Min dotter leasar en Toyota Yaris, det kostar henne ca 2.200:- i månaden. I den kostnaden ingår försäkring, vinterdäck, service samt lånebil om bilen är på service eller på reparation. Utöver den kostnaden får hon betala skatten varje år om jag minns rätt. Den ligger på några hundringar eftersom det handlar om en småbil.
Fördelen med denna är att kostnaden är satt så länge du inte kör mer än den överenskomna körsträckan per år. Standard brukar vara 1500 mil per år, men går att sätta både högre och lägre. Det är viktigt att tänka efter före när det gäller detta, då övermil kan bli dyrt när bilen ska lämnas tillbaka efter tre år. Andra saker som man ska tänka på vid leasing är också hur bilen slits. Om du är en person som sliter ordentligt på grejerna så får du räkna med att det kommer kosta en slant vid leasingperiodens slut. Repor, parkeringsskador, slitage utöver det normala typ trasig inredning etc kommer debiteras leasingtagaren.
Min äldsta son köpte en Volvo S60 för 27.000:- och fick direkt lägga ett par tusen på länkarmar fram, men utöver det har bilen varit helt felfri, och innan årets besiktning var han tvungen att köpa nya sommardäck. Årsskatten är 2560:-
Yngsta sonen är en bilintresserad yngling som mer än gärna spenderar veckor spanandes på blocket efter bilfynd, han är ägare till en fin V70, som trots 30000 mil är fräschare än brorsans S60. Den är större och har starkare motor, men han betalade bara 14.000:- för den. Den ska besiktigas nu i Augusti och så vitt vi vet finns det ingen anledning att oroa sig inför detta. Jag tror skatten på den bilen är ungefär som den andra, ca 2500-2700 kanske.
För egen del kör jag Golf från 2011. Eftersom det är en lite nyare bil, så servas bilen på märkesverkstad. Nu senast kostade servicen ca 5000:-, och då byttes alla vätskor och filter, och säkert nåt mer. De äldre volvobilarna som grabbarna har servas av yngste sonen eller på någon lokal mekonomenverkstad, och jag har för mig att de kanske tar ett par tusingar i normal service. Så länge bilen sköts om ordentligt ska den hålla länge, oavsett märke i stort sett.
Skillnaden? Ja, med en leasad bil vet du kostnaden, och slipper överraskningar om något händer. En volvo för 30.000 kan vara helt okej att glida runt i, men kan också kosta en ordentlig slant om nåt pajar.
Ska du köpa en billig volvo så är din första fråga till säljaren att få se serviceboken där datum och miltal för senaste kamremsbytet var, eftersom det är en stor utgift som man inte kommer undan.
Slår ett slag för leasing jag med. Leasar idag min BMW 1 serie och innan denna hade jag en Mini Cooper. När jag lämnade tillbaka minin så var den mindre påkörd både bak och fram(fickpakering i stad i tre år), hade dörröppslag på höger framdörr samt några repor ytligt på ett skinnsäte. Fick inte betala en krona när jag lämnade tillbaka den.
Enda jag fick byta var ena dimljuset fram som spruckit, men gjorde det själv för 550kr innan jag lämnade tillbaka bilen.
Ett tips med leasing är att titta på blocket, bilhandlare "rear" ut bilar via leasing ibland. Jag hade min Mini fullutrustad för 1890kr/månad utan vinterdäck. kostade närmare 3000kr hos Mini direkt.
Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro