Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

I en spännande twist på det hela så skannades paketet nyss i Segeltorp! Det verkar alltså som att paketet inte blev inskannat som det skulle när det skickades men att det ändå varit påväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

I en spännande twist på det hela så skannades paketet nyss i Segeltorp! Det verkar alltså som att paketet inte blev inskannat som det skulle när det skickades men att det ändå varit påväg.

Jag har varit med om ett antal gånger när produktionen fungerat men Track and Trace svajat betänkligt. Det kan hända att ditt paket blivit inskannat rätt men datasystemet inte hängt med.

Permalänk
Medlem

Beställde skärm, den är skickad från komplett men just har den stått i örebro i 2dagar.
Någon som somnat på postnord

Brukar alltid fungera med postnord, ibland är det lite udda men paketen kommer alltid fram

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Beställde skärm, den är skickad från komplett men just har den stått i örebro i 2dagar.
Någon som somnat på postnord

Brukar alltid fungera med postnord, ibland är det lite udda men paketen kommer alltid fram

Helt normalt just nu, mitt paket från tyska amazon innehållandes 2 paket kryddor stod stilla 4 arbetsdagar...förra fredagen till i onsdags då det rörde på sig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Bryr mig inte speciellt mycket när det kommer fram, inget viktigt paket men tyckte det var lite kul hur det skickas runt. Bor i kristianstad

Permalänk

Jahop, igår så befann sig mitt packet i Härryda (Bor i Göteborg), kollade nyss om det närmar sig mitt utlämningsställe, men nope, tydligen åkte det tillbaka till Stockholm.
Kul...
//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

"Får ligga några dagar ute i regnet"

Permalänk
Medlem

Jag har full förståelse för att man under vissa dager/perioder inte hinner med allt som kommer, men det låter märkligt att man rutinmässigt låter en del av påsarna ligga ute nån/några dagarna, och är helt ok med det. Dessutom helt öppet för vem som helst att ta.
Låst plåtskjul, container eller dylikt borde inte vara jättesvårt att fixa om det inte finns möjlighet att få plats med de inomhus.
Såhär års så är det ju kallt ute också, alla paketens innehåll kanske inte mår superbra av frostgrader. De i mitten är nog ok, men ligger det i ytterkant kan det nog bli kallt även inuti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Inväntar försändelse" innebär att paketet aldrig är inskannat hos posten. Kollinumret skapas automatiskt när företaget som skickar gör en paketorder och skriver ut frakthandlingar (normalt sett pacsoft-programvara om det inte är ändrat). Det är troligare att felet ligger hos skickande företaget faktiskt i det läget, och inte PostNord, av egen erfarenhet.

Ett företag kan skapa hundra frakthandlingar med kollinummer och sätta på olika paket, men ingenting behöver vara hämtat eller på väg för det. Buren med de paketen kanske inte blivit hämtat av någon anledning, eller så har den som skapat frakthandlingarna gjort fel så att just det kollinumret aldrig använts, men att du inte fått det rätta, nya numret.

Detta hände mig. Skickade efter 2st Microsd kort till min och frugans telefoner + ett skärm skydd till min telefon från MTP(Mytrendyphone). Beställde allt den 21/11-2017 men fick inte mitt paket förs den 2/12-2017. När jag spårade det så såg jag att paketet hade hamnat i Malmö av någon konstig anledning. Mytrendyphone ligger ju i Solna och bor själ i Stockholm så undrar hur det hamnade i Malmö. På spårnings sidan så stod det att paketet är försenat av en okänd anledning. Postnord förklarade för mig att det troligtvis hade att göra med att det var så många som handlade på blackfriday. Vet inte om jag ska köpa det eller inte, eller så kanske det är så.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA:Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombox21:

Bryr mig inte speciellt mycket när det kommer fram, inget viktigt paket men tyckte det var lite kul hur det skickas runt. Bor i kristianstad

https://i.imgur.com/9Bhhvl8.png

Kan verka lite "mysko" om man läser det rakt upp o ner, men detta beror på att alla paket måste till någon av de stora sorteringsterminalerna för vidare transport. Skulle alla paket skickas "direkt", fågelvägen, skulle vi antagligen ha sjukt höga fraktpriser.

Och ändå blir det felsortering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

"Får ligga några dagar ute i regnet"

" De kan ligga några dagar i regnet, men paketen klarar sig, säger Postnords kommunikationschef Thomas Backteman i SvD:s Ekonomistudion. "

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att Postnord ber kunder att hämta ut paket hos ombuden, men hur sjutton skall vi göra det när vi inte får våra uthämtnings SMS?
De kommer sent, eller inte alls och det är inte alltid ens POST avierna kommer ut till en i tid. Vet inte hur många gånger jag gått in och kollat via försändarens sidor för att se att paket ligger och väntar helt plötsligt hos mitt ombud.
Känns ju nästan lika löjligt som hantverkar reklamen från #Beijerbygg ...

Permalänk
Medlem

Har senaste månaderna haft flera paket som hamnat i "På väg" läge hos PostNord, visade sig att det var lokala ICA-butiken som bara varit kass på att registrera dem.

Sen kan man ju tycka att PostNords kundtjänst borde se den statusen, de säger bara att paketet är på väg och inte kan se var...

Sen fastnade ett paket från Tyskland då de hade skrivit DE istället för SE i slutet, då ringde ICA mig och sa att de inte kan ankomstregistrera paketet, väl inne i butiken så får jag tjafsa i 20 minuter för att de inte kan hitta paketet i systemet...

Har fortfarande 2 paket från BF som ligger "i någon av burarna som inte har sorterats".

Permalänk
Medlem

Det är lite vilda western med postnord märker jag.
Jag beställde en mus på black friday och angav brorsans hemadress som leveransadress då jag inte visste ifall jag kunde hämta ut det själv. På nätet står det än idag att det "är på väg". Senaste notisen på nätet är att det varit i Alvesta för sortering.
I fredags när han gick hem på jobbet så gick han inom utlämningsstället och kollade om det hade kommit vilket det inte hade enligt dom. Han gav dom den där långa koden man kan följa leveransen med. När han väl kommer hem så ligger musen nertryckt i hans brevlåda men enligt nätet så är den fortfarande på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag har full förståelse för att man under vissa dager/perioder inte hinner med allt som kommer, men det låter märkligt att man rutinmässigt låter en del av påsarna ligga ute nån/några dagarna, och är helt ok med det. Dessutom helt öppet för vem som helst att ta.
Låst plåtskjul, container eller dylikt borde inte vara jättesvårt att fixa om det inte finns möjlighet att få plats med de inomhus.
Såhär års så är det ju kallt ute också, alla paketens innehåll kanske inte mår superbra av frostgrader. De i mitten är nog ok, men ligger det i ytterkant kan det nog bli kallt även inuti.

Det är knappast helt öppet för vem som helst. Det ligger inne på flygplatsområdet. Jag var där på studiebesök för några år sedan. Det var ett helsike att få komma in.

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut fruktansvärt. Vad händer vintertid med alla som beställt varor som blir förstörda om det fryser?

Som 50+ har jag faktiskt svårt att hantera vad som sker i Sverige idag. PostNord är en vital samhällsfunktion.

En nära vän ligger akut på sjukhus sedan i fredags, på MAVA (medicinsk akutvårdsavdelning). Den avdelningen har ingen fast läkartjänst över helgen utan hela sjukhuset får dela på två läkare, alla andra saker som kräver extra måste ringas in jour.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Undrar om de är att jag bor i Örebro som gör att posten fungerar bra? (Brukar väl fastna här annars)

Aldrig väntat mer än 2-3 dagar på inrikes paket. DAHL däremot där talar vi veckor

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FANTEN:

Det är lite vilda western med postnord märker jag.
Jag beställde en mus på black friday och angav brorsans hemadress som leveransadress då jag inte visste ifall jag kunde hämta ut det själv. På nätet står det än idag att det "är på väg". Senaste notisen på nätet är att det varit i Alvesta för sortering.
I fredags när han gick hem på jobbet så gick han inom utlämningsstället och kollade om det hade kommit vilket det inte hade enligt dom. Han gav dom den där långa koden man kan följa leveransen med. När han väl kommer hem så ligger musen nertryckt i hans brevlåda men enligt nätet så är den fortfarande på väg.

Om de skickades som varubrev (troligt med småsaker som möss) så har det kollinummer men slutregistreras aldrig utan går bara att följa till sista sorteringscentral innan brevbäraren lägger den i lådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Absolut fruktansvärt. Vad händer vintertid med alla som beställt varor som blir förstörda om det fryser?

Vanligaste sätten att skicka med PostNord (Skicka lätt tror jag det heter) är inte försäkrat. Går det sönder kommer PostNord inte göra någonting, mig veterligen.

Skrivet av MultiMan:

Som 50+ har jag faktiskt svårt att hantera vad som sker i Sverige idag. PostNord är en vital samhällsfunktion.

Inte så mycket längre då konkurrensen är större med Schenker, DLH m.fl. Förr var ju Posten de man fick lita på.

Skrivet av MultiMan:

En nära vän ligger akut på sjukhus sedan i fredags, på MAVA (medicinsk akutvårdsavdelning). Den avdelningen har ingen fast läkartjänst över helgen utan hela sjukhuset får dela på två läkare, alla andra saker som kräver extra måste ringas in jour.

Det kan du "tacka" politikerna för. Hoppas det går bra för din vän ändå!

En övrig notis vill jag bara påpeka att trots felsortering och inte så bra uppdaterade statusar så kan jag lova att PostNords personal jobbar röven av sig just nu.
Jag har själv jobbat på paketterminal för Posten (innan de hette PostNord) och vet vilket slit det blir i juletider.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Då är frågan - ska samhället prioritera resurser till vården eller underlätta för import av billiga plastgrejer från Kina? Ska man döma av den här tråden är billiga grejer från Kina viktigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om de skickades som varubrev (troligt med småsaker som möss) så har det kollinummer men slutregistreras aldrig utan går bara att följa till sista sorteringscentral innan brevbäraren lägger den i lådan.

ah. ok. Tack för infon. Det förklarar ju saken då. Det står märkt med "Varubrev Ekonomi" på postnords hemsida.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

"Inväntar försändelse" innebär att paketet aldrig är inskannat hos posten. Kollinumret skapas automatiskt när företaget som skickar gör en paketorder och skriver ut frakthandlingar (normalt sett pacsoft-programvara om det inte är ändrat). Det är troligare att felet ligger hos skickande företaget faktiskt i det läget, och inte PostNord, av egen erfarenhet.
...

Detta är vad PostNord själva säger när man ringer dem men sanningen verkar vara annorlunda.

Jag väntade på mitt paket från Järnia som registrerade leveransID dagen efter. Fem dagar senare hade status inte ändrats så jag ringde PostNord som skyllde på Järnia. Jag mailade Järnia och efterlyste leveransen. Efter några timmar hade paketet lämnat Härryda omlastningsstation. Just denna station har under åren stått för alla mina förseningar.

På senare tid har våra paket till Falkenbergsområdet hamnat i Halmstad med hämta-ut-SMS därifrån (tolv mil t-o-r.).

Jag kan inte beställa hårddiskar via nätet eftersom PostNord förstör dem i sin hantering. Diskarna startar ej eller vibrerar vid start. Jag har fått returnera 80% av mina diskar och orkar inte längre processa alla dessa returer. Stackars alla datorbyggare som tror att det är normalt att diskar skakar när de snurrat igång.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Brorsan köpte en bok från amazon.co.uk, fick hem paketet men inget mer. En tom kartongbit med en lapp där dom ursäktade sig för att det blivit skadat under transport

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk

Happ.. får se om det blir något paket idag då...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Då är frågan - ska samhället prioritera resurser till vården eller underlätta för import av billiga plastgrejer från Kina? Ska man döma av den här tråden är billiga grejer från Kina viktigast.

Som tur är så har vård och post inget med varandra att göra.
Så man kan sluta jämföra det.

Och att dra upp "ditt problem är inget problem" är typiska översittarfasoner.
Om folk längtar efter sina saker är det väl upp till dem och inget som andra ska hålla på att döma över.

Samma som antikapitalisterna som förpestar reatrådarnba "buhuuuu, ni ska inte handla så mycket för det är dumt". Hänt på forum för gnällvänstern då.

OnT: Typiskt posten att låta paket ligga utomhus. Känns som de verkligen itne vill ha något med alla kinabeställningar att göra egentligen.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Synd om din kompis men vad har det med tråden att göra?

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

*gäsp*

Om ni tror att paketen hanteras mycket bättre i Kina så, ja, då tror ni fel. Dessutom är det ju så att Postnord troligen går back på att hantera paket från Kina på grund av gamla avtal. Så det är alltså skattebetalarna som betalar. Det säger ju sig självt att det inte kostar 10 kr att skicka paket hela vägen från Kina och sedan distribuera i ett av Europas största länder. Testa att skicka med DHL istället så ser ni vad det kostar på riktigt.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Som tur är så har vård och post inget med varandra att göra.
Så man kan sluta jämföra det.

Och att dra upp "ditt problem är inget problem" är typiska översittarfasoner.
Om folk längtar efter sina saker är det väl upp till dem och inget som andra ska hålla på att döma över.

Samma som antikapitalisterna som förpestar reatrådarnba "buhuuuu, ni ska inte handla så mycket för det är dumt". Hänt på forum för gnällvänstern då.

OnT: Typiskt posten att låta paket ligga utomhus. Känns som de verkligen itne vill ha något med alla kinabeställningar att göra egentligen.

Ja, ja jag vet att det är måndag idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Brorsan köpte en bok från amazon.co.uk, fick hem paketet men inget mer. En tom kartongbit med en lapp där dom ursäktade sig för att det blivit skadat under transport

God jul önskar Postnord

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X