Kreatin och kosttillskott // Kan det bli för gammalt ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kreatin och kosttillskott // Kan det bli för gammalt ?

Jag tänkte börja träna nu igen efter en tids uppehåll och hade både lite proteinpulver, kreatin och dyliga kosttillskott liggande.
De flesta gick ut i slutet 2016 eller början utav 2017, men jag är utav uppfattningen att; "Smakar det inte konstigt, är det ingen fara."

... Men tappar man någon effekt i tex. kreatin efter "bäst före" datumet passerat eller varför har man ens datummärkningen till att börja med? Det är ju torrvaror, borde hålla en evighet ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Bäst före lovar att varan ska vara mer eller mindre identisk i smak/konsistens etc fram till det datumet. Sista förbrukningsdag är det man bör vara mer aktsam för.
Om effekt kan tappas har jag dock ingen aning om men skulle gissa på minimalt i värsta fall när det gäller torrvaror.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag tänkte börja träna nu igen efter en tids uppehåll och hade både lite proteinpulver, kreatin och dyliga kosttillskott liggande.
De flesta gick ut i slutet 2016 eller början utav 2017, men jag är utav uppfattningen att; "Smakar det inte konstigt, är det ingen fara."

... Men tappar man någon effekt i tex. kreatin efter "bäst före" datumet passerat eller varför har man ens datummärkningen till att börja med? Det är ju torrvaror, borde hålla en evighet ?

bäst föredatumet brukar väl gälla öppnad förpackning och troligen ingen skillnad sålänge det är en ny försluten paket som inte varit i kontakt med luftfuktighet.

skulle dock köpt nytt och inte chansa kan tänka mig att iaf proteinpulvret kan bli dåligt.

jävligt tråkigt med magsjuka för att man chansade med gammal "mat"

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av andreas_dock:

varför har man ens datummärkningen till att börja med?

Alla (med några få undantag) förpackade livsmedel som säljs i Sverige skall vara märkta med antingen sista förbrukningsdag eller bäst före, detta inkluderar torrvaror och konserver som utan problem håller i årtal eller årtionden efter att bäst före passerats. Att köpa nytt i ditt fall vore rent bortkastade slantar.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle dock köpt nytt och inte chansa kan tänka mig att iaf proteinpulvret kan bli dåligt.

Så länge man inte får insekter eller andra externa faktorer i sina torrvaror är de ofarliga att äta långt efter bäst före. Som vanligt gäller att "smakar det ok är det ok att äta". Om jag inte missminner mig har man lyckats baka fullt ätbart bröd på mjölrester alternativt säd som legat och myst sedan pyramiderna var nybyggda.

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎

Låter betryggande @twit !
Jag provar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Man blir fin av kreatin

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

bäst föredatumet brukar väl gälla öppnad förpackning och troligen ingen skillnad sålänge det är en ny försluten paket som inte varit i kontakt med luftfuktighet.

Oöppnad... alltid oöppnad och korrekt förvarad förpackning avses med bäst-före-datum.

Permalänk
Medlem

Lukta, smaka, märker du inget konstigt så käka på. Folk slänger alldeles för mycket matvaror bara för att bäst före har gått ut. Bäst före gäller såklart oöppnade varor, inte öppnade som nån tomte skrev några inlägg upp, haha..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av andreas_dock:

Låter betryggande @twit !
Jag provar

Så länge du inte har njurproblem/hjärtsjukdomar så är det inga problem denna regel gäller även om det är nytt kreatin.
Det inte många vet är att det är ett lotteri att ta det. I värsta fall kan kroppen sluta att producera kreatin och du får äta det som tillskott resten av livet. Sen alla biverkningar är inte riktigt kända än. Jag har slutat att använda det då jag blir vattnig av det och det ger mig bara en liten boost eftersom det hämmar mjölksyreproduktionen med.

Sen är det monohydrat av kreatin som gäller finns ful kreatin som är pengar i sjön.
Snabb googling av det: gammalt kreatin kan omvandlas till kreatinin. Det ska hållas torrt, svalt och inte i solljus då det försvagar dess verkan. Har noll koll på vad monohydrat kostar idag. Men antar att det inte är för dyrt att köpa nytt. Som andra har sagt det är inte farligt men man bör veta dess biverkningar.

Källa I, Källa 2. Blodprov Kreatinin

Skrivet av SweMerlin:

Man blir fin av kreatin

.

Du menar att jag blir snygg av det?
Skämt åsido har du hjärtproblem/högt blodtryck/njurproblem ska du rådgöra med en läkare du kan bli allt annat än fin du kan bli väldigt sjuk.
Sen blir man vattnig av kreatin dess biverkningar är inte helt full kända. Fler sportutövare anser att det är doping. När det lanserades va det på tok för höga doseringar de doser jag tryckte i mig var ungefär 25 kg kött så inte undra på att njurar och annat tog stryk.

Jag använder inte kreatinmonohydrat längre (det ska vara monohydrat finns ful kreatin). Har hållit på med styrkelyft/bodybuilding i 25 år samt tränat olika kampsporter parallellt under denna tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

kosttillskott i all ära, men jag vill höja ett varningens finger om kreatin. Jag och många fler har fått magproblem efter använding. Dck körde jag det bara i några veckor. Det gav fina resultat, men jag kände att det inte var värt det med tanke på all magknip man fick.

http://kreatin.nu/vilka-biverkningar-kan-kreatin-ge/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@griid: håller helt med mycket av all kosttillskott idag är pengar i sjön. Sen visst placebo effekten har en viss påverkan. En professor i SVT hävdade samma sak. De fungerar endast om du preppar dvs dopar dig och detta är inte lagligt eftersom doserna är alldeles för höga för att kroppen ska kunna nyttja dem.

Sen ett användande av kosttillskott med högt protein kan resultera till diarréer
/magont protte-prutar är ett genant men välkänt problem.

Permalänk

Kreatin är ju smaklöst, så lär ju inte känna något om det nu inte helt plötsligt börjat smaka något

Kreatin finns naturligt i kött och inget hokus pokus. Är ett av få kosttillskott som fungerar mer eller mindre (Varierar naturligtvis på vem som använder det och hur mycket man tränar). Inget skadligt i alla fall.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Det finns inget som tyder på att den kroppsegna produktionen inte skulle komma igång igen när man slutar med kreatin.

Det finns inget som tyder på att kreatin är skadligt för njurar, hjärta eller lever.

Vätskeretentionen som kreatin åstadkommer sker intramuskulärt, inte under huden, och är alltså enbart av godo. Man både ser bättre ut och presterar bättre av den.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av King Grub:

Det finns inget som tyder på att den kroppsegna produktionen inte skulle komma igång igen när man slutar med kreatin.

Det finns inget som tyder på att kreatin är skadligt för njurar, hjärta eller lever.

Vätskeretentionen som kreatin åstadkommer sker intramuskulärt, inte under huden, och är alltså enbart av godo. Man både ser bättre ut och presterar bättre av den.

Generellt händer det med njurar och hjärtan om du redan har sjukdomar problem med dem redan. Men det är alltid bra att dricka vätska. Sen är det väl fortfarande bra att ta ett uppehåll från kreatin vilket en del hypotser menar att inte njurarna ska ta stryk i annat fall kan man få magont och digererar.

Att det slutar producerar kreatin är väldigt rare vet inte procenten sen de doser vi tog var för tok för mycket.

Skrivet av P:

Om du har lågt kroppsfett är det möjligen att det också gör att du ser aningen mer plufsig ut men men fettmassa består endast av ungefär 10-15 procent vatten så din fettmassa kommer inte att förändras något nämnvärt.

Källa I

Jag hade inte kört det på en deff även om det fungerar bra för katsu/ockultations -träning (vilket jag inte klarar för att jag har lågt blodtryck).
Men allt är relativt och det finns avvikelser. Läste även att du kunde tappa håret inget som jag har känt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Trevligt att se att den legendariske chefsarkitekt oljebyxor hänger även på SweC.

Permalänk
Medlem

Allt du nämner är anekdotiskt och saknar vetenskapliga belägg, eller så har till och med motsatsen visats.

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0...

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@King Grub: som sagt den länken var gammal och självklart är vetenskapen progressiv.
Sen att folk får ont i magen av det kan säkert vara andra orsaker. Jag hade personligen inte kört med kreatin vid en deff vid tävling då jag får skitont i magen av det och det är empirism över epistemologi i mitt fall som inte gäller över dig givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

@griid: håller helt med mycket av all kosttillskott idag är pengar i sjön. Sen visst placebo effekten har en viss påverkan. En professor i SVT hävdade samma sak. De fungerar endast om du preppar dvs dopar dig och detta är inte lagligt eftersom doserna är alldeles för höga för att kroppen ska kunna nyttja dem.

Sen ett användande av kosttillskott med högt protein kan resultera till diarréer
/magont protte-prutar är ett genant men välkänt problem.

Att försöka hävda att kosttillskott i form av proteiner inte har en påverkan är rentav korkat. Det krävs inte mer än gymnasiebiologi för att lära sig grundläggande delar om hur proteiner bygger muskler.

Dessutom är det mer eller mindre vetenskapligt bevisat att man bör få i sig som 1.6 - 2 gram protein / kg kroppsvikt för bäst resultat via Kent University där de genomförde väldigt enkla tester för att bevisa detta.

Väger man då 80 kg och ska få i sig som minst 130 gram proteiner om dagen så blir det väldigt jobbigt att inte använda sig av kosttillskott. (Kyckling har ca 25 gram protein / 100. Det innebär att man måste äta ett halvt kilo kycklingfilé för att få i sig 100 gram).

Sen är det klart att du kan äta istället för att dra en shake, men då blir det jävligt mycket mat och jävligt mycket pengar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Proteinpulver är dock inte kosttillskott. Det får inte ens kallas kosttillskott. Det är livsmedel.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Mithras:

Att försöka hävda att kosttillskott i form av proteiner inte har en påverkan är rentav korkat. Det krävs inte mer än gymnasiebiologi för att lära sig grundläggande delar om hur proteiner bygger muskler.

Dessutom är det mer eller mindre vetenskapligt bevisat att man bör få i sig som 1.6 - 2 gram protein / kg kroppsvikt för bäst resultat via Kent University där de gjorde väldigt enkla testa för att bevisa detta.

Väger man då 80 kg och ska få i sig som minst 130 gram proteiner om dagen så blir det väldigt jobbigt att inte använda sig av kosttillskott. (Kyckling har ca 25 gram protein / 100. Det innebär att man måste äta ett halvt kilo kycklingfilé för att få i sig 100 gram).

Sen är det klart att du kan äta istället för att dra en shake, men då blir det jävligt mycket mat och jävligt mycket pengar.

Tja det var tyvärr inte jag det var en professor på svt "Svett och etikett" så den äran kan jag inte ta åt. Det finns som sagt kosttillskott för anorexi/bulimi som fungerar som näring då de inte får i sig allt det behöver. Sen håller jag med protein är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Tja det var tyvärr inte jag det var en professor på svt "Svett och etikett" så den äran kan jag inte ta åt. Det finns som sagt kosttillskott för anorexi/bulimi som fungerar som näring då de inte får i sig allt det behöver. Sen håller jag med protein är viktigt.

Då kan ju professorn testa att dricka en gainer shake innehållandes 120g kolhydrater per shake om dagen och se om han inte går upp i vikt.

Låter dock som att det är osannolikt att denna professor skulle ifrågasätta proteinets och kolhydraternas påverkan på träning och kropp. Kan det vara så att han kritiserade samtliga PWO'n med koffein och kreatin som är fyllda till bredden med drit?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Proteinpulver är dock inte kosttillskott. Det får inte ens kallas kosttillskott. Det är livsmedel.

Säg det till samtliga gym-hemsidor som har det under kosttillskott

Dessutom är det ju exakt det det är, ett tillskott till din kost.

Kommer absolut inte köpa att man inte " får" kalla det kosttillskott förrän du länkar till var det skulle stå.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Mithras:

Då kan ju professorn testa att dricka en gainer shake innehållandes 120g kolhydrater per shake om dagen och se om han inte går upp i vikt.

Låter dock som att det är osannolikt att denna professor skulle ifrågasätta proteinets och kolhydraternas påverkan på träning och kropp. Kan det vara så att han kritiserade samtliga PWO'n med koffein och kreatin som är fyllda till bredden med drit?

Ursäkta otydligheten har troligtvis hittat källan det var en hon:

Del 1 av 8: Bodybuilding. Programledaren Kalle Zackari Wahlström testar på träningsformen bodybuilding. Det är en tuff utmaning med annorlunda inslag för Kalle såsom; deffning, vaxning och spraytanning. Kalles utmaning är att på väldigt kort tid komma i form för att kunna ställa upp och tävla i klassisk bodybuilding på Luciapokalen i Göteborg.

Luciapokalen har blivit väldigt stor suger att den är i Sthlm nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ursäkta otydligheten har troligtvis hittat källan det var en hon:

Del 1 av 8: Bodybuilding. Programledaren Kalle Zackari Wahlström testar på träningsformen bodybuilding. Det är en tuff utmaning med annorlunda inslag för Kalle såsom; deffning, vaxning och spraytanning. Kalles utmaning är att på väldigt kort tid komma i form för att kunna ställa upp och tävla i klassisk bodybuilding på Luciapokalen i Göteborg.

Luciapokalen har blivit väldigt stor suger att den är i Sthlm nu för tiden.

Nu orkar jag inte sätta mig och kolla på detta men det finns ju ingen chans att programledaren inte antigen får ett stort berg av mat att äta under sin bodybuilding period, eller en proteinshake i handen. Antagligen båda

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Livsmedelsverkets föreskrifter för försäljare säger tydligt att proteinpulver klassas som sportprodukter, livsmedel för idrottare. "Specialprodukter för idrottare, exempelvis proteinpulver som bidrar till att bibehålla muskelmassan, klassas som sär-när eller mer specifikt som sportprodukter, alltså livsmedel som är avsedda att ätas eller drickas i samband med mycket krävande muskelarbete som idrottande".

Permalänk
Medlem

Lite sak samma kanske.
Det mesta av det som ofta kallas kosttillskott är total bullshit, med undantag för kreatin(monohydrat) och (billigt) protein.

Mer on topic: Allt har ett bäst före datum. Vad gäller just kreatin så känner jag inte till någon anledning till att det skulle bli dåligt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Mithras:

Nu orkar jag inte sätta mig och kolla på detta men det finns ju ingen chans att programledaren inte antigen får ett stort berg av mat att äta under sin bodybuilding period, eller en proteinshake i handen. Antagligen båda

Han får båda men han ställer frågan hur bra det är med shakes etc. och hon svarar det hjälper föga så vidare du inte dopar dig då det är på tok alldeles för höga doser för att kroppen att ta upp.

Tillägg: professorn heter Karin Henriksson-Larsén.

Permalänk
Medlem

Man tar alltid upp allt protein man äter. Det är inga problem med t ex 3.4 till 4.4 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, och sådana mängder kan även ha vissa positiva effekter på kroppssammansättningen jämfört med lägre.

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-015-0...

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11...

Nyttan med varje ökning av proteinintaget över runt 1.6 till 2 gram per kilo kroppsvikt blir dock allt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Han får båda men han ställer frågan hur bra det är med shakes etc. och hon svarar det hjälper föga så vidare du inte dopar dig då det är på tok alldeles för höga doser för att kroppen att ta upp.

Tillägg: professorn heter Karin Henriksson-Larsén.

Nu vet jag inte "dosen" som personen i fråga får i sig. Det kan mycket väl vara så att han får mer än 2 gram protein / kg och därmed är det bortkastat, vilket faktiskt stämmer.

Men den där myten som går omkring att proteinshakes inte hjälper övh. är byggd på inget annat än okunskap och är väldigt irriterande. Allt handlar om mängd. Självklart blir det onödigt om du drar 3 shakes om dagen och därmed får i dig 80 gram bara av shakesen och sedan på det äter stora feta portioner med protein varje dag, men i verkligheten är det så att de absolut flesta som går på gymmet får i sig för lite protein, inte för mycket. Sedan undrar de varför de inte ser några "gains". Då ställer man frågan "vilket pulver tar du och hur äter du?" "äter som vanligt och inga pulver för de fungerar inte, det är bara skitsnack". Sedan ber man dem att räkna lite på hur mycket proteiner de får i sig och så märker de att de knappt kommer upp till 1.5gram / kg.

Visa signatur