Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Eftersom man för ögon och huvud inte ska sitta i ett mörkt rum, utan ha avlastnings-belysning så är det trevligt med matt skärm.
Men när jag var 12-13 och lirade QW så var det med blank skärm (dom gamla tjocka var ju blanka)

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nu hoppas jag att det inte är dessa du förespråkar som 'glossy'. De är i bäst fall halv-matta. Vänligen förklara hur du resonerar för nu blir jag nyfiken.

Dem är glossy och inget annat, hur vill du få det till att dessa skulle vara "halv-matta"??

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Dem är glossy och inget annat, hur vill du få det till att dessa skulle vara "halv-matta"??

För detta här vad jag definerar som glossy och matt.

Och tydligen inte bara jag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Matte_display
http://en.wikipedia.org/wiki/Glossy_display
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-reflective_coating

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Exakt, den är GLOSSY har du ens sett en QNIX/X-STAR GLOSSY skärm i verkligheten?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Jag stör mig så in i helvete på det glansiga, jag vill se det jag har framför mig och inte det bakom mig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Exakt, den är GLOSSY har du ens sett en QNIX/X-STAR GLOSSY skärm i verkligheten?

I donno: https://www.google.se/search?q=X-STAR+DP2710&espv=2&source=ln...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Föredrar matta skärmar därför att jag ofta läser en bok under tiden jag använder datorn.

Dessutom föredrar jag att läsa texter där alla meningar börjar med stor bokstav.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Du är välkommen förbi om du vill ta en titt, hur ska du annars kunna uttala dig i frågan om du inte vet hur det ser ut?

Folk har givetvis en individuell smak, men när vi pratar om ren och skär bildkvalité så är Glossy överlägset bäst, enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Du är välkommen förbi om du vill ta en titt, hur ska du annars kunna uttala dig i frågan om du inte vet hur det ser ut?

Folk har givetvis en individuell smak, men när vi pratar om ren och skär bildkvalité så är Glossy överlägset bäst, enligt mig.

Sen är ju också frågan om det värt att få skärmen bländad av externt ljus utan att behöva ta till rullgardiner, andra lampor etc etc. Om bildkvalitén är viktigare än innehållet du vill se så visst, då är nog glossy att föredra då det kan vara i nytta professionellt.

Men för daglig användning och gaming? Not so much.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Haha, kanske tar upp dig på det erbjudandet. nej men det är var genuin nyfikenhet. För när jag googla din skärms namn så hitta jag bara bilder på massor av matta och halv-matta skärmar så jag blev förvirrad. Hittade flera glansiga skärmar långt ner på sidan som jag automatiskt ignorerade som felträffar av google.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Föredrar matta skärmar för att jag helt enkelt tycker om att se vad jag gör för något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Matta, glossy är för ansträngande för ögonen i längden (har haft båda).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 037180:

Sen är ju också frågan om det värt att få skärmen bländad av externt ljus utan att behöva ta till rullgardiner, andra lampor etc etc. Om bildkvalitén är viktigare än innehållet du vill se så visst, då är nog glossy att föredra då det kan vara i nytta professionellt.

Men för daglig användning och gaming? Not so much.

jag är bara spelare och jag tittar mest på film och serier inget annat, enda reflektionen jag har när taklampan är på är en svag reflektion på sidorna av bilden, inget som stör mig jag ser allt utan problem, självklart så blir bilden inte bra med en taklampa men det går att se utan problem, jag kan använda datorn till internet med en taklampa utan problem, men till spel och film så släcker jag allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danmyr:

Du har aldrig ägt en glossy skärm antar jag, full belysning här och inga reflektioner..

Det skiljer säkert en del mellan olika skärmar men om man tar den på Apples Cinema skämar (tror jag de heter?) som exempel så gillar jag den inte alls. Jobbar man med bilder och grafik kanske det inte märks så mycket men jag personligen tycker det är lite jobbigt.

Sen beror det även på vad man menar med "full belysning". Man kan ju ha en taklampa som lyser upp hela rummet och då syns det inte så mycket. Men har man ett fönster bakom sig eller vid sidan blänker det rätt så mycket.

Och du kan sluta anta, jag har ägt och testat flera olika skärmtyper både på bärbara och stationära datorer. Den stora skillnaden tror jag är att man tycker olika, jag tycker matt varje dag.

Permalänk
Medlem

Glossy för mig. Har testat ett antal matta/halv-matta men fortfarande inte hittat en lämplig ersättare till min sju år gamla TN-skärm. Inga problem att läsa på skärmen i dagsljus så länge man inte har ett stort fönster bakom sig såklart. Mörka spel (stealth, skräck o.d.) bör man undvika en solig sommardag men då ska man å andra sidan inte sitta inne i alla fall.

Förresten, kan någon förklara varför det är nästan hopplöst att hitta en glansig desktop-skärm nuförtiden medan var och varannan laptop har det? Lycka till med att sitta ute i solen och jobba med en sån om man skulle vilja det.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar anti-glare på glansiga laptops? Innebär det att de går att använda på t ex balkongen?

Permalänk
Medlem

Att använda blank skärm är i det närmaste självskadebeteende enligt min åsikt.

Dock skiljer det givetvis på billiga blanka skärmar och dyra blanka skärmar som troligen har bättre antireflexbehandling etc.

Sitter just nu med laptop som har matt IPS skärm, något annat med en dator man bär runt på är förkastligt.

De som inte orkar med matta skärmar har kanske kollat på någon billig skit med dålig yta som gör skärmen kontrastlös ?

Ofta ser blanka skärmar med totalt uppskruvade färger (media-desktop replacement laptops i elektronikvaruhus) "feta ut" vid första anblicken, men en bra matt skärm tycker jag är både behagligare att jobba med och dessutom ärligare i sin återgivning.

Sitta i totalt mörker kunde man göra när man va tonåring och det var sommarlov så man kunde grotta in sig med filtar över fönstren flera dygn i streck, nu använder jag min dator i dagsljus och utför även "arbete" på den, då är mörkläggning uteslutet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Hej, för inte så längesen så såg jag asus fråga matt eller glansig, i princip ALLA sa matt dem tvekade inte alls, så min fråga är varför älskar alla matta paneler? dem som spelar spelar väl inte med solljus eller lampor?

....

matta paneler trycker ner ljuset för bilden, gör den knastrig sandig eller glittrig, trotts detta så verkar ingen bry sig alls så länge dem kan spela i direkt solljus?

Älskar och älskar. Du kanske inte är så gammal, men de flesta i vuxen ålder prioriterar sin syn och att sitta i mörker är inte någon höjdare för ögonen. Det tror man säkert inte som yngling men det biter dig i arslet senare. Så ligger det till för mig och de flesta jag umgås med som också spelar datorspel eller som jobbar med t.ex. systemutveckling långa perioder framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Älskar och älskar. Du kanske inte är så gammal, men de flesta i vuxen ålder prioriterar sin syn och att sitta i mörker är inte någon höjdare för ögonen. Det tror man säkert inte som yngling men det biter dig i arslet senare. Så ligger det till för mig och de flesta jag umgås med som också spelar datorspel eller som jobbar med t.ex. systemutveckling långa perioder framför datorn.

Som när man dygnade på Lan-party med gamla CRT-skärmar som i det närmaste gav röntgenstrålning och ofta flimrade i låga "Hz" så ögonen blödde

Att köra minst 85Hz på en bra skärm när andra satt och led med halvrunda bildrör som flimrade som lysrören i en tortyrkammare kändes rätt ok..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Matta skärmar dygnet runt. Inte ens i mörka rum duger blanka paneler. Ljuset från skärmen lyser upp en själv så att man ser sin spegelbild istället för bilden. Att sitta i mörker och spela leder bara till depression och självmordstankar.

Enda som blanka skärmar duger till är om man lider av paranoia. Man slipper vrida på huvudet för att kontrollera att inte någon smyger sig på en bakifrån.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Matt, helt klart. Bara haft en glossy skärm och det var på en laptop, fruktansvärt jobbigt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Matt utan tvekan. Att glossy skulle ge bättre bildkvalité är en underlig åsikt. Det finns en anledning varför professionella skärmar för grafik och video ALLTID är matta.

Skulle _aldrig_ få för mig att använda glossy.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jexmark:

Matt utan tvekan. Att glossy skulle ge bättre bildkvalité är en underlig åsikt. Det finns en anledning varför professionella skärmar för grafik och video ALLTID är matta.

Skulle _aldrig_ få för mig att använda glossy.

i mina ögon så ger det betydligt bättre kvalite märkbart bättre kvalite det på både crt och plattskärm och titta på dem professionella dell ips skärmarna bilden är rent av äcklig på dem

Permalänk
Medlem

Som de flesta kommit fram till... Har flera ljuskällor och jag tycker blanka skärmar är obehagliga. Finns matta skärmar som är lika bra som blanka, de kostar mer bara och det är helt ok för mig att betala mer om jag trivs bättre med det.

Permalänk
Medlem

Vill ha matt för att en glansig skärm får så mycket reflektioner och i tex photoshop blir det väldigt drygt kollar man på mer proffisionella skärmar så är de nästan alltid matta.

Var någon som sa att matta var mindre skarpa? inte här iaf skärpan är kanon på mina lp2465:or

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av x3me00:

Som de flesta kommit fram till... Har flera ljuskällor och jag tycker blanka skärmar är obehagliga. Finns matta skärmar som är lika bra som blanka, de kostar mer bara och det är helt ok för mig att betala mer om jag trivs bättre med det.

så det finns matta paneler som varken har lägre kontrast eller ljus eller andra problem mot glansiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Det finns ganska många olika varianter av den skärmen, de flesta är matta...

Denna är dock glossy verkar det som: http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-X-STAR-DP2710LED-27-2560x...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Inaktiv

Glansiga paneler har bättre kontrast och djupare färger. Dessutom är de ljusstarkare vilket motverkar effekten av ljusa reflexer. Därför brukar jag föredra dem.

När solen lyser in i rummet brukar det inte vara helt behagligt att använda min matta IPS-skärm heller. Dock blir reflexerna från matta skärmar suddiga, så att färgåtergivningen blir mindre vinkelberoende.

Permalänk
Medlem

Matt skärm ex EIZO + keps skall de vara

inga glansiga skärmar

Vill jag se mig själv så har jag speglar hemma

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorce:

Matt skärm ex EIZO + keps skall de vara

inga glansiga skärmar

Vill jag se mig själv så har jag speglar hemma

Jag har matta speglar hemma. Mycket behagligare att spegla sig då. Ärligare färgåtergivning och bättre spegelbild + Man slipper se eländet