Permalänk
Medlem

Det ÄR enkelt att bygga en dator. En förutsättning är att vara försiktig och INTE slarva. Hur tänkte du när du inte skruvade fast moderkortet riktigt? Jag säger som din mamma skulle sagt, sluta slarva och du slipper problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

http://imgur.com/a/VDlNi Nzxt s340 razer edition, de röda strecken på bilden visar nuvarande distanser, men hur ska jag flytta dem då under en del hål är det plåt.. detta chassit är utformat för atm,matx,mitx ( modekort är matx)

Permalänk
Medlem

Går det inte att skruva lös distanserna nertill?
Använd nyckel dom kan vara hårt åtdragna.

Sen att inte sätta distanser och grycka fast minnen och grafikkort i nytt moderkort brukar kräva lite kraft.
Blir onödiga brytningar i moderkortet om det inte är fastskruvat ordentligt i alla hål.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

@KingCobra: vart skulle jag skruva hade du tänkt? De hålen som finns är det plåt under o går ej skruva..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Sedan gällande minnena så hade jag satt dom ex i vit till vit alternativt svart till svart minnesfack för att få bättre kylning på dessa

Helt rätt men det har inget med Kylningen att göra minnen skall sitta i varannan slot vilket också står i manualen

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Är du hemma idag? Jag kan komma förbi om 1 timme. Kör från Karlskrona och ska till Helsingborg.
Om du själv har satt dit processorn så kan det vara där felet ligger. Men mer om det sen i så fall.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 912+ CPU: i5 4670k Moderkort Asus Z87-PRO
Ram: Kingston Hyperx Beast 2133MHz 2*8GB + 2*4GB = 24GB Grafikkort: ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP
Systemdisk: Thosiba 256GB, Wester Digital 1TB PSU: EVGA SUPERNOVA NEX750B 80+ bronze CPU Kylare: Antec Khüler 920

Permalänk
Medlem

Det finns förborrade/gängade hål på ditt chassi där man kan flytta distanserna fritt beroende på vad för moderkort du har. Bara att lossa dom distanser som inte används och flytta dom dit dom behövs.

Permalänk
Avstängd

@[Molotov]: fick loss en till att börja med men vart skulle jag skruva den? Det är bara plåt bakom varje hål som jag sa :s

Permalänk
Medlem

@Shareon: Det är viktigt med distansskruvar för att undvika kortslutning samt att få en bra jordning till moderkortet. Varför tror du annars att dom finns där

Permalänk
Avstängd

Kan få loss de skruvar dom inte behövs men kan ju inte få in dem i chassit eftersom det är metall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeruf:

@[Molotov]: fick loss en till att börja med men vart skulle jag skruva den? Det är bara plåt bakom varje hål som jag sa :s

Kolla videon!! FFS!

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Helt rätt men det har inget med Kylningen att göra minnen skall sitta i varannan slot vilket också står i manualen

Haha, Tack jag glömde det

Permalänk
Avstängd

Hittat problemet.. på inet står det att chassit passar med matx, men läste på chassildan o står inget om att den passar med matx..

Permalänk
Medlem

@Xeruf har svårt att tänka mig att det är det som är felet..

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 912+ CPU: i5 4670k Moderkort Asus Z87-PRO
Ram: Kingston Hyperx Beast 2133MHz 2*8GB + 2*4GB = 24GB Grafikkort: ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP
Systemdisk: Thosiba 256GB, Wester Digital 1TB PSU: EVGA SUPERNOVA NEX750B 80+ bronze CPU Kylare: Antec Khüler 920

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Xeruf:

Hittat problemet.. på inet står det att chassit passar med matx, men läste på chassildan o står inget om att den passar med matx..

Står ju att den har stöd för matx https://www.nzxt.com/products/s340-designed-by-razer-now-ship...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Ja, distanser är viktigt om moderkortet ska sitta i ett chassi. Trådstartaren har moderkortet monterat i ett chassi. Punkt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Ringde o kollade men ham förklarade... men iaf nu sitter det 4 skruvar iaf.

Permalänk
Medlem

har du bara en kontakt som sitter i gpu?

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Avstängd

Ursäkta jag kan tas som efterbliven har byggt en gång tidigare för 5 år sedan... iaf räcker 4 st för mer går ej fästa..

Permalänk
Medlem

Man måste naturligtvis ta bort moderkortet från chassit innan man kan flytta runt distanserna. Du måste inte absolut skruva i alla skruvhålen (inte hela världen om en skruv saknas menar jag) men det får inte finnas distanser som ligger mot moderkortet på platser där det saknas skruvhål.

Finns det inte skruvhål för distanserna i moderkortsplåten som motsvarar hålen på moderkortet har du antingen satt moderkortet fel eller så är det allvarligt fel på chassit.

Chassit har en manual (gick att ladda ner från hemsidan). Komponentlistan anger 8 stycken förinstallerade distanser samt 1 mittdistans som man passar in mot mittersta hålet i moderkortet (den skruvar man inte). Då borde det automatiskt hamna skruvhål för moderkortsskruvarna i dessa distanser som passar för hålen i moderkortet. Om inte så ska man kunna flytta de distanser som hamnat fel. Ofta brukar det vara märkt i chassiplåten vilka skruvhål som ska användas för respektive moderkortstyp, exempelvis mATX. Troligtvis kommer det finnas distanser som hamnar utanför moderkortet och dessa ska man naturligtvis inte skruva något i (men man kan flytta dem om det behövs).

Så plocka ur moderkortet från chassit och sätt distanserna där de ska sitta. Sedan kan ju felet vara något helt annat också förstås. Men uppenbarligen verkar ju moderkortet inte fastskruvat som det ska.

Permalänk
Avstängd

På gela högersida av modekortet går inte fästa en enda skruv skruvat dit som går o fanns bara ett hål i mitten... så är 4 st totalt.

Permalänk
Avstängd

@ronnylov: tack för analysen :), redan gjort det och finns totalt 4st skruvar att använda men högersidan på moderkortet är helt tom :s

Permalänk
Medlem

OK, det kanske räcker på mATX.

CPU-kylaren har du monterat? Den saknas på bilden.

Permalänk
Avstängd

@ronnylov: plockade bort lite för att få bättre syn på hålen vid bilden men ja den sitter:), är bara rädd att 4st skruvar är för lite då alla här for i taket när jag sa jag endast hade 3st monterade

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/SNxYyk1
Enligt manualen ska det finnas 8 hål för att montera ett mATX moderkort.
Tycker det borde finnas motsvarande hål på moderkortet också men jag kan ju ha fel.

Permalänk
Avstängd

@Creedo: säker på att det är rätt manual? Går endast med 4..

Permalänk
Medlem

@Xeruf: Har du möjlighet att ta en bild på chassits insida utan att moderkortet är monterat, så kan vi ser hur det ser ut där

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

sätt dessutom minnena i antingen vit eller svart slot, läs i manualen vilket = 2 lika minnen vit eller svart inte blanda svart och vit

Permalänk
Avstängd

@Stomper: ja tacl redan en del som klagat på det xd