2 datorer döda efter förflyttning av RAM

Permalänk

2 datorer döda efter förflyttning av RAM

Hej

Den senaste tiden har jag fått blåskärmar med meddelandena: irq not less or equal, och page fault in nonpaged area. Trodde att det berodde på att mitt RAM var trasigt och bytte därför min RAM-kapsel mot min brors (som har en nästan exakt likadan dator som jag).

Efter att jag bytte så startar ingen av våra datorer, de bara står och piper och inget visas på skärmen. Samma sak när jag bytte tillbaka till våra ursprungliga konfigurationer. Våra moderkort är epox 8k5a2 så det finns en liten display som visar POST-codes och på min dator visar den displayen en spegelvänd sjua följt av en etta. Min brors visar C1, som har med autodetektionen av RAM att göra.

Någon som har något förslag om hur jag ska få igång dem igen?
Jag använde inget skydd mot statiskt elektricitet, hoppades att RAM inte var så känsligt för det...

Våra datorer:
xp2100+ och xp2200+
epox 8k5a2
256 MB RAM
Windows XP
pov ti4200

Permalänk
Medlem

Har du tryckt i minnena rätt/ordentligt?
Eftersom ingen av datorerna hittar minnet så låter det som att de inte sitter som de ska.
Att du skulle ha dödat båda minnena totalt med statisk elektricitet tvivlar jag väldigt starkt på.

Permalänk

Antar att de sitter i ordentligt eftersom de är fastlåsta med sina hakar. Hur är det, RAM-moduler kan väl bara sättas i på ett sätt? Jag kan få i dem på två olika sätt, men det ena kräver lite våld så jag antar att det är fel håll.

Permalänk
Hedersmedlem

Pin-konfigurationen på ett minne tillåter bara att man sätter i det åt rätt håll, sätter man i det på fel sätt med våld kan det skadas. Minne är även rätt så känsligt för ESD..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

clear cmos..
testa det.

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem

Att få dit ramen fel behövs det ganksa mycket våld...typ en hammare så det är nog inte ramen som sitter fel...kan du inte ha kommit åt nån kontakt i burken som låssnat när du tog ut ramen??..Kolla så allt sitter i.

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk
Medlem

C1 _ÄR_ minnesdetekteringen.
En minne som kräver mycket tryck för att få i riskerar att istället böja moderkortet så att minnet inte har kontakt mitt i sloten. Stöd under moderkortet behövs då när minnet trycks i.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tack för förslagen men det fungerade inte. Testade alltså att trycka i RAM:en hårt på mitten och att clear:a cmos. Tror iaf jag clear:ade cmos eftersom jag tog bort batteriet, har aldrig gjort det förut så jag hoppas jag gjorde rätt.

Permalänk
Medlem

Stäng av strömbrytaren på nätagget. Tryck på start-knappen. Plocka ur batteriet (flytta bygeln)
Sätt tillbaka allt.

Men kolla så det verkligen sitter ordentligt i mitten för jag har samma trubbel med mitt moderkort. Jag får trycka ner det, sedan vicka på det i sidled försiktigt så det "slinker ner"

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "