Mitt jobb tar död på mig...
Först och främst vill jag bara klargöra en sak; jag är inte på något som helst sätt arbetsskygg (tyvärr tvärtom). Jag har en kandidatexamen inom sociologi (med inriktning mot personalvetenskap) men har av olika anledningar fastnat som konsult på lager och liknande hos diverse bemanningsföretag.
Det i sig är ingenting jag skäms för, hellre ett okvalificerat jobb än inget alls.
Grejen är den att arbetsplatsen jag är på nu bokstavligt talat tar död på mig. Det är enformigt, ostimulerande, stressigt, slitigt och allmänt bara en ganska dålig arbetsmiljö. Jag har två gånger i livet varit utbränd, och ligger hela tiden på gränsen nu med. Jag är sjukskriven konstant (av helt legitima orsaker, mitt immunförsvar är totalt kört i botten efter x antal kurer med cellgift förra året), och jag är orolig över hur jag ska orka med det här.
Jag förstår själv att min sjukfrånvaro blir en belastning för företaget jag är på, och det är egentligen ytterligare en anledning till jobbångest. Jag vet att jag inte klarar av det här jobbet längre, men samtidigt känns det omöjligt att gå ifrån okvalificerat arbete i alldeles för många år till kvalificerat arbete. Jag tror att en stor anledning till att jag balanserar på gränsen till utbrändhet hela tiden är att jag har noll och inget inflytande över mina arbetsuppgifter.
Jag vet att jag har mental kapacitet för att kunna jobba inom hr eller angränsande fält, och jag vet att jag skulle må så mycket bättre om jag kom ifrån lager och logistik.
Men, hur gör jag rent konkret för att lyckas landa ett mer eller mindre kvalificerat arbete? Några tips på hur man kan gå tillväga? Är det bara att ställa in sig på att vara tvungen att praktisera för att få in en fot på arbetsmarknaden eller finns det andra alternativ?
Kan man förvänta sig någon hjälp ifrån AMS även fast jag redan har arbete åtminstone året ut?