Spotify har sänkt ljudkvalitén!

Permalänk
Medlem

Avslutade mitt premium nu när jag såg detta. Lyssnar dock sällan på musik via spotify (1-3h per månad kanske i snitt). Men då kan jag ju lägga 99kr på något annat företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Se där!
I rest my case!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Fokusera er energi på något av väsentligen större betydelse, nämligen att de i princip enbart tillhandahåller dynamikkomprimerade remastrade versioner av lite äldre musik.

DET är ett problem. Ni hör ändå inte skillnad på 256 kbps OGG/AAC/vafansomhelstnästan jämfört med CD-kvalitet. Och om ni nu gör det så borde era öron ha trillat av när ni lyssnar på mycket av den moderna söndermixade musiken och remastrad äldre musik.

Fast det är väl en fråga om utbud snarare än tekniken för uppspelning av musiken?

Permalänk
Medlem

Konstigt att det inte har dykt upp några nyheter om detta, jag har inte hittat någonting på nätet. Ingen som märkt det, eller ingen som bryr sig?

Permalänk
Medlem

Intressant.

Google's cachade version av sidan du länkar till visar 320kbits, så det har skett nyligen. Sidan cachades 29/8.

Men har inte heller setts något skrivas om detta.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Ingen hörbar skillnad på 256 och 320 Kbit/s. Hoppet går mellan 92 och 256 och sedan mellan 320 och okomprimerat (WAV, FLAC)

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Lustigt, jag som inte på något sätt är någon audiofil kom på mig själv för några veckor sedan att tycka att ljudet på Spotify inte lät lika bra som det brukade göra, men var helt säker på att det var något annat i kedjan. Kanske jag är mer audiofil än jag trodde

Permalänk
Medlem

Testat lite Tidal sen igår. Det är ju sjuk skillnad! Men sen har vi ett dubbla-priset scenario med.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det har aldrig gått att välja bitrate på Spotifys PC klient (iaf inte på dom versioner jag har haft) endast normal eller "enable high quality streaming" via checkbox. Haft Spotify sedan start i princip

Finner det högst osanolikt att som tagit bort 320kbps på PC när det fins kvar på mobila enheter. .

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Ingen hörbar skillnad på 256 och 320 Kbit/s. Hoppet går mellan 92 och 256 och sedan mellan 320 och okomprimerat (WAV, FLAC)

Det där kan diskuteras. Det viktiga här är att de oannonserat har sänkt bitraten typ 20% för en tjänst man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det har aldrig gått att välja bitrate på Spotifys PC klient (iaf inte på dom versioner jag har haft) endast normal eller "enable high quality streaming" via checkbox. Haft Spotify sedan start i princip

Finner det högst osanolikt att som tagit bort 320kbps på PC när det fins kvar på mobila enheter. .

Länken i första inlägget är rätt så självförklarande om du missade den. Dessutom länkade Mattedatten precis ovanför en cachad version av samma sida som innehåller den tidigare högre bitraten.

Permalänk
Avstängd

Jag är inte förvånad. Har länge kört gratisvarianten och förvånats över hur folk kan betala för det här. Finns ingenting i gratisvarianten som får mig att tänka över om att jag kanske borde betala istället.
Det är buggigt, det är usel kvalité på merparten av låtarna. Vissa låter bra andra låter skit. Vissa låtar har högre volym än andra och liknande.

Kom inte och säg att "ja men om du betalar så låter det ju bra!", jag tror dig inte och Spotify försöker inte sälja den produkten till mig heller. De försöker locka mig med musik som har usel kvalité i ett buggat UI.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Spotify jobbar ju på en Hifi-prenumeration som kommer kosta lite mer, har varit känt åtminstone sen i början av året. Något liknade Tidal med påstått "lossless" innehåll. Pris nånstans mellan 150-200kr/mån har jag för mig. Att dom sänker från 320 till 256 är väl inte helt konstigt i säljsynpunkt då det skulle kännas mer värt för många att välja det dyrare alternativet med ett lite större kliv i bitrate. Det kliar i bakhuvet om man inte får prima 320kbps på pappret liksom.

http://www.swedroid.se/spotify-hi-fi-erbjuder-hogre-ljudkvali...
http://feber.se/webb/art/362140/spotify_testar_spotify_hifi/

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Länken i första inlägget är rätt så självförklarande om du missade den. Dessutom länkade Mattedatten precis ovanför en cachad version av samma sida som innehåller den tidigare högre bitraten.

Helt rätt, klickade ej på länken. Mycket förvånade.
Jag avfärdade det hela i och med förvirringen ang vilka val man haft för kvalité på PC.

Att detta inte fått mer uppståndelse är helt bortom mig, vissa saker i livet tar man för givet, tex att spotify streamar i 320kbps!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Har försökt få svar av Spotify, först lät det

Skrivet av Spotify Support:

Vi använder 256 kb OGG vorbis format, vilket är lika 320 kb i mp3 form. Du får ursäkta att vi inte nämner detta på den svenska sidan, men du kan se det på den engelska versionen här.

Men jag påpekade att informationen har sedan 2009 varit 320kbits, och att den nu i veckan har ändrats till 256kbits även på engelska sidan, (jfr cachad version från April)

Skrivet av Spotify Support:

Du får ursäkta, trippelkolla med vårt tekniska team, vi erbjuder 320 kb. Men att den engelska sidan på Spotify måste uppdateras, så dom håller på och löser det nu.

Vet inte riktigt vad som gäller i nuläget alltså.

Ville se om någon annan hade märkt, så mailade några onlinenyhetskanaler igårkväll. Ser ut som att NordicHardware nappade.
https://www.nordichardware.se/nyheter/spotify-bitrate-spotify...

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Bra att du kontaktade dem även om inte de hade något direkt svar just nu. Det kan röra sig om att de bara gjort något fel internt. Men väldigt konstigt fel i så fall.

Permalänk
Medlem

@Buio: Gjorde en blindtest på det där... låten var Rammstein's "Hallelujah". Komprimerade en wav i EZ CD audio converter. Låten börjar med ett riff som blir klart kasst i mp3 och katastrof i 92-bitar men mellan 256 och 320 hör iallafall inte jag någon skillnad och det var på bra högtalare och bra ljudkort. Dela gärna med dig av andra erfarenheter.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Spotify-medarbetare påstår i alla fall på Reddit att det fortfarande är 320 kbps för mobile/desktop.

Skrivet av parla:

Max for mobile and desktop still is 320kbit/s Ogg/Vorbis. Web-based things (e.g. web player and chromecast) use AAC at max 256kbit/s.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Finns även Spotify för studenter om man är det eller inte vill köra familj

https://www.spotify.com/se/student/

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

@Buio: Gjorde en blindtest på det där... låten var Rammstein's "Hallelujah". Komprimerade en wav i EZ CD audio converter. Låten börjar med ett riff som blir klart kasst i mp3 och katastrof i 92-bitar men mellan 256 och 320 hör iallafall inte jag någon skillnad och det var på bra högtalare och bra ljudkort. Dela gärna med dig av andra erfarenheter.

Lite OT men intressant att du refererar till en Rammstein-låt när du har ett Kraftwerks-album som avatar...
Visserligen är både från Das Vaterland men med milsvidd skillnad i musik-genre!

Sorry for OT men tyckte det var så "udda" att jag var tvungen att kommentera

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Har testat Tidal jag med och hör skillnad och då till Tidals favör, däremot är deras upplägg väldigt krångligt att använda i jämförelse med Spotify som det är lätt och roligt att hitta ny musik i. Vet man dock vad man vill höra så funkar Tidal såklart, men för min del inte lika genomarbetat upplägg och därav önskar jag att Spotify fick tummen ur och gav oss deras motsvarighet.

Om du tycker Tidal är knepigt jämfört med Spotify så vet i faen om jag vill testa Tidal. Hatar Spotify appen och tycker den är något av det mest ointuitiva jag testa... Såvida vi inte skall snacka HBO appen på TV då...

Permalänk
Medlem

Sa upp för att rösta med plånboken. Får se hur det utvecklar sig, men jag kan överleva med gratis ett bra tag.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Finns även Spotify för studenter om man är det eller inte vill köra familj

https://www.spotify.com/se/student/

när lades detta till?! har ju funnits i andra länder längre men inte i sverige

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd

Jag har för mig att jag har läst om att Spotify inte hade högkvalitativa rippar av större delen av deras bibliotek i alla fall, kommer dock inte ihåg var. Att 320-nivån för de flesta låtar ändå låg på 256 eller till och med 192. Hur som helst så innebär detta ingen förändring för min del, jag har en hel del musik i lossless format på telefonen och datorn och Spotify används mestadels för slölyssning och då spelar det mindre roll. Tidal hade kunnat vara ett alternativ men till skillnad från Flac och liknande lokala format så kan jag inte använda lurarnas DSP-app för streaming i alla fall så jag får ändå inte optimal kvalitet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

när lades detta till?! har ju funnits i andra länder längre men inte i sverige

Det är ett tidsbegränsat erbjudande i 12 månader, om jag tolkat det finstilta rätt. Andra länder har 50% rabatt permanent som student har jag för mig.

Citat:

Behöriga Studenter har rätt till en rabatt om femtio (50) procent på det månatliga prenumerationspriset för Premiumtjänsten (som denna definieras i Spotifys Användningsvillkor) varje månad (den ”Rabatterade Månaden”) under en period om upp till tolv (12) efterföljande månader (”Erbjudandeperioden”).

Skrivet av Xay0r:

Spotify-medarbetare påstår i alla fall på Reddit att det fortfarande är 320 kbps för mobile/desktop.

Alltid lika kul när folk säger upp sina prenumerationer innan någonting ens har bekräftats.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Vore kul om Spotify uttalade sig officiellt om frågan.

Permalänk
Medlem

@elp: Vad kan man säga? Rammstein ska inte göra Kraftwerks-covers. Men ska man testa mp3 funkar gitarrer bättre än synthar.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Bitraten har bara sänkts till 256 kbps i webversionen och inte i desktopversionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

@elp: Vad kan man säga? Rammstein ska inte göra Kraftwerks-covers. Men ska man testa mp3 funkar gitarrer bättre än synthar.

LOL
+1 på den kommentaren!
Lyssnar själv både på Rammstein och samlar sedan m-å-å-å-nga år på Kraftwerk-vinyler så jag kan inte annat än hålla med!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Helt oacceptabelt att de sänker kvaliteten, om något så ska de höja den. Har väntat på lossless en 10 år nu. Håller mig till gratiskonto fortsatt.

Själv håller jag mig till CD och rör varken Spotify eller ämpeetree med tång.