Jag besökte ett tele2-ombud och visade upp telefonen och de konstaterade samma sak som jag: att luckan inte gick att stänga. De ville dock inte ta emot telefonen och ge mig en ny vilket är helt sjukt. Istället skulle jag kontakta kundservice för onlinehandeln (där jag köpt telefonen) och få en returfraktsedel skickad så att de senare skulle returnera till Sony för utvärdering/reparation/utbyte. Sony skulle utifrån skicket laga eller skicka ut ny till tele2 som sedan skulle skicka till mig. En process som killen på tele2-ombudet sa brukade ta 4 veckor.
Dock kontaktade jag, nu under morgonen, kundservice med deras chattfunktion och fick ett annat besked, nämligen att jag skulle kontakta tele2:s leverantör på måndag (fick ett telefonnummer) och begära en returfraktsedel samtidigt som de skulle skicka ut en ny. Det låter ju nästan för bra för att vara sant efter den helvetesbeskedet på tele2-ombudet.
Hade planer på att häva köpet (distansköplagen = ångerrätt 14 dagar) och bara beställa igen men ska testa ovanstående på måndag. Skickar de inte ut en ny direkt häver jag köpet.
För att svara på din fråga: Nej jag skulle inte få en telefon tillfälligt och nej, det finns ingen mening i att gå till en tele2 butik om du inte köpt telefonen där. Kontakta istället kundservice på chattfunktionen så får du även skriftlig bekräftelse på vad som sagts.