Permalänk

Köpa begagnad bil

Jag och min sambo har börjat bli sugna på att skaffa oss en bekväm pendlarbil då vi fått tag i en sommarstuga 30 mil bort från lägenheten.
Notera att varken jag eller min sambo kan det minsta om bilar, vi har körkort, thats it.

Denna tråd kommer att handla om det köpet, med allt vad det innebär.

I helgen så hyrde vi en äldre Volvo S60, automatlåda, 2.4 liters motor med turbo. Den var bekväm att köra, dock lite stor och drog runt 0.8 liter/mil.
Vi tyckte dock att den var bekväm och har kollat lite på blocket och ser att man kan få liknande bilar för runt 30.000kr. Vilket är den prisnivån jag tänker att vi ska hålla oss på.

Samtidigt så hittar jag andra modeller, typ S40 och S80, men förstår inte riktigt vad skillnaden är. Om inte bara storleksmässigt? Jag försöker googla men hittar inga direkt tydliga jämförelser kring volvos äldre modeller.

Samtidigt så undrade min bror varför jag tittar på Volvo och inte på någon små-bil, typ Opel eller Skoda. Varpå jag inte hade något bättre svar än att "Volvo känns bra".

Jag vet inte, hur ska man tänka när man ska köpa bil? Vi är två personer som vill sitta bekvämt. I framtiden hoppas jag att det kommer ett barn, men det är inte på tal riktigt ännu, så det behöver inte finnas med i beräkningen.
Hur är det med skatt och försäkring? Är volvo bilar dyra att skatta och försäkra?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Tänk på att ett bilköp i 30 000kr-klassen innebär rätt mycket service- och reparationskostnader, årligen. Poängen är att i den prisklassen så spelar märke och modell mindre roll, skicket är mer avgörande än något annat och du behöver leta efter en bil med bra historik för att undvika dyra service/reparationskostnader.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Jag och min sambo har börjat bli sugna på att skaffa oss en bekväm pendlarbil då vi fått tag i en sommarstuga 30 mil bort från lägenheten.
Notera att varken jag eller min sambo kan det minsta om bilar, vi har körkort, thats it.

I helgen så hyrde vi en äldre Volvo S60, automatlåda, 2.4 liters motor med turbo. Den var bekväm att köra, dock lite stor och drog runt 0.8 liter/mil.
Vi tyckte dock att den var bekväm och har kollat lite på blocket och ser att man kan få liknande bilar för runt 30.000kr. Vilket är den prisnivån jag tänker att vi ska hålla oss på.

Samtidigt så hittar jag andra modeller, typ S40 och S80, men förstår inte riktigt vad skillnaden är. Om inte bara storleksmässigt? Jag försöker googla men hittar inga direkt tydliga jämförelser kring volvos äldre modeller.

Samtidigt så undrade min bror varför jag tittar på Volvo och inte på någon små-bil, typ Opel eller Skoda. Varpå jag inte hade något bättre svar än att "Volvo känns bra".

Jag vet inte, hur ska man tänka när man ska köpa bil? Vi är två personer som vill sitta bekvämt. I framtiden hoppas jag att det kommer ett barn, men det är inte på tal riktigt ännu, så det behöver inte finnas med i beräkningen.
Hur är det med skatt och försäkring? Är volvo bilar dyra att skatta och försäkra?

Om det ska vara pendlarbil tycker jag ni ska satsa på en Euro6 diesel om en begagnad sån ligger inom er budget.

Om ni väljer andra märken kan ni nog få en nyare bil till samma pris, tror inte det finns någon volvo beggad till det priset som är euro6 klassad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

S40 är budget volvo, S80 är lyx volvo, ju högre siffra hos volvo desto lyxigare och större bil.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om ni inte kan något om bilar och inte vill hålla på och meka så köp inte en bil 30kkr klassen, för felen kommer förr eller senare. Att lämna in bilen på rep. på bilfirma kan kosta en hel del.

Hur ofta kommer ni använda den? Om det är bara för att ta er till och från sommarstugan så kanske hyrbil vore något? Ser att du bor iSthlm, finns det inte bilpooler där?

Men ska ni ha den till mer än bara pendling så förstår jag att ni vill köpa en.

Leasing?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köpa hos en bilhandlare, och ta god tid på dig, testkör många bilar, överväg många alternativ.

Permalänk
Medlem

Kan inte med gott samvete rekommendera någon bil ni regelbundet ska köra 30mil med för 30000kr.

Sen kan jag rekommendera att inte snöa in sig på ett märke, när du ska provköra begagnade bilar så får du räkna med ett par riktiga skitexemplar innan du hittar den rätta.

Sen så har Opel/Skoda större bilar också, antagligen får du lite mer för pengarna när du väljer dem än Volvo.

Ska du ha en bra Volvo så får du nog gå upp i pris rejält.

När det gäller drift så är de stora modellerna alltid dyra i skatt/drift, försäkring är väldigt individuellt.

OBS, ta med någon som kan bilar när du provkör/köper bilen.

Permalänk
Medlem

Som många andra har nämnt här så är 30k väldigt lite. Speciellt för en premiumbil som Volvo ändå klassas som. Har själv erfarenhet av gammal Volvo. Kostnaden på bilen togs snabbt över av kostnaden för underhåll och hög skatt. Självklart kan man ju ha mer tur än så, men stressen är inte värt det.

Du kan alltid titta på bilar på bytbil.se och sedan använda regnr för att kolla upp skatt och försäkring.

Här är exempelvis en Volvo S60 https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/personbil-s60-2-4-140hk...

Skatten på den enligt bilskatt.nu är 2500 per år. Dessutom har bilen gått 23000 mil, det skulle jag aldrig ha köpt. Experimentera lite på bytbil, försök undvika premiummärken.

Permalänk
Medlem

S80 är väldigt underskattad, man åker bekvämt i dem och om man har en lugn körstil kan man enkelt köra dem under 0,8 l/mil. Är ju dock rätt stora så inte ultimat om man behöver åka runt i leta fickparkering varje dag, har man dock p-plats är det inga problem. Att en bil känns stor är enbart positivt, det är en form av lyx man snabbt vänjer sig med.

Försäkring på gamla bilar kör man bara trafikförsäkring, då får man det billigast. Helförsäkring är för folk som inte kan köra bil.

V70 är ju ett säkert kort, väl beprövade och mycket information på nätet om man måste fixa nått själv.

Det här med att gamla bilar skulle gå sönder stup i kvarten är enligt mig kraftigt överdriven. Hittar man en fin bil som man sköter oljebyten och liknande på så brukar de hålla bra. Varning för anekdotisk bevisföring men jag har alltid kört gamla bilar och jag kan knappt komma ihåg när jag blivit stående längst vägen senast, nått batteri som blivit dåligt men inga direkta haverier de senaste 10 åren.

Det mest problemfria är ju att leasa, men kostar också därefter.

Edit: Ni/Du kan inget om bilar nu, men vill du lära dig göra enklare service som oljebyten och liknande (en kunskap man har nytta av under hela livet) eller ser du framför dig ett bilägandet då ni lämnar in bilen för all form av service och reparation? För som sagt, sådant kan snabbt bli rätt dyrt.

Permalänk
Medlem

Kan du inte laga bil själv så kommer det fort att bli dyrt med en bil i den prisklassen.
Och med dem behoven du har nu är den storleken av bil inte heller försvarbart.

Köp en ny Toyota Aygo. Den kostar 130.000kr flong ny, och då har dem mer utrustning än en gammal Volvo. Nej, den är inte stor men det räcker för er två som ska pendla lite.
Skatten är bråkdel av en stor gammal bil, likaså försäkring och bränsleförbrukning. Servicekostnaderna är små och reperationskostnadera obefintliga det första åren.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

S80 är väldigt underskattad, man åker bekvämt i dem och om man har en lugn körstil kan man enkelt köra dem under 0,8 l/mil. Är ju dock rätt stora så inte ultimat om man behöver åka runt i leta fickparkering varje dag, har man dock p-plats är det inga problem. Att en bil känns stor är enbart positivt, det är en form av lyx man snabbt vänjer sig med.

Försäkring på gamla bilar kör man bara trafikförsäkring, då får man det billigast. Helförsäkring är för folk som inte kan köra bil.

V70 är ju ett säkert kort, väl beprövade och mycket information på nätet om man måste fixa nått själv.

Det här med att gamla bilar skulle gå sönder stup i kvarten är enligt mig kraftigt överdriven. Hittar man en fin bil som man sköter oljebyten och liknande på så brukar de hålla bra. Varning för anekdotisk bevisföring men jag har alltid kört gamla bilar och jag kan knappt komma ihåg när jag blivit stående längst vägen senast, nått batteri som blivit dåligt men inga direkta haverier de senaste 10 åren.

Det mest problemfria är ju att leasa, men kostar också därefter.

Edit: Ni/Du kan inget om bilar nu, men vill du lära dig göra enklare service som oljebyten och liknande (en kunskap man har nytta av under hela livet) eller ser du framför dig ett bilägandet då ni lämnar in bilen för all form av service och reparation? För som sagt, sådant kan snabbt bli rätt dyrt.

Jag är under samma intryck som du, jämfört med de flesta andra här i tråden, att 30.000kr-bilar inte alls är skrot. Jag har i min ungdom ägt en Audi-100 som jag köpte för 10.000, inga anmärkningar på besiktningen de 2 åren jag hade den. Utöver det har flera stycken erfarenheter utav billiga bilar som "tuffar och går".
Brorsan har en Opel Astra som han köpte för 25.000 som går igenom besiktningen med blanka papper år efter år.

Det du beskriver, oljebyten, ser jag inte som några problem att fixa själv. Min far har gått fordonsteknisk-linje och mekat mycket själv så enklare grejer kommer jag fixa själv, med hans hjälp. Byta däck, bromsklossar och sånt där är inga bekymmer (säger jag i min naivitet).

Men frågan är om man ska lyxa till det med en volvo eller gå på en sån där små-bil, typ en Astra, eller en Skoda fabia kanske (som jag också tidigare ägt). Dessa känns dock tråkigare på något sätt.

Hur är det med manuell vs automat? Det känns som en lyx med automat. Drar det mer bensin och skapar fler mekaniska haverier? Är man generellt mer safe med manuell växellåda?

Visa signatur

Permalänk

Vad har man för kostnader vid leasing förresten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nästan oavsett vilken prisklass ni bestämmer er för så tycker jag att ni ska sikta på en Golf. Det är en liten bil som drar lite och alltid har varit pålitlig. Problemet med många småbilar är att de är plastiga budgetmodeller. Förutom Golf, det är ingen budgetbil utan riktiga grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Vad har man för kostnader vid leasing förresten?

Peugeot är den enda tillverkaren jag vet om som har förmånliga leasingavtal: https://www.peugeot.se/kampanjer-och-finansiering/finansierin...

Kanske en 308 räcker?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Om ni inte kan något om bilar och inte vill hålla på och meka så köp inte en bil 30kkr klassen, för felen kommer förr eller senare. Att lämna in bilen på rep. på bilfirma kan kosta en hel del.

Hur ofta kommer ni använda den? Om det är bara för att ta er till och från sommarstugan så kanske hyrbil vore något? Ser att du bor iSthlm, finns det inte bilpooler där?

Men ska ni ha den till mer än bara pendling så förstår jag att ni vill köpa en.

Leasing?

Köper man bilmärken som toyotas vissa modellserier som är kända att aldrig i princip gå sönder så behöver inte reparationskostnaden sticka iväg fast det är begagnat och långt över 20000 mil - men det brukar märkas på beg-priserna där och med budget på 30k så är tillgängliga modellserier betydligt äldre inom prisspannet för Toyota än när man titta på andra bilmärken/modeller.

att behöva renovera framvagnens spindelleder inför varannan besiktning förekommer över huvud taget inte på toyota tex., ej heller att behöva renovera drivknutar efter +25000 mil heller...

Dock japaner bit över 10 år så börja reservdelar bli dyra samt kan ta tid att få hem, även för slitage-grejor som bromsbackar bak...
dvs måste man byta en drivknut så kommer det att svida i pengar (eller använda begagnat) - man har eller inget sådant strul som tandhjul för ABS som rostar upp utan är skyddad inne i navet

---

Saker dock att kolla är hur sliten kopplingen är - är den +20000 mil och inte nybytt (med kvitto eller annat som bevisar att jobbet är gjort) så är kostnaden för ett byte som måste tas in i planeringen inom några år och på märkesverkstad då handlar om ~ 10 papp. - man skall också komma ihåg att vissa kan slita ut koppling på 6000 Mil, så det är väldigt inviduellt hur sliten koppling är då det hör ihop med skörstil.

ytterligare att kolla är att AC:n verkligen fungerar - inge kul om den inte fungerar i den här värmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Köper man bilmärken som toyotas vissa modellserier som kända att aldrig i princip gå sönder så behöver inte reparationskostnaden sticka iväg fast det är begagnat och långt över 20000 mil - men det brukar märkas på beg-priserna där och med budget på 30k så är tillgängliga modellserier betydligt äldre inom prisspannet för Toyota än när man titta på andra bilmärken/modeller.

att behöva renovera framvagnens spindelleder inför varannan besiktning förekommer över huvud taget inte på toyota tex., ej heller att behöva renovera drivknutar efter +25000 mil heller...

Dock japaner bit över 10 år så börja reservdelar bli dyra samt kan ta tid att få hem, även för slitage-grejor som bromsbackar bak...
dvs måste man byta en drivknut så kommer det att svida i pengar (eller använda begagnat) - man har eller inget sådant strul som tandhjul för ABS som rostar upp utan är skyddad inne i navet

Yupp, råkade ut för det på min 32.000 mils toyota avensis, den gick som bara den men i princip inga slitagedelar var utbytta på den så reparationskostnaderna överskred värdet på bilen och jag gillar ha en bil som är 100% så sålde vidare den till en jobbarkompis som bryr sig mindre för bilfanskapet gick som ny i motorn, japansk kvalitet

köpte den snorbilligt och tänkte fixa upp den för runt 30k men köpte helt ny bil istället, en fullutrustad toyota avensis -06 som jag köpte 2016 för 27.000kr med full servicehistorik, kvitton på reparationer och nyservad är väldigt billigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Köp en ny Toyota Aygo. Den kostar 130.000kr flong ny, och då har dem mer utrustning än en gammal Volvo.

Aldrig åkt i den nya generationen. Men de efterfrågar komfort vilket jag är tveksam till att den nya generationen lyckats höja så mycket. Duger i stan men ska man sitta några timmar och åka i över 80 var förra generationen hemsk. Har de fixat farthållare i alla fall?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

30.000kr får man en helt ok bil för. Viktigt så klart att se att service är gjort. Jag har aldrigt köpt en bil för över 30.000kr. Lämnat in på service 1gång om året (byta olja+filter) aldrig haft några större problem med nån av de bilar jag ägt. Det värsta var nog med S70 jag hade där nyckeln halvt slutade att fungera i tändningslåset. (Kasst att det blev slitet efter 28000mil )
Hade en Saab 9-5 kombi -99 som när jag sålde den för 2år sen gått 36000mil, den rullar än förövrigt!

Så det som är viktigt är om service är gjort. Köra en bil år efter år till något gå sönder är det sämsta man kan göra. Hitta en bra bilmekaniker är viktigt också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Det finns dock en rad trafiksituationer där du som trafikant har rätt rent moraliskt men försäkringsbolagen anser dig vållande...

tex vid just under filbyte och du har vägstrecken mellan hjulen så är du _alltid_ vållande även om idioten körde på dig i häcken kom i 180 km/h från ingenstans och inte bromsade alls och regeln att den som kör på någon annan är alltid skyldig stämmer inte i många lägen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Kan du inte laga bil själv så kommer det fort att bli dyrt med en bil i den prisklassen.
Och med dem behoven du har nu är den storleken av bil inte heller försvarbart.

Köp en ny Toyota Aygo. Den kostar 130.000kr flong ny, och då har dem mer utrustning än en gammal Volvo. Nej, den är inte stor men det räcker för er två som ska pendla lite.
Skatten är bråkdel av en stor gammal bil, likaså försäkring och bränsleförbrukning. Servicekostnaderna är små och reperationskostnadera obefintliga det första åren.

Jag håller med om att man nog ska vara lite bilintresserad för att köpa en bil för 30k.

Däremot tycker jag att en Aygo är ett hemskt val för TS om han nu skulle köpa en ny bil för 130k av någon anledning. Då skulle jag mycket hellre köpt en ny Skoda Fabia som på alla relevanta sätt är en Polo till lägre pris.

Men mer relevant till TS: Titta på bilar för lite mer pengar, runt 60k åtminstone.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S40_2_0T_Classic_Della...

Denna verkar vara en välvårdad S40 med lite mer utrustning än vanligt, den kanske skulle vara något för er?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min dotter leasar en Toyota Yaris, det kostar henne ca 2.200:- i månaden. I den kostnaden ingår försäkring, vinterdäck, service samt lånebil om bilen är på service eller på reparation. Utöver den kostnaden får hon betala skatten varje år om jag minns rätt. Den ligger på några hundringar eftersom det handlar om en småbil.
Fördelen med denna är att kostnaden är satt så länge du inte kör mer än den överenskomna körsträckan per år. Standard brukar vara 1500 mil per år, men går att sätta både högre och lägre. Det är viktigt att tänka efter före när det gäller detta, då övermil kan bli dyrt när bilen ska lämnas tillbaka efter tre år. Andra saker som man ska tänka på vid leasing är också hur bilen slits. Om du är en person som sliter ordentligt på grejerna så får du räkna med att det kommer kosta en slant vid leasingperiodens slut. Repor, parkeringsskador, slitage utöver det normala typ trasig inredning etc kommer debiteras leasingtagaren.

Min äldsta son köpte en Volvo S60 för 27.000:- och fick direkt lägga ett par tusen på länkarmar fram, men utöver det har bilen varit helt felfri, och innan årets besiktning var han tvungen att köpa nya sommardäck. Årsskatten är 2560:-

Yngsta sonen är en bilintresserad yngling som mer än gärna spenderar veckor spanandes på blocket efter bilfynd, han är ägare till en fin V70, som trots 30000 mil är fräschare än brorsans S60. Den är större och har starkare motor, men han betalade bara 14.000:- för den. Den ska besiktigas nu i Augusti och så vitt vi vet finns det ingen anledning att oroa sig inför detta. Jag tror skatten på den bilen är ungefär som den andra, ca 2500-2700 kanske.

För egen del kör jag Golf från 2011. Eftersom det är en lite nyare bil, så servas bilen på märkesverkstad. Nu senast kostade servicen ca 5000:-, och då byttes alla vätskor och filter, och säkert nåt mer. De äldre volvobilarna som grabbarna har servas av yngste sonen eller på någon lokal mekonomenverkstad, och jag har för mig att de kanske tar ett par tusingar i normal service. Så länge bilen sköts om ordentligt ska den hålla länge, oavsett märke i stort sett.

Skillnaden? Ja, med en leasad bil vet du kostnaden, och slipper överraskningar om något händer. En volvo för 30.000 kan vara helt okej att glida runt i, men kan också kosta en ordentlig slant om nåt pajar.
Ska du köpa en billig volvo så är din första fråga till säljaren att få se serviceboken där datum och miltal för senaste kamremsbytet var, eftersom det är en stor utgift som man inte kommer undan.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S40_2_0T_Classic_Della...

Denna verkar vara en välvårdad S40 med lite mer utrustning än vanligt, den kanske skulle vara något för er?

Ser ju jättefin ut!
Helt klart intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv håller jag mig ifrån VAG-sfären - dels för att jag inte kan med de hårt stoppade säten och trycker på fel ställen - men beslutet cementerades ytterligare efter att plockat isär en av deras magnetkopplingslösa AC-kompressorer med inprogrammerad självdestruktion i en Audi A3 diesel och dess fullständigt slutkörda remspännaren (all dämpning i dämpardelen var helt borta vilket gjorde att remmarna slog väldigt mycket vid tomgång pga. hög system-Q värde (det som dämparen skulle sänka) och det skramlade i hela bilen) och förmodligen gjorde att splines i AC-kompressorn helt nöttes upp och blev rund så att centrumdelen av kompressorn inte roterade.

dessutom är deras AC kända för att gå sönder ofta

- för så fort som köldmediet läcker ut så har du snart en kompressoras och väldigt mycket pengar att reparera efter som spån finns i hela systemet.

Det är 3 fel som händer med dessa - skärning pga. att för mycket köldmedel har läckt ut, teflon (från kolvarna) som skavts av och kladda igen systemet, gasventil som sätts igen och denna kan inte köpas löst utan en helt ny kompressor måste köpas...

tvivlar att deras AC är lika täta och tål stenskott på samma sätt som Corollan jag har, som inte behövt AC-service eller någon köldmedelspåfyllnad fast den är 13 år gammal...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Själv håller jag mig ifrån VAG-sfären - dels för att jag inte kan med de hårt stoppade säten och trycker på fel ställen - men beslutet cementerades ytterligare efter att plockat isär en av deras magnetkopplingslösa AC-kompressorer med inprogrammerad självdestruktion i en Audi A3 diesel och dess fullständigt slutkörda remspännaren (all dämpning i dämpardelen var helt borta vilket gjorde att remmarna slog väldigt mycket vid tomgång pga. hög system-Q värde (det som dämparen skulle sänka) och det skramlade i hela bilen)

- för så fort som köldmediet läcker ut så har du snart en kompressoras och väldigt mycket pengar att reparera efter som spån finns i hela systemet.

Det är 3 fel som händer med dessa - skärning pga att för mycket köldmedel har läckt ut, teflon (från kolvarna) som skavts av och kladda igen systemet, gasventil som sätts igen och denna kan inte köpas löst utan en helt ny kompressor måste köpas...

tvivlar att deras AC är lika täta och tål stenskott på samma sätt som Corollan jag har, som inte behövt AC-service eller någon köldmedelspåfyllnad fast den är 13 år gammal...

VAG-sfären?
Förlåt men jag förstår i princip inget av ditt inlägg..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Att köpa en vettig bil för 30kkr är bara att glömma, du kommer gå på minus efter nått år ren i service kostnader. 10kkr är startbudgeten för att skaffa en bil du kan lita på i sisådär 10 år.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

VAG = VOLKSWAGEN AG = VW, AUDI, SEAT, SKODA mfl. (+ en knippe i efterhand inköpta lyxbil-varumärken som Porsche, Bently, Lamborgini, Bugatti - men dem räknar jag inte som VAG-bilar) och alla dem använder till stora delar samma systemkomponenter och chassie-plattformar.

bilar med orginal-monterad AC går inte att köra med trasig AC sommartid då de har varmvatteninflöde till värmepaketet alltid inkopplad året runt - vilket gör att ventilationsluften värms upp till 5 grader C vid passagen genom värmepaketet även i kallaste läget pga. olika värmeläckor.

Det är bara bilar utan orginal-monterad AC som har ventil/kran styrd av reglagen som stänger av varmvattnet till värmepaketet och därmed får kallare luft vid inställd max kyla...

Att reparera en AC med skuren kompressor kan kosta betydligt mer än att byta koppling på en motor... och VAG med dessa olycksaliga kopplingslösa kompressorer som de envisas att använda överallt (dock inte i hantverkarbilar av någon anledning) har stor sannolikhet att haverera inom en bilägar-period, även om de tre första ägande åren täcks upp av olika garantier...

sedan har man motorer med kamskedjor som slits ut i förtid och motorhaveri, DGC-lådor som havererar - med ibland så enkel sak som missvisande termistor inne i lådan gör bilen okörbar en morron (ett typfel) och man får riva hela lådan och skicka kontrolldelen till specialfirma - om man skall ha den billiga lösningen och inte vill betala VAG:s priser med en helt ny låda... - sedan att de försöker inbilla att hög oljeförbrukning är normalt - somliga drar olja som en tvåtataktare ju och ändå hävdar att det är helt normalt...

att vara beg-köpare till en VAG-bil utanför sina garantier har sina risker med plötsligt dyra reparationer .... mycket högre risker än när man köper en Toyota

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Om ni nu har sommarstuga så kommer ni förr eller senare vilja ha någon större bil för att tex lasta grejer, samt 30mil är smärtgränsen för vad man klarar i riktiga småbilar.

Om du bor i stockholm så kan det vara intressant om bilen klarar kommande miljökrav.

Annars, köp en bil i gott skick för 20k och ha 10k för oväntade kostnader, för dom kommer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker volvo är ett bra val om man vill köpa billigt begagnat. Då utbudet är stort så hålls priserna rimliga. En volvo går att serva nästan var som helst i landet(framförallt en äldre modell).

V70 är ofta sjukt mycket bil för pengarna - o jag gillar att slippa böja mig som en ostkrok för att fiska upp bagaget ur skuffen.

S60-s80 är absolut fina bilar - som sagt, kolla service historik!

// Lazze