Värde av äldre analoga kameror?

Permalänk
Medlem

Värde av äldre analoga kameror?

Fick 3st analoga kameror + massa objektiv och tillbehör som verkar vara i gott skick. Har ej prövat om allt funkar då jag inte har någon film. Men hur är värdet på dessa äldre saker? Sälja eller spara och sälja om 40 år? Dessa kameror + tillbehör är det:

Kamera:
1. Minolta Silver SR-T 303 No.3151803 med Owners manual och bruksanvisning.
2. Minolta Silver SR-T 101
3. Zeiss Ikon Nettar kamera ( vet dock ej vilken typ ) ännu.

Objektiv:
1. Minolta MC ROKKOR-PF 50mm f/1.7 No. 2419683
2. Vivitar 400mm f/5.6 Auto Telephoto No. 28504804 ø77mm M/SR
3. Tokina Wide-Auto 28mm f/2.8 No. 7617786
4. Tokina Tele-Auto 135mm f/2.8 No. 7519523

Tillbehör:
1. Minolta Auto Electroflash 200X + väska och owners manual
2. Minolta Authorized Service Representatives och A guide to the Minolta SLR System
3. Panagor automatic extension tube set för Minolta SR-T 101
4. PF1 Photoflux Philips
5. Wide Panel
6. Syön Bladflash?

Finns det något värde i allt detta? Annars vore det kul att börja fotografera analogt. Kan ta bilder på allt och lägga upp till helgen om så önskas.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Jag har följt priserna på blocket, tradera, fotosidan, ebay och ofta förekommande SLR-kamerahus i gott snyggt skick kan du få nån hundring för. Få köper analoga hus för att fotografera med utan mer för att det kan vara en mycket ovanlig raritet (tex. Leica).

Avseende vanliga objektiv varierar priserna från nån hundring (SLR) till 10-tals tusingar (Leica).
De du har kan du få 150-350/st för. Såvida de är i fullt fungerande skick utan repor, svamp eller damm. Kolla att bländarlamellerna är oljefria och fungerar felfritt (snabbt). Fokussnäckan skall löpa friktionsfritt och "smörigt".

Blixtar är inget värda, tyvärr. Brukar följa med på köpet.

Lägg ut en annons på fotosida (gratis) å be om bud.

Att spara tills dödagar tror jag inte på eftersom det redan nu finns ett berg av gamla analoga hus.

Permalänk
Medlem

Nog inte så mkt pengar i kamerorna. Bra ide är att kolla Ebay, Blocket och Tradera. Kan vara trevligt att behålla ngn som prydnad, om det faller i smaken... Du kan ju även kolla om ngn av prylarna diskuteras på t ex http://www.rangefinderforum.com/

Analogt är ett ett trevligt komplement till det digitala. Rekommenderar att du skaffar ngt annat än fladbäddskanner till 35mm film (om du tänkt scanna själv) eftersom upplösningen inte blir så lysande. Själv tycker jag Plustek 8100 fungerar fint eftersom jag scannar så lite (scannern är ganska långsam). Mellanformat fungerar betydligt bättre med flatbädd. Skaffat de sista framkallningsprylarna (kemi) för att framkalla svartvitt. Har Mamiya 1000s + ett par objektiv som skall användas.

Permalänk
Medlem

Ok, då tror jag att jag behåller allt för skojs skull. Kul som omväxling att fotografera analogt med lite olika objektiv.

Vad ska jag ha istället för en flatbäddskanner för 35mm? Tänkte ha en flatbäddskanner för de andra objektiven eller ska jag köra en skanner för allt? Hur blir det med upplösning och kvalité ? Kan ingenting om analogt

Och nu en dum fråga - Passar någon utav dessa objektiven på min Canon 5d Mark II ? de har dock ingen EF beteckning men... man kan ju fråga.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Ok, då tror jag att jag behåller allt för skojs skull. Kul som omväxling att fotografera analogt med lite olika objektiv.

Vad ska jag ha istället för en flatbäddskanner för 35mm? Tänkte ha en flatbäddskanner för de andra objektiven eller ska jag köra en skanner för allt? Hur blir det med upplösning och kvalité ? Kan ingenting om analogt

Och nu en dum fråga - Passar någon utav dessa objektiven på min Canon 5d Mark II ? de har dock ingen EF beteckning men... man kan ju fråga.

Förstår inte sambandet mellan analoga objektiv och skannar - kan du förklara?

Alla gammelgluggar kan med adapter återanvändas med Sony E-mount, Nex, A6100, A7-serien, däfföatt E-mount har så kort avstånd mellan sensorn och bajonetten. Du kan med adapter återanvända dina gammelgluggar på 5D men då inte fokusera oändligt. Till det krävs adapter med inbyggd kompensationslins vilket enl. mig inte är optimalt då du adderar en lins som kan tillföra distorsion. Antar ingen av dina gammelgluggar varesig ersätter eller ens kompletterar din samling av Canon L-gluggar!?

Permalänk
Medlem

Plustek OpticFilm 8100 är en filmscanner. Flatbädd är de stora som egentligen är till för att scanna papper, men dessa har ampassats så att det går scanna film också. Mellanformat innebär större filmformat (än 35mm film) så det blir inte lika kritiskt med hur bra upplösning scannern måste ha.

Permalänk
Avstängd

Inget värde? Då kan jag skänka bort min Minolta från 197? till Indien. Har tyvärr inte framkallningsutrustningen kvar.

Permalänk
Medlem

SRT-kamerorna kan gå för ungefär 500kr med kitglugg (iaf sist jag sålde en för ~1 år sedan). Väldigt trevliga och robusta kameror.

Jag har en Plustek 8100, tycker den funkar bra och visst är den något bättre än en flatbädd, men den är enligt mig framförallt smidigare. De flatbädd-scannrar jag använt har inte haft speciellt bra inlägg för negativen och det har därför varit väldigt viktigt att filmen är väldigt plan när man ska scanna för att det ska bli bra. Om du bara fotar lite för skojs skull så tycker jag egentligen att en flatbädd duger bra, då kan du kan du använda den till annat också.

EDIT: Om du känner dig grön på analoga prylar kan du alltid skicka in det till t.ex. crimson, de kan framkalla och scanna och är väldigt bra att ha att göra med (men det blir så klart dyrare).

Permalänk
Medlem

Jag har en hel hög gamla analoga kameror i källaren haha. Nog bara å gå till elekronikskräplådan med dem

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

@Janne1 om du orkar: gå med dom till närmaste myrorna eller loppis, finns säkert någon som kan få glädje av det

Permalänk
Medlem

Jag röstar för att stoppa i någon förlåtande svartvit film i Nettaren och dra en rulle (kolla bälgen med ficklampa i mörkt rum först). Den är ju helt klart mest annorlunda mot din DSLR, och lär bjuda på fina bilder.

Filmtips: Ilford HP5+, Kodak Tri-X, Kodak T-Max 400 och Ilford XP2+ (just denna kan alla labb framkalla). Samtliga ISO 400 med mycket svängrum i exponeringen.