Dålig hastighet från 100/100. Vad är fel?

Permalänk

Dålig hastighet från 100/100. Vad är fel?

Har just fått radio-fiber som ska ge 100/100 men jag får inte ut det.
Får ut ca 94/33 som bäst med kabel från kopplingsdosan till stationär dator.
Supporten säger att dom ser att de är 94/94 fram till kopplingsdosan.
Så frågan är var de 60 andra tar vägen.

Har testat med 4 olika kablar, äldre, nya, långa och korta men samma med alla kablar.

Med Router Asus RT-AC66U_B1 får ja ca 50/30 trådlöst när den står bredvid datorn (med kabel samma som från dosan).

I datorn har ja nätverkskort Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3168 och
realtek pcie gbe family controller men vet inte om dom har några begränsningar.

Hur som helst så borde ja få bättre än 33 i uppladdning med kabel, eller?

Har dålig koll på allt sånt här så hoppas på lite hjälp här.
Förklara som för en 4 åring så förstår ja kanske haha

EDIT: Även svarstiden känns lite sådär (antar ja) då den är 35-40 ms.

Permalänk
Medlem

Ja om leverantören kan mäta och säger de hastigheterna så känns det som att ni ska få bättre fart. Vad använder du för mätverktyg? Har du möjlighet att mäta från en annan dator?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ja om leverantören kan mäta och säger de hastigheterna så känns det som att ni ska få bättre fart. Vad använder du för mätverktyg? Har du möjlighet att mäta från en annan dator?

Igår testade ja även med en annan dator och fick samma.
Idag är det lite bättre hastighet men de varierar i stort sätt ganska stort vid varje mätning. Kan skilja 30 med 1 minuts mellanrum mellan 2 mätningar.

Har testat med både Bredbandskollen.se och Speedtest.net.

Permalänk
Inaktiv

Vad kör du med för Antivirus? Kör du med tredjepart, testa stäng av det och mät utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Igår testade ja även med en annan dator och fick samma.
Idag är det lite bättre hastighet men de varierar i stort sätt ganska stort vid varje mätning. Kan skilja 30 med 1 minuts mellanrum mellan 2 mätningar.

Har testat med både Bredbandskollen.se och Speedtest.net.

Då låter det ju som att det är förbindelsen som hastigheten varierar på

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska för det första bara mäta via kabel för hur wifi presterar är ett helt eget område som du inte ska blanda in i hur dun uppkoppling fungerar.
Kan du förtydliga om det är upp eller ner som varierar eller om en av dem är stabil och en varierar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Då låter det ju som att det är förbindelsen som hastigheten varierar på

Ja men när ja pratade med supporten menade han att de var så gott som fast 94/94 till dosan när han mätte. Jag får olika varje gång, speciellt på hastigheten upp.

Skrivet av mrqaffe:

Du ska för det första bara mäta via kabel för hur wifi presterar är ett helt eget område som du inte ska blanda in i hur dun uppkoppling fungerar.
Kan du förtydliga om det är upp eller ner som varierar eller om en av dem är stabil och en varierar ?

Jo jag förstår att hastigheten trådlöst påverkas av flera faktorer och inte är helt relevant.
Det är både ner och upp som det varierar men det är hastigheten upp som är sämst.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Vad kör du med för Antivirus? Kör du med tredjepart, testa stäng av det och mät utan.

Kör bara med de som finns i Windows 10 just nu.

Permalänk

Hur har ni andra som har fiber. Vad har ni och vad får ni ut? Varierar hastigheterna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danneking:

Hur har ni andra som har fiber. Vad har ni och vad får ni ut? Varierar hastigheterna?

Hastigheten kan variera men har man en fast uppkoppling så varierar den mindre än en radiolänk som påverkas av väder och atmosfäriska förhållanden. Min nerlänk varierade så här under april, jag har 250 Mbit via fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

jag hade 100/100 och fick då ca 93/95 via kabel. har idag fått 250/250 men har fortfarande ca 93/95 pga den där ac 1200 asus routern, har inet införskaffat någon annan än

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hastigheten kan variera men har man en fast uppkoppling så varierar den mindre än en radiolänk som påverkas av väder och atmosfäriska förhållanden. Min nerlänk varierade så här under april, jag har 250 Mbit via fiber.
https://i.imgur.com/80zu4f1.png
https://i.imgur.com/PVvKIWe.png

Jo visst lär de va lite svajigare med radio än markfiber, även om dom säger att de inte ska va någon skillnad vid väder osv.
Ända kravet är ju att man ska se masten och att de ska va fritt läge men de vore ju konstigt om tex snöfall inte skulle påverka.

Intressant att se hur de kan variera hos andra.
Men om du mäter några gånger direkt efter vandra, är det samma då?

Skrivet av anon910:

jag hade 100/100 och fick då ca 93/95 via kabel. har idag fått 250/250 men har fortfarande ca 93/95 pga den där ac 1200 asus routern, har inet införskaffat någon annan än

Har du radiofiber eller vanlig fiber?
Vi har ju båda router från Asus och dom verkar ju skilja en del men inte jättemycket.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4266572,3501849?cate...
Ja vill ju ha ut det jag betalar för eller i alla fall så nära som möjligt även om de så klart är bättre än när ja hade ADSL.
Varför betalar du för 250 om du får samma med 100?
Skiljer de något om du kör direkt från kopplingsdosan istället för från routern (med kabel)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danneking:

Jo visst lär de va lite svajigare med radio än markfiber, även om dom säger att de inte ska va någon skillnad vid väder osv.
Ända kravet är ju att man ska se masten och att de ska va fritt läge men de vore ju konstigt om tex snöfall inte skulle påverka.

Intressant att se hur de kan variera hos andra.
Men om du mäter några gånger direkt efter vandra, är det samma då?
Har du radiofiber eller vanlig fiber?
Vi har ju båda router från Asus och dom verkar ju skilja en del men inte jättemycket.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4266572,3501849?cate...
Ja vill ju ha ut det jag betalar för eller i alla fall så nära som möjligt även om de så klart är bättre än när ja hade ADSL.
Varför betalar du för 250 om du får samma med 100?
Skiljer de något om du kör direkt från kopplingsdosan istället för från routern (med kabel)?

Jag har dedikerad mäthårdvara som sköter om mätningarna för jag deltar i ett projekt som mäter bredbandskvalitet inom EU så boxen gör tusentals mätningar av olika typer varje dag och så kan man också själv ta del av resultaten och generera rapporter med olika upplösningar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har dedikerad mäthårdvara som sköter om mätningarna för jag deltar i ett projekt som mäter bredbandskvalitet inom EU så boxen gör tusentals mätningar av olika typer varje dag och så kan man också själv ta del av resultaten och generera rapporter med olika upplösningar.

Okay, intressant.
Men de är vanlig markfiber då?
Har du hört nåt om radiofiber annars, bra/dåligt/pålitligt osv?

Permalänk
Medlem

Radiofiber, mycket ska man höra. Tvekar inte på att en radiolänk kan fungera bra men med längre svarstider så klart som du redan verkar ha märkt av.

Men att kalla det fiber måste ju vara falsk marknadsföring, ungefär som Com-Hem FiberKoax. Ja det är fiber till radiomasten men det är det ju med ADSL (FiberKoppar?) med, fiber till telestationen...

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Radiofiber, mycket ska man höra. Tvekar inte på att en radiolänk kan fungera bra men med längre svarstider så klart som du redan verkar ha märkt av.

Men att kalla det fiber måste ju vara falsk marknadsföring, ungefär som Com-Hem FiberKoax. Ja det är fiber till radiomasten men det är det ju med ADSL (FiberKoppar?) med, fiber till telestationen...

Ja visst är det egentligen nåt annat än fiber men för mig är det inte viktigt vad det heter utan vad det levererar.
Namnet säljer väl bättre med ordet fiber då folk vet att de har med internet att göra, om de är rätt eller fel är en annan sak.
Här finns inte bättre alternativ. Blev nekad markfiber efter flera års väntan och ADSL lever ju på sluttampen, och nåt måste man ju ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Ja visst är det egentligen nåt annat än fiber men för mig är det inte viktigt vad det heter utan vad det levererar.
Namnet säljer väl bättre med ordet fiber då folk vet att de har med internet att göra, om de är rätt eller fel är en annan sak.
Här finns inte bättre alternativ. Blev nekad markfiber efter flera års väntan och ADSL lever ju på sluttampen, och nåt måste man ju ha.

Absolut, med rätt utrustning och fri sikt till masten är en radiolänk stabil och hade mycket hellre tagit det än både ADSL eller 4G.

Läste för snabbt
Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Absolut, med rätt utrustning och fri sikt till masten är en radiolänk stabil och hade mycket hellre tagit det än både ADSL eller 4G.

ADSL har ja haft problem med sen ja flyttade hit för 10 år sen. En bra dag fick ja kanske ut 15/1,5 men oftast betydligt sämre. Värst var att det ofta var avbrott.
Trådlöst 4G ville ja inte heller ha. Har dålig koll på de men har för mig att man idag betalar för en viss mängd och inte kan va fast uppkopplad (kan ha fel där).
Nej ja hoppas detta blir det bästa alternativet. Är glad att grannen tog ner sitt träd då han bytte avloppstank i höstas för förra året kunde ja inte ha radiofiber heller på grund av trädet

Ska göra lite mätningar strax. Igår var det något bättre så ska bli intressant och se vad det är idag. Blev bättre efter att ha pratat med supporten av någon konstig anledning

Permalänk

Vet inte vad som hände efter samtalen med supporten men idag är det svårt att klaga. Verkar rulla på bra nu

https://imgur.com/HpwfgxU

(Hur får man bilden synlig utan att klicka på länken?)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danneking:

Okay, intressant.
Men de är vanlig markfiber då?
Har du hört nåt om radiofiber annars, bra/dåligt/pålitligt osv?

Jag har vanlig fiber, radiolänkar kan fungera bra om förutsättningarna är rätt, det största problemet med radiouppkopplingar av alla slagär att användarna oftast är för okunniga och operatörerna ofta har marknadsföring som inte är så bra, det riskerar att skapar en del besvikelse.

Skrivet av danneking:

Vet inte vad som hände efter samtalen med supporten men idag är det svårt att klaga. Verkar rulla på bra nu

https://imgur.com/HpwfgxU

(Hur får man bilden synlig utan att klicka på länken?)

du använder img taggen, endera skriver du själv eller så länkar du in bildadressen med knappen med 2 berg och en sol på som finn alldeles över rutan du skriver i.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har vanlig fiber, radiolänkar kan fungera bra om förutsättningarna är rätt, det största problemet med radiouppkopplingar av alla slagär att användarna oftast är för okunniga och operatörerna ofta har marknadsföring som inte är så bra, det riskerar att skapar en del besvikelse.

du använder img taggen, endera skriver du själv eller så länkar du in bildadressen med knappen med 2 berg och en sol på som finn alldeles över rutan du skriver i.

Ja läser man kommentarer så är dom flesta ganska nöjda men vissa verkar ha fått en annan uppfattning om vad det är dom ska få.
Jag har själv inte jättekoll men är nöjd så länge det är i närheten av vad jag betalar för. Sen tycker ja att 4000kr för installation är ett bra pris och månadsavgiften för 100/100 är till och med billigare än vad ja betalat för ADSL 30 hos Telia.

De bör ju kunna bli störningar tex av nederbörd osv vilket dom gärna inte pratar om men de känns som man får räkna med. Blir intressant och se hur mycket det kommer att påverka bara. Men de verkar funka bra lite mer norr ut där det är lite mer snö osv så de kan nog bli bra.
Utvecklingen av radiofiber bör ju också gå framåt som alla annan teknik. Hörde av installatören att dom gått från 2 olika mottagare till att snart börja använda 10 olika för att få allt så bra som möjligt.

Testade att redigera inlägget ovan men men för mig blir de bara en liten ruta där bilden ska vara... men länken fungerar ju i alla fall, alltid nåt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danneking:

Ja läser man kommentarer så är dom flesta ganska nöjda men vissa verkar ha fått en annan uppfattning om vad det är dom ska få.
Jag har själv inte jättekoll men är nöjd så länge det är i närheten av vad jag betalar för. Sen tycker ja att 4000kr för installation är ett bra pris och månadsavgiften för 100/100 är till och med billigare än vad ja betalat för ADSL 30 hos Telia.

De bör ju kunna bli störningar tex av nederbörd osv vilket dom gärna inte pratar om men de känns som man får räkna med. Blir intressant och se hur mycket det kommer att påverka bara. Men de verkar funka bra lite mer norr ut där det är lite mer snö osv så de kan nog bli bra.
Utvecklingen av radiofiber bör ju också gå framåt som alla annan teknik. Hörde av installatören att dom gått från 2 olika mottagare till att snart börja använda 10 olika för att få allt så bra som möjligt.

Testade att redigera inlägget ovan men men för mig blir de bara en liten ruta där bilden ska vara... men länken fungerar ju i alla fall, alltid nåt

Du kan ju kolla hur jag gjort när jag länkar in din bild, klickar du på citera så ser du.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju kolla hur jag gjort när jag länkar in din bild, klickar du på citera så ser du.
https://i.imgur.com/HpwfgxU.jpg

Ja kopierade från dig och dina bilder när ja skulle lägga in min bild men på nåt sätt fick ja de ändå inte att fungera haha
Tack för tips och hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Vad är fiber för dig? fiber rätt in i nätverkskortet där du har en inbyggd omvandlare?

Ifall du tycker att "fiberkoax" är falsk marknadsföring gissar jag att du är lika negativt inställd FTTB också? Jag menar, det är ju samma sak fast tp-kablar i fastighetsnätet istället för koaxialkablar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danneking:

Ja kopierade från dig och dina bilder när ja skulle lägga in min bild men på nåt sätt fick ja de ändå inte att fungera haha
Tack för tips och hjälp!

Du har antagligen använt adressen till sidan bilden ligger på i stället för adressen till själva bilden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Vad är fiber för dig? fiber rätt in i nätverkskortet där du har en inbyggd omvandlare?

Ifall du tycker att "fiberkoax" är falsk marknadsföring gissar jag att du är lika negativt inställd FTTB också? Jag menar, det är ju samma sak fast tp-kablar i fastighetsnätet istället för koaxialkablar?

Vi är lite off-topic men problemet verkar ju vara löst så det kanske inte gör något
Fiber är väl som du säger egentligen enbart FTTH om man ska märka ord, sen kan ju brukaren köra vad den vill efter avlämningspunkten.

Men generellt så tycker jag FTTH/FTTB är likvärdiga då du kan få samma linjehastighet hela vägen via ethernet till avlämningspunkt hos brukaren utan att göra en massa konverteringar till DOCSIS, radio etc.

Tror inte jag behöver förklara hur pass mycket sämre ett koaxnät är än ett kopparbaserat ethernet, alla störningar och problem det innebär att sitta på ett delat koaxnät, bara att kolla vilka upphastigheter du kan få.
Tycker i grunden att om man inte kan få symmetrisk ned/upp anslutning med låg latency så är det en mindre bra lösning oavsett om det är koax, xDSL, radiolänk eller satellit.