OS till speldator: W 7 eller W 8.1?

Permalänk
Medlem

OS till speldator: W 7 eller W 8.1?

Jag har två parallella datorprojekt just nu: dels håller jag på att bygga en speldator, dels behöver jag en ny laptop för jobb och studier.

Jag har bestämt mig för följande laptop: http://www.notebookcheck.net/Review-MSI-GP60-i740M245FD-Noteb...
Den kommer utan OS, samtidigt som jag uppenbarligen kommer att behöva ett Windows till den kommande speldatorn.
Jag har ett Windows 7 Home Premium fullversion med tre licenser: kruxet är att jag dock endast har en licens kvar.

Varifrån jag ämnar beställa laptopen, kan jag välja till ett OS för ca 900 spänn (Windows 7 eller 8.1, båda 64 bit, endast en licens) och funderar då på att lägga till ett W 7, och spara min kvarvarande licens till speldatorn. Alternativet vore att uppgradera till 8.1 för speldatorn och använda min kvarvarande licens till laptopen.

Det känns som att det blir allt svårare att få tag i (främst) fullversioner av Windows 7 (OEM går dock att hitta här och var för en spottstyver, vilket dock känns lagom lockande) samtidigt som jag är skeptisk till Windows 8.1: den är alldeles för "appig" för min smak, jag oroas av att Windows håller på att "applefieras", eller kan man få fram en klassisk Windows-meny från startknappen?

Någon som har vidare erfarenheter av gejming med Windows 8.1?

Permalänk
Medlem

Erfarenheten säger 8.1 allmänt bättre prestanda och ny WDM. Så kör på det, alternativt Windows 10 TP, win 7.... Varför köra en produkt som inte har mainstream support? Bad choice is bad.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Som @Oneone säger, kör på 8.1 så länge du inte har en key till Win 7 liggande.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Jag älskar win 8.1 men efter att ha stött på lite problem med det så vet jag inte riktigt. Gillar du sweetfx tex så kör på win 7.

Jag kan tex inte spela arma 3 med min joystick och pedaler för att Windows 8.1 mer agressiva strömsparning av usb enheter och Arma 3 buggiga skitmotor stängs allting av. Detta problemet återfinnes bara i Windows 8.1.

Det är snabbare MEN sånna här småsaker gör att jag nästan har installerat en dualboot.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

8.1 om du kan leve med interfacet, vilket alla inte kan. Och stör det dig för mycket så förslagsvis laddar du ned en startmeny-ersrättare.
8.1 har dessutom som Oneone säger allmänt bättre prestanda överlag, det är som sagt interfacet som irriterar många.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Ceogar @sebbe605

Skall jag tolka det som att ni röstar för att köra kvarvarande W7-licens för laptopen, och sedan snällt uppgradera sig till 8.1?

Skrivet av Ceogar:

Gillar du sweetfx tex så kör på win 7.

Skrivet av Ceogar:

Det är snabbare MEN sånna här småsaker gör att jag nästan har installerat en dualboot.

Där har jag tyvärr alldeles för dålig koll: är dualboot en slags kombination av båda systemen? och vad är sweetfx?
EDIT: @Batman OK, om det finns förnuftiga startmenyersättare så känner jag mig lugnare. Är det något som officiellt stödjs av Microsoft?

Permalänk
Medlem

Kör 8.1, men använder aldrig den vidriga ersättaren till startmenyn, allt viktigt ligger som genvägar på skrivbordet eller nås genom utforskaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

@Ceogar @sebbe605

Skall jag tolka det som att ni röstar för att köra kvarvarande W7-licens för laptopen, och sedan snällt uppgradera sig till 8.1?

Om du sitter inne på en licens för Win 7 så kör på den > att köra en Win 8 licens. Uppgradera sedan till Win 10 när det släpps. Så resonerar jag.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Windows 7 i fullversion har inte sålts på ett tag sedan den blev EOL:ad av Microsoft och har försvunnit från lager. Det är därför svårt att få tag i en äkta licens. Sedan 8.1U1 så startar datorn till skrivbordet och så som standard och du kan använda startskärmen som launcher, men du behöver inte göra särskilt mycket i startskärmen utan kan sköta det mesta som vanligt på skrivbordet. Ett gratis alternativ för mer traditionell meny är Classic Shell, sen finns Start 8 och allt annat som folk använder. Lär dig anpassa Windows så gott som det går innan du prövar dessa är mitt tips.

Felstegen med Windows Store är allt annat än Apple-ifering. Apple skapar inte två olika miljöer på OS X och deras egna butik fungerar med vanliga OS X-program och är mer som Steam i den meningen medan Windows Store inte fungerar med Win32 utan en ny typ av modell istället, där det mest finns handikappade varianter av riktiga program, det lär bli bättre på den punkten i Windows 10, men det blir förändringar. OS X försöker inte bete sig som iOS o.s.v. Launchpad har t.ex. tillkommit där, men du har fortfarande starta program som vanligt från dock eller till och med från finder. Microsoft försökte med något helt annat. Mest att skapa förvirring hos konsumenterna faktiskt, genom sin marknadsföring av Windows 8. Tro inte att folk sitter och pekar på Tiles och annat dumt. Marknadsföringen och produktplaceringen är långt ifrån verkligheten. Men många har också fått gå och ny ledning har tagit över det, räkna med att uppgradera till Windows 10 i höst vad du än gör.

Att Windows 7 inte har mainstreamsupport rör inte företagsanvändare med SA, och konsumenter brukar inte behöva icke säkerhetsrelaterade hotfixes, men på system där det passar så kör på senaste operativsystemet. Testa 8.1 parallellt på speldatorn kanske? Det är bara att bekanta sig med det.