
gpu usage kan vara på 30% sen helt plötsligt ligga på 100 , skumt som fan

Max power 77%
Max temp 60%
Max gpu usage 98%
Max fm usage 59
Max core clock 1084
Max mem clock 3499

Permalänk
Medlem

core clock in game ligger på 954 sen boostar den upp till 1084 ibland,, inte förstått det där med boost clock
gpu usage fortsätter ligga runt 30% så störande ^^
dayz optimized ftw

Permalänk
Medlem

Ahhhhh så drygt att man har Bios 80.80.34.00.01 (P2083-0030) när man vill flasha om kortet, så jävla less på GPU boost 2.0 + att 106 Powerlimit inte är nog!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Heaven har höjt med 20+ och testade köra lite heaven benchmark på ultra settings innan jobbet.
Bild finns här :

Såg inga visuella fel under 2 vändor så ja köttar på med 20 till sen när ja kommer hem och testar igen?

Dayz drar inte upp min gpu usage i 100 så därför ja inte kunde köra de.
Max fan speed under benchmark var 92% typ
core clock 1104
max temp 62

ja körde full screen och maxxade allting förutom stereo 3d och multi skit grejen..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

är på +120 core clock nu, nu kraschade heaven.. ska ja dra ner till 100 och va nöjd eller ska ja kötta på dom där 12mv?

graderna stiger inte över 60grader när ja kör nu