skillnad mellan 2 likadana SSD ????

Permalänk
Medlem

skillnad mellan 2 likadana SSD ????

har en "gaming" burk. 3st SSD
C: ...........Samsung evo 850............WOW love it.
D & E (lagring)...........2st Kingston 120GB

Men de 2 kingston har en jäkla skillnad i speed.....ca 1år gamla bara.

se bild (AS SSD test)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Sitter de inkopplade till samma sorts SATA-port på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Troligen är det pga det som @Guybrush82 länkat.

Faktum är att det finns (minst) 3 revisioner av dessa diskar.
Första hade ca 400-450MB/s hastighet och alla recensioner gav dem tummen upp, bra disk osv.

Sen kunde inte Kingston köpa det NANDet längre, så de köpte annat NAND, som var betydligt långsammare (asynkront). Detta drogs upp när många användare märkte att diskarna var sega som sirap att kopiera till i vissa lägen, och presterade som 5 år gammal SSDer.

Senaste jag hört så valde de nytt NAND igen som ska ha gett lite lägre läshastighet (IOPs), men betydligt bättre skrivhastighet. Dessa är helt okej som enkla SSDer igen, men inte den prestandan de var när de testade med första gen.

Permalänk
Medlem

tackar....ska snacka med butiken dom får ge ett nytt (nää, självklart olika SATA portar)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

tackar....ska snacka med butiken dom får ge ett nytt (nää, självklart olika SATA portar)

Frågan är relevant, då moderkortet kan ha olika kontrollers till sataportarna. Med olika hastigheter.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

ok. har ett gigabyte z87p

så här ser moderkortet SATA port siffror ut:
0245
1346

0= dvd
1= samsung evo 850 C:
2= kingston D:
3= kingston E:

så du menar att då tex port 2 & 3 kan ge ut olika hastigheter ?? ( didnt know that)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

ok. har ett gigabyte z87p

så här ser moderkortet siffror ut:
0245
1346

0= dvd
1= samsung evo 850 C:
2= kingston D:
3= kingston E:

så du menar att då tex port 2 & 3 kan ge ut olika hastigheter ?? ( didnt know that)

Beror på om moderkortet har olika controllers för olika portar.

Permalänk
Medlem

och hur tar jag reda på det ?? (i BIOS eller ???

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spel_va:

och hur tar jag reda på det ?? (i BIOS eller ???

Som så mycket annat står det i instruktionsboken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

den har jag ej kvar. men GOOGLE finns (om nu ingen annan vet om hur (tack ändå)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Hedersmedlem

@spel_va: Alla stora tillverkares manualer och drivrutiner finns på deras hemsidor (behöver man verkligen påpeka detta 2016?).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jo men snälla, jag vet det. jag ställde en fråga på ett forum där folk pillar med datorer och därför kanske kunde svaret. (spelar f#n ingen roll om det hade varit 2014 eller 2016 dessutom, eller hur)

ok, fine

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Avstängd

byt plats på ssd:erna o se om den långsamma blir snabb.. då vet du att du har tex sata III den ena o II på andra .. annars e diskarna av olika speed

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@spel_va: Alla stora tillverkares manualer och drivrutiner finns på deras hemsidor (behöver man verkligen påpeka detta 2016?).

Borde finnas i alla fall.
Sitter själv med ett zotak kort som inte finns enligt Zotaks internationella webb.
Kortet finns enbart på den koreanska webben och min koreanska är lite risig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mats42:

Borde finnas i alla fall.
Sitter själv med ett zotak kort som inte finns enligt Zotaks internationella webb.
Kortet finns enbart på den koreanska webben och min koreanska är lite risig

Google Translate har lyckats översätta många konstiga sidor för mig, har du provat det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

byt plats på ssd:erna o se om den långsamma blir snabb.. då vet du att du har tex sata III den ena o II på andra .. annars e diskarna av olika speed

tack (och som sagt, hela poängen med ett Forum som detta är väll att man kan ställa frågor, UTAN att behöva bläddra igenom en 98 sidor lång manual på nätet)...

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

tack (och som sagt, hela poängen med ett Forum som detta är väll att man kan ställa frågor, UTAN att behöva bläddra igenom en 98 sidor lång manual på nätet)...

Behöver inte ens kolla manualen, bara att öppna upp sidan för moderkortet och kolla specifikationen.

Chipset:
6 x SATA 6Gb/s connectors supporting up to 6 SATA 6Gb/s devices

Dvs du har Intel kontroller på samtliga 6 portar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

@TiasE:

Tycker man ser det i var och varenda tråd på detta forumet.
De söker ett svar som tar 30 sekunder på google att hitta.

Silversked

Permalänk
Medlem

"Dvs du har Intel kontroller på samtliga 6 portar."

betyder alltså det är samma speed på alla SATA portar ? (eller
tack

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

ok. har ett gigabyte z87p

så här ser moderkortet SATA port siffror ut:
0245
1346

0= dvd
1= samsung evo 850 C:
2= kingston D:
3= kingston E:

så du menar att då tex port 2 & 3 kan ge ut olika hastigheter ?? ( didnt know that)

Detta omkom på 50-60-70 Serien av moderkort. Mitt Z77 tex har 2 st Intel 6Gbit (Sata 3) och 4 st Intel 3Gbit (Sata 2). Vissa kan även ha 6Gbit Marvell kontrollers som är fullständigt skit många gånger, där tom Intels 3Gbit är bättre för SSD.

Därför var det lite intressant att veta vad för moderkort du hade.

Eftersom jag dock (som många andra missa) läste 4670k i din sign, där även 850 EVO disken var du nämnde, och vet att alla 80 och 90 serie av moderkort har port 0-5 med Intel Sata 3 6Gbit, så antog jag att detta inte var problem.

När du sen också sa att det var ett z87, och du använde port 0, 1, 2, 3 så vet ja att du inte har dem i Marvell portar. (Även om moderkortet skulle ha dem, så blir de port 6 och 7 osv)

Så: @xfade - @Snorren - @MultiMan - @joel.wedberg

Det tragiska här är att folk tycker det är löjligt av TS att han inte "sökt efter detta i 30 sekunder" när allt ni behövt göra är att läsa tråden i 30 sekunder, innan ni svarar.
Mao, ni hade inte behövt jaga upp TS med något som är relativt uppenbart redan...

Skrivet av spel_va:

"Dvs du har Intel kontroller på samtliga 6 portar."

betyder alltså det är samma speed på alla SATA portar ? (eller
tack

Jepp

Permalänk
Medlem

Paddanx........grymt TACK

betyder då (om jag inte är helt körd i roten) ATT ena Kingston SSD är "dålig".

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

Paddanx........grymt TACK

betyder då (om jag inte är helt körd i roten) ATT ena Kingston SSD är "dålig".

Om du får olika prestanda, från de olika diskarna, så har du troligen olika gen av den disken, ja. Du får själv avgöra vad du vill göra med det dock.

Dålig och dålig är väl tolkningsfråga, de är långsammare, har sämre IOPs pga NANDet är sämre på prestanda (är ca 5 år gammal teknik i dem). Men fungerar gör de...
Det finns ju de som är modernare som kör uselt TLC NAND, som har alla möjliga problem och inte fungerar så bra de heller. Och sen finns det bättre diskar, som kostar lite mer, men är bättre på många sätt.