Permalänk
Skrivet av SSGS:

Med nöd och näppe;)

Kör med 4,6 på 1,2 och fungerar fint i både intel burn test samt aida64.
Testade 4,7 och den bootade men strax därefter så kom den där jävla ":("
Så testar just nu 4,7 på 1,27 och so far so good.

Har en i7 4770k och Asus maximus hero VI som behöver 1.35v för att nå 4.4Ghz, har också haft många problem med Asus moderkortet. Inget kvaletativt kort om man frågar mig, sen så kan de va så att jag fick ett måndags ex. Kunde inte ha xmp på heller för då fick jag blue screen.

Nu funkar allt så bra. Härligt är det när det blir som man hoppas haha. Dela gärna med dig med SS. Får inte vi samma resultat så måste det ju vara moderkortet som påverkar resultatet.

Permalänk

Fick hem mitt Naked Ivy kit idag , så blir kul att se ifall det blir nån skillnad på tempen. Kör redan CLU emellan core/ihs men nu blir det nog vanlig pasta på coren.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Har en i7 4770k och Asus maximus hero VI som behöver 1.35v för att nå 4.4Ghz, har också haft många problem med Asus moderkortet. Inget kvaletativt kort om man frågar mig, sen så kan de va så att jag fick ett måndags ex. Kunde inte ha xmp på heller för då fick jag blue screen.

Nu funkar allt så bra. Härligt är det när det blir som man hoppas haha. Dela gärna med dig med SS. Får inte vi samma resultat så måste det ju vara moderkortet som påverkar resultatet.

Intressant det om XMP.
Vad kör du för minnen ? för vill dom ha 1.65v i XMP så kan det ju definitivt ställa till det för CPU'n.

Sen så låter ju inte 1.35v@4.4 med en 4770K så farligt faktiskt.
Inte optimalt såklart men inte heller ovanligt skulle jag tro.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Intressant det om XMP.
Vad kör du för minnen ? för vill dom ha 1.65v i XMP så kan det ju definitivt ställa till det för CPU'n.

Sen så låter ju inte 1.35v@4.4 med en 4770K så farligt faktiskt.
Inte optimalt såklart men inte heller ovanligt skulle jag tro.

Använder patriot 1600mhz ddr3 pvt36g1600elk till Hero VI kortet. 1.65v är vad som behövs. Jo 1.35v kanske inte är så farligt men nu behöver jag endast 1.2v för att nå 4.6Ghz vilket jag är väldigt nöjd med :). SS på föregående sida.

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Fick hem mitt Naked Ivy kit idag , så blir kul att se ifall det blir nån skillnad på tempen. Kör redan CLU emellan core/ihs men nu blir det nog vanlig pasta på coren.

Jag fick ned temps 10 grader efter min delid. Men det diffar ändå i mellan kärnorna på ca 6 till 7 grader. Kör också med CLU.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Har en i7 4770k och Asus maximus hero VI som behöver 1.35v för att nå 4.4Ghz, har också haft många problem med Asus moderkortet. Inget kvaletativt kort om man frågar mig, sen så kan de va så att jag fick ett måndags ex. Kunde inte ha xmp på heller för då fick jag blue screen.

Nu funkar allt så bra. Härligt är det när det blir som man hoppas haha. Dela gärna med dig med SS. Får inte vi samma resultat så måste det ju vara moderkortet som påverkar resultatet.

Kör åter 4,6 på 1,2v
Det verkar som en bra klock att stanna på;)
Köpte nya delar i Måndags och kör nu Asus bräda igen.
Har du testat gå högre på överklockningen? Testat 5,0 @ 1,5 men åter kom den där ":("
Vad använder du för kylning till din cpu?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk

Kyler med en Cooler Master Neptune 280l push pull. Har överklockat igen, denna gång till 4.8Ghz med endast 1.25v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Kyler med en Cooler Master Neptune 280l push pull. Har överklockat igen, denna gång till 4.8Ghz med endast 1.25v.

http://i60.tinypic.com/1530c5y.png

Neh nu jävlar ska jag starta datorn igen och klocka vidare.
Aldrig haft bättre cpu. Möjligtvis min gamla 2500K

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av SSGS:

Neh nu jävlar ska jag starta datorn igen och klocka vidare.
Aldrig haft bättre cpu. Möjligtvis min gamla 2500K

Samma här du, alltid vart den som får dyngan, milt sagt. Denna gång så är man en winner haha. Vi fick en bra batch, det kan man lungt säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Samma här du, alltid vart den som får dyngan, milt sagt. Denna gång så är man en winner haha. Vi fick en bra batch, det kan man lungt säga.

Tänkte först struntat i 4790K och köra 4770K ist. Idag ångrar jag inte att jag köpte 4790K
Har laddat kaffebryggaren och ska klocka tills ögonen blöder

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av SSGS:

Tänkte först struntat i 4790K och köra 4770K ist. Idag ångrar jag inte att jag köpte 4790K
Har laddat kaffebryggaren och ska klocka tills ögonen blöder

Haha :D.

Nu kan jag va med i 5Ghz klubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Haha :D.

Nu kan jag va med i 5Ghz klubben.

http://i62.tinypic.com/2s6v6ac.png

Nej för den visar ju "bara" 4,9
Galet fint ex du har.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av SSGS:

Nej för den visar ju "bara" 4,9
Galet fint ex du har.

Gigabyte bios och realtemp visar ju på 5.0 räknas inte det eller måste cpu z också visa 5.0 för att det ska gillas.:)

Jag kan också köra 5.0 i 1.41v men måste då upp över 1.41v om det ska vara super stabilt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Gigabyte bios och realtemp visar ju på 5.0 räknas inte det eller måste cpu z också visa 5.0 för att det ska gillas.:)

Jag kan också köra 5.0 i 1.41v men måste då upp över 1.41v om det ska vara super stabilt.

Jupp. Cpu-z måste visa 5..... Annars är det inte giltigt resultat;)
Är själv nära 5,2 nu men det blir varmt;)
Stay tuned:)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Hej på er tokklockare fina resultat ni får tänkte själv beställa 4790k asus z97a i morgon men såg att z97a inte har 12 phase är det värt att ta pro modellen i stället för att få det?Skiljer bara 300-400 till pro moderkortet!Det känns rätt att fråga här då ni verkar kunna klocka;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Haha :D.

Nu kan jag va med i 5Ghz klubben.

http://i62.tinypic.com/2s6v6ac.png

Helt sjukt exemplar du fick. Min krashar efter 5 sekunder i 4,7 med 1,34. Har den stabil i 4,6 men det kräver 1,295v. Dock helt nöjd med det men hade varit kul att kunna klocka högre

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Inaktiv

Jag har gigabytes itx kort och har 4 phases och kör i 5Ghz utan problemas.

Permalänk
Avstängd

Denna 4690K behöver

1,200v + 0,032-38 adaptive för 4,7 ghz
1,250v + 0,032-38 adaptive för 4,8 ghz
1,310v + 0,032-38 adaptive för 5,0 ghz

Av just detta chip har jag ingen erfarenhet, skall detta säljas eller är det värt mer tid att försöka få upp det högre, just nu kyler en Noctua NH-D15, men kan även pröva med vatten.

Feedback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag har gigabytes itx kort och har 4 phases och kör i 5Ghz utan problemas.

oj ok då förstår jag att det inte spelar jätte stor roll;) vad kör du för minnen till det?skall man välja låg latence före hastighet?funderar på ta 1866 9-10-9-27

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av SSGS:

Nej för den visar ju "bara" 4,9
Galet fint ex du har.

Party pooper :/. Du har rätt dock, har överklockat till 5.4Ghz så det ska nog inte vara några problem att delta nu.

Skrivet av HallonsyltarN:

Helt sjukt exemplar du fick. Min krashar efter 5 sekunder i 4,7 med 1,34. Har den stabil i 4,6 men det kräver 1,295v. Dock helt nöjd med det men hade varit kul att kunna klocka högre

Jag hade "tur" den här gången så jag kan relatera med vad du beskriver. Till skillnad från alla andra gånger så köper jag inte vid release längre, jag väntar och samlar information. Sen så ringer jag butikerna eller besöker dom och frågar om en viss batch finns att köpa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M3ntalist:

Samma här du, alltid vart den som får dyngan, milt sagt. Denna gång så är man en winner haha. Vi fick en bra batch, det kan man lungt säga.

Vad är det för batch som ska vara så bra?
Jag har L 419B627
Har dock endast klockat via Aisute programmet till 4800 mhtz.och minnena till 2000 mhtz.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Vad är det för batch som ska vara så bra?
Jag har L 419B627
Har dock endast klockat via Aisute programmet till 4800 mhtz.och minnena till 2000 mhtz.

Tydligen så ska L4 kunna överklockas högre än L3, sen så presterar alla tyvärr inte lika bra. Klocka gärna själv eftersom Aisute och andra överklocknings program använder sig utav mer volt än vad som behövs. Orkar du läsa igenom denna tråd så kommer du se att dom som har bäst resultat har L4 batchen. Sweclockers genomförde tester på L3 och då klocka den inte heller bra, fyi.

Edit: Batch L420B765

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Tydligen så ska L4 kunna överklockas högre än L3, sen så presterar alla tyvärr inte lika bra. Klocka gärna själv eftersom Aisute och andra överklocknings program använder sig utav mer volt än vad som behövs. Orkar du läsa igenom denna tråd så kommer du se att dom som har bäst resultat har L4 batchen. Sweclockers genomförde tester på L3 och då klocka den inte heller bra, fyi.

Edit: Batch L420B765

jag har L420B877 och min vill inte gå högre än 4,7 på under 1,3V så hade inte särskilt bra tur i lotteriet

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

jag har L420B877 och min vill inte gå högre än 4,7 på under 1,3V så hade inte särskilt bra tur i lotteriet

Det är ju faktiskt inte dåligt om du har en bra CPU kylare. Kan man klocka till 4.6Ghz på 1.2v så har man en riktig bra CPU tydligen. Helt ärligt så är det nog ingen som tycker att det är nödvändigt med 5+Ghz till vardags, är mer en kul grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Det är ju faktiskt inte dåligt om du har en bra CPU kylare. Kan man klocka till 4.6Ghz på 1.2v så har man en riktig bra CPU tydligen. Helt ärligt så är det nog ingen som tycker att det är nödvändigt med 5+Ghz till vardags, är mer en kul grej.

Kör 4,6 med 1,28v kylt av en h100i. Självklart är inte 5Ghz nödvändigt men som du säger är det ju roligare for the lolz att klocka så högt som möjligt. Bytte till datorn i sign från en 4 år gammal laptop så kul att kunna klocka nu

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

Kör 4,6 med 1,28v kylt av en h100i. Självklart är inte 5Ghz nödvändigt men som du säger är det ju roligare for the lolz att klocka så högt som möjligt. Bytte till datorn i sign från en 4 år gammal laptop så kul att kunna klocka nu

Du uppgraderade från en fyra år gammal laptop, då är det fantastiskt ju. Måste flyta som inget annat om du jämför med din laptop :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Du uppgraderade från en fyra år gammal laptop, då är det fantastiskt ju. Måste flyta som inget annat om du jämför med din laptop :D.

Det är som dag och natt, att faktiskt kunna tabba ut i spel och inte lagga på lägsta inställningarna är trevligt precis när jag hade byggt den trodde jag dock att jag fått sämsta cpun någonsin då den gick till 100 grader i stock under prime95. Läste sedan att prime95 inte fungerar bra med haswell. Efter test i aida64 blev jag ganska lättad kan man säga

Då jag är helt ny till överklockning så undrar jag om cpun skulle ta skada om man fläskade på 1,5v för att kunna få en validering i 5Ghz och sedan sänker volten igen? Helt onödigt egentligen men 5Ghz-klubben vore kul

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

Det är som dag och natt, att faktiskt kunna tabba ut i spel och inte lagga på lägsta inställningarna är trevligt precis när jag hade byggt den trodde jag dock att jag fått sämsta cpun någonsin då den gick till 100 grader i stock under prime95. Läste sedan att prime95 inte fungerar bra med haswell. Efter test i aida64 blev jag ganska lättad kan man säga

Då jag är helt ny till överklockning så undrar jag om cpun skulle ta skada om man fläskade på 1,5v för att kunna få en validering i 5Ghz och sedan sänker volten igen? Helt onödigt egentligen men 5Ghz-klubben vore kul

Det rekommenderas att man inte går högre än 1.35v utan en riktig vattenkylnings lösning, dvs inte h100i som jag också har till min i7 4770k. Inte värt risken helt ärligt. Det är heller inte troligt att du behöver 1.5v för att nå 5Ghz och det är alldeles för mycket volt för att en h100i ska palla med om nu CPU'n skulle klara det.

Permalänk
Medlem

Nu när de flesta har haft sin cpu ett tag vad kör ni den i 24/7?

Min går i :
4802mhz
1,28 vcore
4600mhz nb

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Nu när de flesta har haft sin cpu ett tag vad kör ni den i 24/7?

Jag kör min i 4.5GHz med 1.22VCore men den går stabilt på 4.6GHz med samma VCore. Kyler med en gammal Antec 620 och har endast ett 270X som såklart flaskar stenhårt, så finns egentligen ingen anledning att dra på mer.