Microsoft publicerar ISO-filer för Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Har förstått det som så att om du uppgraderar från win7 på din dator till win10, så kan du efter det använda din win7-nyckel att installera win10 hur som helst (.iso osv) och på vad som helst (ingen skillnad om du byter hdd osv) då din win7/win8-nyckel blivit uppgraderad till en win10-nyckel. Inget besvärligt med det.

Jag hoppas det. I annat fall kan jag ta en ny studentlicens från MSDNAA, men ddt känns ju tråkigt att behöva ta en ny :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem

Windows version

Är Windows 8.1 = Windows 10 home?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ungefär så jag känner...nästan värt att köpa en retail bara för det. Gratis my ass. De borde bara gjort det möjligt att konvertera sin W7/W8 nyckel till W10 permanent.

Jag tror jag ska testa och se vad som händer. Ingen verkar ju veta till 100%, inte ens microsoft själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Sitter i precis samma sits med Windows 7 Pro, oöppnad.
Se tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1379149-ooppnad-win7-fa...

Men ja, det är så man får göra.
Har installerat Win 7 på en tom SSD nu för att kunna uppgradera.
Sedan får jag blåsa den efter jag fått nyckeln uppgraderad till Win10.

Tycker du det är besvärligt?
Köp en lös nyckel för Win 10 direkt av MS, kostar runt 1000 spänn.
Inget strul - bara att gasa.

Vart köper jag Win 10 nyckeln då? Hittar bara 8.1 på deras store. Jag vill ha Windows 10 nu jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan återrapportera när win 8.1 får win 10 kör asus m2n moderkort från 2005 mesta drivers fungerar endast på vista

Ja jag ska uppdatera ena nyckeln till win 10, från win 8. Så kan ju prova ISO installation på annat moderkort. Virtuell installation (om det fungerar) med win 8 nyckeln efter den är klar.

Om det bryter mot forumreglerna tar jag det i PM.

Skicka gärna ett PM när du har testat.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns inget media feature pack för Windows 10.

Vad är det då som skiljer N-versionen och vanliga versionen i Windows 10? Historiskt sett har det väl alltid varit mediapaketet?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja, det verkar faktsikt så. Så min retailnyckel för Win8 Pro, är nu en Win10 Pro OEM?

Känns lite som Microsoft har gjort en "fuling" här, alla med retailnycklar för W7/W8 som gått på "free upgrade" är blåsta på att uppgradera hårdvaran. Man kan iofs gå tillbaka till W7/W8 och behålla sin retail. Men för att kunna uppgradera hårdvara krävs en W10 retail?
Eventuellt kan man ringa Microsoft och försöka, det gick med tidigare OEM-nycklar. Men kraven kanske är hårdare nu, det vet vi inte förrän folk har provat...

http://windows.microsoft.com/en-gb/windows-10/why-activate-wi...

Är ju "gratis" så någon begränsning kan ju MS lagt in. Så det inte går att aktivera på ny hårdvara, som OEM/retail fungerar i Win 7 och 8.

Verkar nu fått uppdateringen på min Win 8.1 maskin med (stod uppdatering misslyckades), så har alltså fått win 10 nerladdad där nu i alla fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte har fått någon uppdatering?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Hedersmedlem

enligt windows update så har min uppdatering till win 10 failat 6-7 gånger så det känns ju stabilt

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

"Om du formaterade eller ersatte hårddisken kan du inte använda en produktnyckel för att uppdatera till Windows 10. Du måste installera den tidigare versionen av Windows och sedan installera om Windows 10."

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/why-activate-wi...

Så går det om man är lite för het på gröten

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Imaculent:

Min "Windows 10"-ikon nere i aktivitestfältet har försvunnit men jag har inte fått någon uppdatering.
Ska det vara så?

Ingen aning men min försvann också precis.
Det står dock fortfarande att jag reserverat en uppgradering i Windows Update.

Skrivet av Taft:

Är det bara jag som inte har fått någon uppdatering?

Nope, sitter i samma härliga båt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag körde in en Clean install och skippade skriva in min win8 nyckel.När jag sen loggade in med mitt microsoft konto aktiverades min win 10 automatiskt och använde min win 8 nyckel så det ska visst gå att köra en Clean install.

Har man inget MS konto kan det ju bli knasigt kanske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

*grubbel*

Har Enterprise....

Visa signatur

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ingen aning men min försvann också precis.
Det står dock fortfarande att jag reserverat en uppgradering i Windows Update.

Nope, sitter i samma härliga båt.

Mmm!
Jag har fortfarande ikon men står att jag redan har reserverat och behöver inte göra nånting annat. Vet att man måste uppdatera först innan ens nyckel blir uppgraderad till Windows 10 och kan där efter göra ren installation via ISO fil.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Här går det undan...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår rätt:

1. Ladda ner .iso programmet från Microsofts hemsida.
2. Kör programmet och välj uppgradera nuvarande Windows.
3. Vänta på installationen.
4. Windows 10 är installerat med gamla windows filer finns kvar.
5. Kör programmet igen och välj skapa USB.
6. Installera som vanligt via USB och gör clean install
7. Hoppa över produktnyckelinskrivningen.
8. Windows 10 ska vara clean install och aktiverat.

Funkar det såhär eller har jag fattat fel?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med Nvidias Drivrutiner? Får inte skiten att funka efter uppgraderingen... -.-

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inaktiv

Kan man avstå att ange licensnyckeln under installationen och ange den efteråt?

Permalänk
Medlem

Verka alltså som man måste köra deras dryga uppdateringsverktyg först. Jag är i stort behov av en ren installation på min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Updaterade du bara burken först med nedladdningsprogrammet och sen skapade du ett bootbart USB med samma program? Funkar detta eller ska jag skapa min USB någonstans i windows?

Jag installerade det programmet som fanns här i nyheten och skapade en USB genom det programmet.

Det jag tyckte var konstigt är att jag kan inte använda min nyckel någonstans. Jag gjorde som sagt först en uppgradering genom Windows 8.1 till Windows 10. Fungerade som det skulle men jag ville ha en ren installation, kändes bäst så helt enkelt. Nytt operativsystem, ny installation.

Så körde in usb minnet och valde "Hoppa över" på alla steg där man skulle fylla i sin nyckel eftersom min nyckel till Windows 8 inte fungerade. När installationen är klar och jag har loggat in på mitt Microsoft konto så står det att mitt Windows redan är aktiverat. Hur det har gått till vet jag inte men det är redan aktiverat.

Någon som vet varför man inte behöver fylla i någon nyckel och varför ens Windows redan är aktiverat från början utan att man har behövt göra något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Påtvinga nedladdningen genom att köra "wuauclt.exe /updatenow" i kommandotolken (observera att du gör detta på egen risk, tar inte på mig något ansvar om saker och ting går fel). Gjorde det tidigare idag och sitter nu på Windows 10

Tack så mycket för hjälpen! Följde denna korta instruktion och efter det så skötte windows allt åt mig (nästan i alla fall;P). Nu har jag win10 och allt verkar fungera som det ska.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Så om jag förstår rätt:

1. Ladda ner .iso programmet från Microsofts hemsida.
2. Kör programmet och välj uppgradera nuvarande Windows.
3. Vänta på installationen.
4. Windows 10 är installerat med gamla windows filer finns kvar.
5. Kör programmet igen och välj skapa USB.
6. Installera som vanligt via USB och gör clean install
7. Hoppa över produktnyckelinskrivningen.
8. Windows 10 ska vara clean install och aktiverat.

Funkar det såhär eller har jag fattat fel?

Jag gjorde INTE sådär. Kör den där mediacreatortoolx64.exe (obs den SENASTE versionen) och sen så bara rullade det på. Verkar ha blivit en ren installation.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag körde in en Clean install och skippade skriva in min win8 nyckel.När jag sen loggade in med mitt microsoft konto aktiverades min win 10 automatiskt och använde min win 8 nyckel så det ska visst gå att köra en Clean install.

Har man inget MS konto kan det ju bli knasigt kanske

Eller hur det blir när man har 3st Win 8.1 licenser och 3st datorer. Känner den då av alla 3 med hjälp av microsoft kontot måtro..

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Får inget ljud. Testat lite workarounds, men får det inte att fungera. Rätt typiskt ändå, borde väntat mig det då jag har ett Creative kort. Synd bara att Microsoft inte ger några hints om problem med det när man installerar.

Här är Creatives Windows 10 estimated support date
http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=126331

Augusti någon gång alltså. Förutsatt att det inte blir försenat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Kan man avstå att ange licensnyckeln under installationen och ange den efteråt?

Kan inte tala om hur det är om man gör en upgrade, men om man kör en ren installation så kommer fråga om nyckel två gånger under installation, men man kan hoppa över och ange i windows sen

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrvision:

Jag gjorde INTE sådär. Kör den där mediacreatortoolx64.exe (obs den SENASTE versionen) och sen så bara rullade det på. Verkar ha blivit en ren installation.

Är ditt Windows aktiverat dock?
För det är ju liksom det som är kruxet med det hela, alla kan ju utan problem installera ett oaktiverat Windows 10 just nu

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kan inte verifiera nyckelns vid ny installation....?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Får inget ljud. Testat lite workarounds, men får det inte att fungera. Rätt typiskt ändå, borde väntat mig det då jag har ett Creative kort. Synd bara att Microsoft inte ger några hints om problem med det när man installerar.

Här är Creatives Windows 10 estimated support date
http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=126331

Augusti någon gång alltså. Förutsatt att det inte blir försenat.

Vilket kort har du?

DanielK drivrutinerna ska fungera under föreutsättningen att ditt kort inte är helt föråldrat. Inga problem med ett Titanium kort i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har installerat windows 10 på min hemmadator och på min surface pro 3 nu, jag uppgraderade först som vanligt och sen formaterade jag om båda burkarna från ISO-filen på usb-sticka. Jag hoppade över att skriva in key´n under installationen och det är aktiverat och klart när installationen är färdig.

Visa signatur

| CPU: Intel i5 2500k @ 4.0 Ghz | Mobo: Asus Sabertooth P67 | Ram: 8Gb Corsair Vengence 1600Mhz Cl8 | GFX: Geforce GTX 470 + Zalman vf3000 | SSD: Intel 124GB | HDD: WD Caviar Black 1TB | Chassi: Corsair Carbide 400R | PSU: Seasonic 700W | CPU Cooler: Corsair H80 |

Permalänk
Skrivet av TaJJger:

Är Windows 8.1 = Windows 10 home?

8.1 blir 10 Home
8.1 Pro blir 10 Pro

https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-specificat...

Sitter på Win7 Ultimate så för mig blir det 10 Pro, men testar nog de 30 dagar som en olicencerad version är på innan jag förbrukar min Win7 nyckel så jag vet om Win10 äntligen funkar som det ska vilket varken 8 eller 8.1 gjorde med portabla program.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB