Geforce "Pascal" GTX 1080 i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

Tror många blandar ihop detta. 1080 är den regelrätta ersättaren till 980 inte 980 ti som den jämförs med. Vilket innebär att det är en ökning på nästan 60% från föregångaren vilket är klart godkänt om den hamnar i samma prisklass vilket borde vara 5000-6000kr.

Nej, Detta kort med ca 8 miljarder transistorer ersätter föregående kort med ca 8 miljarder transistorer, men är lite billigare att tillverka. Kretsen ersätter också föregående krets med 8 miljarder transistorer som den enskilda krets med högst prestanda som är lämplig att använda i konsument PC för spelbruk. Denna krets bör jämföras rakt av mot 980ti då de är så lika sett till antalet transistorer.

Däremot är den lik GM204 i att den är ungefär hälften så stor som det är fysiskt möjligt att tillverka idag och i det formformatet så är den en hel del snabbare. Men vi får inte glömma att den uppnår den förbättringen med ungefär 60% fler transistorer...

Permalänk
Avstängd

Hoppas de ger svar på "Async Compute"/"Compute Preemption" för Pascal.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Nej, Detta kort med ca 8 miljarder transistorer ersätter föregående kort med ca 8 miljarder transistorer, men är lite billigare att tillverka. Kretsen ersätter också föregående krets med 8 miljarder transistorer som den enskilda krets med högst prestanda som är lämplig att använda i konsument PC för spelbruk. Denna krets bör jämföras rakt av mot 980ti då de är så lika sett till antalet transistorer.

Däremot är den lik GM204 i att den är ungefär hälften så stor som det är fysiskt möjligt att tillverka idag och i det formformatet så är den en hel del snabbare. Men vi får inte glömma att den uppnår den förbättringen med ungefär 60% fler transistorer...

Antalet transistorer ökar hela tiden. En motsvarighet till ett kort förra eller förrförra generationen har i dag fler transistorer. 8800 Ultra var absolut ett toppkort en gång. Det finns inget som har så få transistorer idag. Men dagens motsvarighet är ändå Titan X.
Kretsarna tillverkas för olika prissegment. Ett GP104 är i samma bollpark storleksmässigt och effektmässigt som ett GM204, ett GK104, GF114 eller GF104.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har hört rykte att fokus på denna generation ska vara att mjölka konsumenter på pengar. Alltså de ska göra grafikkorten så billiga som möjligt men ändå ta bra betalt. Det finns fler än jag som har denna konspiration vilket man kan se om man googlar lite.

Tror det är skitsnack! Skulle både AMD och Nvdia slå ihop sig för att komma undan med att göra lågbudgetkort, det skulle bli ett helvetes liv om det faktiskt var sant, rykten kommer ju alltid vara rykten, och är alltid kul att tro på men ibland letar folk fel där det inte finns några.

De är ju konkurrenter och båda kommer göra sitt bästa för att vinna racet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Nej, Detta kort med ca 8 miljarder transistorer ersätter föregående kort med ca 8 miljarder transistorer, men är lite billigare att tillverka. Kretsen ersätter också föregående krets med 8 miljarder transistorer som den enskilda krets med högst prestanda som är lämplig att använda i konsument PC för spelbruk. Denna krets bör jämföras rakt av mot 980ti då de är så lika sett till antalet transistorer.

Däremot är den lik GM204 i att den är ungefär hälften så stor som det är fysiskt möjligt att tillverka idag och i det formformatet så är den en hel del snabbare. Men vi får inte glömma att den uppnår den förbättringen med ungefär 60% fler transistorer...

Det verkar riktigt långsökt, jag menar hur tror du att man får upp prestandan? genom magi?
Givet viss brukar ny nod kunna ge lite högfrekvens, men stora fördelen är att man ofta kan trycka in flera transistorer vilket leder till bättre prestanda.

Det man brukar jämföra är pris klasserna och rimligt är att 1080 kommer troligtvis vara i samma pris klass som 980. Visst dyrare till en början men det är i princip alla kort.

För slut ändan är pris per prestanda som man brukar gå efter (alla fall jag + minimum prestanda gräns).

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk

Det jag undrar nu är vad som kommer att hända på grafikfronten. Om amd kontrar med ett prisvärt kort med prestanda likt 980 ti så kommer det kortet att fullkomligt slakta allt som finns idag maxat och i 1080p (såvida det inte är trainwrecks som quantum break och dylikt). Ser fram emot ny grafikporr i DX12 som kommer göra att korten får svettas lite. Eller är 1440p den nya standarden?
GTX 1080 blir ett sjuhelsikes hopp från 980 har jag insett precis efter några fredagsbiror.

Permalänk
Avstängd

Ja det var ju inte direkt 100% bättre som alla gökar galt om:-))

Vi väntar nog på polaris:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Verkar som en trevlig ersättare till mitt GTX980, men allt hänger på priset, det är inte värt HUR mycket som helst att för få en liten prestandaboost även om många här verkar tycka så

Envisas fortfarande med att hylla AMD för när dom släppte HD4850/4870 som den gången tog ledningen i prestanda för kaffepengar. Hemligheten med pris/prestanda-ekvationen då var att man hade en liten krets som man kunde klocka högt och som behövde endast medioker kylning på pcb:n. Lilla Pascal är gjord enligt exakt samma formel, som Nvidia den gången lärde sig av AMD och sedan dess har följt. Men frågan är om den ekonomiska vinsten av konstruktionen kommer att komma bara Nvidia tillgodo eller även oss konsumenter i form av att lågt pris.

Det som ser illavarslande ut är att Polaris är ännu mycket mindre och förmodligen inte kommer att kunna konkurrera i prestanda, såvida den inte är löjligt högt klockad, vilket ger Nvidia en möjlighet att salta priset. Hoppas att dom värderar möjligheten att sälja rekordmånga kort högre än att bara ta ut en säker vinst.

Vad AMD sagt så ska AMD släppa ett kort som slår 980 TI (vad det verkar). Få se om det ryktet stämmer.

AMD är grymt bra på små snabba kretsar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Det jag undrar nu är vad som kommer att hända på grafikfronten. Om amd kontrar med ett prisvärt kort med prestanda likt 980 ti så kommer det kortet att fullkomligt slakta allt som finns idag maxat och i 1080p (såvida det inte är trainwrecks som quantum break och dylikt). Ser fram emot ny grafikporr i DX12 som kommer göra att korten får svettas lite. Eller är 1440p den nya standarden?
GTX 1080 blir ett sjuhelsikes hopp från 980 har jag insett precis efter några fredagsbiror.

Ja alltså det är ju framförallt pris/prestanda som får sig en skjuts vid generationsbyte. Och jag tror att AMD satsar extra hårt där. Deras krets är ju avsedd för att ligga typ ett helt segment längre ner med runt 70% av kretsytan. Tror de kommer utnyttja det till viss prisdump då det är svårt för nVidia att tävla med det. Tror AMD hade tänkt sig en Vega 11 på över 300mm² för att äga upp GK104 och en Vega 10 på 400-500+mm² för prestandatronen. Får se när HBM2 kommer vad de har tänkt sig för högre segment iaf.
Ser i alla fall definitivt ut so matt AMD har tekniskt övertag med sin arkitektur och tillverkningsprocess om Polaris 10 med sina ynka 232~mm² är nära 980Ti. Det bådar extremt gott inför Vega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad AMD sagt så ska AMD släppa ett kort som slår 980 TI (vad det verkar). Få se om det ryktet stämmer.

AMD är grymt bra på små snabba kretsar.

Nja AMD har ju inte sagt så mycket om vad det kommer slå och inte slå. Men de har visat upp ett par tester. Men ja, AMD brukar överlag äga på prestanda/mm².

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Det verkar riktigt långsökt, jag menar hur tror du att man får upp prestandan? genom magi?
Givet viss brukar ny nod kunna ge lite högfrekvens, men stora fördelen är att man ofta kan trycka in flera transistorer vilket leder till bättre prestanda.

Det man brukar jämföra är pris klasserna och rimligt är att 1080 kommer troligtvis vara i samma pris klass som 980. Visst dyrare till en början men det är i princip alla kort.

För slut ändan är pris per prestanda som man brukar gå efter (alla fall jag + minimum prestanda gräns).

Var det intd precis det jag sade? Detta är ett kort med lika många transistorer som 980ti som är lite billigare att tillverka (i alla fall på sikt, när noden mognat ngt och priset/wafer gått ner lite till). I det perspektivet vore det konstigt om de inte hade kommit på ngt sätt att optimera sin transistorbudget jämfört med en uark med ett eller två år på nacken.

Skrivet av Broken-arrow:

Vad AMD sagt så ska AMD släppa ett kort som slår 980 TI (vad det verkar). Få se om det ryktet stämmer.

AMD är grymt bra på små snabba kretsar.

Har AMD sagt det, eller är det hype-train som trummat upp förväntningarna dit? Eller är det så du tolkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nja AMD har ju inte sagt så mycket om vad det kommer slå och inte slå. Men de har visat upp ett par tester. Men ja, AMD brukar överlag äga på prestanda/mm².

mmm, få se om kretsen slutar på 232 storlek. AMD har inte lika stor vana med större kretsar (som märktes extra tydligt med fiji).

Skrivet av Gruarn:

Var det intd precis det jag sade? Detta är ett kort med lika många transistorer som 980ti som är lite billigare att tillverka (i alla fall på sikt, när noden mognat ngt och priset/wafer gått ner lite till). I det perspektivet vore det konstigt om de inte hade kommit på ngt sätt att optimera sin transistorbudget jämfört med en uark med ett eller två år på nacken.

Har AMD sagt det, eller är det hype-train som trummat upp förväntningarna dit? Eller är det så du tolkar det?

Nu skrev jag lite fort kanske, kom troligen härifrån http://www.sweclockers.com/nyhet/22049-rykte-radeon-r9-490x-l... minnet är ju bra men kort, är ju genom ett rykte ja på ett hemligt påstått event.

Få se om det stämmer, AMD har ju inte släppt kort sämre än Nvidias (om vi räknar bort titan då) och borde för sin egen skull inte släppa sämre kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Nej tror ett 1070 landar runt 3500

Inte vid lansering. Det skulle lägga lanseringspris under 970s lanseringspris och det tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@Nästrimmarmannen:

1440p har väl brutit isen. Skärmtekniken är billig idag, så med lite starkare grafikkort på marknaden kommer det troligtvis bli standard för nyköp. Men vem vet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Var det intd precis det jag sade? Detta är ett kort med lika många transistorer som 980ti som är lite billigare att tillverka (i alla fall på sikt, när noden mognat ngt och priset/wafer gått ner lite till). I det perspektivet vore det konstigt om de inte hade kommit på ngt sätt att optimera sin transistorbudget jämfört med en uark med ett eller två år på nacken.

Det jag reagera på är att:

Skrivet av Gruarn:

Denna krets bör jämföras rakt av mot 980ti då de är så lika sett till antalet transistorer.

Och man brukar jämföra ersättaren (1080) mot föregångaren (980).

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Avstängd

Äntligen en bärbar dator som har ett grafikkort som klarar dom flesta AAA spel i 4k. Nvidia har hävdat att 1080 till stationära och bärbara inte skall skilja åt mycket i prestanda. Självklart kan AMD överraska och komma med ett grafikkort för bärbara som har något bättre prestanda än vanliga 980ti. Bara bra med konkurrens.

Permalänk

@Србо: En bärbar dator som klarar spel i 4K?

Låter helt onödigt. 4K-upplösningen skulle vara mycket svår att navigera på bärbara datorskärmar. Många recensenter där ute ojar sig över att Windows skalar dåligt och blir svåranvänt på en 27".

Eller tänkte du koppla den till en stationär skärm? I så fall kan du ju köpa en stationär dator också...

Ps. 1440p som Macbook Pro's retinaskärm har är mer vettigt. Men det finns det ju datorer för idag redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Nej, Detta kort med ca 8 miljarder transistorer ersätter föregående kort med ca 8 miljarder transistorer, men är lite billigare att tillverka. Kretsen ersätter också föregående krets med 8 miljarder transistorer som den enskilda krets med högst prestanda som är lämplig att använda i konsument PC för spelbruk. Denna krets bör jämföras rakt av mot 980ti då de är så lika sett till antalet transistorer.

Däremot är den lik GM204 i att den är ungefär hälften så stor som det är fysiskt möjligt att tillverka idag och i det formformatet så är den en hel del snabbare. Men vi får inte glömma att den uppnår den förbättringen med ungefär 60% fler transistorer...

Varför skulle det ersätta ett Ti kort när det inte är ett Ti kort och vilket kort kommer det kommande 1080Ti i så fall ersätta?
Ökningen av antalet transistorer är en del man vill uppnå med krympning av tekniken, dvs fler transistorer på samma yta och därav en prestanda boost.
Det är ofta inte den faktiska storleken på kretsen (att den blir mindre) som är huvudsaken med teknikkrympning, det har ju hänt förr att efterföljare har ett större faktiskt mått än sin företrädare men betydligt fler transistorer.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Prestanda/Watt är mycket viktigt när det gäller hur bra prestanda grafikkort kan ha. Ju lägre prestanda/Watt desto lägre prestanda kan ett grafikkort maximalt ha p.g.a. värmeutvecklingen. Det är en av huvudanledningarna till att nVidia inte har något grafikkort som presterar bättre än 980 Ti(/Titan X) och att AMD inte har något grafikkort som presterar bättre än Fury X just nu.

980ti i sli är väl ca 40%bättre då. Tveksamt om man ens kan få 144 fps i ultra settings på ett Pascal i spel som Dirt Rally och Overwatch som jag får med 980 i Sli ??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Haha, så 1080 referens är bara 25% bättre än 980ti referenskort. Mao matchar 1080 referens ett normalöverklockat (14-1500Mhz) 980ti alltså ett kort som är totalt onödigt att uppgradera till och kanske kommer att ge MAX 20% mer prestanda maxöverklockat jämfört med ett maximalt överklockat 980ti.

Det bästa med dessa nyheter är ju att då kommer gtx 1070 att vara sämre än 980ti, perfekt.

Permalänk
Medlem

Meh, tror jag väntar med att uppgradera.
Väntar tills jag kan köpa ett kort jag kan köra 4k med bra FPS utan att köra SLI

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Ja det var ju inte direkt 100% bättre som alla gökar galt om:-))

Vi väntar nog på polaris:-)

Det är väl ingen vettig person som hävdat att GP104 ska vara 100% snabbare än GM200? Med de läckor som varit de senaste månaderna så kan man ju enkelt räkna ut att prestandan borde vara mellan 980 och 980ti vid samma frekvens, jag är snarare förvånad (om detta prestandatest är korrekt) att GP104 kan köra i så höga frekvenser att det är 25% snabbare än ett 980ti.

Polaris kommer vara långsammare än GP104, förmodligen 10-15% långsammare, så jag vet inte vad du väntar på.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Haha, så 1080 referens är bara 25% bättre än 980ti referenskort. Mao matchar 1080 referens ett normalöverklockat (14-1500Mhz) 980ti alltså ett kort som är totalt onödigt att uppgradera till och kanske kommer att ge MAX 20% mer prestanda maxöverklockat jämfört med ett maximalt överklockat 980ti.

Det bästa med dessa nyheter är ju att då kommer gtx 1070 att vara sämre än 980ti, perfekt.

För de som har 980Ti, ja, men de kommer att uppgradera ändå för att de bryr sig inte om pris och vill ha det värsta som är för stunden. Dom köper även 1080Ti längre fram. För alla andra som bryr sig om pris kan man vackert hoppas på vad det ser ut som: 980Ti+ prestanda för en hel del mindre pengar(den verkliga fördelen med krympning när väl tillverkning är igång)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli bra prestandahöjning (om man kan lita på dessa siffror). Grymt ful fabrikskylare (även om det inte är så viktigt då man normalt inte ser det)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av larsalarsa:

@Србо: En bärbar dator som klarar spel i 4K?

Låter helt onödigt. 4K-upplösningen skulle vara mycket svår att navigera på bärbara datorskärmar. Många recensenter där ute ojar sig över att Windows skalar dåligt och blir svåranvänt på en 27".

Eller tänkte du koppla den till en stationär skärm? I så fall kan du ju köpa en stationär dator också...

Ps. 1440p som Macbook Pro's retinaskärm har är mer vettigt. Men det finns det ju datorer för idag redan.

Jag vill bära med mig datorn när jag reser och då är bärbar dator oslagbar mot stationär, har oftast möjlighet att koppla mot bra och stor 4k tv.

Permalänk
Medlem

Tror mitt 460 blir uppgraderat nu

Visa signatur

Du är en säl!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av houze:

Polaris kommer vara långsammare än GP104, förmodligen 10-15% långsammare, så jag vet inte vad du väntar på.

Om ryktena kring storleken på GP104 resp. Polaris 10 stämmer och Polaris hamnar inom 10-15 % från GP104 så har AMD en vinnare. Vid 10 % kommer typiskt variationen mellan relativ prestanda mellan olika GPU-modeller i olika speltitlar vara större så ur alla rimliga aspekter handlar det om GPUer som definitivt ligger i samma segment. Polaris 10 (om rykten om pris och storlek stämmer) är då en krets som borde vara billigare att tillverka och kan därmed endera ge bättre marginaler till AMD eller säljas med samma marginaler till ett lägre pris.

Ett av problemen AMD haft under hela GCN-generationen så här långt är att man behövt både större och strömtörstigare kretsar för att matcha Nvidia, t.ex. 390X vs 980: 438 mm² vs 398 mm², 380 vs 960: 359 mm² vs 227 mm²(!). Fram till och med TeraScale 3 (6000-serien) hade AMD i princip alltid mindre kretsar än Nvidia för motsvarande prestanda. Även om GCN har var man kallar en "forward-looking architecture" har det varit en ren katastrof rent ekonomiskt för AMD så här långt. Polaris verkar vara ett försök till att gå tillbaka till tiden när man kan matcha Nvidia med mindre kretsar.

Om nu det visar sig att Pascal faktiskt går att klocka så högt som ryktena gör gällande så tror jag det blir svettigt för AMD, om nu inte Polaris också klockar superhögt.

Har länge funderat varför GPUer är designade så de inte går att klocka speciellt högt (för man måste specifikt designa för en viss klockfrekvens, tar man t.ex Apples Twister CPU så skulle den aldrig fixa ~4 GHz oavsett hur mycket ström man lät den dra). Tittar man på Intel (både Atom och Xeon), ARM ("high-end" ARMs), och AMD (Jaguar) så verkar 1,5-2,5 GHz vara sweet-spot för frekvens om man enbart vill maximera total prestanda (summan över alla kärnor) inom en viss effektbudget. För skrivbordet siktar man på högre frekvenser för CPUer, men det är för att maximera enkeltrådprestanda. Grafik skalar typiskt extremt väl med kärnor så där vill man precis som för server CPUer maximera total prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om ryktena kring storleken på GP104 resp. Polaris 10 stämmer och Polaris hamnar inom 10-15 % från GP104 så har AMD en vinnare. Vid 10 % kommer typiskt variationen mellan relativ prestanda mellan olika GPU-modeller i olika speltitlar vara större så ur alla rimliga aspekter handlar det om GPUer som definitivt ligger i samma segment. Polaris 10 (om rykten om pris och storlek stämmer) är då en krets som borde vara billigare att tillverka och kan därmed endera ge bättre marginaler till AMD eller säljas med samma marginaler till ett lägre pris.

Ett av problemen AMD haft under hela GCN-generationen så här långt är att man behövt både större och strömtörstigare kretsar för att matcha Nvidia, t.ex. 390X vs 980: 438 mm² vs 398 mm², 380 vs 960: 359 mm² vs 227 mm²(!). Fram till och med TeraScale 3 (6000-serien) hade AMD i princip alltid mindre kretsar än Nvidia för motsvarande prestanda. Även om GCN har var man kallar en "forward-looking architecture" har det varit en ren katastrof rent ekonomiskt för AMD så här långt. Polaris verkar vara ett försök till att gå tillbaka till tiden när man kan matcha Nvidia med mindre kretsar.

Mot Maxwell stämmer det att GCN har sämre prestanda per mm². Men inte mot Kepler. Tahiti utpresterar GK104 med typ lika mycket som Tahiti är större. Så var det inte inledningsvis, men AMD drog ifrån mer och mer med bättre drivrutiner sedan. Sedan är Hawaii rejält mycket snabbare per mm² än GK110. Samma gäller för Pitcairn mot GK106 eller Cape Verde mot GK107.

Men ja, överlag så gjorde AMD inte alls så stora framsteg med prestanda per transistor vid övergången till 28nm just för att de byggde en mycket starkare allround arkitektur med en helt annan typ av beräkningsprestanda. Och det du kallar "Forward looking" antar jag. Samtidigt lärde sig nVidia delvis av AMD från tidigare generationer samtidigt som de hamnade i läget att deras mellan-Kepler utan transistorer "slösade" på beräkningsprestanda fick bli flaggskepp en tid. Så GCN har inte alls haft lika stort övertag över Kepler som Terascale hade över Fermi.

Permalänk
Medlem

Hmm, segare än ett 980Ti när de tickar på i samma klockfrekvens. Så kanske inte så där jätteimponerande. Prislappen får avgöra. De kan ju glömma att jag köper det för 5000kr när AMD tänker släppa ett motsvarande kort för 3000kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hmm, segare än ett 980Ti när de tickar på i samma klockfrekvens. Så kanske inte så där jätteimponerande. Prislappen får avgöra. De kan ju glömma att jag köper det för 5000kr när AMD tänker släppa ett motsvarande kort för 3000kr.

Färre beräkningsenheter med. Om ryktet stämmer med 2640 shaders så är det långsammare per shader, men beror ju helt på hur det ser ut med TMUs och ROPs med. Men om de är ganska lika konfigurationsmässigt där så är Pascal definitivt svagare per enhet och Hz. Men det lär ju vara en kalkylerad kompromiss för att nå slutprestandan ändå i så fall.
Möjligheten finns ju också att det är 2048 shaders.