Permalänk
Medlem

Fartkameror nattetid?

Tjena! Var igår uppe i Karlstad och såg på David Guetta och resten lirade. Jag och min polare hade planer på att köra så mycket som möjligt tillbaka ner mot Skåne och sedan gå och lägga oss på madrasser bak i bilen för att fortsätta idag. Jag är lite av en fartgalning och min polare kände sig skittrött eftersom vi hade varit uppe sedan innan 7 samma dag så jag bestämde mig för att ta rodret. Vägarna märkte jag på vägen upp mellan Trollhättan och Karlstad preppade med fartkameror så jag sa till honom och kolla upp var jag skulle ta det lite lugnare för att inte åka dit. Jag hittade en fartkompis ganska snabbt men han försvann och kvar låg jag själv och pressade på ordentligt upp och låg i ungefär 110-130 ibland snabbare på 70,80 och 100-vägar. Vid ett tillfälle vet jag att jag körde i ganska exakt 120 på en 70 väg och när jag tittar till höger så ser jag skåpet och tänker"*****" men sen sekunden efter det så kom jag på att jag inte såg någon blixt så frågan är hur långt ifrån kameran "tar bilden" och om jag kan ha missat blixten? Jag körde ju själv på helljusen och hade fullt fokus på vägen. Sitter här nu och undrar om man får en riktig fet böteslapp i brevlådan. Känns ju som om kameran kan ha varit avstängd eller?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk

@Zadrok:

Tror knappt du missar en sån blixt nattetid, tycker det är ett jäkla blinkande!

Permalänk

Om den fotade så hade du märkt det, tro mig:)

Permalänk
Jubileumsmästare

Du märker när det blixtrar. Men vafan, tvungen att sova mellan Karlstad och skåne? Är la bara 60 mil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg Du ingen blixt är du inte fotad..
120 på 70 väg är inte bara fet böteslapp utan du blir också av med lappen... Verkade iofs inte som att det var så mycket trafik
Hur som, tro mig... Du vet om du blir fotograferad!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Precis som de övriga säger. Du hade märkt det.

Det var nog bara en attrapp, köp en triss-lott

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Känner mig lite lugnare nu:) har ju läst att dem stänger kamerorna typ vid lågtrafik. Är blixten"i klass med en annan bils helljuse?" Dem missar man ju iallafall inte..... Det var liksom inga tvivel om att det gick fort...........

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Tjena! Var igår uppe i Karlstad och såg på David Guetta och resten lirade. Jag och min polare hade planer på att köra så mycket som möjligt tillbaka ner mot Skåne och sedan gå och lägga oss på madrasser bak i bilen för att fortsätta idag. Jag är lite av en fartgalning och min polare kände sig skittrött eftersom vi hade varit uppe sedan innan 7 samma dag så jag bestämde mig för att ta rodret. Vägarna märkte jag på vägen upp mellan Trollhättan och Karlstad preppade med fartkameror så jag sa till honom och kolla upp var jag skulle ta det lite lugnare för att inte åka dit. Jag hittade en fartkompis ganska snabbt men han försvann och kvar låg jag själv och pressade på ordentligt upp och låg i ungefär 110-130 ibland snabbare på 70,80 och 100-vägar. Vid ett tillfälle vet jag att jag körde i ganska exakt 120 på en 70 väg och när jag tittar till höger så ser jag skåpet och tänker"*****" men sen sekunden efter det så kom jag på att jag inte såg någon blixt så frågan är hur långt ifrån kameran "tar bilden" och om jag kan ha missat blixten? Jag körde ju själv på helljusen och hade fullt fokus på vägen. Sitter här nu och undrar om man får en riktig fet böteslapp i brevlådan. Känns ju som om kameran kan ha varit avstängd eller?

De nya behöver väl inte ens blixtra till? Äldre modeller så flyttar de kameror mellan olika hållare så vissa kan vara tomma, dock de nya varianterna kan vissa vara avstända av olika skäl vad jag vet.

När jag körde mellan Tyskland -> Nederländerna så fick jag en kamera i nyllet, missade deras jäkla varningsskyllt och såg något blinka till i ögonvryn. (på natten) Så varierar hur stark blixten är mellan olika kameramodeller.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Känner mig lite lugnare nu:) har ju läst att dem stänger kamerorna typ vid lågtrafik. Är blixten"i klass med en annan bils helljuse?" Dem missar man ju iallafall inte..... Det var liksom inga tvivel om att det gick fort...........

Den är som en stor kameras blixt, den syns. Du vet om du blir tagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är väl inte att veta hastigheten på respektive väg utan att hålla den

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Han visste ju hur snabbt han skulle köra, men bestämde o köra fortare själv:P Bobrik vill inte va vän med såna typer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

De nya behöver väl inte ens blixtra till? Äldre modeller så flyttar de kameror mellan olika hållare så vissa kan vara tomma, dock de nya varianterna kan vissa vara avstända av olika skäl vad jag vet.

När jag körde mellan Tyskland -> Nederländerna så fick jag en kamera i nyllet, missade deras jäkla varningsskyllt och såg något blinka till i ögonvryn. (på natten) Så varierar hur stark blixten är mellan olika kameramodeller.

Säker på att dem nya inte blixtrar? Jag menar att jag körde ju på helljusen och oavsett optik i den där kameran bör den väl inte fixa en bild på mig och skylten? Kan det hjälpa om min plåt är extremt skitig? Det är ju trots allt en bra bit dit och det är ju en del insekter som får sätta livet till när jag håller liet högre hastigheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu kanske jag missat något viktigt här men i princip alla moderna telefoner har ju de funktionerna redan?
Och denna prylen kostar ju 2000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Problemet är väl inte att veta hastigheten på respektive väg utan att hålla den

Precis. Jag anser väl att det borde finnas olika hastighetsgränser för dem större vägarna också beronde vilket tid det är på dygnet och inte bara dem lägre såsom då det är tex 30 7-18 och sedan 50 övriga tider. Jag anser att jag är en större fara om jag faktiskt håller hastigheten eftersom jag blir så ofokuserad och uttråkad så att jag faktiskt riskerar att somna...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu kanske jag missat något viktigt här men i princip alla moderna telefoner har ju de funktionerna redan?
Och denna prylen kostar ju 2000kr.

Telefoner är inte i närheten av att fungera lika bra, inte heller normala gpser är lika bra som fartvarnare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Waze.. En app på telefonen som jag har kopplad via BT till min stereo/handsfree i bilen.

När jag närmar mig en fartkamera så sänker den volymen på musiken och säger att jag närmar mig en fartkamera. Detsamma om någon annan som använder Waze har varnat för att polisen står längre fram, en olycka eller något hinder på vägen t.ex.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv kör jag med Waze.. En app på telefonen som jag har kopplad via BT till min stereo/handsfree i bilen.

När jag närmar mig en fartkamera så sänker den volymen på musiken och säger att jag närmar mig en fartkamera. Detsamma om någon annan som använder Waze har varnat för att polisen står längre fram, en olycka eller något hinder på vägen t.ex.

Men har den alla kameror?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telefoner är inte i närheten av att fungera lika bra, inte heller normala gpser är lika bra som fartvarnare.

Av det jag kunde se i deras video är det en liknande fördröjning som på min mobil, även när jag lånat min pappas gamla Nuvi 200 har det fungerat problemfritt med hastighet och kameravarnare bara man uppdaterat kartan.
Eller i vilket tillfälle duger inte en GPS eller telefon?

En fördel med denna är ju att mobilen inte behöver va framme dock.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Men har den alla kameror?

Waze är "användar-uppbyggt", vilket innebär att det är användarna som lagt in information om vägar och t.ex. fartkameror.
Har inte sett en fartkamera som inte varit med och jag rör mig över stora delar av Sverige.

Om det skulle vara så att en kamera inte finns med, så kan du enkelt lägga till den själv.

Kanske ska tillägga att man måste ha tillgång till internet, för att det ska fungera..

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Själv är jag miljömedveten och håller hastigheten. Långa köer bakom mig och mobbad av de bakom när jag kommer till jobbet. Testat att köra 90 på 80 vägen till arbetet en dag och ändå långa köer bakom mig men fick i alla fall en klapp på axeln att nu körde du riktigt.

Ärligt talat. Är det inte dags att ha fri fart eller "rekommenderade hastighet" på landsväg när man ändå ska ligga10-30 km över om man inte ska bli en farlig omkörningsstock! Ingen idé att ha lagar som endast 5% följer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Det är långt ifrån alla kameror som ens har en kamera i.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Själv är jag miljömedveten och håller hastigheten. Långa köer bakom mig och mobbad av de bakom när jag kommer till jobbet. Testat att köra 90 på 80 vägen till arbetet en dag och ändå långa köer bakom mig men fick i alla fall en klapp på axeln att nu körde du riktigt.

Ärligt talat. Är det inte dags att ha fri fart eller "rekommenderade hastighet" på landsväg när man ändå ska ligga10-30 km över om man inte ska bli en farlig omkörningsstock! Ingen idé att ha lagar som endast 5% följer.

Är det 70 och jag kör i 95 och råkar ha död på dig, är det nog enklare att straffa mig än om det var fri fart och jag fick död på dig. Det är ju alltid något även om du råkade dö.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Det är dom som kör om i för hög hastighet som är farliga. Att driva upp hastigheterna ytterligare löser inga problem.

Permalänk
Medlem

Fart dödar! Har ni inte hört det. :-/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Precis. Jag anser väl att det borde finnas olika hastighetsgränser för dem större vägarna också beronde vilket tid det är på dygnet och inte bara dem lägre såsom då det är tex 30 7-18 och sedan 50 övriga tider. Jag anser att jag är en större fara om jag faktiskt håller hastigheten eftersom jag blir så ofokuserad och uttråkad så att jag faktiskt riskerar att somna...

Det är inte direkt smart att köra 120-130 på en 70 väg hur situationen än är. Det där med större fara om du faktiskt håller hastigheten är ju på grund av att du faktiskt är FÖR TRÖTT för att egentligen köra. Det är inga som helst problem med att köra nattetid om man är utvilad. Men ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker. Det är trots allt runt 1,5ton du körde runt med i mörkret i den hastigheten, ha respekt för det och även för dom du möter.

Nu är detta inte riktat till just dig, även om det kanske verkade så. Vill bara få folk att försöka tänka steget längre. Och nej jag är naturligtvis inte felfri själv, men jag tänker bra mycket mer på risker nu, än när jag var ex. mellan 18-25. Det värsta är naturligtvis inte om man kör ihjäl sig själv, utan om man skadar eller har ihjäl nån annan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Om du håller 90 på en 80-väg så är du ingen "farlig omkörningsstock".

Många har enorma problem med att sitta stilla, så enkelt är det. De blir irriterade i trafiken och kör omdömeslöst. Ofta har de en begränsad avståndsförmåga och deras positionslampor är inte sällan "ur funktion". Höjer du hastigheten 10 km så är du fortfarande ivägen när egot kommer farandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Jo, finns dessa galningar ja. En jobbarkompis skulle göra sig lustig och tog refugen på fel sida i en korsning (bara för han tyckte jag körde för lugnt). Alltså vi körde i var sin färdriktning och skulle svänga in på samma väg.

Sluta inte i olycka, men man undrar ju hur mogen föraren är.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är dom som kör om i för hög hastighet som är farliga. Att driva upp hastigheterna ytterligare löser inga problem.

De slipper köra om. Att sänka hastigheterna för mycket gör att folk gör omdömeslösa omkörningar.

Skrivet av DaBone:

Fart dödar! Har ni inte hört det. :-/

Fart dödar inte. Att plötsligt stanna dödar

- Jeremy Clarkson

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är inte direkt smart att köra 120-130 på en 70 väg hur situationen än är. Det där med större fara om du faktiskt håller hastigheten är ju på grund av att du faktiskt är FÖR TRÖTT för att egentligen köra. Det är inga som helst problem med att köra nattetid om man är utvilad. Men ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker. Det är trots allt runt 1,5ton du körde runt med i mörkret i den hastigheten, ha respekt för det och även för dom du möter.

Nu är detta inte riktat till just dig, även om det kanske verkade så. Vill bara få folk att försöka tänka steget längre. Och nej jag är naturligtvis inte felfri själv, men jag tänker bra mycket mer på risker nu, än när jag var ex. mellan 18-25. Det värsta är naturligtvis inte om man kör ihjäl sig själv, utan om man skadar eller har ihjäl nån annan.

Nja håller väl med delvis då dem flesta vet att måttlig stress är prestationshöjande:) men självklart förstår jag ju vad du menar men jag körde tills dess att jag kände att det var dags för en blund... Personligen så tycker jag att verkliga farorna i trafiken är dem som inte har en aning om vad som händer som tex. äldre. Många är ju så tunnelsynta så dem skulle ha svårt att se hela framförvarande bilen....

Visa signatur