Permalänk
Medlem

Ny laptop vill inte vakna från vila

Min nya laptop (ASUS UX305) vill ibland, eller i princip aldrig, starta igen när jag har lagt den i viloläge, dvs. genom att t.ex. stänga locket. Det är precis som att den vaknar till lite men skärmen är helt svart och det går inte att använda den. Funkar dock fint igen om man håller in start-knappen tills den stänger av sig och sen startar den igen. Dock är naturligtvis inga program som var öppna när jag stängde av den kvar längre. Jag har kollat i energiinställingarna och där är inget som ser konstigt ut, och det var ungefär där mina kunskaper om detta problem tog slut.
Det ska nämnas att jag inte har installerat om operativsystemet utan kör den som den var "out of the box" så att säga, så jag kanske ska prova att formatera om den och köra en ren installation om det är något som ligger och spökar?
Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Jag vet inte vad det beror på, men jag hade en laptop som visade samma problem efter ett tag. Jag ignorerade men det blev bara värre och till slut gick det inte att få igång den. Om datorn är ny så rekommenderar jag att du lämnar på service/gör återköp/ber om ett svar från återförsäljaren.

Permalänk
Medlem

jag har precis samma, enligt netonnet så är det problem med drivrutinerna i windows 8?/10

Permalänk
Medlem

kontrollerat om det finns uppdaterade drivrutiner från tillverkare?

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med någon på Asus support och de hävdar att det är fler laptops, även från andra tillverkare, som har detta problemet och att det ska vara relaterat till Windows 10 på något sätt. Det konstiga är dock att det oftast funkar att återgå direkt om den ligger och vilar i en längre tid, säg ett par timmar. Den kan också ibland återgå till sessionen om jag tvingar (håller inne startknappen några sekunder) den att stänga av och sedan startar den igen.
Har dock tänkt dra en återställning/formatering i eftermiddag för att se om det löser problemet.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

kontrollerat om det finns uppdaterade drivrutiner från tillverkare?

Laddat ner det senaste till det mesta vad jag kan komma på (chipset bl.a.) och hitta på Asus support-sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Min nya laptop (ASUS UX305) vill ibland, eller i princip aldrig, starta igen när jag har lagt den i viloläge, dvs. genom att t.ex. stänga locket. Det är precis som att den vaknar till lite men skärmen är helt svart och det går inte att använda den. Funkar dock fint igen om man håller in start-knappen tills den stänger av sig och sen startar den igen. Dock är naturligtvis inga program som var öppna när jag stängde av den kvar längre. Jag har kollat i energiinställingarna och där är inget som ser konstigt ut, och det var ungefär där mina kunskaper om detta problem tog slut.
Det ska nämnas att jag inte har installerat om operativsystemet utan kör den som den var "out of the box" så att säga, så jag kanske ska prova att formatera om den och köra en ren installation om det är något som ligger och spökar?
Tack på förhand!

Har en likadan som funkade klockrent till nya uppdateringen på Windows 10 kom, då började den spöka på samma sätt.
Gjorde en clean install med hopp om att det skulle lösa sig. Blev bättre men absolut inte bra, beter sig i princip på samma sätt som din.

Övertygad om att det är drivrutinerna som strular, löser sig säkert med tiden.
Får stänga ner datorn så länge...

Tips är att göra som mig och avaktivera sleepläge helt och hållet, även när du stänger locket.
Datorn håller rätt länge ändå speciellt när den släcker ner skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erhug:

(...)

Tips är att göra som mig och avaktivera sleepläge helt och hållet, även när du stänger locket.
Datorn håller rätt länge ändå speciellt när den släcker ner skärmen.

Jo det kan man ju i och för sig göra, tror nog jag ändå kör som jag gör då det typ fungerar ibland...
Sen vill man ju gärna minimera risken för väskbrand också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur