Duglig Dator Har Svårigheter Att Köra Minecraft

Permalänk
Medlem

Duglig Dator Har Svårigheter Att Köra Minecraft

Hallo meine Freunde!

Sen den nya uppdateringen till minecraft har kommit ut (och innan med) har min dator haft svårt att köra minecraft med duglig fps.
Innan jag körde med optifine låg det på cirkus 20-60 fps, men efter installationen så ökade det till 30-120..typ..

Man märker av mycket stuttering, fpsen kan randomly droppa ner till 30fps i några minuter, sen öka igen. Men även om man har 120fps så känns det inte riktigt som att det flyter på så bra som det borde, känns laggigt och bara.. ospelbart så att säga.

Min dators specs finns i signaturen, men för er lata så skriver jag den här också.

i7 3770k klockad till 4,0Ghz
Windforce rev.2 280x
8 Gb Ram varav jag har 3 dedikerade till minecraft
Och spelet körs på en relativt ny ssd

Det som jag tycker är lite konstigt är att innan jag bytte gpu så hade jag en 560ti, och med den rullade mc på med 300fps utan problem. Detta verkar dock vara ett vanligt problem, då man ser folk klaga på att deras förra, betydligt sämre nvidia gpuer, klarade av spelet bättre än deras nya, amd gpuer.

Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men här är en bild som jag tog när jag hade spelet igång, med program som typ msi afterburner igång.

Tack på förhand för alla svar och den hjälp jag får, ska försöka svara på alla kommentarer så snabbt det går!
//Andreas

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Har du problem i några andra spel, eller är det bara i minecraft?

Tänkte att det kunde bero på att du gick från Nvidia till AMD, så det kanske ligger några drivrutinsrester kvar och spökar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

3 gig ram.... kör minst... var det 4 det är minsta man behöver det är ram ätare ...
men i cpun sänk multipel öka buss, bussen ökar hastigheten mellan komponenter.

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

3 gig ram.... kör minst... var det 4 det är minsta man behöver det är ram ätare ...
men i cpun sänk multipel öka buss, bussen ökar hastigheten mellan komponenter.

Spelet klarar av att adressera högst 4GB RAM.

AMDs OpenGL drivrutiner lider i prestanda så en viss sänkning har vi där men inte så stort. Du har testat köra spelet i fullscreen samt kollat runt på inställningarna för optifine. Stuttering kan vara när den försöker få fram chunks.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

32 bitars system ja det begrensas till 4 gig av ram men inte 64 bitars system i detta fallet. .. skulle ändå köra på 4 gig till å möjligen om det kanske är seden inte optimalt på klock cykeln av grafikkort ?

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

32 bitars system ja det begrensas till 4 gig av ram men inte 64 bitars system i detta fallet. .. skulle ändå köra på 4 gig till å möjligen om det kanske är seden inte optimalt på klock cykeln av grafikkort ?

Nu spelar jag inte minecraft, men vad jag vet så har inte det någon 64bitars klient.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av exzzez:

3 gig ram.... kör minst... var det 4 det är minsta man behöver det är ram ätare ...

Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg men det har redan skrivits exceptionellt bra förklaringar på hur minne fungerar i Minecraft, och varför nästintill ingen behöer öka det allokerade minnet över standardinställningen på 1GB. Kopierar därför in följande förklaring:

"The RAM allocation you set in the launcher is not, I repeat, NOT the RAM allocation to Minecraft as a whole. It's the allocation of heap space, which is one out of 4-5 different memory spaces that the JVM uses to work with internally. And then there's the amount of memory the JVM uses to run itself, which is another matter entirely.

Your Windows task manager sums up all these different memory pools into one big number. So when you notice that it shows you as using 2 GB of memory in the task manager, that's a combination of heap space and eden space and young generation and permanent generation and JVM memory and god knows what else. Heap space is probably around a quarter of that total amount... maybe a third at most, unless your force Java to assign a giant heap. In that case you game will assign far more memory than it can ever use, and it will also slow itself down with trying to manage that huge space.

Most of the time you run well with 1 GB heap space assigned. If you encounter issues, up the slider to 1.5 GB. Under no circumstance should you ever put it above 2 GB because increasing the slider above what you need just lowers performance and there is no known configuration of mods that actually requires that much heap space. 99 out of 100 "out of memory" errors that modded Minecraft throws are actually the result of bugs that would happen no matter what you have assigned, or permgen space related, which is an entirely different memory space and not affected by the slider in the launcher at all."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Har du problem i några andra spel, eller är det bara i minecraft?

Tänkte att det kunde bero på att du gick från Nvidia till AMD, så det kanske ligger några drivrutinsrester kvar och spökar.

Nej, det är bara minecraft som jag har märkt av det i. Tvivlar på att det skulle vara det som är problemet, eftersom jag använde driver sweeper eller vad det nu heter för att ta bort resterna av nvidia driverserna. Men tack för svaret

Skrivet av exzzez:

3 gig ram.... kör minst... var det 4 det är minsta man behöver det är ram ätare ...
men i cpun sänk multipel öka buss, bussen ökar hastigheten mellan komponenter.

aa, okej.... hur gör man det? xD

Skrivet av Commander:

Spelet klarar av att adressera högst 4GB RAM.

AMDs OpenGL drivrutiner lider i prestanda så en viss sänkning har vi där men inte så stort. Du har testat köra spelet i fullscreen samt kollat runt på inställningarna för optifine. Stuttering kan vara när den försöker få fram chunks.

Jo jag har läst någonstans att nvidia korten är rätt överlägsna ju i minecraft, men så här mycket låter ju bara konstigt. Jag har fipplat runt lite med olika settings i mc, och jag har märkt att det har börjat köra bättre än förr. Dock så är terräng generering väldigt slö, och ibland genereras det inte nya chunks alls.

Skrivet av exzzez:

32 bitars system ja det begrensas till 4 gig av ram men inte 64 bitars system i detta fallet. .. skulle ändå köra på 4 gig till å möjligen om det kanske är seden inte optimalt på klock cykeln av grafikkort ?

Ska testa att allokera 4gig och se om det blir någon förbättring

Skrivet av Ashzala:

Nu spelar jag inte minecraft, men vad jag vet så har inte det någon 64bitars klient.

Skickades från m.sweclockers.com

Men java, som det körs på (?) har väl en 64bitars version. Kanske är det han menar, eller är jag helt ute och cyklar?

Skrivet av twit:

Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg men det har redan skrivits exceptionellt bra förklaringar på hur minne fungerar i Minecraft, och varför nästintill ingen behöer öka det allokerade minnet över standardinställningen på 1GB. Kopierar därför in följande förklaring:

"The RAM allocation you set in the launcher is not, I repeat, NOT the RAM allocation to Minecraft as a whole. It's the allocation of heap space, which is one out of 4-5 different memory spaces that the JVM uses to work with internally. And then there's the amount of memory the JVM uses to run itself, which is another matter entirely.

Your Windows task manager sums up all these different memory pools into one big number. So when you notice that it shows you as using 2 GB of memory in the task manager, that's a combination of heap space and eden space and young generation and permanent generation and JVM memory and god knows what else. Heap space is probably around a quarter of that total amount... maybe a third at most, unless your force Java to assign a giant heap. In that case you game will assign far more memory than it can ever use, and it will also slow itself down with trying to manage that huge space.

Most of the time you run well with 1 GB heap space assigned. If you encounter issues, up the slider to 1.5 GB. Under no circumstance should you ever put it above 2 GB because increasing the slider above what you need just lowers performance and there is no known configuration of mods that actually requires that much heap space. 99 out of 100 "out of memory" errors that modded Minecraft throws are actually the result of bugs that would happen no matter what you have assigned, or permgen space related, which is an entirely different memory space and not affected by the slider in the launcher at all."

Men ett ökande av ramminnet måste ju kunna användas till något speciellt. 32chunk render distance finns ju till exempel bara om man har allokerat 3 gig med ram.

Citera gärna flera
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Märkte nu när jag spelade att efter ett tag så slutar chunks generera, sedan om man åker tillbaka så laddas det extremt segt, verkligen jätte segt. Och sen om man ska stänga av så fryser det mest hela tiden. Vet inte om det här är till nån hjälp alls, men jag tänkte att det kan vara lika bra att skriva det här

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Skrivet av Pumpkill:

Märkte nu när jag spelade att efter ett tag så slutar chunks generera, sedan om man åker tillbaka så laddas det extremt segt, verkligen jätte segt. Och sen om man ska stänga av så fryser det mest hela tiden. Vet inte om det här är till nån hjälp alls, men jag tänkte att det kan vara lika bra att skriva det här

Se till att ha 64 bit java installerat. (Du ser när det startar om den säger 32 eller 64 bit).
Vissa upplever problem med 1.8 och har därför gått tillbaka till 1.8 pre 1, har dock inte hängt med tillräckligt senaste tiden för att veta exakta orsakerna till det. (Förutsätter att du kör vanilla förutom optifine)
Kör du moddat skulle mitt enda råd vara att försöka köra så lite annat som möjligt vid sidan om i datorn och fundera på mer ram (om du har ett 64 bit operativ, vilket jag nästan förutsätter med den processorn).

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Se till att ha 64 bit java installerat. (Du ser när det startar om den säger 32 eller 64 bit).
Vissa upplever problem med 1.8 och har därför gått tillbaka till 1.8 pre 1, har dock inte hängt med tillräckligt senaste tiden för att veta exakta orsakerna till det. (Förutsätter att du kör vanilla förutom optifine)
Kör du moddat skulle mitt enda råd vara att försöka köra så lite annat som möjligt vid sidan om i datorn och fundera på mer ram (om du har ett 64 bit operativ, vilket jag nästan förutsätter med den processorn).

Kör 64 bitars och har nu allokerat 4 gig ram. Inga andra mods förutom optifine. Känns ändå som om min dator bör klara minecraft rätt bra, eller?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

jo den ska ju klara av det uran några större angelägenheter.. om man gämför med det du har nu så är min dåvarande dator 20x sämre när ja börja spela.fick ha ett program som rensade minnet i mellan åt bara för att kunna spela det...
föresten när uppdaterade du 64bit java ? det får man göra manuelt om du inte installerat det nyligen....

kolla även hur varm dinna kretsar är... om du inte har as.... ja nu ser ja... har samma chassi... då kan det ju inte vara värmen...

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzzez:

jo den ska ju klara av det uran några större angelägenheter.. om man gämför med det du har nu så är min dåvarande dator 20x sämre när ja börja spela.fick ha ett program som rensade minnet i mellan åt bara för att kunna spela det...
föresten när uppdaterade du 64bit java ? det får man göra manuelt om du inte installerat det nyligen....

kolla även hur varm dinna kretsar är... om du inte har as.... ja nu ser ja... har samma chassi... då kan det ju inte vara värmen...

Ominstallerade Java rätt nyligen, och jag är 99% säker på att jag valde 64bitars då. Utan 64-bitars så kan man väl inte allokera mer ram, eller?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Ominstallerade Java rätt nyligen, och jag är 99% säker på att jag valde 64bitars då. Utan 64-bitars så kan man väl inte allokera mer ram, eller?

1. Ta bort Optifine...

2. Minecraft 1.8 använder sig av --> JAVA 8 <--, uppgradera ditt JAVA.
Och du bör få en trevligt FPS boost på ~25%

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creatooz:

1. Ta bort Optifine...

2. Minecraft 1.8 använder sig av --> JAVA 8 <--, uppgradera ditt JAVA.
Och du bör få en trevligt FPS boost på ~25%

aa shit, visste inte att java 8 hade kommit ut. ska uppdatera java sen återkommer jag

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creatooz:

1. Ta bort Optifine...

2. Minecraft 1.8 använder sig av --> JAVA 8 <--, uppgradera ditt JAVA.
Och du bör få en trevligt FPS boost på ~25%

yes, installerade det nu. Märkte in någon drastisk förändring i fråga om fps ökning, men det verkar vara en hel del stabilare iaf! Tack som fan mannen

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

yes, installerade det nu. Märkte in någon drastisk förändring i fråga om fps ökning, men det verkar vara en hel del stabilare iaf! Tack som fan mannen

Om du inte redan har gjort det, kan du även öka " -Xmn128M " till 256M.
Samma ställe som du ändrar RAM till Minecraft.
"Edit Profile" -> Kryssa i "JVM Arguments" -> skall vara sista kommandot på raden.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creatooz:

Om du inte redan har gjort det, kan du även öka " -Xmn128M " till 256M.
Samma ställe som du ändrar RAM till Minecraft.
"Edit Profile" -> Kryssa i "JVM Arguments" -> skall vara sista kommandot på raden.

okej, vad är det det förändrar då?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

okej, vad är det det förändrar då?

Kan inte riktigt förklara det på svenska, men här är en länk.
(Finns en vidare länk i en av posterna också)

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Ominstallerade Java rätt nyligen, och jag är 99% säker på att jag valde 64bitars då. Utan 64-bitars så kan man väl inte allokera mer ram, eller?

bra fråga...det är bara å testa....

Visa signatur

|Asus P5B-VM|1024 Ram|3,8 Ghz HT|570 hdd|Nvidia GF 8800 GTX|extern dvdburn|