Modernisera ett par gamla Jamo högtalare
Hej kära Sweclockare!
Nu var det ett tag sedan jag skrev här, så kanske är lite ringrostig..
Hursomhelst! Jag har nu, under en längre tid blivit nyfiken på att modernisera ett par gamla Jamo högtalare (som titeln förtäljer ). Det var min farsa som köpte de för kanske ca. 12 år sedan. De är kopplade till en förstärkare av märket NAD. Jag vet inte hur gammal den anläggning är, men den är ju inte direkt modern kan jag säga... Förstärkaren har jag ingen aning om det är något att ha eller inte men då vår familj nu har gått vidare från CD till streamad musik används den inte så många gånger per år.
Högtalarna har riktigt bra ljud och jag skulle gärna vilja köra högtalarna trådlöst eller via AUX-sladd. Tyvärr är jag inte så ljudteknisk av mig så därav att jag skapar denna tråd! Jag snackade med min pappa och han hade visst gjort ett försök att koppla dem till TVn men ljudet blev tyvärr överstyrt. (Vet inte vad han gjorde, men kan fråga honom vid intresse)
Då alla i min familj har en iPhone hade jag då tänkt mig om det på något sätt finns en sändare eller rimligt bra(billig) anläggning eller alternativ till att köra dessa högtalare trådlöst via Bluetooth eller Airplay? Förslagsvis AUX så man kan koppla in TVn/Datorn om man kollar på en film.
Hade tänkt göra det till en sorts födelsedagspresent till min far då han fyller år.
Jag bifogar nu några bilder på anläggningen och högtalarna.

Jag hoppas ni har en trevlig kväll, och ett gott nytt år till er alla!