Permalänk

Frågor ang. begagnad XC70

Hej.

Vi har precis införskaffat en XC70 som andra bil.
Den har passerat 13.600 mil och är servad hos Volvo med original service alla gånger.
Vi får hem den nästa vecka och har 30 dagars ångerrätt eller 100 mil.

Lite generellt, vad ska jag titta på specifikt för sjukdomar?
Hur långt går motorn i snitt utan att tappa effekt? Är egentligen inte 13-14k mil rätt mycket? Klarar den 15-20k mil till?
Och slutligen, på Bilias hemsida fanns det inte mycket mod till exteriören, kan det bero på att bilen är gammal och att det endast går att hitta på andra sidor? Gäller för övrigt det mesta inom tillbehör och styling.

Tack på förhand 😁

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

14000 mil är ju ingenting på en välskött bil. Har haft bilar som gått över 30 000 mil utan större problem. Det är ju klart att delar slits och får bytas ut när den blir äldre men det har inte var några stora saker.

Permalänk
Medlem

Om den är välservad och man har haft lite sunt förnuft så kan bilen gå 40k+
"vanliga" sjukdomar på dessa vet jag inte jättemycket om, dock så har bror min en xc70 ( diesel )
och det dem råkat utför är iaf att de fått byta bromsar då de fick lite skumma varningar på beläggen, samt att bagageluckan börjat gnissla, vilket är ganska enkelt fixat dock...

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Lego Master

Jag sålde vår XC70 från -02 när den precis passerat 30k mil och jag räknar med att den går 5-10k till i rätt händer. Fick byta AC-kompressor och turbo på den mellan 28-30k mil, men strukturellt är den i toppskick.
Älskade kärran, kan inte tänka mig att du kommer göra annat.

Gällande motorn och effekt.. Jag hade en bensinare med BSR, men ägde bilen från 13k mil till 30k, och kände ingen nämnvärd skillnad i effektuttag från motorn på den tiden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kolla servicehistoriken så att kamrem är bytt med korrekt intervall samt att om det är en Diesel så se över att partikelfilter, (om det finns något) är underhållet enligt serviceintervall.

det är väl två av de dyrare underhållen som ska göras inom vanlig service.

Är väl annars inget speciellt som slits på dessa bilar till skillnad från andra bilar, tror inte XC70 har några barnsjukdomar heller, (men jag kan ju ha fel såklart)

\\Rhames
(XC70 D4, PolestarOpt, 2016, 4200mil)

Permalänk

@fieskmask: är det en xc70 98 årsmodell eller nyare?
Mina svärföräldrar har en 07 d5 och har bytt en del på den men den är uppe i 33k mil och går som en klocka.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Skrivet av nmo:

Vad är det för årsmodell?

Skrivet av Rhames:

Kolla servicehistoriken så att kamrem är bytt med korrekt intervall samt att om det är en Diesel så se över att partikelfilter, (om det finns något) är underhållet enligt serviceintervall.

det är väl två av de dyrare underhållen som ska göras inom vanlig service.

Är väl annars inget speciellt som slits på dessa bilar till skillnad från andra bilar, tror inte XC70 har några barnsjukdomar heller, (men jag kan ju ha fel såklart)

\\Rhames
(XC70 D4, PolestarOpt, 2016, 4200mil)

Skrivet av carlosxbox82:

@TommyTS: är det en xc70 98 årsmodell eller nyare?
Mina svärföräldrar har en 07 d5 och har bytt en del på den men den är uppe i 33k mil och går som en klocka.

Det är en D5 2015.
Enligt serviceprotokollet är den servad på Volvo med originalservice alla tre gånger.
Och enligt försäljaren behöver man inte byta partikelfilter heller.

Den stora servicen är vid 18000 mil men kör med serviceavtal så kostnaden är ovesäntlig för min del, undrade generellt om det är något speciellt jag bör kolla under ångerperioden.

Tack för alla svar 😁

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Bromsar samt stötdämpare skulle jag kolla lite extra på, sök på jagrullar.se för mer specifika problem som folk råkat ut för. Det är ju som sagt rätt mycket elektronik på nya bilar och vi köpare är oavsett märke test piloter...

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Hej.

Vi har precis införskaffat en XC70 som andra bil.
Den har passerat 13.600 mil och är servad hos Volvo med original service alla gånger.
Vi får hem den nästa vecka och har 30 dagars ångerrätt eller 100 mil.

Lite generellt, vad ska jag titta på specifikt för sjukdomar?
Hur långt går motorn i snitt utan att tappa effekt? Är egentligen inte 13-14k mil rätt mycket? Klarar den 15-20k mil till?
Och slutligen, på Bilias hemsida fanns det inte mycket mod till exteriören, kan det bero på att bilen är gammal och att det endast går att hitta på andra sidor? Gäller för övrigt det mesta inom tillbehör och styling.

Tack på förhand 😁

Antar att det är en diesel och automat (?)

Ta bilen till någon du litar på och kolla över hjulupphängningarna noggrant !
För har den mest gått på bra vägar är det inga problem, men har den däremot blivit använd på dåliga och gropiga vägar så ryker bussningar och leder ganska så snabbt då dom är underdimensionerade.
Är du van med bilmodellen är det lätt att känna med en provtur, men rätt svårt om man inte vet vad man skall leta efter.

Skulle inte oroa mig över drivlinan om servicen verkligen skötts.
Men kolla om oljan i växellådan har bytts.
Tillverkarna vill gärna hävda "filled for life" men vad dom egentligen menar är att den klarar sig tills alla garantier är borta.

Och kolla om trimnisse har varit framme, finns inget som dödar en diesel snabbare än "sport"-luftfilter och ett trimchip från någon skum (billig!) källa.
Leta efter klistermärken på bakrutor och under huven.

Permalänk

Tack för hjälpen, ska kika lite närmare när jag får hem den 😁

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Min tidigare chef hade en 2010 modell, den hade rullat 45000 mil innan den blev bytt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till.
Kolla så fyrhjulsdriften är OK.
Vet några på jobbet som hade V70 AWD där fyrhjulsdriften började krångla vid ca 3 års ålder på bilen.

Någon klarade sej med att byta olja, någon annan fick lov att byta någon pump för AWD'n eller nått liknande.

Är ju samma i V70 som XC70, Halldex heter det väl?

\\Rhames

Permalänk

Vad tror ni om däck? Dubbat eller odubbat? Har lite problem med det, alltid haft dubbat men sugen att testa odubbat

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Vad tror ni om däck? Dubbat eller odubbat? Har lite problem med det, alltid haft dubbat men sugen att testa odubbat

Beror helt på vad du ska göra. Som norrbottning som drar snöskotrar på släp till fjällen så funkar det inte med dubbfritt Hade jag bott söderut så hade jag nog satsat på dubbfritt dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Vad tror ni om däck? Dubbat eller odubbat? Har lite problem med det, alltid haft dubbat men sugen att testa odubbat

Vill du kunna få stopp när det är halt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Vill du kunna få stopp när det är halt?

Precis. Dubbat är bäst när det är is, odubbat upplever jag som bättre när det är snö men dubbat funkar såklart då också.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Dubbat eller odubbat är en fråga om vilken typ av vägar man åker mest på. Jag åker en hel del på sämre vägar och bor där vi har snö hela vintern så för mig är det dubbat som gäller. Kör man mest på bara vägar stannar man fortare med odubbat!

Vad du ska kolla på är ,som nämnts ovan, kondition på AC (har flera bekanta som fått byta kompressor) och hjulupphängningen, framförallt framvagnen.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Vill du kunna få stopp när det är halt?

Självklart, men mer som en fråga i perspektivet att jag bor i mellansverige och det är kanske bara någon dag per år det är så pass mycket IS att det faktiskt behövs dubbar.
Aldrig personligen använt dubbfritt så ville bara ha lite feedback 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Självklart, men mer som en fråga i perspektivet att jag bor i mellansverige och det är kanske bara någon dag per år det är så pass mycket IS att det faktiskt behövs dubbar.
Aldrig personligen använt dubbfritt så ville bara ha lite feedback 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Jag föredrar att få stopp när det behövs även om det inte är så många dagar per säsong.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Självklart, men mer som en fråga i perspektivet att jag bor i mellansverige och det är kanske bara någon dag per år det är så pass mycket IS att det faktiskt behövs dubbar.
Aldrig personligen använt dubbfritt så ville bara ha lite feedback 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Satt i samma sits.
Kunde aldrig tänka mig dubbfritt innan jag köpte en bil som hade det monterat.
Första instinkten var att byta dom bums, men rätt snart insåg jag att dom var minst lika bra som dubbade på det mesta.
Har aldrig hamnat i en situation där jag upplevt dom som dåliga eller rent av farliga.

Och en stor fördel är ju kan strunta i dubbdäcksförbudet på höst och vårkanten.
Du kan sätta på däcken tidigare om du vill och även köra på dom efter, även om det såklart inte är optimalt.

Och varenda sekund du kör på torra vägar är det ju bara fördelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Hej.

Vi har precis införskaffat en XC70 som andra bil.
Den har passerat 13.600 mil och är servad hos Volvo med original service alla gånger.
Vi får hem den nästa vecka och har 30 dagars ångerrätt eller 100 mil.

Lite generellt, vad ska jag titta på specifikt för sjukdomar?
Hur långt går motorn i snitt utan att tappa effekt? Är egentligen inte 13-14k mil rätt mycket? Klarar den 15-20k mil till?
Och slutligen, på Bilias hemsida fanns det inte mycket mod till exteriören, kan det bero på att bilen är gammal och att det endast går att hitta på andra sidor? Gäller för övrigt det mesta inom tillbehör och styling.

Tack på förhand 😁

Helt omöjligt att säga då du inte angett årsmodell, motor eller växellåda

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Helt omöjligt att säga då du inte angett årsmodell, motor eller växellåda

Han har skrivit 2015 D5 om man läser tråden
Men du har rätt i att det vore bra att veta om den är automat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Han har skrivit 2015 D5 om man läser tråden
Men du har rätt i att det vore bra att veta om den är automat.

Alternativt redigerar man huvudfrågan efter flera kritiska frågor för bättre effektivitet i svaren och tråden.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Alternativt redigerar man huvudfrågan efter flera kritiska frågor för bättre effektivitet i svaren och tråden.

Så kan man ju göra men det tillhör god forumsed att man läser hela tråden (eller iaf senaste inläggen om det är en väldigt lång tråd) innan man svarar

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Ja, ursäkta, varit lite off ikväll .
Det handlar alltså om en XC70 D5 2015 Automat.

Ska försöka samla allting jag behöver kolla i testperioden så alla förslag är såklart välkomna 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Satt i samma sits.
Kunde aldrig tänka mig dubbfritt innan jag köpte en bil som hade det monterat.
Första instinkten var att byta dom bums, men rätt snart insåg jag att dom var minst lika bra som dubbade på det mesta.
Har aldrig hamnat i en situation där jag upplevt dom som dåliga eller rent av farliga.

Och en stor fördel är ju kan strunta i dubbdäcksförbudet på höst och vårkanten.
Du kan sätta på däcken tidigare om du vill och även köra på dom efter, även om det såklart inte är optimalt.

Och varenda sekund du kör på torra vägar är det ju bara fördelar

Om du bara kör på torra vägar är det rimliga att köra sommarsulorna så länge som möjligt.
Vinterdäck på sommarväglag är trafikfarligt.
(Längre bromssträcka, slits snabbare än sommardäck och dessutom ojämnt, sämre vattenplaningsprestanda)
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170...

Sen är det just vid -5 till +5 (isigt underlag som har fuktig yta) som dubben skiner mest, vid kallare temperatur är det faktiskt mindre skillnad på dubb/friktion.
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/hur-pav...

Edit: Min poäng är att det är fel att tänka 'friktion är bättre för de har längre säsong'. Vinterdäcken (oavsett dubb/dubbfritt) ska av så fort det blir sommarväglag.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Självklart, men mer som en fråga i perspektivet att jag bor i mellansverige och det är kanske bara någon dag per år det är så pass mycket IS att det faktiskt behövs dubbar.
Aldrig personligen använt dubbfritt så ville bara ha lite feedback 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig kört med dubbar, men nu bor jag i Skåne så det är mest slask på vintern.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har haft några volvo genom åren, och ett vanligt problem som dyker upp är att länkarmarna fram slits. Har inte haft någon XC70, men väl en AWD, och på den bilen blev det någon obalans i kopplingen till drivningen bak. Antagligen nåt med kardanen eller upphängningen av den.

Jag löste aldrig problemet själv utan bilen gick vidare till ny ägare som förhoppningsvis löste det. Men slitdelar på en volvo är väl i huvudsak bromsar och länkarmar. Kan tänka mig att hjullager också slits, särskilt om bilen har gått långt.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Hej.

Vi har precis införskaffat en XC70 som andra bil.
Den har passerat 13.600 mil och är servad hos Volvo med original service alla gånger.
Vi får hem den nästa vecka och har 30 dagars ångerrätt eller 100 mil.

Lite generellt, vad ska jag titta på specifikt för sjukdomar?
Hur långt går motorn i snitt utan att tappa effekt? Är egentligen inte 13-14k mil rätt mycket? Klarar den 15-20k mil till?
Och slutligen, på Bilias hemsida fanns det inte mycket mod till exteriören, kan det bero på att bilen är gammal och att det endast går att hitta på andra sidor? Gäller för övrigt det mesta inom tillbehör och styling.

Tack på förhand 😁

kolla även att dörrar låses när larmet aktiveras.
låskistorna brukar krångla ca3000:- styck
kolla även att det är drivning på alla 4 hjul, stå på grus och gasa och någon får se att det slirar på alla hjul.
Sätt även in "grillnät" innanför grillen för att delvis skydda ac kondensorn mot stenskott så har du större chans att slippa dyr ac reparation, vanligt att just stenskott slår hål på kondensorn och vips, minst 7000:- fattigare.

Permalänk

@fieskmask:

Kan också bli så att du vid byte till odubbat märker att det var flera hala dagar än du tidigare anat, just för att du då kört med dubbat.

Jag som pendlat en del med bil senaste 7 åren kommer aldrig gå tillbaka tilll dubbfritt igen(har fått med dubbfria däck med ett par bilar jag köpt). Upplevt fästet som påtagligt sämre förvånandsvärt ofta när jag kör dubbfritt.

Kommer du pendla, och är det mest stadstrafik, eller kör du mycket landsväg? Om det senare är aktuellt skulle jag fortsätta köra dubbat.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P