Vad behöver jag för att klona en ssd till en annan ssd?

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Starta Disk Manager genom att trycka Winkey+R, skriv diskmgmt.msc och enter.

Där kan du se din disk, radera och gör om.

Yes, hittade fram till disk part och körde clean. Nu är jag på banan igen!

Disk managnement frågar om jag vill köra den som GPT eller MBR, vilken ska man köra?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Yes, hittade fram till disk part och körde clean. Nu är jag på banan igen!

Disk managnement frågar om jag vill köra den som GPT eller MBR, vilken ska man köra?

GPT är en nyare standard, MBR är en äldre som är bra för kompatibilitet.
Men det lär inte göra så mycket i ditt fall så kör på GPT.

Om du är nyfiken att lära dig själv kan du googla gpt vs mbr.
Finns mycket bra info på nätet :).

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

GPT är en nyare standard, MBR är en äldre som är bra för kompatibilitet.

Men det lär inte göra så mycket i ditt fall så kör på GPT.

Ok,och sen skapa en simple volume, korrekt? (fö fungerade inte samsung disk tool, den ville ha en target som var samsung)

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk

Även när jag gjort detta säger easeus att jag inte hart tillräckligt med unallovcated space för att köra en system clone. Ska hela vara unallocated eller? jag tordde den skulle vara blå och inte svart i disk hanteraren.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Ok,och sen skapa en simple volume, korrekt? (fö fungerade inte samsung disk tool, den ville ha en target som var samsung)

Ja.
Jaha, så target var tvungen att vara Samsung.

Skrivet av timpaatkins:

Även när jag gjort detta säger easeus att jag inte hart tillräckligt med unallovcated space för att köra en system clone. Ska hela vara unallocated eller? jag tordde den skulle vara blå och inte svart i disk hanteraren.

Target disk ska vara helt unallocated ja.
Fick för mig att du strulade till Windows disken men du menade target disken kanske.
I vilket fall, bara radera så går det att starta kloningen.

Permalänk

@PWR-RST: yes, nu är jag up and running igen, käns som att jag lärt mig en hel del so far! Skönt att du är här och håller mig i handen haha

Nästa steg är en omstart och in i bios för att se ifall jag kan boota från hdd eller hur? sen efter det så stänger jag av, och plockar ut ssd, och stoppar in den nya tomma ssdn, sen startar upp igen och förhoppnignsvis så dyker den upp i diskhanteraren, korrekt?

lika bra att köra samsungs egna då, eftersom det borde fungera. source behöver inte vara samsung nämligen.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

@PWR-RST: yes, nu är jag up and running igen, käns som att jag lärt mig en hel del so far! Skönt att du är här och håller mig i handen haha

Nästa steg är en omstart och in i bios för att se ifall jag kan boota från hdd eller hur? sen efter det så stänger jag av, och plockar ut ssd, och stoppar in den nya tomma ssdn, sen startar upp igen och förhoppnignsvis så dyker den upp i diskhanteraren, korrekt?

lika bra att köra samsungs egna då, eftersom det borde fungera. source behöver inte vara samsung nämligen.

Precis!

Ja, det är nice! Då är det bara starta om sedan och formatera den äldre disken.

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Precis!

Ja, det är nice! Då är det bara starta om sedan och formatera den äldre disken.

Ok, datorn känner igen disken och ram, samsung migration tools rullar nu, håller tummarna!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Ok, datorn känner igen disken och ram, samsung migration tools rullar nu, håller tummarna!

Nice! Hoppas du blir nöjd med din nya M.2 :D!

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Nice! Hoppas du blir nöjd med din nya M.2 :D!

Hmm, ok, jag går in i booten, men samsungen dyker inte upp därinne. Jag kör f2 innan splashscreen. Är det något jag glömt göra i win? Klonignen lyckades, så jag startade bara om och gick in i biosen.

eller menade du att jag måste formatera 1 terabytaren?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Hmm, ok, jag går in i booten, men samsungen dyker inte upp därinne. Jag kör f2 innan splashscreen. Är det något jag glömt göra i win? Klonignen lyckades, så jag startade bara om och gick in i biosen.

Varför startade du inte bara om? Testade du det?

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Varför startade du inte bara om? Testade du det?

Testar nu, men i disk manager står det att samsungen är offline because it conflicts with another drive

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Testar nu, men i disk manager står det att samsungen är offline because it conflicts with another drive

Ta ur hårddisken och starta om.

Permalänk

Det verkar inte som att Samsung migration tools kopierade över systemfilerna, bara efi filerna. Funderar på att radera samsungen och köra med easeus system clone nu när jag vet att den funkar

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Det verkar inte som att Samsung migration tools kopierade över systemfilerna, bara efi filerna. Funderar på att radera samsungen och köra med easeus system clone nu när jag vet att den funkar

Det enda som behövs är en ny Samung disk som inte är allokerat så ska den flytta över Windows och det ska räcka med en omstart.

Men testa du easeus! Håller tummarna för dig :).

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Det enda som behövs är en ny Samung disk som inte är allokerat så ska den flytta över Windows och det ska räcka med en omstart.

Men testa du easeus! Håller tummarna för dig :).

Jag tror att problemet är att jag har två sdiskar med samma signarute i burken nu, och den väljer att bara se den första, och ignorerar den nya (samsungen)

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Jag tror att problemet är att jag har två sdiskar med samma signarute i burken nu, och den väljer att bara se den första, och ignorerar den nya (samsungen)

Nej det har inget med saken att göra.
Ditt bios ser diskarna oavsett.

Tog du ur din HDD och testade att starta?

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Nej det har inget med saken att göra.
Ditt bios ser diskarna oavsett.

Tog du ur din HDD och testade att starta?

Jag ska testa det nu, när jag gjort försökt nr två med att klona från easeus. Vilket äventyr!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Nej det har inget med saken att göra.
Ditt bios ser diskarna oavsett.

Tog du ur din HDD och testade att starta?

yea dude, funkade perfekt när jag dragit ut hddn! så nu borde det vara fritt fram att formatera den, eller hur?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

yea dude, funkade perfekt när jag dragit ut hddn! så nu borde det vara fritt fram att formatera den, eller hur?

Gött :)! Ja, det är bara formatera den nu.

Permalänk

Yes, nu funkar allt som det ska, du och ni andra ska ha tack som fan för att ni hjälpte mig, jag har lärt mig en massa här ikväll känns det som, med er hjälp. annars hade jag nog inte klarat det!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Yes, nu funkar allt som det ska, du och ni andra ska ha tack som fan för att ni hjälpte mig, jag har lärt mig en massa här ikväll känns det som, med er hjälp. annars hade jag nog inte klarat det!

Gött! Släng inte den andra M.2 stickan bara :). Synd man inte kunde ha båda!

Permalänk

@PWR-RST: yea, hehe, jag kommer behålla den som backup till win 10 ifall nåt skulle skita sig!

edit hittade!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

@PWR-RST: yea, hehe, jag kommer behålla den som backup till win 10 ifall nåt skulle skita sig!

Förresten, vet du hur man ändrar sin signatur? hittar det inte nånstans!

Profil -> Inställningar -> Signatur.

Haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Du har använt Samsung Migration Tool flertals gånger och ändå inte fattat vad den gör för något? Ta och sök på vad clone disc är för något först. Bara ordet clone borde säga vad det gör redan.
Paddanx förklaring är detaljerat och korrekt.

Till OP, följ paddanx råd.
När allt är klart, kommer du få en exakt 128GB kopia av gamla m2 ssd och ca 370GB oallokerat utrymme på nya 500GB M2 ssd. Du får manuellt allokera resten av utrymmet i disk hanteraren.

Ironiska är att läser man igenom tråden ser man också att exakt de saker jag varnade för man måste ta i aspekt, skedde också som problem. Så TS hade kunnat undvikt dessa om han hade följt det.

Han fick rätta på det dock, vilket är väl det viktiga. Men jag vet nu en som tror sig kunna något han inte kan iaf

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ironiska är att läser man igenom tråden ser man också att exakt de saker jag varnade för man måste ta i aspekt, skedde också som problem. Så TS hade kunnat undvikt dessa om han hade följt det.

Han fick rätta på det dock, vilket är väl det viktiga. Men jag vet nu en som tror sig kunna något han inte kan iaf

Det sa jag aldrig, sa bara att jag lärt mig något. Till skillnad från vissa är jag inte perfekt och jag var inte född med denna kunskap, jag var tvugnen att köra trial and error. Men det blev som sagt rätt till slut.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Det sa jag aldrig, sa bara att jag lärt mig något. Till skillnad från vissa är jag inte perfekt och jag var inte född med denna kunskap, jag var tvugnen att köra trial and error. Men det blev som sagt rätt till slut.

Lugn. Du visste inte, det förstod jag, var ju därför du frågade. Det var ju därför jag försökte ge en detaljerad guide att följa, så du skulle slippa trial and error

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Lugn. Du visste inte, det förstod jag, var ju därför du frågade. Det var ju därför jag försökte ge en detaljerad guide att följa, så du skulle slippa trial and error

Problemet är att när man aldrig gjort något innan så blir tom de mest rättfram instruktionerna svårtydda för en noob, och ibland (ofta) klantar man sig (hur i hela helvete kunde jag missa "Clone system" knappen som bokstavligt talat är precis bredvid "clone" tex?)

Ibland är trial and error bra, det är då man lär sig. Nästa gång tex vet jag vad jag INTE ska göra hehe.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

För du har sällan två st M.2 kontakter och adaptrarna är dyrare/svårare att hitta till laptop (då du inte kan köra PCI-E kort)

Acronis True Image där man förvarar image-filen på en extern HDD medans har fungerat fint när jag använt det nyligen. Helt klart att det blir lite mer problematiskt när man har två NVMe lagringsenheter man vill klona rakt av.

Samsung Data Migration Tool har jag använt två gånger, fungerat fint. I mitt primära system när jag flyttade OS-installationen/partionen från en SATA-SSD till en 960 EVO NVME-SSD exempelvis. Men just True Image eller motsvarande lösning som klarar av det True Image klarar bör gå bra. Mycket tid sparat, inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Problemet är att när man aldrig gjort något innan så blir tom de mest rättfram instruktionerna svårtydda för en noob, och ibland (ofta) klantar man sig (hur i hela helvete kunde jag missa "Clone system" knappen som bokstavligt talat är precis bredvid "clone" tex?)

Ibland är trial and error bra, det är då man lär sig. Nästa gång tex vet jag vad jag INTE ska göra hehe.

Då får man se det som att du behövde en gång med problem för att lära dig, och då är det ju värt det
Just det att du var tvungen att ha Samsung disk som target insåg jag också (och sa ovan), varpå jag nästan var intresserad hur det skulle gå.

Dock om jag varit dig ovan hade jag bara gjort om klonen med "Clone System" igen, så hade du sluppit försöka reparera det.

Enda jag dock föreslår nu är att du kollar så du är 4k alligned med tex AS SSD. Du behöver inte köra benchmarken, utan endast se till att du har grön text i övre vänstra hörnet, som bilden visar (även om den delvis är tyska).

I detta fall står där 1024 K - OK. Siffrorna kan vara olika, men där bör stå "- OK" efter. I den andra ser du tex 104422 K - BAD. Står där bad så behöver du göra lite mer jobb för att rätta till hur sektorerna på disken ligger.

Kort fattat så är en SSDs sektorer 4kByte stora. Om du lägger denna matchning fel så kommer disken att behöva skriva en del till en sektor och en annan del till en annan sektor. Detta både ökar slitaget och minskar prestandan, så man vill gärna rätta till det. Detta är en sak som också kan gå fel om man använder fel verktyg att klona, eller fel inställning.

Skulle det vara - BAD så säg till så ska jag försöka guida dig till att rätta till det.

Skrivet av anon5930:

Acronis True Image där man förvarar image-filen på en extern HDD medans har fungerat fint när jag använt det nyligen. Helt klart att det blir lite mer problematiskt när man har två NVMe lagringsenheter man vill klona rakt av.

Var ju denna lösning jag föreslog först också. Då är risken för problem väldigt små, och du riskerar inte få bråk med att du ha dubbla diskar eller liknande som kloning annars kan ge.

Dessutom får man en backup på sin disk, som trots allt är bra att ha det med, så den image filen är värd att spara på en extern backupdisk också.

Skrivet av anon5930:

Samsung Data Migration Tool har jag använt två gånger, fungerat fint. I mitt primära system när jag flyttade OS-installationen/partionen från en SATA-SSD till en 960 EVO NVME-SSD exempelvis. Men just True Image eller motsvarande lösning som klarar av det True Image klarar bör gå bra. Mycket tid sparat, inga problem.

Vill minnas att det är för att Samsung har köpt licensen till Acronis, och använder grunden av deras teknik med eget grafiskt lager. Andra tillverkare använder nästan Acronis direkt som den är, men nästan i alla fall så kräver de att man klonar till sitt "märke" av disk, just för att verktyget inte ska kunna missbrukas. Detta är en del av licensavtalet de skrivet om jag förstår det rätt.

Hade TS kunnat få tag i en M.2 M key PCI-E till USB adapter så hade han kunnat köra detta verktyg i ett nafs, och det borde gått utan problem. Det är dock svårt att hitta rätt M.2 med M key och PCI-E stöd till USB. Och eftersom han behövde gå via en HDD, så förstod jag att detta verktyg troligen inte kommer fungera.

Med Acronis boot media tex kunde han klarat sig med en billigare och enklare att hitta B Key M.2 adapter, som han kunde satt sin gamla M.2 disk i sen efter också, som portabel USB disk.

Det finns dock idag många olika gratis kloningsverktyg som fungerar. Dock är det väldigt få av dem som klarar av att hantera större disk till mindre disk (som tex 1TB HDD -> 250/500GB SSD) utan att skapa problem.

Vad de gör fel är att minska och flytta systempartitionerna "relativt" till storleksändringen, när det enda de bör göra är att minska "C:" partitionen. Vissa program är smarta nog att begripa detta, som tex Acronis och därav även Samsungs verktyg, men andra är inte säkert så bra på det. Sen har du alignment av sektorer som också är lite av en joker med dessa verktyg.