Permalänk
Medlem

@htbtoma: De är 8 och 9, så de har precis börjat bli intresserad tyngre spel

Funderar på att titta på 780 också, de borde väl vara ok så länge man inte skall hålla på med VR?

Permalänk
Medlem

@desp:

definitivt, sämre grejer än så lär duga gott och väl till småkids. finns ingen anledning att lägga ut en massa pengar på prestanda de ändå inte förstår att de har eller nyttjar. bättre att köpa nåt billigare begagnat nu och sedan uppgradera om 2-3år när de börjar bli lite mer medvetna och om intresset kvarstår. Som sagt, processorn lär hänga med bra i 4-5 år utan vidare, säkerligen längre ändå.

ett begagnat 280x (HD 7970) kan du hitta för runt 500kr styck idag och det fungerar hur bra som helst till det mesta fortfarande så länge man håller sig till 1080p. Jag får tex ut 120+ FPS i overwatch (medium settings) på min ena dator som har ett 7970 parat med i5-3450, 120+ fps i dota 2 på high osv. man maxar inte senaste AAA titlarna i ultra settings men det är ju inte det som är på tapeten heller.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av desp:

@htbtoma: De är 8 och 9, så de har precis börjat bli intresserad tyngre spel

Funderar på att titta på 780 också, de borde väl vara ok så länge man inte skall hålla på med VR?

Jag har fortfarande ett 780 i min burk. Tycker det hänger med bra i svängarna än.

Om man inte skall sitta och pressa spelen i high/ultra förstås (och beroende på spel).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kebabhazzan:

2 gtx 970 hittar du lätt för 3000kr då dom går för 1300-1500kr styck
Om du hittar någon som säljer 2st så kan du ju få dom för runt 2700 kanske
970 klarar allt i 1080 med hyffsade inställningar

Håller med om detta. Begagnade 970s verkar vara bäst bang for the buck just nu.

Permalänk
Avstängd

Många verkar skandera 970 men jag hade köpt 460 som man kan köra allt på idag om man skruvar ner lite och kan ha rätt bra inställningar i 95% av spelen när ungar oftast är nöjd med lite lägre settings sen kört dom ett par år sen slängt i 460 i crossfire i ena datorn och köpt en mellan gpu till andra för sparade pengarna och är lite roligt hur många det är som är anti 460 när 750ti var gudsgåva till mänskligheten

rx460 är dagens 750ti med 30-35% högre prestanda och är strömsnålt och tar 75w mot 750tis 60w och några få % klenare än 1050 som med är 75w kort men 460 är billigare och kan köras i crossfire och dom flesta spel kan hålla runt 40fps+ i high settings och dom tyngsta får man kliva ner till medium settings och få den prestandan i 2 datorer för runt 2000kr skulle jag anse är ok

helst när man kan ta dom korten köra dom tillsammans i en dator och köpa ett nästa gen mellan/lowend kort till andra och kan få hyfsad prestanda för runt 1000kr och har antagligen runt medium gaming prestanda för 1080p dom närmaste åren för runt 3000kr och även om dom inte är vassaste korten har man nya fräscha med garanti som man vet att nån inte klockat skiten ur och säljs av en orsak och tror dom flesta ungar är rätt nöjd med dom ... det är i.a.f hur jag ser på saken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av desp:

De har mest kört minecraft och sims, så de har kört på cpu:ns inbyggda grafikkort.

Nu undrar jag vad skall man satsa på för grafikkort till dem? Skall man handla ett 460, 470, gtx 1050(ti) eller skall man satsa på beg?

Då jag åker på att handla två kort så blir det snabbt ganska mycket pengar

Deras dator är en i7-6700k, 8gb, 256 SSD (köptes under BF)

Pris är ledordet för alla föräldrar. Utifrån det så är bästa rekommendationen ett kort nära 1000´lappen.
Det ger då Nvidia 1050 samt AMD 460
Men med lite av vad du köpt så är det inte direkt budget å föreslår att du tar ett steg uppåt till nästa kliv.
Dvs 2500kr´s klassen som ger oss Nvidia 1060 samt AMD 480
Skulle det nu inte fungera så är då 1070 alt 1080 som återstår men det faller ju också pga din kommentar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.