Återställning av Windows fastnat

Permalänk
Inaktiv

Återställning av Windows fastnat

Återställer datorn helt och hållet, tog ungefär 2-3 timmar att komma till 30% men nu har den stått på 30% i ungefär en timma. Vad ska jag göra?

Permalänk

@anon273333: Är det nyinstallation eller återställer du från tex en restore point?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TwentyØnePenguins:

@nibla0: Är det nyinstallation eller återställer du från tex en restore point?

Höll inne skift och klickade på starta om, sedan återställ och att den skulle radera allt. Så nyinstallation antar jag.

Permalänk
Medlem

@anon273333: Då är det väl saksamma om den "fastnat"? Installera om Windows 10 från ett USB, och du uppnår samma resultat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overwatch:

@nibla0: Då är det väl saksamma om den "fastnat"? Installera om Windows 10 från ett USB, och du uppnår samma resultat?

Jag antar det, målet är bara att få den tömd eftersom den blev ganska slö med 1200gb på sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overwatch:

@nibla0: Då är det väl saksamma om den "fastnat"? Installera om Windows 10 från ett USB, och du uppnår samma resultat?

Förstod din mening lite bättre nu, ska jag slå av strömmen till datorn bara? Och sedan starta den och boota från ett USB med Windows installation?

Permalänk
Medlem

@anon273333: Låter som att du borde ha använt

Och angående om du borde "slå av strömmen" och installera om Windows. Tja... vad har du för alternativ? Sitta och vänta? Du kan ju alltid avvakta, för att se om någon annan har något annat tips.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overwatch:

@nibla0: Låter som att du borde ha använt https://i.imgur.com/ZFKqLEN.png

Och angående om du borde "slå av strömmen" och installera om Windows. Tja... vad har du för alternativ? Sitta och vänta? Du kan ju alltid avvakta, för att se om någon annan har något annat tips.

Var nog det jag gjorde fast kom bara åt den menyn på annat vis, grejen är att på fredag kväll så behöver datorn vara återställd och jag ska ha hunnit installera mina spel igen. Så får gärna gjort allt så snabbt som möjligt. Den har suttit på 30% i två timmar nu, aktivitetslampan flickrar till väldigt snabbt så helt hängd känns den inte men lampan slutar aldrig lysa.
Kan inte vara så att jag förvärrar min situation genom att stänga av den under återställning?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon273333: Ifall du har tillgång till en annan dator skulle jag rekomendera att du laddar ner microsofts media creation tool och skapa en usbminne som du bootar från för att installera windows.

Permalänk
Inaktiv

Laddade ner microsofts media creation tool och satte i USB:t i datorn, sedan när jag bootade och klickade knappen som jag trodde tog mig till select boot device så lyckades jag inte komma in i den menyn. Utan windows startades istället. Där stod det att återställningen misslyckades, jag klickade ok och så började den installera windows. Nu är jag väl inne i windows och allt verkar återställt. Verkar som det löste sig även fast jag avbröt på 30%. Är alla filer borta nu eller ligger de bara gömda, bör jag installera om igen från USB:t?

MVH

Permalänk

@anon273333: Om hårddisken ser tom ut är antagligen allt borta, då behöver du inte göra något mer, förutom att möjligen installera grafikdrivrutiner, om dessa inte redan finns där

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TwentyØnePenguins:

@nibla0: Om hårddisken ser tom ut är antagligen allt borta, då behöver du inte göra något mer, förutom att möjligen installera grafikdrivrutiner, om dessa inte redan finns där

Ok tack, verkar som alla drivrutiner är kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

Laddade ner microsofts media creation tool och satte i USB:t i datorn, sedan när jag bootade och klickade knappen som jag trodde tog mig till select boot device så lyckades jag inte komma in i den menyn. Utan windows startades istället. Där stod det att återställningen misslyckades, jag klickade ok och så började den installera windows. Nu är jag väl inne i windows och allt verkar återställt. Verkar som det löste sig även fast jag avbröt på 30%. Är alla filer borta nu eller ligger de bara gömda, bör jag installera om igen från USB:t?

MVH

Låter som att du gjorde fel men att det löste sig tillräckligt bra ändå. Fel kan bli kvar om man gör på det sättet.

Nästan gång ser du till att datorn verkligen startar från USB minnet. Då får man möjlighet att välja avancerade alternativ och ta bort alla partitioner på disken. Sen väljer man nästa och låter den själv automatiskt formatera mm disken när de fortsätter installera.

Permalänk
Medlem

17:41 1%
17:44 3%
18:03 10%
21:10 10%
21:15 98%
21:29 100%.

I andra ord så skall man inte stänga av datorn som de andra rekommenderat. Mitt tips är att du bara låter datorn göra sitt. (Windows 10)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickow:

17:41 1%
17:44 3%
18:03 10%
21:10 10%
21:15 98%
21:29 100%.

I andra ord så skall man inte stänga av datorn som de andra rekommenderat. Mitt tips är att du bara låter datorn göra sitt. (Windows 10)

Exakt 👍🏼 tar tid men det fungerade utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickow:

17:41 1%
17:44 3%
18:03 10%
21:10 10%
21:15 98%
21:29 100%.

I andra ord så skall man inte stänga av datorn som de andra rekommenderat. Mitt tips är att du bara låter datorn göra sitt. (Windows 10)

Jösses vilken lång tid det tog för dig. Du måste ha valt att den skulle göra en säker formatering eller något. Tog ca 1 timme för mig när jag gjorde liknande.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig