Permalänk
Medlem

Lyfta upp en Mazda 6 2008

Hej!

Köpte en ny domkraft häromdagen, med ett sånt här tillbehör: https://www.bahco.com/sv-se/p/cross-beam-adaptor-1-t/06-a9-37...

Det finns ju två lyftpunkter efter sidan på min Mazda https://forum.mazda6club.com/attachments/wheels-tires/84461d1... men det där tillbehöret räcker inte till. Är det okej att lyfta efter hela listen eller är det förstärkt just där lyftpunkterna sitter?

Visa signatur

Like every man of sense and good feeling, I abominate work.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogashi:

Hej!

Köpte en ny domkraft häromdagen, med ett sånt här tillbehör: https://www.bahco.com/sv-se/p/cross-beam-adaptor-1-t/06-a9-37...

Det finns ju två lyftpunkter efter sidan på min Mazda https://forum.mazda6club.com/attachments/wheels-tires/84461d1... men det där tillbehöret räcker inte till. Är det okej att lyfta efter hela listen eller är det förstärkt just där lyftpunkterna sitter?

Du ska lyfta bilen där lyftpunkterna sitter annars kan du riskera till att skada bilen. Hade egentligen undvikit tillbehören, ser inte så genomtänkt alls när jag tänker efter. Eftersom att fördela lyftpunkter till två eller flera känns inte rätt med en domkraft.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mogashi:

Hej!

Jag skulle inte våga lyfta på annat än vid de utmärkta punkterna då jag antar de är förstärkta just där. Lyfter du på andra ställen kan du riskera att skada plåten, eller ännu värre, kröka en rambalk.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Lyft först på ena stället och ställ en pallbock, sedan andra och ställ en pallbock där. Man ska aldrig lita på att en domkraft håller tätt.

Permalänk
Medlem

En mazda 6 från 2008 kan även ha blivit riktigt rostig de är de oftast i alla fall. Så lyft absolut inte på andra punkter än där du ska. Inte för att du ska göra det trots att bilen inte är rostig heller men rost på fel ställen kan försvaga bilen rejält.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogashi:

Hej!

På original domkraft punkterna är det enbart anpassat för denna och ej garage domkraft och dessa är självklart förstärkta och även om du använder gummi pads på dessa punkter finns risken att du trycker sönder plåten.

Skulle leta efter starka lyftpunkter för garage domkraft som motorupphängningen fram, bakaxeln men är denna av delad variant ska man undvika denna, länkarmsinfästningen brukar funka på vissa bilar.

Gäller att tänka logiskt och är du osäker så fråga någon innan du lyfter upp bilen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du ska lyfta bilen där lyftpunkterna sitter annars kan du riskera till att skada bilen. Hade egentligen undvikit tillbehören, ser inte så genomtänkt alls när jag tänker efter. Eftersom att fördela lyftpunkter till två eller flera känns inte rätt med en domkraft.

Skrivet av Casgar:

Jag skulle inte våga lyfta på annat än vid de utmärkta punkterna då jag antar de är förstärkta just där. Lyfter du på andra ställen kan du riskera att skada plåten, eller ännu värre, kröka en rambalk.

Dock har han visat lyftpunkterna för originaldomkraften och ej för garage domkraft och det är en stor skillnad.

Kolla i handboken och leta efter garage domkraft punkterna istället

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Rätt sätt att lyfta upp en bil med en domkraft är att lyfta i de utmärkta punkterna en i taget och ställa pallbockar under. När du sedan arbetar under bilen ska den stå på, och endast på, pallbockar.

De utmarkerade punkterna är väldigt viktiga på en bil med självbärande kaross (i stort sett alla bilar producerade de senaste decennierna utom amerikanska polisbilar). På en självbärande kaross finns det nämligen ingen stark ram som resten är byggt på, utan luftpunkterna förlitar sig på att det är starka bärande element just där. I ditt fall är det sannolikt i ändarna av sidobalken där den är infäst mot hjulhus och torpedvägg/bagagerumsvägg. Lyfter du mellan dem blir det lite banan av den balken (kanske inte så det syns, men det märks vid en kraftig smäll).

Så lyssna på manualen istället för Bahco och deras försäljningsavdelning. Verktyget (tvåpunktsbalken) är helt enkelt inte rätt för uppgiften. Det finns säkert en tillämpning för den, men det är inte detta fall.

Edit:
Du kan naturligtvis ha kvar domkraften under som extra skydd trots att den står på pallbockar, men det jag menar är att pallbackarna ska vara det som bär bilen. Kör du på det sättet är det mindre viktigt var domkraften står, då syftet bara är att den och bilen ska ta smällen innan du gör det.

Viktig poäng om domkraft med pallbockar
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Dock har han visat lyftpunkterna för originaldomkraften och ej för garage domkraft och det är en stor skillnad.

Kolla i handboken och leta efter garage domkraft punkterna istället

Fel

Lyftpunkterna i handboken är just det lyftpunkter
Finns ingenting som heter orginaldomkrafts lyft punkter och garagedomkrafts lyft punkter
Bara för att man kan lyfta på andra punkter betyder inte att man ska

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

Fel

Finns ingenting som heter orginaldomkrafts lyft punkter och garagedomkrafts lyft punkter

Jo det gör det visst. Beroende på modell kan det sitta infästning för originaldomkraft på de lyftpunkterna som tar skada med garagedomkraft. Om du kollar på bilden som OP länkade högst upp så pekar den på en svetsad kant där originaldomkraften greppar tag om skåror i den.

Hittade en forumtråd om exakt detta problem med Mazda 6 av 2014 års modell och här är en bild på lyftpunkter med garagedomkraft. I tråden noteras dock att fästena för originaldomkraften är godkända av Mazda att lyfta i med garagedomkraft.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jo det gör det visst. Beroende på modell kan det sitta infästning för originaldomkraft på de lyftpunkterna som tar skada med garagedomkraft. Om du kollar på bilden som OP länkade högst upp så pekar den på en svetsad kant där originaldomkraften greppar tag om skåror i den.

Hittade en forumtråd om exakt detta problem med Mazda 6 av 2014 års modell och här är en bild på lyftpunkter med garagedomkraft. I tråden noteras dock att fästena för originaldomkraften är godkända av Mazda att lyfta i med garagedomkraft.

Använder man garagedomkrafter ska man dock använda mellanlägg som är relativt mjuka och aldrig låta bilen stå på lyftpunkterna längre än att man hinner ställa dit pallbockar

Och din länk är från ett forum som dessutom länkar till en annan generation mazda än vad denna tråd handlar om

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

Fel

Original domkraften är konstruerad för att glida i den smala skåran som är på bilden medans garage domkraften inte är detta och pga detta så finns det olika sätt att tänka och lyft punkter på bilar.

Kollar man i min handbok på min V70 så finns det Garage domkraft lyftpunkter utmärkta och för original domkraften.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

Använder man garagedomkrafter ska man dock använda mellanlägg som är relativt mjuka och aldrig låta bilen stå på lyftpunkterna längre än att man hinner ställa dit pallbockar

Nu räknade jag ju med att man tänkte hantera garagedomkraften rätt, så naturligtvis ska mellanlägg vara med ja. Domkraft fungerar så länge du ska göra ett kortare arbete utan att vara under bilen, såsom att byta däck.

Skrivet av MeatWeed:

Och din länk är från ett forum som dessutom länkar till en annan generation mazda än vad denna tråd handlar om

Det vet jag men principen är densamma. Generationen innan var antagligen konstruerad efter samma principer, alltså med svetsfog som lyftpunkt för originaldomkraften och dimensionerad för att klara garagedomkraft, samt lyftpunkter nära mitten särskilt för garagedomkraft. Läs bilens manual för att hitta de exakta punkterna för just den bilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nu räknade jag ju med att man tänkte hantera garagedomkraften rätt, så naturligtvis ska mellanlägg vara med ja. Domkraft fungerar så länge du ska göra ett kortare arbete utan att vara under bilen, såsom att byta däck.

Det vet jag men principen är densamma. Generationen innan var antagligen konstruerad efter samma principer, alltså med svetsfog som lyftpunkt för originaldomkraften och dimensionerad för att klara garagedomkraft, samt lyftpunkter nära mitten särskilt för garagedomkraft. Läs bilens manual för att hitta de exakta punkterna för just den bilen.

Förutsätter dock nästan alltid att man har en lågprofil domkraft vilket dom allra flesta garagedomkrafter inte är och är totalt ointressant för en novis som bara vill byta däck

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

Förutsätter dock nästan alltid att man har en lågprofil domkraft vilket dom allra flesta garagedomkrafter inte är och är totalt ointressant för en novis som bara vill byta däck

Har aldrig haft problem att få in min gamla garagedomkraft under varken min eller någon av kompisarnas bilar, men det har inte så mycket med saken att göra. Den finns ändå en klar skillnad mellan lyftpunkterna med avseende på vilka domkraftstyper de är avsedda för.

Oftast är lyftpunkterna vid hjulen dimensionerade för att hantera garagedomkraft eftersom folk kommer att prova med en oavsett (och att klara enkla vanliga handhavandefel är ett klassiskt ingenjörsproblem), men man ska ändå läsa bilens manual för att vara säker. Om du kan lyfta med garagedomkraft vid hjulen är det ofta att föredra över att använda den kompakta domkraften som följer med bilen.

Visa signatur