Permalänk
Medlem

oj nu känner man sej ju nästan lite dum.. om du gick i 7-8 när du började programera basic stamp..

själv går man ju snart tredje året på gymnsiet.. inte för att skyta eller så

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en del med motorolas 68000... när jag gick i gymnasiet, men det va ett tag sen. Även kört asm/c/java med en som heter the cjip, från imsys (dom har gått omkull nu), men det har mest varit java på senare tid.

Jag börjar luta åt AVR som kontrollenhet, nu måste jag bara hitta ett antal billiga servon.

Visa signatur

Per molestias eruditio oderint dum metuant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svoctor
Jag har kört en del med motorolas 68000... när jag gick i gymnasiet, men det va ett tag sen. Även kört asm/c/java med en som heter the cjip, från imsys (dom har gått omkull nu), men det har mest varit java på senare tid.

Jag börjar luta åt AVR som kontrollenhet, nu måste jag bara hitta ett antal billiga servon.

informera i den här tråden var och vilka servon du köper. Jag behöver runt 10 stycken så de måste vara billiga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hobbex har servon i fempack för 700:-

TT SERVO S1930 nummer 74-10-89

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groover
Hobbex har servon i fempack för 700:-

TT SERVO S1930 nummer 74-10-89

det där var billigt. Man kanske skulle ta och köpa ett paket.

Visa signatur
Permalänk

Om man skulle få för sig att bygga en liknande robot som den svarta som visades på bild, finns det då något sätt att få den till att lära sig ?
Typ en basic AI så att den lär sig uppfatta omgivningen utan att se allt för dum ut ?

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Eaglespirit: har för mej att jag har sett för runt 100:- nånstans kommer dock ej ihåg var..

Snurrig_kille: Egentligen borde man kunna programera den så att den kan lära sej, men jag antar att det krävs ganska mycket minne för att kunna spara all information som den tar in.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Hittade ännu billigare servon på www.skanehobby.se

465:- för 4

edit: jupp det ska det...

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

Groover': det ska nog vara www.skanehobby.se

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Nu har han ju ändrat...=) Vad var det innan som det inte skulle vara då?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
jag byggde min för 660 spänn. 600 för BasicStamp2 och 60 för IR sensorerna, resten hade jag hemma

men det går nog att bygga för ungefär 1000 om man köper det mesta nytt. Men om man är ute efter utbildning ska man nog köra med PIC lr AVR. BasicStamp har väldigt få funktioner egentligen och kostar ju hur mycket som helst.

Jag var ung och dum när jag köpte min BasicStamp. För 2-3 år sen, när jag gick i 8:an lr 7:an

Det låter ju smo ett lockande pris...

Visa signatur

Per molestias eruditio oderint dum metuant

Permalänk
Medlem

4 packet för 500kr! HERE I Come!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Robotar är kul!

Jag byggde en hexapod som projektarbete i gymnasiet.
Projektarbetet är ju bara 100 poöng, så det fick bli något enkelt. Roboten använder sig av tre servon och har känselspröt och ljussensorer. Den går mot den ljusaste punkten hela tiden (light seeker) och undviker fysiska hinder.
Fick lite ont om tid mot slutet så det fick bli en Basic Stamp II eftersom jag hade ett gäng sådana liggande. Skulle egentligen ha blivit en Motorola 6803 + 6821 (gillar assembler ). Får se om jag orkar ändra på det nu när jag har tid, men stampen duger ganska bra för robotändamål.

Jag tycker det är lite trist att köpa en färdig byggsats. Mycket roligare att konstuera allt från början.

Orkar inte skriva en detaljerad beskrivning. Fråga om det är något. Jag tror bilderna förklarar en hel del.

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem

Snygg

Visa signatur

Per molestias eruditio oderint dum metuant

Permalänk
Medlem

Zarwox, den var riktigt snygg och välbyggd!

Tycker också att där är mycket roligare att göra "allt" själv.

Har haft lite planer på en "hexapod", men har hittills bara byggt robotar med hjul: 2 drivhjul och ett stödhjul, cirkulär chassi-form.
Alla har styrts av en Basic Stamp 2.

Blev precis IDAG klar med min senaste robotprojekt:
En (ny) dammsugarrobot! Har hållit på med den i ungefär ett halvår.
Ska lägga upp den på hemsidan inom kort.
Har tidigare byggt en dammsugarrobot: PowerGlobe

En dammsugarrobot är väldig rolig på det sättet att den verkligen kan vara till användning. Men, det absolut svåraste, alla kategorier, är att få en fullständig täckning med sensorer. Det är på gränsen till omöjligt!

Permalänk
Medlem

Sök på ordet BEAM så kommer ni att hitta massa info

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nurbs
Zarwox, den var riktigt snygg och välbyggd!

Tycker också att där är mycket roligare att göra "allt" själv.

Har haft lite planer på en "hexapod", men har hittills bara byggt robotar med hjul: 2 drivhjul och ett stödhjul, cirkulär chassi-form.
Alla har styrts av en Basic Stamp 2.

Blev precis IDAG klar med min senaste robotprojekt:
En (ny) dammsugarrobot! Har hållit på med den i ungefär ett halvår.
Ska lägga upp den på hemsidan inom kort.
Har tidigare byggt en dammsugarrobot: PowerGlobe

En dammsugarrobot är väldig rolig på det sättet att den verkligen kan vara till användning. Men, det absolut svåraste, alla kategorier, är att få en fullständig täckning med sensorer. Det är på gränsen till omöjligt!

Snygga grejer, men kan en dammsugarrobot verkligen vara effektiv?
btw damrsuger den hela tiden eller åker den och pausar lite ibland?

Visa signatur

Per molestias eruditio oderint dum metuant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svoctor
Snygga grejer, men kan en dammsugarrobot verkligen vara effektiv?
btw damrsuger den hela tiden eller åker den och pausar lite ibland?

Min senaste modell går i ca 15 minuter/laddning. Den måste pausa fläkten var 4:e minut för att kyla ner fläktmotorn.
Det stora problemet är effektförbrukningen: drygt 150W.

Den är ganska effektiv. Den tar lätt upp damm och även små föremål upp till modell riskorn. Men själva grejen har ju ändå varit att bygga.

Målet var en konstruktion som inte ska fastna i möbler, utan ha heltäckande mekaniska bumper-sensorer. Den klarade sig nästan under dagens provkörningar, men jag ska utöka antalet mikroswitchar...

Permalänk
Medlem

Sluta vara så töntiga nu. Konstruera en helt egen robot! Ta nån 555:a och lite annat jox. Ni vet säkert hur man gör för att få den att gå.

Permalänk
Medlem

jea jea.. vi tar en 555:A å bygger en robot....

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

555 är väl en timerkrets? Vad fan ska du göra med den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

man kan ju bygga en krets för att styra en servo me en 555:a

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Hehe

Jag byggde faktiskt en gående robot med endast 555:or och lite klisterlogik, här har ni min rapport

http://www.mtek.chalmers.se/~strombom/filz/Projekt%20Hexapod....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strombom
Hehe

Jag byggde faktiskt en gående robot med endast 555:or och lite klisterlogik, här har ni min rapport

http://www.mtek.chalmers.se/~strombom/filz/Projekt%20Hexapod....

grymt gjort. Det är ju inte svårt, men onödigt jobbigt

Men om du bygger en ljussökande robot som går på servon och undviker hinder av kondigar, motstånd och endast dom simplaste grindarna så blir jag imponerad. Det går, men det är jobbigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strombom
Hehe

Jag byggde faktiskt en gående robot med endast 555:or och lite klisterlogik, här har ni min rapport

http://www.mtek.chalmers.se/~strombom/filz/Projekt%20Hexapod....

hehe... bra gjort

Visa signatur

Per molestias eruditio oderint dum metuant