Varför stängdes all kollektivtrafik ned?

Permalänk
Medlem

Varför stängdes all kollektivtrafik ned?

Vad var anledningen till att man stängde ned kollektivtrafiken igår?

Har detta gjorts tidigare? Vill inte minnas att man gjorde något liknande vid terrordådet på drottninggatan 2010 (eller när det var) eller mordet på anna lindh? - för att ta två liknande exempel i relativ närtid.

Permalänk

Jag kan gissa på:
Potentiell flyktväg
Risk för fler dåd i samband

Permalänk
Medlem

Jag tror att ifall det hade varit ett större antentat planerat så vill man få bort folk från tunnelbanan. Det är små utrymmen med mycket människor där det är svårt att ta sig ifrån så man stänger ner den så att människor inte ska vara där. Man visste ju inte först ifall lastbilen var en enskild handelse eller den del av något större..

Varför man inte gjort det förut är väl för att man är mer varse om konsekvenserna och hur utsatt det är. Eller man tänker på det mer i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Avstängd

Tror framförallt det var pga flyktrisk, men självklart kan det vara så att terrorister planerar flera dåd i samma stad i följd.

Funderar själv på varför dom slängde ut den suddiga bilden på TV4 med "misstänkt jagas" för att sedan ändras till "person sökes" - förmodligen en fet tabbe utav media att ha förutfattade meningar & försvårade säkert polisens arbete Kanske var det därför dom fick stänga ner all kollektivtrafik?

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag hört så skedde det betydligt mer än vad massmedia är bekväma med att rapportera om. Sådant som sker under marken är lättare att tysta ned antar man.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Det verkar ingå i deras beredskapsplan att alla tunnelbanor kör till ändhållplatserna. Som tidigare sagts förmodligen för att få bort människor från centrum och förhindra attacker i tunnelbanan. Man kan ju inte veta om det kommer flera attacker samtidigt, så var det i Paris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Enligt vad jag hört så skedde det betydligt mer än vad massmedia är bekväma med att rapportera om. Sådant som sker under marken är lättare att tysta ned antar man.

"Jag har hört..." Så börjar alltid de allra säkraste uppgifterna.

Permalänk
Medlem

Ja, detta är inte helt relevant, men snälla någon heliga gudars mödrar språkbruket.. kan vi inte skriva "Varför stoppades all kollektivtrafik?"? Vad sker när nerstängd trafik startas igen, "Kollektivtrafiken öppnar upp"?
Ingen säger väl "Det drar kallt, stäng ner fönstret" än?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ingen kan veta framtiden, man kan endast göra förbereda sig. Polisen är ute och visar sin närvaro i småorter också, senast igår vid en sopstation. Känner att polisen gör detta för att "visa" sig snarare än att motverka ett till terrorhot. Ingen kan förutse terrorhot och det är poängen med just dessa attacker. De ska vara oförutsägbara och skrämma folk, som polisen själva sade.

Permalänk
Medlem

Risk för fler dåd antar jag. Sen kan man fråga sig hur mycket bättre att ungefär halva stockholm ska gå längs gatorna. Ett smörgåsbord för en liknande attack som följdattack.

Edit: Noterade dock inga lastbilar när jag var ute och gick med alla andra, så jag antar att polisen hade något med det att göra.

Permalänk
Medlem

tänkte också hur lätt det hade varit och gjort något liknande i en av alla folksamlingar, varför inte en självmordbombare mitt i folksamlingarna? fyfan vad det kunde gått illa.

Nu var det ju för att stoppa flyktvägar och få bort folksamlingar i trånga utrymmen även om han lyckades ta sig mot arlanda sen tillbaks till märsta.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

"Jag har hört..." Så börjar alltid de allra säkraste uppgifterna.

Ja för massmedia är ju så fullständigt pålitliga? Klart man kollar runt på alternativa platser där man kan höra från folk som vart närvarande eller från bekanta till dom.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Säkerhetsrisker såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Ja för massmedia är ju så fullständigt pålitliga? Klart man kollar runt på alternativa platser där man kan höra från folk som vart närvarande eller från bekanta till dom.

Mer trovärdiga än 2a eller 3e handsinformation från folk som omöjligtvis kunnat se mer än små små bitar av händelseförloppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Mer trovärdiga än 2a eller 3e handsinformation från folk som omöjligtvis kunnat se mer än små små bitar av händelseförloppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad bra att just du tror detta. Har inget mer att säga till såna som dig

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Ja för massmedia är ju så fullständigt pålitliga? Klart man kollar runt på alternativa platser där man kan höra från folk som vart närvarande eller från bekanta till dom.

Vad är det då som har hänt som massmedia konspiratorisk och solidariskt har har tystat ned? Vore intressant att vet vad du vet som ingen annan vet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Vad bra att just du tror detta. Har inget mer att säga till såna som dig

Nooooooooo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad var anledningen till att man stängde ned kollektivtrafiken igår?

Har detta gjorts tidigare? Vill inte minnas att man gjorde något liknande vid terrordådet på drottninggatan 2010 (eller när det var) eller mordet på anna lindh? - för att ta två liknande exempel i relativ närtid.

För att vittnesuppgifter gjorde gällande att en misstänkt gärningsman tagit sig ned i tunnelbanan (T-Centralen) samt att precis alla Tunnelbanevagnar passerar T-Centralen. Det går inte stänga T-Centralen och låta resten av spåren gå på som vanligt.
Bussar stängdes inte av per se, bara att de busslinjer som trafikerade innerstan blev smockfulla och fastnade i trafiken att de av praktiska skäl ställde in trafiken.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är det då som har hänt som massmedia konspiratorisk och solidariskt har har tystat ned? Vore intressant att vet vad du vet som ingen annan vet.

Detta gäller ju massmedia i sin helhet. Inte bara terrordådet igår och jag tvivlar starkt att jag är den enda som vet eller uppfattat detta. Så allt jag menar var att lita inte för mycket på massmedia då dom har sin egen agenda och kör sitt eget race. Hursom svarar jag så kort då jag verkligen inte pallar att bli indragen i nån massiv debatt om detta.. det är trots allt lördag och vi som lever idag måste leva vidare. Mina tankar går dock till dom som fick sätta livet till och deras anhöriga och vänner.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Avstängd

Hejsan, jag jobbade inom MTR för några år sedan när jag studerade, och enligt de rutiner som finns handlar det om att säkerställa personalen och de resandes trygghet. Ofta handlar terrorattacker om att få människor att röra sig åt ett visst håll för att få maximal effekt av nästa våg av smällar eller lastbilar i det här fallet, därför undviks transporter av större mängd människor tillsammans.

Med tanke på attacken igår, så sägs det att man drog igång brandalarmet för att få så många till utgången som möjligt, isåfall fungerar det lite på samma sätt-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Vad var anledningen till att man stängde ned kollektivtrafiken igår?

Har detta gjorts tidigare? Vill inte minnas att man gjorde något liknande vid terrordådet på drottninggatan 2010 (eller när det var) eller mordet på anna lindh? - för att ta två liknande exempel i relativ närtid.

Hade nog snarare undrat tvärtom om det inte hade skett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pixo:

Detta gäller ju massmedia i sin helhet. Inte bara terrordådet igår och jag tvivlar starkt att jag är den enda som vet eller uppfattat detta. Så allt jag menar var att lita inte för mycket på massmedia då dom har sin egen agenda och kör sitt eget race. Hursom svarar jag så kort då jag verkligen inte pallar att bli indragen i nån massiv debatt om detta.. det är trots allt lördag och vi som lever idag måste leva vidare. Mina tankar går dock till dom som fick sätta livet till och deras anhöriga och vänner.

Men är du seriös? Du påstod ju att du hört om något som massmedia tystat ned, så fram med det nu och sluta snacka skit om att det är lördag.

Permalänk
Medlem

Vet du själv vad du menar?

Skrivet av Pixo:

Detta gäller ju massmedia i sin helhet. Inte bara terrordådet igår och jag tvivlar starkt att jag är den enda som vet eller uppfattat detta. Så allt jag menar var att lita inte för mycket på massmedia då dom har sin egen agenda och kör sitt eget race. Hursom svarar jag så kort då jag verkligen inte pallar att bli indragen i nån massiv debatt om detta.. det är trots allt lördag och vi som lever idag måste leva vidare. Mina tankar går dock till dom som fick sätta livet till och deras anhöriga och vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Detta gäller ju massmedia i sin helhet. Inte bara terrordådet igår och jag tvivlar starkt att jag är den enda som vet eller uppfattat detta. Så allt jag menar var att lita inte för mycket på massmedia då dom har sin egen agenda och kör sitt eget race.

Du skrev om gårdagens händelse, så skruva inte på sanningen själv nu. Vad är det för agenda och på vilket sätt gynnar det media att undanhålla folket sanningen? Du menar väl inte att media ljuger när de inte vill publicera obekräftade rykten och mytbildning som fakta?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Eh, bara jag som tänker på gången mellan T-centralen och tunnelbanan som en ypperlig plats för terrordåd?

Alltid tusentals människor, långt till nödutgång, behöver bara två personer, en ifrån varje håll med vapen för att orsaka en komplett massaker.

Jag undviker personligen alltid den gången för man är så utsatt, sedan 80-talet, jag går hellre upp och över till Sergels Torg. Japp, nojjig.

Permalänk

Lokaltrafik är ett känsligt mål för terrorism, en tunnelbana i rusningstrafik håller ca 400 personer och skadar man även elspåret blir det andra skador som tar lång tid att åtgärda och skulle drabba en halv miljon resenärer.

Detta var nog inte heller för att stoppa flyktvägar utan snarare en potentiell förebyggande säkerhetsmetod ifall det skulle uppstå terrorattentat på flera håll(som i Nice). Tack och lov så verkade inte denna attack vara planerad inom ett nätverk. Däremot så fick folk panik och ringer in skottlossningar från flera håll i innerstan(det spriddes rykten om Globen och Fridhemsplan).

En annan som reser igenom stan förort till förort fick en rolig hemresa från jobbet när det skedde.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gipp3r:

Jag tror att ifall det hade varit ett större antentat planerat så vill man få bort folk från tunnelbanan. Det är små utrymmen med mycket människor där det är svårt att ta sig ifrån så man stänger ner den så att människor inte ska vara där. Man visste ju inte först ifall lastbilen var en enskild handelse eller den del av något större..

Varför man inte gjort det förut är väl för att man är mer varse om konsekvenserna och hur utsatt det är. Eller man tänker på det mer i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Bron hade ju varit perfekt för ett "attentat" i.o.m att ett par tusen var tvungna att gå över den.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Det sägs att Säpo hade uppgifter om attentat mot kollektivtrafiken.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Tror framförallt det var pga flyktrisk, men självklart kan det vara så att terrorister planerar flera dåd i samma stad i följd.

Funderar själv på varför dom slängde ut den suddiga bilden på TV4 med "misstänkt jagas" för att sedan ändras till "person sökes" - förmodligen en fet tabbe utav media att ha förutfattade meningar & försvårade säkert polisens arbete Kanske var det därför dom fick stänga ner all kollektivtrafik?

Det största misstaget imo var 2 sekunder efter nyheten började så pratade alla medier om terroristattack, trots att ingen inte visste någonting alls. Den första meningen var i stil med:"En lastbil har kört över människor i Stockholm"- Jaha, föraren kanske fick hjärtattack och tryckte ner gasen? Och sedan all falskrapportering om skottlossning och så vidare, till och med från svts håll. Skäms.

Idag kan man ju kalla vad som helst för terroristattack, termen är ganska löst definerad och automatiskt få en massa uppståndelse direkt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Det största misstaget imo var 2 sekunder efter nyheten började så pratade alla medier om terroristattack, trots att ingen inte visste någonting alls. Den första meningen var i stil med:"En lastbil har kört över människor i Stockholm"- Jaha, föraren kanske fick hjärtattack och tryckte ner gasen? Och sedan all falskrapportering om skottlossning och så vidare, till och med från svts håll. Skäms.

Idag kan man ju kalla vad som helst för terroristattack, termen är ganska löst definerad och automatiskt få en massa uppståndelse direkt.

Kallas för rationellt tänkande.

Gågata
Lastbil i full fart
Överkörda människor

Få se nu, vad har hänt den senaste tiden som vi kan relatera till?? Hmmm.

Sunt är att försöka se samband och dra en rationell slutsats för att veta hur man ska förhålla sig till något som man inte än vet allt om men ändå har en aning om. Det går att koka ner till hur vi överlever i en föränderlig värld utan förmåga att se in i framtiden. (jaja, förutom feminister då.., de har ju som bekant superkrafter)

Osunt är att försöka hitta på andra samband för att undvika att förhålla sig till något man inte än vet allt om men ändå har en aning om..