EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC höga idle temps

Permalänk
Avstängd

EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC höga idle temps

Mitt 980 ti ligger alltid på 70 grader i idle. Vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem

mig veterligen är kortet semi-passivt vilket innebär att fläktarna inte snurrar under en viss temperatur. tror dock att gränsen är lägre än 70 grader.

har du dåligt luftflöde kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

mig veterligen är kortet semi-passivt vilket innebär att fläktarna inte snurrar under en viss temperatur. tror dock att gränsen är lägre än 70 grader.

har du dåligt luftflöde kanske?

Har väl inte det bästa luftflödet men hyffsat är det iallafall. Är bara grafikkortet som jag har problem med idle temps, cpu och allt annat kyler på bra.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

så här skriver sweclockers (antar att det är acx du har):

Citat:

EVGA har i sedvanligt manér satsat på en snäll fläktkurva för sin ACX 2.0+-kylare som hellre låter temperaturerna stiga något mer snarare än att låta ljudnivån sticka iväg. Utan belastning stängs fläktarna av när GPU:ns temperatur underskrider 60 °C vilket resulterar i en vilotemperatur runt 44 °C.

70c i vila är därmed väldigt högt. det är inte så att du har fått ett måndagsexemplar med usel kontakt mellan gpu och kylare?

Permalänk
Skrivet av 999987a:

Vad säger den i load då?

Permalänk
Medlem

Kör du med flera skärmar?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spicy_mama:

Vad säger den i load då?

Kring 73-75 grader vid en snabb koll av csgo.

Skrivet av J-Ballz:

Kör du med flera skärmar?

Använder bara 1 skärm

Permalänk
Avstängd

Har dock high performance mode i nvidia settings så kanske är det att den aldrig downclockar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Vad står det under Powers och Clocks om du scrollar ner i hwmonitor?

Jag har också ett GTX 980 Ti och mitt ligger på 40-45 grader idle med 0% fan speed

Permalänk
Avstängd

http://imgur.com/lfO59cR

Kolla å se om du hittar nå fel

Permalänk
Medlem

kortet har ju klockat ner sig så jag håller fast vid min teori om måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem

Det ser inte ut som memory klockar ner sig.

Så här ser mitt kort ut idle i hwmonitor http://imgur.com/2WiSBBY

Mitt förslag är att göra en helt clean reinstall av drivers och ta bort allt som har med grafikkortet o göra, tex överklockningsprogram som precision x eller oc guru eller om du har något annat installerat.

Kör du 144hz refreshrate på skärmen? Testa ställ ner den till 120hz.

Permalänk

Om jag var du så skulle jag (vilket jag även gjorde på mitt Evga980Ti så fort jag fick det) ta bort Fläckt/kylaren och ändvända en bra kylpasta och "smeta" om kortet.
För att även om din minne inte klockar ner så har det inget med vad din GPU har för Temp.

Jag gick från 40-45 Idle till att ligga på 25-30 Idle genom att "smeta" om kortet och då ligger fläcktarna på 0%.
Och att ta bort fläkten e inga problem (inte som det var förr) typ 10 skruvar, och eftersom du har ett Evga kort så bryter du inga garantier lr så genom att göra det

Har du frågor så skicka mig ett PM.

/David

Visa signatur

Spider-Dave

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

http://imgur.com/lfO59cR
Kolla å se om du hittar nå fel

Har du +60 Hz skärm? I så fall är det en bug i gamla drivrutiner som gör att kortet inte klockar ner sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Har du +60 Hz skärm? I så fall är det en bug i gamla drivrutiner som gör att kortet inte klockar ner sig.

Jag använder 144hz skärm ja. Ska jag ladda ner nya drivrutiner till kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

En annan lösning är att tanka ned EVGA Precision X eller MSI Afterburner och ställa in en egen fläktkurva. Borde ju räcka med att köra fläktarna på ca 20% utan att det borde bli någon påtaglig skillnad i ljudnivå.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Ladda ner DDU och senaste drivarna för något är fel när minnet på graffet inte klockar ner.

Har likadant kort och sitter med idle temp på 27C just nu.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DatorMuppen:

Ladda ner DDU och senaste drivarna för något är fel när minnet på graffet inte klockar ner.

Har likadant kort och sitter med idle temp på 27C just nu.

Blev lite bättre efter det men fortfarande högt, 50-56c nu i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

Blev lite bättre efter det men fortfarande högt, 56c nu i idle.

Kolla HWmonitor nu om minnet på graffet klockar ner, misstänker att det inte gör det. Annars har du dålig genomströmning av luft i chassit eller måndags exemplar 980Ti.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DatorMuppen:

Kolla HWmonitor nu om minnet på graffet klockar ner, misstänker att det inte gör det. Annars har du dålig genomströmning av luft i chassit eller måndags exemplar 980Ti.

45 grader just nu, fläktarna på 22 procent enligt hw. Graphics är på 405 mhz samt memory på 405 mhz också

Permalänk
Medlem
Skrivet av 999987a:

45 grader just nu, fläktarna på 22 procent enligt hw. Graphics är på 405 mhz samt memory på 405 mhz också

Perfekt, det tar sig!
Kanske behöver ,som tidigare nämnt, byta kylpasta på GPU. Kanske fått ett tisdags exemplar. Men när de testade kortet här så hade en idle temp på ca:40C om jag inte minns helt fel.

Om du undrar varför jag har 27C så beror det på att jag har insugs fläktarna(fram) precis i höjd med grafikkortet, så det hjälper en hel del.

Visa signatur