Var Athlon x4 860k processorn ett dåligt val?

Permalänk
Medlem

Var Athlon x4 860k processorn ett dåligt val?

Hej! Min andra tråd jag gör här på Sweclockers! I föregående tråd frågade jag om köpråd på en stationär dator och fick en massa bra hjälp, tråden kan ni hitta här:
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Efter att ha byggt ihop datorn blev jag ganska nöjd! Jag laddade spontant ner TF2, lekte runt lite och var helt nöjd med burken. Men senare ville några polare köra Minecraft, och då var det en helt annan historia. I det spelet får jag "lagspikes" hela tiden och droppar ofta ner till 30-40 fps och upp igen till 60.

Jag gjorde lite efterforskningar kring ämnet och hittade ett antal forumstrådar, ett stort andel på Sweclockers, där många uttalade sig om Athlon x4 860k processorn som dålig. Tydligen är den kass på att prestera i entrådade processer, som minecraft och vissa andra spel använder sig av.

Min fråga är om jag kanske gjort ett dåligt köp när jag valde denna processor? Borde jag köpa nytt, eller kan det bara vara någon inställning jag bör göra för att få saker att fixa sig?

Min dators specs:

• CPU: Athlon x4 860k Black Edition

• Moderkort: Gigabyte GA-F2A88XM-D3H

• Grafikkort: ASUS R9 290 4GB OC DirectCU

• Nätaggregat: Corsair CX 500W PSU

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för. Men glöm nu inte att den går att överklocka.
RAM? Jag är inte helt övertygad om att problemen du upplever bara handlar om CPU.

Permalänk
Medlem

Har G.Skill Ripjaws X 8GB CL11 2133MHz installerad som ram, det borde ju funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEGC:

Har G.Skill Ripjaws X 8GB CL11 2133MHz installerad som ram, det borde ju funka?

Jag är ingen expert på Minecraft, men ja, det borde räcka hyfsat långt. Dropsen du beskriver är inte den typiska yttringen får låg enkeltrådsprestanda, men det kanske funkar så i Minecraft av någon anledning.

Permalänk

Jag kör samma CPU och jag har då varken FPS drops eller lagspikes i enkärninga spel.
Eller ja, åtminstone inga märkbara:)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Är det någon dålig drivrutin som spökar? För när jag blev rekommenderad den här processorn verkade som att den var riktigt prisvärd, och har läst många bra ord om den i övrigt

Permalänk
Avstängd

Minecraft och AMD-processorer har alltid varit lite sisådär. Det är tungt enkeltrådat och gillar hög IPC och höga frekvenser. Mest bang for the buck för att lira Minecraft skulle vara en överklockad Pentium G3258.

Nu har jag inte spelat på något år, men jag tvekar på att Mojang har brytt sig om att ändra på det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Den ska göra bättre. Något annat spökar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Jag körde nu med Optifine, som då ska breda ut belastningen på mer än en kärna, och nu fungerar det utmärkt. Kanske man bara får lösa det på det sättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEGC:

Är det någon dålig drivrutin som spökar? För när jag blev rekommenderad den här processorn verkade som att den var riktigt prisvärd, och har läst många bra ord om den i övrigt

Det är den, antagligen så är det något annat fel. Ofta tar det lång tid att felsöka då det finns så många olika möjligheter. Är det program som körs i bakgrunden? Vilken Windows version har du? Drivrutin? Vilken Minecraft version? Blir det fortfarande fps drops om du sänker/höjer grafiken? Mixtra lite. Är dina inställningar satta på "högprestanda" eller på "balanserad"? (Kontrollpanelen>Hårdvara&Ljud>Energiinställningar).

Edit: Såg nu att du löst problemet. Men ett tips är att kolla dessa saker om det skulle bli fps drops i andra spel när det inte "borde" bli det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheEGC:

Jag körde nu med Optifine, som då ska breda ut belastningen på mer än en kärna, och nu fungerar det utmärkt. Kanske man bara får lösa det på det sättet?

Helt klart! Med tanke på hur fruktansvärt dåligt optimerat spelet är så är det rätt beslut.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är den, antagligen så är det något annat fel. Ofta tar det lång tid att felsöka då det finns så många olika möjligheter. Är det program som körs i bakgrunden? Vilken Windows version har du? Drivrutin? Vilken Minecraft version? Blir det fortfarande fps drops om du sänker/höjer grafiken? Mixtra lite. Är dina inställningar satta på "högprestanda" eller på "balanserad"? (Kontrollpanelen>Hårdvara&Ljud>Energiinställningar).

Edit: Såg nu att du löst problemet. Men ett tips är att kolla dessa saker om det skulle bli fps drops i andra spel när det inte "borde" bli det

Windows 8.1
14.12 AMD Catalyst Omega Software
Minecraft 1.8.3
FPS:en (utan optifine då) ändras inget märkvärdigt när jag ändrar inställningar (möjligtvis render distance)
Energiinställning är på balanserad

Permalänk
Medlem

Woot 860k är en sjukt bra processor för vad den kostar. Har inga erfarenheter av minecraft men Arma 3 som är det mest processorkrävande spelet i världen så ligger jag på 30-40fps med 760k som är föregångaren till 860k och min i5-4670k ligger på 50-60 fps ca.
Iaf har du uppdaterat till senaste bios? Kom en ny i november 2014 och en nu i mars. Jag hoppas verkligen du iaf har verion f6 på biosen för där fick den 860k stöd men gissar datorn inte funkat alls om du inte hade f6 bios iaf.
Men ibland kan datorn gå fast biosen ej har stöd men den går crap. Men har för mig med kaveriprollarna att där aningen fungerade det eller fungera det inte. Men ser att det är en ännu tidigare bios än f6 som gav stöd åt fm2+ apuer så kanske kan vara att du kan ha tidigare än f6 och ändå 860k rullar.
Ladda ner cpu-idz starta det o kolla moderkortsfliken vilken biosversion du har. Rapportera det här sen.

Iaf här är när jag lirar med min 760k som är föregångaren till 860k och det på bara ett gtx 750 ti kort med. Har inga problem med spikar etc så som du beskriver. När fpsen går ner är det för 750 ti kortet inte klarar leverera. Prollen klarar lugnt spelen. Men har inte spelat minecraft som sagt, men låter som det är något annat fel annars är det fel på spelet om spel som titanfall och bf4 rullar utan problem men inte minecraft...

https://www.youtube.com/watch?v=B8ihhUMe4p0 titanfall
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k Battlefield 4 på ultra

Tycker du gjort ett riktigt bra köp, jag är sjukt nöjd med min 760k. Att man kan få en så pass bra quad core prolle för 700kr som även går att klocka är riktigt prisvärt. Enda spelet som jag hittils märkt nån större skillnad i prestanda jämfört med min nästan 3ggr så dyra i5-4670k är just arma 3. Men det spelet har en extremt ooptimerad spelmotor.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag är ingen expert på Minecraft, men ja, det borde räcka hyfsat långt. Dropsen du beskriver är inte den typiska yttringen får låg enkeltrådsprestanda, men det kanske funkar så i Minecraft av någon anledning.

minecraft laggar för mig med 8350 i 4.6 ghz

ska du desutom testa nåt modpack kan du räkna med 20-30 fps, intel rigg hanterar det mycket bättre

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

minecraft laggar för mig med 8350 i 4.6 ghz

ska du desutom testa nåt modpack kan du räkna med 20-30 fps, intel rigg hanterar det mycket bättre

Det var drops jag reagerade på, inte generellt relativt låg fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheEGC:

Windows 8.1
14.12 AMD Catalyst Omega Software
Minecraft 1.8.3
FPS:en (utan optifine då) ändras inget märkvärdigt när jag ändrar inställningar (möjligtvis render distance)
Energiinställning är på balanserad

Det du alltid ska göra om du sitter på en stationär dator är att ha inställningen högprestanda aktiverat, balanserat är mer för att spara energi och begränsar då lite prestandan, detta är mer användbart för en laptop så att den inte ska överhetta och/eller sluka batteriet. Byt till högprestanda och se om det blir någon skillnad, själv blir det alltid skillnad för mina datorer

Permalänk
Medlem

Du kan kolla över temperaturer när du spelar med t ex hwmointor och se om det är något sånt som orsakar fps drops (sitter någon gång varje vecka och spelar med det uppe och skriver ibland ner max temperaturen nådd då om det är något och bry sig om ännu eller om burken kan damma igen lite till )
Tf2 är ganska tungt cpu mässigt men balanceras ganska bra om du kör lite lägre settings och ser till att du skriver in -threads 4 i launch configen (kör t ex AA 2X, Motionblur on, Shadows low,textures ultra, models high och resten off eller low :3)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1

Permalänk

Har problem med min i7 2700k @ 4,2 GHz och HD 7870
Med andra ord så verkar problemet ligga mest hos spelet i sig.

Det hjälpte dock att öka hur mycket RAM Minecraft får allokera
Tror det ligger på 512MB som standard, ökade till 1024MB eller 2048MB
Dem kanske redan har fixat detta själva, men om inte så ska det finnas ett kommando att ändra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Du kan kolla över temperaturer när du spelar med t ex hwmointor och se om det är något sånt som orsakar fps drops (sitter någon gång varje vecka och spelar med det uppe och skriver ibland ner max temperaturen nådd då om det är något och bry sig om ännu eller om burken kan damma igen lite till )
Tf2 är ganska tungt cpu mässigt men balanceras ganska bra om du kör lite lägre settings och ser till att du skriver in -threads 4 i launch configen (kör t ex AA 2X, Motionblur on, Shadows low,textures ultra, models high och resten off eller low :3)

Haha du låter som en äldre husägare som skriver ner sin vatten- och elmätare regelbundet. Kanske inget fel i det men lät lite småkul

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det du alltid ska göra om du sitter på en stationär dator är att ha inställningen högprestanda aktiverat, balanserat är mer för att spara energi och begränsar då lite prestandan, detta är mer användbart för en laptop så att den inte ska överhetta och/eller sluka batteriet. Byt till högprestanda och se om det blir någon skillnad, själv blir det alltid skillnad för mina datorer

Nej, det är onödigt att ha prestanda läge
Det gör bara så att processorn aldrig får klocka ner sig, den ligger alltid på max frekvens
Något som inte behövs för en modern maskin när man bara surfar eller skriver
Detta gör att bara att man får högre strömförbrukning och temperatur på cpu:n

Datorn kommer gå upp till max när det behövs av sig själv (i t.ex. spel)
Ingen mening att köra i det läget. Balanserat är det som fungerar bäst

Att köra i energibesparingsläge kan dock skada prestandan i spel
Har för mig att processor och gpu håller lägre frekvens då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Det gör bara så att processorn aldrig får klocka ner sig, den ligger alltid på max frekvens

Är du säker på att den inte klockar ner sig på hög prestanda? Just nu bara tillgång till min ena laptop och den kör jag hög prestanda och den klockar ner sig vid låg belastning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det var drops jag reagerade på, inte generellt relativt låg fps.

ja jo, dock hackar det till / droppar också vad jag vill minnas

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Är du säker på att den inte klockar ner sig på hög prestanda? Just nu bara tillgång till min ena laptop och den kör jag hög prestanda och den klockar ner sig vid låg belastning.

Vilket OS använder du? 8.1 eller 7? Kan vara skillnad emellan dem
Hade du laddaren i när du kollade? Annars tror jag Windows ändrar det

När jag köra högprestanda på min stationära med Windows 7 så klockar den inte ner sig
Jag fick dessutom ca 2-5 grader högre idle temp på cpu:n. Cpu fläkten stannande på samma rpm
Men det kanske beror på något annat?

Jag hade inga program uppe förutom en tom firefox ruta
Kollade så att flash eller något annat inte var igång via aktivitetshanteraren

Permalänk
Medlem

Stäng av V-sync. V-sync fungerar skitkasst i Minecraft för mig, har ofta drops med det påslaget. Utan V-sync får jag typ 200-500 FPS beroende på vad man gör i spelet.

F.ö. så är ditt system inte speciellt bra balanserat, det hade varit långt smartare att gå för en Intelplattform med t.ex. i5 4690k. Då hade du bara behövt grafikkort när du uppgraderar sen, nu kommer du att behöva byta grafikkort, moderkort, processor och troligtvis minnen (DDR4). Snåla hellre på grafikkortet än på plattformen.

I 1.7 eller 1.8 (kommer inte ihåg) optimerade de spelet för fler trådar bättre, slå på "Use VBOs".

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Tror inte det. Har alltid fått en liten prestandaboost av att ha högprestanda istället och processorn kan klocka ner sig om du går in i mer avancerade inställningar och gör det själv. Dock så ser jag ingen mening med det, den blir inte varmare vad jag märkt bara för att klocken står högt hela tiden så det är bara lugnt

Edit: prövade nu att göra så att klocken gick ner 50%, såg ingen skillnad i temp, var i idle normalt på 29-31C och nu är det exakt samma.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Tror inte det. Har alltid fått en liten prestandaboost av att ha högprestanda istället och processorn kan klocka ner sig om du går in i mer avancerade inställningar och gör det själv. Dock så ser jag ingen mening med det, den blir inte varmare vad jag märkt bara för att klocken står högt hela tiden så det är bara lugnt

Edit: prövade nu att göra så att klocken gick ner 50%, såg ingen skillnad i temp, var i idle normalt på 29-31C och nu är det exakt samma.

Nu vet jag inte vad du menar med ökad prestanda, men om du menar spel så får du gärna bevisa det
Har testat köra 3d mark med balanserat respektive prestanda. Var i princip ingen skillnad (inom felmarginal åt båda hållen)
Efter en snabb googling så ser jag ett flertal andra som säger det samma

http://steamcommunity.com/discussions/forum/1/864980153112985...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1863635/balanced-hig...
De säger också att deras cpu går i högre frekvens än när det kör balanserat
Nödvändigtvis inte max men högre än när man köra balanserat

Detta kvittar iofs på en stationär men kanske känns lite onödigt att dra en extra 5-10W (?)
Känner man sig bekväm med att köra prestanda läge så är det upp till en

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spelat just Minecraft, men utifrån vad andra skriver så ställer spelet höga krav på just enkeltrådad prestanda.

Faktum är att 860k är den processor från AMD som levererar högst enkeltrådad prestanda (möjligen undantaget för FX-9590 och 9370, men de är speciella). De 8-kärniga syskonen bygger på arkitekturen Piledriver, som är föregångaren till arkitekturen i 860k, och Piledriver har betydlig lägre IPC. Det kompenseras visserligen av högre Ghz, men om du överklockar 860k till strax ovanför 4 Ghz så tror jag du kommer långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Nu vet jag inte vad du menar med ökad prestanda, men om du menar spel så får du gärna bevisa det
Har testat köra 3d mark med balanserat respektive prestanda. Var i princip ingen skillnad (inom felmarginal åt båda hållen)
Efter en snabb googling så ser jag ett flertal andra som säger det samma

http://steamcommunity.com/discussions/forum/1/864980153112985...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1863635/balanced-hig...
De säger också att deras cpu går i högre frekvens än när det kör balanserat
Nödvändigtvis inte max men högre än när man köra balanserat

Detta kvittar iofs på en stationär men kanske känns lite onödigt att dra en extra 5-10W (?)
Känner man sig bekväm med att köra prestanda läge så är det upp till en

Detta var för några år sedan, körde på en dator och kände att den var lite seg i just det spelet, när jag ändrat till högprestanda så försvann "lagg" -känslan. Det kan i och för sig bero på spel, det jag menar är att om du låter datorn bestämma när den "behöver" mer prestanda så kanske du inte får den prestandan du vill. Gillar inte att saker ska vara automatiska, finns ju såklart undantag men i många fall så vill jag inte förlita mig på att min dator (eller telefon) ska bestämma när prestandan behövs eller ej

Permalänk
Medlem

Vart frassiken håller TS hus. E så jevla nyfiken på vad han har för bios version nu.
Han bara lämnar tråden vind för våg. Rena cliffhangern.

Gjort en del experiment med energilägena med.
Har bara en laptop här nu med en i7a. Iaf kör jag hög prestanda så klockar prollen ner sig men mycket mer motvilligt. Stannar kvar på högre multipliers mer och klockar inte ner sig lika lågt som på balanserat. Men den klockar ner sig från 30 ner till 14 har jag sett den gå.

Har jag det på balanserat klockar den ner sig snabbare och lägger sig då på 8 och är kvar mer stabilt där och är inte lika kvick med att klocka upp sig som på hög prestanda.

Gjorde en sak till, jag gick in och ändrade inställningar i balanserat schemat. Ökade till maximum performance på grafikkortet (inbyggda intel hd) och ökade till max tdp level på processorn till max. Även när jag ökat dessa två till max så klockar den ner sig till 8 på balanserat läge.

Så för mig ligger inte prollen konstant på max multiplier på hög prestandaläget men den håller sig där uppe längre och går upp snabbare vid belastning än på balanserat.

Så har man problem kan man först köra hög prestanda o se om det hjälper. Sen kan man gå in på balanserat och bara ändra cpun till max tdp och se om det fortfarande är bra och då ändå ha en dator som klockar ner sig lågt.
Hade varit intressant att se om man kunde få samma resultat från de två alternativen om man har problem.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mr Andersson:

Har problem med min i7 2700k @ 4,2 GHz och HD 7870
Med andra ord så verkar problemet ligga mest hos spelet i sig.

Det hjälpte dock att öka hur mycket RAM Minecraft får allokera
Tror det ligger på 512MB som standard, ökade till 1024MB eller 2048MB
Dem kanske redan har fixat detta själva, men om inte så ska det finnas ett kommando att ändra det

Mängden allokerbart arbetsminne, är absolut vara värt att kolla upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |