Går det använda vägguttag-dimmer för golvfläkt?

Permalänk
Medlem

Går det använda vägguttag-dimmer för golvfläkt?

Hej,

jag undrar om det går, stående golvfläkten använder max 45 watt och är 40cm i diameter, vägguttagdimmern är för LED lampor från claes ohlson, jag vill sänka hastigheten till kanske 50%, går det eller kommer dimmern överhettas eller något paja eller kanske hastigheten sänks obetydligt?

https://www.clasohlson.com/se/Dimmer-f%C3%B6r-LED/36-6076#und...

https://www.wellindal.se/temperature-control/clatronic/oscill...

Permalänk
Hedersmedlem

I manualen till dimmern står det iaf att du inte ska koppla till apparater som inte är avsedda att dimmas. Om det funkar eller ej vet inte jag.

Permalänk
Medlem

Räcker inte de tre fläkthastigheterna som går att ställa på själva fläkten?

https://www.clatronic.de/products/en/Small-electrical-applian...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: nej, det låter för mycket även på långsammaste knappen för att kunna sova bra, så jag vill halvera den farten.

Permalänk
Medlem

Sitter väl en transformator i fläkten som ska reglera xV till 12V. Vissa klarar ju att ändra både 110 v och 220v till 12v men blir ändå 12v volt till den interna motorn.... väl?

Jag är tyvärr novis inom ellära. Men min gisning är att du måste sätta en pentiometer (eller dylikt) mellan transformatorn och elmotorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Sitter väl en transformator i fläkten som ska reglera xV till 12V. Vissa klarar ju att ändra både 110 v och 220v till 12v men blir ändå 12v volt till den interna motorn.... väl?

Nej, fläkt av den typen använder en 1-polig AC motor för just 230V, då behöver en annan motor för att använda fläkten i andra områden (annan spänning eller frekvens).

Oftast fungerar styrningen av hastigheten med att variera en resistans (det är ju det knapparna gör, byter mellan olika motstånd), så då borde ju en dimmer kunna fungera. Det är väl bara att testa.

Permalänk
Medlem

Nej, du ska inte använda en dimmer för att justera hastigheten på en fläkt.

Du ska ha en varvtalsregulator isåfall, men har aldrig sett en sån för att stoppa in i ett vägguttag..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Nej, du ska inte använda en dimmer för att justera hastigheten på en fläkt.

Du ska ha en varvtalsregulator isåfall, men har aldrig sett en sån för att stoppa in i ett vägguttag..

Menar du en sån här varvtalsregulator som har vägguttagskontakt?
https://www.ebay.com/itm/4000W-AC-0-220V-Voltage-Regulator-Mo...

Går det inte annars att knåpa ihop en väggkontakt med sladd på en varvtalsregulator?

Jag testade en LED-dimmer på fläkten idag. Jag köpte en lite billigare likadan vägguttagsdimmer från Jula (https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/p...) och den sänkte visserligen farten men då började det låta från fläkten ett slags elektriskt brum liknande det från transformatorstationer som kändes mer störande än fläktens snurrljud på normal fart. Jag undrar om det hade blivit mindre el-brumljud om jag testat med clas ohlsons LED dimmer istället. Vad beror det där el-brummet på, går det att koppla in nån adapter eller nåt för att bli av med det, kommer oljudet uppstå även med en varvtalsregulator?

Permalänk
Medlem

@frer8833: Jag läste att LED-dimmern orsakar oljud eftersom den levererar smutsig signal till fläktmotorn, stubbade sinusvågor, som gör att motorn börja hacka och vibrera samt att en transfo kan lösa problemet eftersom den levererar ren signal. Jag läste dock att vissa LED-dimmers säljs under namnet varvtalsregulator och såna varvtalsregulatorer kommer ju inte lösa oljudsproblemet vid lågt varvtal eftersom det är ju en LED-dimmer ändå, men kan alltså en riktig varvtalsregulator ge ren signal och hur vet man om den är riktig eller en LED-dimmer?

Permalänk
Medlem

@frer8833: och vad är skillnaden mellan en riktig varvtalsregulator och en trafo, finns det en trafo inuti en riktig varvtalsregulator medan det inte finns det i en dimmer? Jag tror nu att en riktig varvtalsregulator sänker volten så det betyder att den innehåller en trafo (transformator).

Jag tror nu också att det är en varvtalsregulator med AC volt-ändrande ratt som jag länkade till ovan (obs, dess väggsladd behöver kontaktadapter för att passa i våra vägguttag) som jag behöver för att slippa oljudet på låg rotationsnivå hos fläkten (AC motor). En dimmer sätter bara snabbt på och av elen och därför blir det mikrohackigt brum oljud från motorn, medan en varvtalsregulator sänker volten istället så det blir svagare men konstant el som gör flytande fläktrotation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@frer8833: och vad är skillnaden mellan en riktig varvtalsregulator och en trafo, finns det en trafo inuti en riktig varvtalsregulator medan det inte finns det i en dimmer? Jag tror nu att en riktig varvtalsregulator sänker volten så det betyder att den innehåller en trafo (transformator).

Jag tror nu också att det är en varvtalsregulator med AC volt-ändrande ratt som jag länkade till ovan (obs, dess väggsladd behöver kontaktadapter för att passa i våra vägguttag) som jag behöver för att slippa oljudet på låg rotationsnivå hos fläkten (AC motor). En dimmer sätter bara snabbt på och av elen och därför blir det mikrohackigt brum oljud från motorn, medan en varvtalsregulator sänker volten istället så det blir svagare men konstant el som gör flytande fläktrotation.

Jag köpte den och testade men det låter lika mycket från motorn som från dimmern, så jag tror att det är motorn som är problemet, vissa ac motorer kanske vibrerar och låter extra mycket på låga varvtal helt enkelt.

Permalänk

Jag tog två 140mm fläktar och parallellkopplade dom till en gammal variabel nätadapter (6v, 7.5v, 9v och 12v). Tyst och lite lagom bris vid 7.5v inställning. Perfekt när man ska sova:)

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jag tog två 140mm fläktar och parallellkopplade dom till en gammal variabel nätadapter (6v, 7.5v, 9v och 12v). Tyst och lite lagom bris vid 7.5v inställning. Perfekt när man ska sova:)

Coolt, jag ska pröva det. Jag sover i ett litet rum och behöver tyst luftcirkulation.