Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Jag hade samma problem när jag brygga mitt modem C1. Det löstes genom att manuellt slå av wi-fi i modemet innan jag bryggade. Väljer man att bara brygga direkt fortsätter wi-fi vara igång och ansluter man få till det wi-fi:t får man ett publikt IP. Prova att göra en reset av modemet, logga in och slå av wi-fi och därefter brygga modemet. Jag vet inte varför detta löste problemet men allt fungerade efteråt. En annan bra anledning att slå av wi-fi i Comhems modem innan bryggning är att du får mindre aktiva Wi-Fi-nätverk som orsakar störningar på det du själv använder.

Kan ju vara värt att testa, så trött på deras värdelösa router. Vi kommer verkligen inte överens

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Comhem strulade här i helgen i Linköping, uppkopplingen låg i stort sett helt nere (samma sak för drygt en månad sedan).
Nu påstår de att felet är löst och det går i och för sig att surfa igen.
Men det känns inte stabilt när man t.ex. spelar på nätet.

När jag pingar mot ping.sunet.se så får jag nu en packetloss mellan 5-15% (var i helgen uppe på 45-50%).
Jag har ingen koll på hur mycket packet loss det är normalt när en uppkoppling fungerar.

Hur hög/låg packetloss borde en fungerande Comhem-uppkoppling (via kabeltv-nätet) ha?

EDIT
Har nu under kvällen ökat till 25%...

Permalänk
Medlem

Har precis kopplat in comhems modem C1, hade C2an innan och nu när jag kör bredbandskollen så står det att jag har tele2 och att mät servern är göteborg när den tidigare var malmö, btw bor i helsingborg.

Någon annan som har C1an och som får tele2 på bredbandskollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

Har precis kopplat in comhems modem C1, hade C2an innan och nu när jag kör bredbandskollen så står det att jag har tele2 och att mät servern är göteborg när den tidigare var malmö, btw bor i helsingborg.

Nu har jag inte C1 eller C2.
Men med tanke på Tele2 och Comhem har gått ihop så kan du mycket väl hamna på ett Tele2-nät
Du har bytt kabelmodem och därmed ny MAC-adress och då blivit tilldelad ny IP.
Så inte konstigt alls.

https://www.comhem.se/nyheter/com-hem-och-tele2-gar-ihop

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

Bor i Karlstad. De (Comhem) gjorde ett "förbättringsarbete" som det så fint heter, under dagen i dag. Får numera också tele2 som nät, och på köpet minst 20-40 ms sämre ping. Har något av deras äldre modem, Compal CH7486E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Bor i Karlstad. De (Comhem) gjorde ett "förbättringsarbete" som det så fint heter, under dagen i dag. Får numera också tele2 som nät, och på köpet minst 20-40 ms sämre ping. Har något av deras äldre modem, Compal CH7486E.

Inte oväntat att övergången till Tele2 innebär försämringar. Tele2 är mer intresserat av vinst än kvalite och hastighet. Bland annat verkar de ha bromsat upp utbyggnaden av docsis 3.1 och mer än 1Gbit. Jag noterade att Comhems sida slutade visa 1 Gbit som möjligt framtida nät för mig t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Inte oväntat att övergången till Tele2 innebär försämringar. Tele2 är mer intresserat av vinst än kvalite och hastighet. Bland annat verkar de ha bromsat upp utbyggnaden av docsis 3.1 och mer än 1Gbit. Jag noterade att Comhems sida slutade visa 1 Gbit som möjligt framtida nät för mig t.ex.

Intressant, jag kan nu välja 600-1200Mbit vilket jag har för mig inte gick tidigare när jag tecknade abonnemang hos Comhem, så det kan ju inte bara bero på illvilja från Comhem/Tele2s sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Intressant, jag kan nu välja 600-1200Mbit vilket jag har för mig inte gick tidigare när jag tecknade abonnemang hos Comhem, så det kan ju inte bara bero på illvilja från Comhem/Tele2s sida.

Kan vara så att mitt område inte är aktuellt på ett tag så de tog bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Kan vara så att mitt område inte är aktuellt på ett tag så de tog bort det.

Absolut, men underligt att de hade det där tidigare i så fall. Varför de tog bort det kan vi väl bara spekulera i.

Permalänk

Tror ComHem har stora problem med lanseringen av sin 1200 Mbit tjänst. Har haft problem ända sedan jag skaffade den tjänsten och det enda man får är flyktiga svar på vad det kan tänkas vara och hur lång tid det ska ta samt slutdatum som skjuts upp hela tiden.

Det enda halvklara svar jag har fått var "det var fel på både vår hård och mjukvara, nu är hårdvaran åtgärdad och vi försöker finjustera vår mjukvara".

Väldigt oklart egentligen, men kan förstå att dom försöker att inte erbjuda det så länge det fortfarande är knas mer leveransen av tjänsten.

Permalänk
Medlem

@KaiserWilhelm
Ok, låter som de behöver testa det längre innan större lansering.

Permalänk
Avstängd

Ny lägenhet & kommer trots allt välja Comhem som fiber-leverantör genom stadsnätet. Fick en ganska ok deal på 249kr/mån för 250/100. Vet inte om jag gjorde en tabbe som inte tog telenors 250/250 för samma pris, men behöver inte direkt mer UL ändå. Frågan är om jag fortfarande måste ha deras router bryggad till min egen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ny lägenhet & kommer trots allt välja Comhem som fiber-leverantör genom stadsnätet. Fick en ganska ok deal på 249kr/mån för 250/100. Vet inte om jag gjorde en tabbe som inte tog telenors 250/250 för samma pris, men behöver inte direkt mer UL ändå. Frågan är om jag fortfarande måste ha deras router bryggad till min egen?

Är det fiber, vilket hastigheten tyder på, behöver du inte använda deras router alls i bästa fall. Har du bara beställt BB är det helt lugnt!
Deras L1 går inte att brygga i dagsläget ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av KaiserWilhelm:

Tror ComHem har stora problem med lanseringen av sin 1200 Mbit tjänst. Har haft problem ända sedan jag skaffade den tjänsten och det enda man får är flyktiga svar på vad det kan tänkas vara och hur lång tid det ska ta samt slutdatum som skjuts upp hela tiden.

Det enda halvklara svar jag har fått var "det var fel på både vår hård och mjukvara, nu är hårdvaran åtgärdad och vi försöker finjustera vår mjukvara".

Väldigt oklart egentligen, men kan förstå att dom försöker att inte erbjuda det så länge det fortfarande är knas mer leveransen av tjänsten.

Stämmer rätt bra, kör även jag denna tjänsten och har ständigt besök av tekniker. problemet hos mig är iallafall att dom använder sig av 794mhz-802mhz som 4G master använder vilket medför att när det är högre tryck på masterna så läcker det in i kablarna då dom ökar styrkan utåt vilket gör att jag får störningar, fått filter av ComHem tekniker och får ca 880-930mbit med 24kanaler bundna istället för dom 32, så när det väl är löst borde det flyta på bra, pratas om omläggning av kanalerna så dom inte ligger och bråkar med 4G masterna, men när det händer och om det händer är ju en gåta, har däremot märkt att deras kundservice är väldigt dåligt insatta i ens bredband, varenda gång man pratar om frekvenser som modemet binder så tror dom man menar Wifi Hahha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alliz89:

Är det fiber, vilket hastigheten tyder på, behöver du inte använda deras router alls i bästa fall. Har du bara beställt BB är det helt lugnt!
Deras L1 går inte att brygga i dagsläget ändå.

Yes det är fiber genom stadsnätet!

Permalänk

Port forwarding med ComHem router Wifi Hub L1. Hjälp!!!

Hej jag försöker sättta upp en minecraft server på min dator. Jag har comhem som leverantör och routern är "Wifi Hub L1" med mjukvaru version "GW7557CE-6.12.0.11".

Jag har gått in på routerns sida och under Port Forwading samt Port triggering tabben så har jag öppnat porten som behövs (25565) samt 2 över och under för att vara säker. Både UDP och TCP protocol. Trots detta så är port 25565 stängd enligt min mincraft server console samt sidor som https://portchecker.co/check eller liknande.

Någon som har nån aning om varför den fortfarande är stängd?

Permalänk
Medlem

varför inte släpper inte någon alla begränsningar och tar en medelsumma på typ 300kr/månaden?

Permalänk

@kimdahlvid:

Phu det låter inte lätt det här för ComHem att lösa dessa problem. Jag skaffade mitt "Bredband 1200" nästan samma vecka som dom lanserade det, hypad som jag blev på det. Bara en vecka efteråt så öppnade jag ett ärende som har jag fortfarande håller på att processa i.

Känns helt omöjligt det här att faktiskt komma någonvart. Antingen så förstår inte de på supporten väldigt grundläggande saker som t.ex ping, traceroute m.m när jag försöker förklara hur jag upplever störningarna eller så ger dom bara samma svar hela tiden som att "jag förstår att du har problem fortfarande men nu är det så att slutdatum för detta är satt till nästa vecka". Självklart så är datumet uppskjutet till veckan eller månaden därpå om man hör av sig igen. Och så har det fortsatt.

För mig egna del så är jag väl satt i en lite halvkass situation. Jag VILL ha detta och jag är BEREDD att betala för det, bara det fungerar. Tyvärr mest för att comhem är det "bästa" jag kan få då jag ej har fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enbitost:

varför inte släpper inte någon alla begränsningar och tar en medelsumma på typ 300kr/månaden?

För att du som operatör tjänar Mindre på det?

Alla operatörer säljer mer kapacitet än man har, massa människor har dyra abonnemang för att dom behöver det för dom använder Internet mycket, dom kollar ju aftonbladet jämnt och streamar Spotify så dom behöver hundratals megabit liksom... Skulle klara sig med 50mbit men betalar premium.

Det är den bästa kunden, betalar massor använder typ 5% av kapaciteten. Så är det för dom mesta. Säljer du 50st abonnemang med 1gbit lina kanske du bygger för att 3st kan maxa sin fart 24/7 för ingen gör det. Även flygbolag överbokar, säljer mer biljetter än man har stolar på planet för inte alla kommer, standard..

Har inget med comhem att göra och siffrorna är påhittade, men där är principen.

Relevant: folk får fiber hem och skriver här och säger 'ah egen fiber in bästa kapacitet. Ingen förstår dock att ert radhus område har En fiber in till området, som alla delar på ut till internet..

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: En fiber ut räcker om man har tillräckligt bra utrustning i ändarna. För ett par år sedan körde British Telecom 3 Tbit/s över en fiber. Det räcker till ett rätt stort radhusområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Bor runtomkring där jag med och har också märkt av en rejäl försämring sedan "förbättringsarbetet". Comhem verkar ha en hel del problem med sitt nät häromkring. Får följande resultat av mtr till en av Worldoftanks EU-servrar samt Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzo:

Bor runtomkring där jag med och har också märkt av en rejäl försämring sedan "förbättringsarbetet". Comhem verkar ha en hel del problem med sitt nät häromkring. Får följande resultat av mtr till en av Worldoftanks EU-servrar samt Google.
https://i.imgur.com/BsXDciR.png

Av rent intresse, vad är det för ”fel” dendär ska visa? Kanske missar något då jag är trött men lossen” är inget fel iom att det är 0% till slutdestinationerna och pingtiden är väl inte anmärkningsvärd mot siter utomlands, speciellt inte med tanke på att koax inte är så jättebra på låg ping. Bara mellan ditt modem och deras central får man ju normalt 10-15ms. Alltid fått och kommer alltid ha, lr iaf tills/om dom lanserar den ryktade framtida standarden docsis 3.0 full duplex.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimdahlvid:

Stämmer rätt bra, kör även jag denna tjänsten och har ständigt besök av tekniker. problemet hos mig är iallafall att dom använder sig av 794mhz-802mhz som 4G master använder vilket medför att när det är högre tryck på masterna så läcker det in i kablarna då dom ökar styrkan utåt vilket gör att jag får störningar, fått filter av ComHem tekniker och får ca 880-930mbit med 24kanaler bundna istället för dom 32, så när det väl är löst borde det flyta på bra, pratas om omläggning av kanalerna så dom inte ligger och bråkar med 4G masterna, men när det händer och om det händer är ju en gåta, har däremot märkt att deras kundservice är väldigt dåligt insatta i ens bredband, varenda gång man pratar om frekvenser som modemet binder så tror dom man menar Wifi Hahha

930 är nog max du kan få oavsett på en 1gbit-lanport med visst tcptapp eller har comhem lanserat ett modem med 10gig-lanport? Modemen jag känner till måste du alltså mäta med flera enheter på olika lanportar samtidigt för att få ut över 1gbit.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Av rent intresse, vad är det för ”fel” dendär ska visa? Kanske missar något då jag är trött men lossen” är inget fel iom att det är 0% till slutdestinationerna och pingtiden är väl inte anmärkningsvärd mot siter utomlands, speciellt inte med tanke på att koax inte är så jättebra på låg ping. Bara mellan ditt modem och deras central får man ju normalt 10-15ms. Alltid fått och kommer alltid ha, lr iaf tills/om dom lanserar den ryktade framtida standarden docsis 3.0 full duplex.

Hmm ja det har du ju helt rätt i, bilden i sig visar ju inget jättekonstigt... Jag kan ha haft lite brist på kaffe i systemet där

Dock är det fortfarande lite intressant att det innan uppgraderingen inte fanns några hopp med 100% loss (tyvärr ingen bild på det) och att jag då konsekvent hade ca 15-20 ms lägre ping. Kan ju vara helt orelaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzo:

Kan uppdatera med att mina pingtider är tillbaka kring vad jag brukade ha innan. Lite oroande var att jag i samband med försämringen var i kontakt med support och de meddelade att pingtider under 70ms average till bland annat sunet inte var något de skulle felanmäla. Men som sagt, allt är fine and dandy hos mig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzo:

Hmm ja det har du ju helt rätt i, bilden i sig visar ju inget jättekonstigt... Jag kan ha haft lite brist på kaffe i systemet där

Dock är det fortfarande lite intressant att det innan uppgraderingen inte fanns några hopp med 100% loss (tyvärr ingen bild på det) och att jag då konsekvent hade ca 15-20 ms lägre ping. Kan ju vara helt orelaterat.

Hmm märkligt. Att vissa routers helt slopar att svara på direktping (100% loss) är rätt normalt numera (dom har bättre saker för sig) men som nämnt så är de först om det följer med loss på efterföljande steg och slutdestinationen det är någe mygel på g.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kan uppdatera med att mina pingtider är tillbaka kring vad jag brukade ha innan. Lite oroande var att jag i samband med försämringen var i kontakt med support och de meddelade att pingtider under 70ms average till bland annat sunet inte var något de skulle felanmäla. Men som sagt, allt är fine and dandy hos mig nu.

Hade bättre ping till Sunet och QuakeWorld servrar med 128kbit ADSL för snart 20 år sedan. Men om Comhem tycker det är ok så får de väl tycka det.

Det blir väl som i USA att man får betala extra för "Game Connection+" där de stänger av artificiella latensbegränsningar när man väl köper det.

Permalänk
Medlem

Tele 2 sparkar 170 personer nu efter sammanslagningen med Comhem.

"Vi är mitt i sammanslagningen och det kommer att leda till flera positiva synergier. Men det innebär också att vi får överlappningar i organisationen, och ett antal medarbetare kommer att få lämna företaget"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tele 2 sparkar 170 personer nu efter sammanslagningen med Comhem.

"Vi är mitt i sammanslagningen och det kommer att leda till flera positiva synergier. Men det innebär också att vi får överlappningar i organisationen, och ett antal medarbetare kommer att få lämna företaget"

+Drygt 60 konsulter (entreprenörer?), så ungefär 230 i totalt antal som inte längre får behålla sitt arbete, realiseras 14 juni då då nya organisationen officiellt tar över.

Spännande tider, jag representerar inte varken Comhem eller Tele2 för övrigt.

Knappt ett 10-tal involverade i den dagliga Fältservice verksamheten försvinner, resten är chefer mellan chefer högre chefer och kontorspersonal som får gå. Mycket erfarenhet och kunskap försvinner, även om majoriteten är kvar. Tråkig dag för dom berörda, ointressant för resterande.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Va fan!
Har legat nere nästan hela kvällen.

Citat:

Vi åtgärdar just nu ett fel i vårt nät som påverkar bredbandstjänsten. Felet visar sig som avbrott. Felet beräknas vara åtgärdat: 2019-06-03 16:00.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |