Brus när jag rör mus/skriver på tgtbord mm.

Permalänk
Medlem

Brus när jag rör mus/skriver på tgtbord mm.

Hej!

Har precis pluggat in mina högtalare. När jag rör musen så får jag ett brus. När jag klickar, scrollar eller dyl. låter det ännu mer. Kan också få värre brus beroende av vilka färger som visas på skärmen samt om jag skriver på tangentbordet. Ska sägas att högtalarna inte brusar om jag spelar upp något genom min telefon.

Har googlat och försökt mig på varenda tänkbar lösning känns det som, men om ni skulle sitta in på något får ni gärna säga till. Tror nytt ljudkort kommer lösa det om inte annat.

Tack.

Permalänk
Medlem

Försök isolera högtalarkablaget så gott du kan från andra kablar.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Har något liknande det på jobbdatorn, det låter i hörlurarna när jag använder musern. Jag tror det är coilwhine någonstans (nätagget?) som letar sig ut.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

det är elektrisk störning från runtliggande kretsar eller kablar på ljudsignalen (kablarna eller kretsarna eller båda).

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Typiskt problem med integrerade ljudkretsar tyvärr, och oftast på billigt designade moderkort.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är störningar från datorns strömförsörjning, man behöver jordat uttag till datorn och ev galvanisk isolation gentemot ljudsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har nyligen haft samma probelm! Låter typ från nätagget eller mellan runtom mellan grafikkortet och nätagget. Trodde att det var hddn men det var det inte. ljudet kom även om högtalare med mera inte var i

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Försvann efter ett tag. Vet inte om det var för att jag uppdaterade chipset drivers mm eller att jag tog bort några strömsparar inställningar i bios.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är störningar från datorns strömförsörjning, man behöver jordat uttag till datorn och ev galvanisk isolation gentemot ljudsystemet.

Skrivet av ggwp:

det är elektrisk störning från runtliggande kretsar eller kablar på ljudsignalen (kablarna eller kretsarna eller båda).

Skrivet av Bakwetu:

Har något liknande det på jobbdatorn, det låter i hörlurarna när jag använder musern. Jag tror det är coilwhine någonstans (nätagget?) som letar sig ut.

Skrivet av phixip:

Har nyligen haft samma probelm! Låter typ från nätagget eller mellan runtom mellan grafikkortet och nätagget. Trodde att det var hddn men det var det inte. ljudet kom även om högtalare med mera inte var i

Glömde skriva i första inlägget, men störningarna försvinner direkt när datorn går i sleep-mode och kommer tillbaka så fort jag passerat BIOS vid uppstart. Det kanske exkluderar någon potentiell orsak?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zebrra3:

Glömde skriva i första inlägget, men störningarna försvinner direkt när datorn går i sleep-mode och kommer tillbaka så fort jag passerat BIOS vid uppstart. Det kanske exkluderar någon potentiell orsak?

Störningen uppstår när datorn är igång och det är rätt logiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nu kom skiten tillbaka

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är störningar från datorns strömförsörjning, man behöver jordat uttag till datorn och ev galvanisk isolation gentemot ljudsystemet.

Skrivet av ggwp:

det är elektrisk störning från runtliggande kretsar eller kablar på ljudsignalen (kablarna eller kretsarna eller båda).

Skrivet av phixip:

Har nyligen haft samma probelm! Låter typ från nätagget eller mellan runtom mellan grafikkortet och nätagget. Trodde att det var hddn men det var det inte. ljudet kom även om högtalare med mera inte var i

Skrivet av mrqaffe:

Störningen uppstår när datorn är igång och det är rätt logiskt.

Hejsan! Tänkte uppdatera ang. brusproblemen. Kan först och främst säga att högtalarna låter fint från telefonen, så jag tror inte att det är något fel på kablarna.

Har försökt, men misslyckats, lösa problemet genom att:

Inaktivera alla oanvända utgångar genom Windows.
Byta grafikkort.
Byta nätagg.
Monterat ned och satt ihop datorn igen.

Kan också säga att bruset ökar markant om jag spelar spel och tittar på film.

Tror ni att en DAC ev. hade kunnat fungera? Köra optisk från datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zebrra3:

Hejsan! Tänkte uppdatera ang. brusproblemen. Kan först och främst säga att högtalarna låter fint från telefonen, så jag tror inte att det är något fel på kablarna.

Har försökt, men misslyckats, lösa problemet genom att:

Inaktivera alla oanvända utgångar genom Windows.
Byta grafikkort.
Byta nätagg.
Monterat ned och satt ihop datorn igen.

Kan också säga att bruset ökar markant om jag spelar spel och tittar på film.

Tror ni att en DAC ev. hade kunnat fungera? Köra optisk från datorn?

En dac kan fungera bra speciellt om du matar den optiskt eftersom det då blir galvanisk isolation, det brukar även gå att använda transformatorer/di boxar.
Vad har du för kvalitetsnivå på systemet ? En begagnad hembioreceiver är ofta en bra problemlösare om det ska vara billigt, väljer man nått som inte har hdmi så får man bra maskiner billigt och de fungerar ju som dac, hörlursförstärkare och normal förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Hejsan! Tänkte uppdatera ang. brusproblemen. Kan först och främst säga att högtalarna låter fint från telefonen, så jag tror inte att det är något fel på kablarna.

Har försökt, men misslyckats, lösa problemet genom att:

Inaktivera alla oanvända utgångar genom Windows.
Byta grafikkort.
Byta nätagg.
Monterat ned och satt ihop datorn igen.

Kan också säga att bruset ökar markant om jag spelar spel och tittar på film.

Tror ni att en DAC ev. hade kunnat fungera? Köra optisk från datorn?

Hej!

Har lite samma problem så vill dela mina erfarenheter och kanske felsöka tillsammans (vill inte bara kapa din tråd men eftersom mina problem var så lika).

Så köpte ett par aktiva högtalare (2.0) för att ersätta mina Harmon Kardon Soundsticks (2.1) och pluggade först i högtalarna via RCA och fick EXAKT samma problem som beskrivet ovan, brus när jag rörde över vissa delar av skärmen i Win och outhärdligt i spel (med massa blinkande färger). Använde samma 3,5 uttag på moderkortet som för mina gamla högtalare (som aldrig hade några problem, men också en väldigt välisolerad sladd). Prövade att rotera alla kablar i sina uttag och då blev det bättre men inte helt bra.

Igår så köpte jag en optisk toslink kabel eftersom både hötalarna och moderkortet (Asus ROG Formula IV X79) stödde det och bytte, blev perfekt under hela gårdagen och idag fram till precis nu då ljudet helt plötsligt bara försvann på filmen jag kollade på . Prövade några andra filmer och ljudet var helt borta MEN inte på alla, typ 1 av 4 filmer funkade ljudet men annars helt dött. Högtalarikonen längst ner till höger visade inte heller en såndär "pulserande" volystapel heller. Försökte dra ut kabeln mellan högtalarna och moderkortet men då vill den inte gå in igen, verkade som luckan på den optiska utgången på moderkortet kärvade så lyckades peta upp den med en plastbit och då ramlade den bara ut på golvet (!).

Nu gick kontakten att sätta i igen och efter en omstart så funkar allt igen men kan ju säga att man blir lite betänksam

Vad kan vara problemet? Som jag ser det: 1) Datorn hade varit igång ett tag och drivrutinen (Realtek) slutade helt enkelt att fungera eller 2) högtalarna har som en sleepmode och verkar gå i standbyläge efter typ 5 minuter utan ljud (hade pausat filmen) och när jag satte på igen så blev det nåt vajsing (återigen kanske drivrutinen?).

Tacksam för hypoteser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En dac kan fungera bra speciellt om du matar den optiskt eftersom det då blir galvanisk isolation, det brukar även gå att använda transformatorer/di boxar.
Vad har du för kvalitetsnivå på systemet ? En begagnad hembioreceiver är ofta en bra problemlösare om det ska vara billigt, väljer man nått som inte har hdmi så får man bra maskiner billigt och de fungerar ju som dac, hörlursförstärkare och normal förstärkare.

Tror du fortfarande att galvanisk isolation är lösningen? Kan förövrigt säga att jag kör högtalarna i varsitt vägguttag. Jordade kablar till jordade uttag.

Högtalarna är ett par aktiva Behringer Truth B3031A utan förstärkare då.

Edit: OCH jag har inga som helst problem när jag spelar upp genom mobil.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zebrra3:

Tror du fortfarande att galvanisk isolation är lösningen? Kan förövrigt säga att jag kör högtalarna i varsitt vägguttag. Jordade kablar till jordade uttag.

Högtalarna är ett par aktiva Behringer Truth B3031A utan förstärkare då.

Edit: OCH jag har inga som helst problem när jag spelar upp genom mobil.

Mobilen är batteridriven så den antar ljudsystemets potential, batteridrivna enheter kan alltså inte orsaka jordpotentialproblem.

Högtalarna har balanserad ingång och det är både bra och dåligt när det gäller att ansluta mot en dator, har du balanserad utgång så är det oerhört störtåligt, det kan även fungera att köra om man inte använder jorden på ingången utan kopplar den obalanserade signalen till 2 och dess jord till 3 och struntar i att koppla in 1an.

Så här skulle man också kunna koppla, dvs 1 har ingen kontakt med rca kontakten, men här är skärmen ansluten i XLR ens 1a.

Eller så använder man en transformator/di box för att balansera signalen/ge galvanisk isolation, det löser jordfelen men det påverkar ju inte om ljudkortet i sig uppför sig illa, använder man däremot en extern dac/ljudkort så blir man av med en massa störningar från datorn som påverkar interna ljudkort också.

Jag har tidigare gjort en liten video (ljudfil) där jag kopplar om för att separera ljudsystemet galvaniskt från datorn, nivåerna är ju "överdrivna" så det hörs mikrofonbrus o rumsljud men du hör hur störnivån ändras vid 30 sekunder då jag bryter den galvanisk förbindelsen mot datorn, datorns "tjatter" upphör helt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En DAC/externt ljudkort kommer fixa biffen!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Olika volt på jorden

Testa att använda en ojordad kabel till nätaggregatet alternativt sätt eltejp över jordkontakterna i grendosan. Tystnar det då så vet du vad det beror på. Bäst o enklast om allt har 0 volt på jorden. Men kasst konstruerade saker som billiga skärmar AC adaptrar till externa hdd m.m har ofta en högre volt på jorden. Vilket skapar en jordslinga i alla grejer som är kopplade på samma nät. Vilket i slutändan ger ett brum i det lägre hz som vi kan höra.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Testa alternativt att koppla ur frontuttagen för ljudet ibland händer det att de jordar de tillsamans med usbn och isf så kan det uppkomma brus. Har även varit med om att mic kan skapa liknande störningar om det uttaget är på så testa att inaktivera det. Om inte det hjälper så är ett ljudkort eller en DAC det enda jag kan tänka mig som fixar det.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IRONBERG:

Testa att använda en ojordad kabel till nätaggregatet alternativt sätt eltejp över jordkontakterna i grendosan. Tystnar det då så vet du vad det beror på. Bäst o enklast om allt har 0 volt på jorden. Men kasst konstruerade saker som billiga skärmar AC adaptrar till externa hdd m.m har ofta en högre volt på jorden. Vilket skapar en jordslinga i alla grejer som är kopplade på samma nät. Vilket i slutändan ger ett brum i det lägre hz som vi kan höra.

En dålig ide eftersom den tar bort skyddsjorden och minskar säkerheten, en del ljudprylar har däremot en groundlift funktion som separerar skydds och signaljord, annars bör man använda andra lösningar men att koppla bort skyddsjord gentemot elnätet är inget man bör göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

En DAC/externt ljudkort kommer fixa biffen!

Skrivet av mrqaffe:

En dac kan fungera bra speciellt om du matar den optiskt eftersom det då blir galvanisk isolation, det brukar även gå att använda transformatorer/di boxar.
Vad har du för kvalitetsnivå på systemet ? En begagnad hembioreceiver är ofta en bra problemlösare om det ska vara billigt, väljer man nått som inte har hdmi så får man bra maskiner billigt och de fungerar ju som dac, hörlursförstärkare och normal förstärkare.

Först och främst: Tack som fan för hjälpen! Känner mig jäkligt grön på det här så all hjälp uppskattas.

För det andra: tänkte skaffa ett externt ljudkort/dac för att få ordning på det. Finns det ljudkort/dacs med RIAA-steg inuti?

Kan lägga någonstans mellan 500 - 1000kr. Gärna så billigt som möjligt. Har ni några tips?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zebrra3:

Först och främst: Tack som fan för hjälpen! Känner mig jäkligt grön på det här så all hjälp uppskattas.

För det andra: tänkte skaffa ett externt ljudkort/dac för att få ordning på det. Finns det ljudkort/dacs med RIAA-steg inuti?

Kan lägga någonstans mellan 500 - 1000kr. Gärna så billigt som möjligt. Har ni några tips?

Ja det finns ljudkort med riaa, jag har ett själv, ett Creative x fi elite pro men det kortet tillverkas inte längre och det kostade runt 3000 kr när det fanns
Behringer har ett enkelt usbkort med riaa. U-phono http://www.behringer.com/EN/Products/UFO202.aspx
De tillverkar även en liten billig riaadel som du kan ansluta till linjeingången på ett ljudkort.
http://www.behringer.com/EN/Products/PP400.aspx

Externa ljudkort är mer störtåliga men det bästa är när de har egen nätdel så man slipper ifrån begränsningarna som datorns nätdel innebär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns ljudkort med riaa, jag har ett själv, ett Creative x fi elite pro men det kortet tillverkas inte längre och det kostade runt 3000 kr när det fanns
Behringer har ett enkelt usbkort med riaa. U-phono http://www.behringer.com/EN/Products/UFO202.aspx
De tillverkar även en liten billig riaadel som du kan ansluta till linjeingången på ett ljudkort.
http://www.behringer.com/EN/Products/PP400.aspx

Externa ljudkort är mer störtåliga men det bästa är när de har egen nätdel så man slipper ifrån begränsningarna som datorns nätdel innebär.

Borde jag köra på Behringers kort då? Kan dessvärre inte lägga så mycket mer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zebrra3:

Borde jag köra på Behringers kort då? Kan dessvärre inte lägga så mycket mer.

Det har riaa men det har inte separat strömförsörjning och har du problem med jordpotentialer så kommer det inte att lösa det problemet, för det behövs galvanisk separation eller korrekt jordning, dessutom så kan det vara mycket känsligt om du ska koppla in en skivspelare eftersom de har så låga signalnivåer att jordningen måste vara rätt om de inte ska brumma.
Jag vet inte hur det kommer att funka om du inte har datorn jordad rätt om du ska koppla in en skivspelare, det måste du nog prova själv och ev lösa de jordproblem som kan uppstå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har riaa men det har inte separat strömförsörjning och har du problem med jordpotentialer så kommer det inte att lösa det problemet, för det behövs galvanisk separation eller korrekt jordning, dessutom så kan det vara mycket känsligt om du ska koppla in en skivspelare eftersom de har så låga signalnivåer att jordningen måste vara rätt om de inte ska brumma.
Jag vet inte hur det kommer att funka om du inte har datorn jordad rätt om du ska koppla in en skivspelare, det måste du nog prova själv och ev lösa de jordproblem som kan uppstå.

Ska jag köra på enbart galvanisk isolation då? Sedan ett separat RIAA-steg?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zebrra3:

Ska jag köra på enbart galvanisk isolation då? Sedan ett separat RIAA-steg?

Den där är för linjeutgången så den påverkar bara uppspelning.
Jag vet inte hur det funkar om du ska koppla in skivspelare, de har väldigt låg signalnivå och är känsliga för brum och du skulle nog egentligen behöva bättre prylar om det garanterat ska fungera, Det är en ovanlig kombination du vill ha och om du inte ordnar så att datorn är korrekt jordad så får du nog prova om det blir störningar eller inte, en galvanisk isolator på utgången påverkar ju inte riaadelen och ska du ha transformatorer där så kostar det minst några tusen till bara för lösa transformatorer eftersom det främst är riktigt bra riaadelar som har transformatorer på mc ingångar eller så har man lösa transformatorer kopplade mellan pickupen och riaan.

Här finns det pickuptrafos men det börjar på 12 000 kr för den enklaste färdiga riaan med trafoingång eller trafos från 9000 kr när de sitter i låda.
http://www.vinylbutiken.com/center.asp?prm=168

Transformatorkoppling är det bästa sättet att ansluta mcpickuper och det är därför det skenar iväg i pris redan för instegsmodellerna, det är dyrt att bygga bra trafos.
http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du ingen kompis med ett löst ljudkort du kan testa att montera i din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du ingen kompis med ett löst ljudkort du kan testa att montera i din dator?

Kruxet är att jag har ett m-ITX system men endast en PCI-e-port. Alltså skulle jag behöva ett externt ljudkort, och jag tror faktiskt ingen i min bekantskap sitter med något sådant, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den där är för linjeutgången så den påverkar bara uppspelning.
Jag vet inte hur det funkar om du ska koppla in skivspelare, de har väldigt låg signalnivå och är känsliga för brum och du skulle nog egentligen behöva bättre prylar om det garanterat ska fungera, Det är en ovanlig kombination du vill ha och om du inte ordnar så att datorn är korrekt jordad så får du nog prova om det blir störningar eller inte, en galvanisk isolator på utgången påverkar ju inte riaadelen och ska du ha transformatorer där så kostar det minst några tusen till bara för lösa transformatorer eftersom det främst är riktigt bra riaadelar som har transformatorer på mc ingångar eller så har man lösa transformatorer kopplade mellan pickupen och riaan.

Här finns det pickuptrafos men det börjar på 12 000 kr för den enklaste färdiga riaan med trafoingång eller trafos från 9000 kr när de sitter i låda.
http://www.vinylbutiken.com/center.asp?prm=168

Transformatorkoppling är det bästa sättet att ansluta mcpickuper och det är därför det skenar iväg i pris redan för instegsmodellerna, det är dyrt att bygga bra trafos.
http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml

Om vi lämnar skivspelaren åt sidan så länge: Vore Behringer-kortet eller galvanisk isolation rätt väg att gå? Om det nu går att svara på...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zebrra3:

Om vi lämnar skivspelaren åt sidan så länge: Vore Behringer-kortet eller galvanisk isolation rätt väg att gå? Om det nu går att svara på...

Behringers usbljudkort är prisvärda om man är ute efter nått billigt men de tar ju ström från datorn så är det potentialskillnader pga jorden så löser de inte det problemet utan då bör man ha kort med balanserad utgång eller som är kopplade via transformator.
Man kan ju även se till att jorda rätt, då har man ju angripit orsaken i stället för symptomen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.