Permalänk
Medlem

Fanduct till CPU fläkt! Tokbra!

Såg på overclockers.com att fanducts till CPU fläkten skulle fungera fint.

Jag testade själv att bygga en i kartong. Den sitter tätt runt cpu-fläkten och slutar i ett hål i chassi sidan. Altså den drar bara luft utanför datorn in till processorn.

Efter denna installation fick jag dessa temps:

Före/Efter
system: 32/23
Cpu: 51/42
Så skillnaden blev altså 9*C på båda ställena. Tokbra tycker jag då det inte kostade mig ett smack

Bilder kommer väl snart kanske

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

kan vara intressant, hur har du gjort?
tar du in luft fram i lådan eller bakifrån?
har sett andra projekt med en strut som suger ut luften och blåser ut den bak...

Visa signatur

ASUS m2n68-AM Plus, AMD X6 1075T, 4GB RAM, XFX AMD radeon 5770
BOINC-maskin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

har du bilder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Bilder kommer väl snart kanske

ZtarDuzt: Najs
Jag blev nästan orolig att du hade köpt, men ack så fel jag hade... Papp, tejp och sax?

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

Nå't sånt här?

Tyst som tusan (när man kör fläkten på 5V). Ligger runt 45°C i prolletemp.

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk

Inspirerad av dig byggde jag oxå en kanal igår, däremot inte till sidan utan i en 90 graders böj till ett av dom uppklippta fläktgallren i bakstycket.
Processortemperaturen sjönk från 52 till 43 grader, men däremot höjdes chassitemperaturen från 32 till 33 grader vilket jag inte förstår orsaken till riktigt.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

om fläkten suger in luft i hålet så beror det på att hålet på baksidan skall blåsa ut luft. skafa dig en slang till fronten där du tar in luft.

om jag orkar så skall kolla på en järnaffär idag om de har någon lämplig slang att dra till fronten...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Det var min idé från början, men jag har fem hårddiskar som blockerar vägen tyvärr :/
Vad tror du om att ta in luft i sidan?

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Om jag skall modda sp skall min gammla goda HX-08 skall få ett fint 120mm hål i fronten... Där skall jag ha mina diskar. Ovanför elagget skall jag kanske ha en radiator, om det blir vattenkylning alltså...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Jag byggde den av kartong och maskeringstejp

Jag drar luft ifrån sidan på chassit. Men handtaget i dörren var i vägen så jag fick göra en ca 45* vinkel jämtemot processorn. DEt är det som dämpar ljudet en aning.
Funkar najs. Ska försöka få bilder någon dag snart...kanske idag till och med

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Jag har något likande. Kör med en Zalman 6000cu, "blomman" (som killen med eskimåbilden, fast helt i koppar), sen kör jag med en 120 mm i sidan, vid cpun+orginal 92 mm fläkten som följde med... Ska försöka fixa bilder, ligger på 41 grader idle med en 1700+ (1466mhz) tbred b@ 2300 mhz (200 mhz*11.5 || 1.925 volt) ca 47 i fulload...

p.s. Har inte uppdaterat signaturen, därav visas min gammla dators specs.

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

Bilder:

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk

herre jävla gud!....haha....det där var det skabbigaste jag sätt, ta inte illa upp, men du måste ju hålla med om att det inte ser snyggt ut :D....fast däremot så är det mycket möjligt att det är effektivt, har tänkt på att fixa något liknande till min prolle också....håller nu på med en fanduct till mina hårddiskar kommer väl upp bilder inom en månad på det....

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

hehe, ja lite illa var det att dra den genom plexit sådär. Men är nog effektivt.

Sen en fråga om luft och fläktar. Kan man förlora effekt, förstöra fläktar lr öka ljudnivån om man har två fläktar i samma tunnel? Har två 120mm fläktar på sidan och hade tänkt styra en mot CPU kylaren, men där sitter ju också CPU fläkten och snurrar. Lr ska jag montera bort någon av fläktarna och isf vilken av dom?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
hehe, ja lite illa var det att dra den genom plexit sådär. Men är nog effektivt.

Sen en fråga om luft och fläktar. Kan man förlora effekt, förstöra fläktar lr öka ljudnivån om man har två fläktar i samma tunnel? Har två 120mm fläktar på sidan och hade tänkt styra en mot CPU kylaren, men där sitter ju också CPU fläkten och snurrar. Lr ska jag montera bort någon av fläktarna och isf vilken av dom?

hmm...det låter lite onödigt tycker jag....prova dig fram, jag skulle testat att köra en helt tät fanduckt från en av 120mm fläktarna till prollen som inte ska ha en egen fläkt....det lär ju kyla rejält bara det...plus att det blir tystare, och du blir av med en fläkt....sen har du typ den andra 120mm som utsug och då räknar jag med att du iaf har en eller två 80mm där bak som blåser in sval luft...

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hehe ja det ser skabbigt ut men nu är jag ute efter prestanda ska fixa en lite typ ram runt hålet så de ser lite bättre ut. Men med tanke på at det där kostade 0:- och sänkte min temp med ca 6-7 grader så e jag nöjd

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Onödigt o onödigt. Enklaste lösningen Tog kanske 15 minuter o fixa det där. Skulle man vilja ha ett fint fönster igen får man väl köpte lite nytt plexi

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

ZtarDuzt: om man gör det lite seriöst tex med stålplåt eller något så visst, men som några tidigare har sagt och även du själv så ser det där förjävligt ut! Men jag skulle personligen gärna se en mer seriös version det där skulle ju kunna vara något jag vill ha nämligen!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Hehe men orka? Blir endå vattenkylning efter sommaren så då åker den dän i alla fall

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

äsh, gettho äger !

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk

hehe, jag ska också fixa en sån där tunnel och sätta in vattenkylning efter sommaren. Men jag ska fixa fönster också och då ska 120mm fläkten bort.

Mr.Bravo: Jag har ingen 80mm fram och jag vill inte ha heller för det finns inga lufthål typ, täckte igen dom med lite aluminiumfolie för att få bättre reflektion och jämnare yta på lysdioderna jag har som lyser genom hålen.

Visa signatur
Permalänk

Hur är det med ljud när man har såndär tunnel?...låter det mer?
Hur kan tempen i lådan sjunka?

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin_Gottfrids
Hur är det med ljud när man har såndär tunnel?...låter det mer?
Hur kan tempen i lådan sjunka?

Om tempen i lådan sjunker har man egentligen fel luftström i lådan tidigare, sen kan det vara så att chassitempmätaren sitter ganska nära CPU kylaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tempen i lådan sjönk nog pga att mätaren sitter nära cpun men att CPUn blev kallare beror på att den drar in kallare luft än tidigare.

Ljudnivån för mig sjönk en aning.

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk

hmm, jag tror att min var lite fel. Tempen ligger på samma om inte en halv °C över det vanliga. + att det är nåt jobbigt surrande ljud, kan bero på att fläktarna blåser på varandra.

Juste, hastigheten på CPU fläkten ökade med ungefär 76 rpm

Oj, märkte just en jävligt underlig sak. Tempen på hddn är 10° lägre. Har nog inget vidare luftflöde i den här lådan :S

Visa signatur
Permalänk

Det verkar som de flesta som fixar fanduct gör en egen i kartong eller liknande. Jag hade tänkt köpa någon form av flexibelt rör, så jag har ringt runt till diverse byggvaruhus, men det enda som verkar finnas med så pass stor diameter (ca 110mm) är så kallade ventilationsslangar som består av stålringar med någon slags textilmaterial utanpå. Inte speciellt billiga heller, 150:- för 1,5m på Bauhaus (minsta längd man fick köpa tyvärr).

Jag tänkte höra om det är någonstans jag kanske missat som har rör som går att använda?

300:- på GTEK känns inte heller som ett alternativ, speciellt som de bara är 60mm diameter och man då måste använda 60-80 adapters.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mournegrym
Det verkar som de flesta som fixar fanduct gör en egen i kartong eller liknande. Jag hade tänkt köpa någon form av flexibelt rör, så jag har ringt runt till diverse byggvaruhus, men det enda som verkar finnas med så pass stor diameter (ca 110mm) är så kallade ventilationsslangar som består av stålringar med någon slags textilmaterial utanpå. Inte speciellt billiga heller, 150:- för 1,5m på Bauhaus (minsta längd man fick köpa tyvärr).

Jag tänkte höra om det är någonstans jag kanske missat som har rör som går att använda?

300:- på GTEK känns inte heller som ett alternativ, speciellt som de bara är 60mm diameter och man då måste använda 60-80 adapters.

Ammeh, HÄRREGUD!? Uttryck ditt kreativa skapande: Ghettomodda mera! Gör bara det lite halvsnyggt utåt, inuti kan du ju lika gärna bygga med kartong och silvertejp, hur många brukar titta inuti lådan (eller du har fönster?).

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk

Har man redan 60-80 adaptrar är väl 61-364 på biltema att föreslå... tänkte nog använda den själv. (45 spänn kan man ju offra).

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckyourZ
Har man redan 60-80 adaptrar är väl 61-364 på biltema att föreslå... tänkte nog använda den själv. (45 spänn kan man ju offra).

Japp den verkar ju helt klart mer prisvärd och estetiskt tilltalande än GTEKs motsvarighet.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks