Avinstallerade spel, tappade nästan allt på systemdisken?!

Permalänk
Avstängd

Avinstallerade spel, tappade nästan allt på systemdisken?!

Hallå.

Jag fick för mig att jag skulle göra plats för lite nya spel på min dator idag och avinstallerade därför Need For Speed Payback. Avinstallationen gick precis som den skulle (trodde jag) och jag kryssade ner den efter att den var slutförd.

När jag gick in och kikade på diskutrymmet så såg jag att jag hade 165gb ledigt, vilket var konstigt då det inte borde finnas mer än 45-50. Men jag tänkte att det bara var en visuell bugg, det visade sig dock rätt snabbt att något måste ha gått väldigt fel för alla mina spel och program på c-disken är som bortblåsta, ikoner ligger kvar på skrivbordet men leder inte till något program. Jag försökte mig på en checkdisk, den hittade inga fel på min SSD. Jag har inte märkt av något annat krångel med datorn innan det här hände heller.

Någon som har nån tanke på vad som kan ha hänt här? Bilder och dokument finns kvar på disken, och vissa program (mozilla, faceit klienten, utorrent) fungerar fortfarande.

Jag kör Windows 10 (senaste versionen och builden)
SSD:n är en Samsung 830 256gb, som visserligen är gammal men har tickat på bra utan problem.

Tack på förhand.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

@sam_Q: Hur gjorde du för att "avinstallera" spelet?

Permalänk
Avstängd

@Overwatch: This PC -> Computer -> Uninstall or change a program och sen scrollade jag ner till NFS Payback och avinstallerade det.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Avstängd

Körde en SFC /scannow som hittade korrupta filer, men inget förändrades efter att ha lagat dom. Så jag antar att det bara är att köra en total reset. Men det vore intressant att veta hur det här kunda hända.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du haft fullt på systemdisken, och att du haft en väntande uppgradering av Windows 10 som helt enkelt avinstallerat en massa pga vad den ansåg var kompatibiltetsproblem? I så fall borde du ha fått en lista på skrivbordet med avinstallerade mjukvaror.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Alt jag kan tänka mig...
1. Windows update har uppdaterat din Windows version (de tvångsuppdaterar just nu 1607 och äldre). Och med detta har den avinstallerat gamla program/spel, och detta råkade ske ungefär samtidigt (den gör det på en kväll, helt utan din inverkan eller godkännande).

2. Den avinstallationen var väldigt dumt skriven och tog bort mappar med innehåll med sig, som då var andra spel. Kunde ske ofta förr om man tex näst man installerade ett spel skapade både "C:\Spel och sedan C:\Spel\"mappen för spelet", genom installationen. Då tror den att C:\Spel är "dens mapp". Och när man avinstallerar, tas allt bort.

NFS spelen är inte direkt kända för att vara.... smarta. Vet jag köpte ett av dessa spel, och den vägrade med original skiva och allt att fungera. Jag var tvungen att både ta bort andra spel och annat för att få det att fungera. Sluta med att jag ladda ner en icke laglig kopia istället och lade äkta spelet på hyllan.

Om du tittar i dina program som är installerade, finns de andra spelen kvar (som installerade, även om de är borta från disken)? Om de gör det, är det troligen 2. är det tomt där, är det troligen 1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är inte så att du haft fullt på systemdisken, och att du haft en väntande uppgradering av Windows 10 som helt enkelt avinstallerat en massa pga vad den ansåg var kompatibiltetsproblem? I så fall borde du ha fått en lista på skrivbordet med avinstallerade mjukvaror.

Jag hade ca 15 gb ledigt på systemdisken och (vad jag vet) den senaste builden av Windows, så det borde inte ha varit ett problem, men jag kan ju inte vara säker såklart.

Skrivet av Paddanx:

Alt jag kan tänka mig...
1. Windows update har uppdaterat din Windows version (de tvångsuppdaterar just nu 1607 och äldre). Och med detta har den avinstallerat gamla program/spel, och detta råkade ske ungefär samtidigt (den gör det på en kväll, helt utan din inverkan eller godkännande).

2. Den avinstallationen var väldigt dumt skriven och tog bort mappar med innehåll med sig, som då var andra spel. Kunde ske ofta förr om man tex näst man installerade ett spel skapade både "C:\Spel och sedan C:\Spel\"mappen för spelet", genom installationen. Då tror den att C:\Spel är "dens mapp". Och när man avinstallerar, tas allt bort.

NFS spelen är inte direkt kända för att vara.... smarta. Vet jag köpte ett av dessa spel, och den vägrade med original skiva och allt att fungera. Jag var tvungen att både ta bort andra spel och annat för att få det att fungera. Sluta med att jag ladda ner en icke laglig kopia istället och lade äkta spelet på hyllan.

Om du tittar i dina program som är installerade, finns de andra spelen kvar (som installerade, även om de är borta från disken)? Om de gör det, är det troligen 2. är det tomt där, är det troligen 1.

Jag hade redan 1709 av Windows sen en tid tillbaka så den borde inte ha försökt uppdatera sig själv, men jag vet inte. Jag misstänker också att det var något med just Need for Speed, men det är knepigt att den tog med sig alla steam-spel, photoshop, after effects, winrar, ja alltihop helt enkelt.

Sjukt drygt, men nu får det bli ominstallation av windows ändå. Ser ingen annan lösning efter att ha provat det mesta för att få tillbaka alla program och spel.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14